برترینهای کسب و کارجامعه

درب های کشویی جدا کننده

مکانیزم درب ریلی اتاق

همیشه در بدو ورود به هر خانه، اولین چیزی که در معرض دید قرار دارد درب خانه است. بنابراین زیبا بودن درب تاثیر چشمگیری بر زیبا تر دیده شدن دکوراسیون خانه دارد. راه های مختلفی برای زیبا تر و مدرن تر نشان دادن درب منزلتان وجود دارد. خرید درب های سلطنتی یا دستگیره های شیک یکی از این راه هاست. اما بهترین و مدرن ترین روش، ریلی کردن درب منزل و یا استفاده از درب ریلی مخفی است.

به این ترتیب حتی اگر به خرید درب ها یا دستگیره های سلطنتی و شلوغ علاقه ای ندارید می توانید درب هایی با ظاهر ساده تر را به کمک مکانیزم درب ریلی اتاق، کشویی کنید تا درب ورودی منزلتان ظاهری شیک، زیبا و مدرن داشته باشد. درب های ریلی علاوه بر ویژگی های ذکر شده، به سادگی باز و بسته می شوند و به نیروی بسیار کمی برای جابجایی نیاز دارند. اگر قصد ریلی کردن درب های چوبی منزل و محل کار خود را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با تمام ویژگی های مکانیزم درب ریلی اتاق آشنا کنیم.

موارد استفاده از مکانیزم درب ریلی اتاق

مکانیزم درب ریلی اتاق که با نام مکانیزم درب ریلی مخفی نیز شناخته می شود، برای انواع درب های اتاق، سرویس بهداشتی و دفاتر اداری کاربرد دارد. گاهی مکانیزم درب مخفی کشویی در منازل به عنوان جدا کننده ی فضا مورد استفاده قرار می گیرد و فضاهای بزرگ را تقسیم می کند. بنابراین شما می توانید برای انواع درب چوبی تک درب، دو درب و چهار درب از مکانیزم درب کشویی اتاق استفاده کنید.

عملکرد مکانیزم درب ریلی چوبی

مکانیزم درب ریلی اتاق شامل تمام تجهیزاتی است که برای ریلی کردن درب خود به آن نیاز دارید. مکانیزم درب کشویی اتاق از ریل، قرقره، راهنما و آرام بند تشکیل شده است. قرقره ها به حرکت آسان و روان درب بر روی مسیر ریل کمک می کنند، سیستم آرام بند وظیفه ی کم کردن سرعت حرکت درب در زمان باز یا بسته شدن را بر عهده دارد و راهنمای درب ریلی برای مهار کردن درب از قسمت پایین استفاده می شود.

برخی از مکانیزم های درب چوبی فقط در مسیر رفت دارای سیستم آرام بند هستند. به این معنی که شما با هر نیرویی که درب را باز کنید، سرعت درب توسط ترمز گیر ها تنظیم می شود تا درب با سرعت و نیروی زیادی به چارچوب برخورد نکند. البته برخی از مکانیز های درب ریلی علاوه بر مسیر رفت، در مسیر برگشت نیز از سیستم آرام بند برخوردارند تا در به آرامی و با سرعت مناسبی باز شود.

نوع قرقره ی به کار رفته در مکانیزم درب ریلی اتاق، هنگر یا همان قرقره آویز است. همان طور که معمولا درب های اتاق یا ادارات در قسمت پایین هیچ چارچوبی ندارند تا در هنگام راه رفتن پا به چارچوب درب گیر نکند، درب های ریلی اتاق نیز دارای همین ویژگی هستند. بنابراین فقط از قسمت بالا توسط ریل و قرقره ی آویز نگه داشته می شوند تا سطح زمین خالی بماند.

انواع مکانیزم درب کشویی اتاق

برند های مختلفی از جمله هفله، ملونی، مپا و تهران یراق مکانیزم درب ریلی اتاق را در انواع متفاوت توکار و روکار تولید می کنند. یکی از جدید ترین و شیک ترین نوع درب های توکار، مکانیزم درب ریلی پنهان شو است که در هنگام باز شدن به داخل دیوار رفته و کاملا مخفی می ماند. مکانیزم درب پنهان شونده بهترین و ایمن ترین مکانیزم برای ریلی کردن درب ورودی منزل است. مکانیزم درب های روکار شامل مکانیزم درب ریلی راستیکور و مکانیزم تک درب آویز ملونی است. نصب مکانیزم درب روکار بسیار ساده تر و کم هزینه تر از مکانیزم درب توکار است.

درب ریلی برای چه فضاهایی بیشتر پیشنهاد می‌شود؟

درب های ریلی کاربرد‌های زیادی در زندگی مدرن امروزی دارند از درب‌های فلزی ریلی که برای پارکینگ منازل تعبیه می‌شوند تا درب‌های کشویی ورودی و لابی ساختمان و همچنین دربریلی اتاق خواب که هم در محیط مسکونی و هم در فضای اداری را شامل می‌شوند.

