جامعهبرترینهای کسب و کار

واحدهای رشته پزشکی

رشته پزشکی یکی از رشته های پرطرفدار نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان است و شما می توانید در تمام دنیا دانشگاه های بسیار معتبری را ببینید که این رشته مهم را تدریس می کنند و پزشک هایی بسیار حاذق به جامعه تحویل می دهند. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که دانشگاه ها، دانشجویان بین الملل را نیز جذب می کنند. بهترین دانشگاه های پزشکی جهان همواره برای جذب بهترین ها با یکدیگر رقابت می کنند.

این رشته در ایران نیز بسیار محبوب است و سالانه دانشجویان بسیاری برای دستیابی به آن با یکدیگر در آزمون کنکور رقابت می کنند. پزشکی بدون کنکور در ایران رویایی است که هر کنکوری حداقل یکبار به آن فکر کرده است. در ادامه واحدهای این رشته محبوب را بررسی می کنیم.

واحدهای رشته پزشکی در مقطع پزشکی عمومی

اخذ پزشکی عمومی به تنهایی حدود شش تا هفت سال زمان می برد. واحدهای پزشکی عمومی به سه دوره تقسیم می شوند: دوره اول، دوره علوم پایه است که حدود دو سال و نیم طول می کشد. دوره دوم، دوره فیزیوپاتولوژی است، سپس در دوره سوم، علوم بالینی ارائه می شوند. علوم بالینی، خود به کارورزی و کارآموزی تقسیم می شود.

به طور کلی بین 209  تا سیصد واحد برای این دوره تعریف شده است. در دوره علوم پایه دروس مختلفی ارائه می شود. به طور مثال بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی، بهداشت و… از این دسته اند. در کنار این دروس تخصصی باید دروس عمومی را مانند بقیه رشته ها پاس کنید. این دروس اکثرا از گروه الهیات ارائه می شوند و چند واحد فارسی و زبان عمومی در دانشکده های دیگر ارائه می شود.

دوره فیزیوپاتولوژی

دوره ای است که دانشجو به مسائل داخلی، زنان، جراحی و… به طور کلی می پردازد. طوری که قادر به حل مسائل و بیماری های رایج در بین مردم باشد. علاوه بر آن نحوه نسخه نویسی و برخورد با بیمار نیز در این دوره ارائه می شود. این دوره یک ساله است و شامل نود و هفت واحد می شود. دروسی مانند فارماکولوژی یک و دو، سمیولوژی، کارآموزی بهداشت، فیزیوپاتولوژی در حوزه های مختلف مانند قلب و غدد و… در این دوره جای دارند.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: رشته دندانپزشکی کنکور

دوره استاژری

دوره بعدی کارآموزی بالینی است که به آن دوره استاژری نیز می گویند. این دوره دو سال و نیم به طول می انجامد و هدف از آن تقویت و پرورش مهارت های پزشکی، آموزش و تربیت اخلاق پزشکی و… است.

کارورزی

در ادامه واحد های رشته پزشکی باید راجع به کارورزی صحبت کنیم. این مرحله دوره انترنی است و میتوان گفت نقطه عطفی در آموزش بالینی دانشجویان پزشکی محسوب می شود. در این دوره دانشجو به طور کامل با فضای بیمارستان و تشخیص بیماری ها آشنا می شود و حدود هجده ماه طول می کشد.

می توانیم به چندی از واحد های این دو دوره اشاره کنیم:

کارآموزی جراحی، کارآموزی داخلی، کارآموزی قلب، کارآموزی عفونی، کارآموزی روانپزشکی و… از این دسته اند. در دوره کارورزی نیز می توانیم به کارورزی چشم، کارورزی زایمان، کارورزی ارتوپدی و… اشاره کنیم.

علاوه بر اینها در دوره بالینی یک سری از دروس نظری نیز ارائه می شوند که برای فراگیری بیشتر و بهتر کارآموزی و کارورزی مفید هستند. واحدهایی مانند بیماری های جراحی، بیماری های اطفال، اپیدمیولوژی، تاریخ و اخلاق پزشکی و… در این دوره جای می گیرند.

در این نوشتار تلاش کردیم تا قدری از واحد های رشته پزشکی سخن بگوییم و دوره های آن را شرح دهیم. امیدواریم که آنچه گفته شد مفید واقع شود. برای شما آرزوی پیروزی و بهروزی داریم.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا