برترینهای کسب و کارجامعه

تعمیر برد اجاق گاز (با جزئیات)

در این مقاله روش تعمیر برد اجاق گاز و علائم خرابی این قطعه را بررسی می کنیم.

آشنایی با برد اجاق گاز

وظیفه اصلی برد در اجاق گاز، رساندن برق به بخش های الکترونیکی گاز است. به عنوان مثال در یک اجاق گاز، سیستم جرقه زن با برق کار می کند. نمایشگر و چراغ های تعبیه شده در گاز نیز با برق تامین شده از برد کار می کنند. بخش دیگری که نیاز به برق دارد جوجه گردان است. اگر برد اجاق گاز خراب شود نمایشگر کاملا از کار می افتد و دیگر دسترسی به تایمر و ساعت نداریم. در این مقاله قصد داریم دلایل خرابی و روش تعمیر برد اجاق گاز رابا جزئیات  بررسی کنیم.

روش‌های تعمیر برد اجاق گاز

برای تعمیر برد اجاق گاز برند و کارخانه سازنده تاثیری در روش تعمیر ندارد. برد اجاق گاز در همه برندها روش تعمیر یکسانی دارد. بهتر است قبل از بررسی سلامت برد، از سلامت دو شاخه و پریز اتصال اجاق گاز به برق مطمئن شوید. با کمک یک فازمتر جریان برق ورودی را بررسی کنید. در صورتی که پریز یا دو شاخه خراب باشند، نوسانات برق برد را می‌سوزاند. خرابی تایمر یا عدم نمایش آن روی نمایشگر اجاق گاز، نشانه بارز خراب شدن برد اجاق گاز است. در صورتی که تایمر به صورت چشمک زن روی صفحه نمایشگر دیده می شود مشکل از برد نیست و مربوط به منبع تغذیه می باشد. برای رفع مشکل چشمک زن، در صورتی که تنظیم دستی جوابگو نبود، باید منبع تغذیه تعویض گردد.

جهت تنظیم دستی تایمر و رفع حالت چشمک زن، از دکمه ها استفاده کنید. یک دکمه برای ساعت، دکمه دیگر برای زمان پخت و دکمه وسط مخصوص تنظیم دستی این دو مقدار است. اگر بعد از تنظیم دستی هنوز مشکل چشمک زدن رفع نشده باشد، علت عدم خروج تایمر دستگاه از حالت اتوماتیک است. در این حالت باید منبع تغذیه عوض شود.

تعمیر برد اجاق گاز و تعویض آن کاری تخصصی است. باید برای باز کردن اجاق گاز و دسترسی به آن نیز تخصص لازم را داشت. بدین منظور ابتدا سر شعله ها را برداشته و حتما دو شاخه گاز را از برق جدا کنید. در قسمت پنل جلویی گاز برد تعبیه می‌شود، بنابراین باید آن را برداریم تا به برد دسترسی پیدا کنیم. بعد از بررسی برد در صورتی که قابل تعمیر باشد، باید عملیات لحیم کاری را انجام دهید. در غیر این صورت باید قطعه را تعویض نمایید.

علائم خرابی و نیاز به تعمیر برد اجاق گاز

در صورت مشاهده علائم زیر باید به کمک یک متخصص به تعمیر برد اجاق گاز بپردازید. اگر هنگام دست زدن یا لمس صفحه نمایش اجاق گاز احساس داغ شدن می کنید یا روی نمایشگر دستگاه چیزی نمایش داده نمی شود و دکمه های لمسی کار نمی کنند، به احتمال زیاد برد اجاق گاز خراب شده و نیاز به تعمیر دارد. در صورتی که برد اجاق گاز خراب شود، جرقه زن کار نمی کند. عملکرد جرقه زن به قطعه ای به نام میکروسوئیچ وابسته است. این قطعه نوعی کلید است که جریان برق را قطع و وصل می کند. اگر برد خراب شود، میکروسوئیچ کار نمی کند و عملکرد جرقه زن نیز مختل می شود.

دلایل خراب شدن برد اجاق گاز

نوسانات برق

یکی از دلایل خراب شدن و نیاز به تعمیر برد اجاق گاز، نوسانات برق است. اغلب در تابستان شاهد نوسانات برق بوده اید. هرگونه نوسانی در مدار برق سبب خرابی برد و اختلال در عملکرد آن می شود.

حشرات موذی

یکی دیگر از دلایل خراب شدن برد اجاق گاز تماس آن با حشرات موذی است. برای محافظت برد اجاق گاز اغلب سازندگان آن را به کمک یک مایع ژلاتینی می پوشانند. اگر اجاق گازی محافظ برد ژلاتینی نداشته باشد و حشرات موذی با برد تماس داشته باشند، احتمال خرابی آن بالا می‌رود. بهترین مکان ها برای زندگی و رشد و نمو حشراتی مثل سوسک در آشپزخانه ها، زیر گاز و یخچال است. این مکان ها محل خوبی برای پیدا کردن غذا  است و گرم و مرطوب می باشد. وقتی حشراتی مثل سوسک از روی برد تردد می‌کنند، به علت خاصیت رسانایی که دارند حالت اتصال کوتاه رخ می‌دهد و برد به مرور زمان خراب می شود.

تماس با مواد شوینده

علت سومی که باعث خرابی و نیاز به تعمیر برد اجاق گاز می شود تماس برد با مواد شوینده است. در ساختار مواد شوینده، ترکیبات شیمیایی به کار رفته است. این مواد خاصیت خورندگی دارند و وقتی برد در تماس با آنها قرار بگیرد صدمه می‌بیند. علت صدمه دیدن برد در اثر تماس با مواد شوینده اکسیده شدن است. بنابراین باید حتی الامکان هنگام شستشوی اجاق گاز قسمت جلوی آن با دقت شسته شود تا برد آسیب نبیند.

تمیز کردن اجاق گاز

بدون شک نمی‌توان تاثیر تمیز کردن اجاق گاز را در اختلال در عملکرد اجاق گاز نادیده گرفت، در صورتی که اجاق گاز درست تمیز نشود؛ موجب اتصالی و وارد شدن آب به داخل قطعات اجاق گاز می‌شود. همچنین در حالتی که اجاق گاز به صورت صحیح تمیز شود، موجب دیرتر خراب شدن آن می‌شود. بهتر است برای تمیز کردن اجاق گاز، موارد زیر را رعایت نمایید:
•    بهتر است برای تمیز کردن قسمت های لعابی اجاق گاز، از آب ولرم و شوینده ی مناسب استفاده کنید و از محصولاتی که باعث آسیب