موارد استفاده از درب‌های ریلی

  • اتاق خواب، کلوزت روم و
  • آشپزخانه (به عنوان جدا کننده فضای مطبخ از آشپزخانه اصلی)
  • حمام و سرویس بهداشتی (کمتر توصیه می‌شود!)
  • به عنوان دیوایدر برای تفکیک هال از پذیرایی و حتی حیاط

در ساخت درب ریلی اتاق از چه متریالی استفاده می‌کنیم؟

  • ام دی اف (MDF) یا اچ دی اف (HDF) یا ورق پلای وود (Pollywood)
  • چوب طبیعی (روس، راش، بلوط، عش، گردو)
  • روکش یا لایی چوب طبیعی
  • رنگ پلی اورتان یا پلی استر
  • ریل، شیشه و دیگر یراق آلات

انواع ریل درب کشویی

درب ریلی چوبی یا شیشه ای؟!

دامنه تنوع متریال درب ریلی گسترده است به همین جهت گاهی انتخاب نوع درب دشوار می‌شود. درب ریلی چوبی و شیشه ای دو مدل از پر فروش ترین درب‌هایی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی کاربرد زیادی دارند و سعی می‌کنیم این دو درب را از جهات مختلف باهم مقایسه کنیم.

1) وزن : از نظر وزن در بیشتر موارد شیشه از چوب سنگین تر است و هرچه وزن درب بیشتر باشد عمر مفید ریل کاهش می‌یابد. بنابر این درب کشویی چوبی از این حیث نسبت به درب ریلی شیشه ای برتری دارد.

2) مقاومت در برابر رطوبت : چوب نسبت به شیشه در برابر آب بسیار حساس تر است و برای محیط های مرطوب مثل حمام و استخر، قطعاً پیشنهاد ما خرید درب شیشه ای است.

3) قیمت : از نظر قیمتی اختلاف زیادی بین درب ریلی چوبی و شیشه ای وجود ندارد. البته در بعضی موارد ممکن از بیشتر از نوع شیشه ای آن شود.

قیمت درب ریلی اتاق

بر آورد قیمت و هزینه این نوع از درب‌های ریلی، به چند عامل بستگی دارد. یکی از این عوامل، نوع درب مورد نظر از حیث مدل، ابعاد و وزن این محصول است. از طرف دیگر محل نصب و موقعیت درب ریلی نیز بر تعیین قیمت آن اثر گذار است. نوع یراق آلات و ریل و لوازمی که به کار گرفته شود تا درب ریلی چوبی مورد نظر را تکمیل نمایند نیز از جمله عوامل موثر بر کاهش و یا افزایش قیمت درب چوبی کشویی هستند. هزینه‌های مربوط به قفل و دستگیره، رنگ آمیزی و نصب و راه اندازی درب ریلی نیز در قیمت درب تاثیر مستقیم دارد.

انتخاب نوع متریال درب‌ ریلی چوبی

به طور معمول متریالی که برای ساخت درب چوبی ریلی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: چوب طبیعی، ام دی اف، اچ دی اف و پلای وود و … اما لازم به ذکر است که یکی از بهترین و با دوام‌ترین مصالح برای ساخت و طراحی این نوع از درب‌ها، چوب طبیعی درختانی مانند راش، بلوط، گردو است. در کنار چوب، روکش چوبی از دیگر متریال پر مصرف در ساخت درب‌های چوبی است. استفاده از رنگ های ضد آب این امکان را ایجاد می کند که درب های چوبی تا حد زیادی در مقابل رطوبت در امان باشند.

درب چوبی ضد آب، یک دروغ شیرین!

بهتر است بدانید عملاً ما چیزی به نام  نداریم. چون اساساً چوب متریالی است که به محض قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت آسیب می‌بیند. به عبارت بهتر تا زمانی که روکش رنگ روی سطوح چوبی از بین نرود مانع رسیدن آب به مغز چوبی درب می‌شود. در نتیجه درب سالم می‌ماند اما در صورتیکه روکش نازک رنگ آسیب ببیند و محیط مرطوب باشد درب با احتمال زیادی آسیب خواهد دید. البته در صورتیکه مغز درب بجای ام دی اف پلای وود باشد دیرتر دچار خرابی و فرسایش خواهد شد.

  • در محیط مرطوب حتماً بجای ام دی اف از پلای وود استفاده کنید.
  • استفاده از رنگ پلی اورتان خارجی تا حد زیادی سطح چوب را از خراشیدگی و رطوبت حفظ می‌نماید.

راهکار جلوگیری از آسیب چوب در برابر آب

آیا استفاده از رنگ برای محافظت از چوب در برابر نم و رطوبت کافیست؟پاسخ به این سوال ساده خواهد بود : تا زمانی که رنگ تمام سطح کار را پوشش داده و ضربه و آسیبی نبیند پوشش رنگ برای جلوگیری از جذب رطویت توسط درب و دفرمه شدن آن کافی خواهد بود. در صورتیکه ضربه شدیدی به سطوح رنگ شده وارد شود و پوشش رنگ آسیب ببیند، راه نفوذ آب به مغز چوبی درب باز خواهد شد و درب به سرعت آسیب می‌بیند. برای جلوگیری از این مشکل استفاده از ورق ضد آب پلی وود یکی از رایج ترین اقداماتی است که می توان انجام داد.

  یکی از بهترین درب‌های چوبی است که در برابر شراط محیطی مرطوب مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.

نحوه طراحی و ساخت درب کشویی

در ساخت این نوع از درب‌ها می‌توان از انواع چوب با جنس و بافت متفاوت، استفاده کرد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از چوب‌های سنگین‌ یا بزرگ بودن درب کشویی به دلیل وزن زیادی که این درب‌ها دارند باید حتماً در انتخاب ریل برای این درب‌ها دقت نمایید. استفاده از چرخ‌های کوچک و مقاوم در زیر درب بر روی این ریل‌ها، سبب می‌شود تا امکان حرکتی آرام‌تر برای درب کشویی چوبی، فراهم شود. از طرف دیگر در هنگام طراحی و ساخت درب، لازم است حتما تحمل دیوار ساختمان را نیز در نظر بگیرید.

در حقیقت دیوار مورد نظر باید توانایی تحمل فشار این محصول را داشته باشد چراکه ساختار درب ریلی چوبی بسیار محکم و قدرتمند است.

  • توجه به ابعاد و وزن درب کشویی و میزان تحمل دیوار بسیار مهم است.

1) درب کشویی ام دی اف

این نوع از درب‌های چوبی کشویی، با استفاده از ام دی اف به وجود آمده‌اند. برای ساخت و نصب این نوع از درب‌ها لازم است ابتدا شیب سقف و طول درب مورد نظر خود را اندازه بگیرید و سپس ام دی اف را بر اساس اندازه‌های گرفته شده، برش دهید و نقاط نصب آن را آماده کنید. پس از آن، قطعه نگهدارنده ریل درب کشویی چوبی باید در بالای درب نصب شود و حداقل دو غلطک ریل نیز در عمق قسمت پایین درب قرار داده شوند.

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه از خصوصیات بارز درب MDF است.

2) درب کشویی چوبی

بهترین متریال برای ساخت انواع درب‌های ریلی، چوب است. در ساخت این نوع از درب‌های ریلی، لازم است در ابتدا چوب مورد نظر خود را برش دهید. پس از برش چوب با مقیاس و ابعاد مناسب آن، شیاری را در درازای چوب، ایجاد کنید. مرحله شیار زنی، با استفاده از یک دستگاه مخصوص، انجام می‌گیرد. شیار ایجاد شده لازم است با حرکت غلطک‌ها در این محفظه، دارای تناسب باشد. پس از انجام این کار می‌توانید ریل ساخته شده را با استفاده از چسب‌های پلیمری، بر روی زمین بچسبانید.

به دلیل استحکام خوبی که چوب دارد حتی می‌توان در ساخت  از سیستم کشویی و ریل‌های مخصوص استفاده نمود. البته با توجه به بزرگ بودن ابعاد درب‌های ورودی و سنگین‌تر بودن آنها نسبت به درب معمولی کمتر این درب‌ها را به شکل کشویی و ریلی می‌سازند.

  • شاید چوب متریال گران قیمتی باشد اما زیبایی آن به بهایش می‌ارزد.

کاربرد انواع درب ریلی چوبی

همان‌طور که می‌دانیم در حال حاضر، فضاهای منازل و آپارتمان‌های مسکونی، بسیار کوچک طراحی شده‌اند. از طرف دیگر یکی از ملزومات این ساختمان‌ها، درب‌ها هستند. هر کدام از این درب‌ها نیز برای باز و بسته شدن، نیازمند فضای بسیاری هستند. در این زمینه و با توجه به اینکه انواع مختلف درب‌های کشویی و ریلی در امتداد دیوار حرکت می‌کنند و دارای چرخش نیستند، بنابر این انتخاب درب ریلی چوبی گزینه بسیار مناسبی برای فضاهای کوچک هستند. تا از این طریق بتوان از فضای مفید آپارتمان استفاده بیشتری به عمل آورد.

  • درب کشویی احتیاج به فضای کمتری نسبت به درب‌های معمولی دارد و مناسب فضاهای کوچک است.

از طرف دیگر، این درب‌ها نیازمند به کارگیری توان و قدرت زیادی برای باز شدن و بسته شدن نیستند. بنابراین می‌توان از این محصولات، در اماکنی که سالمندان و یا خردسالان زندگی می‌کنند و یا افرادی که توان کافی برای باز کردن درب ندارند، استفاده کرد تا آن‌ها بتوانند به راحتی درب را باز و بسته کنند.

منبع: eclisse

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا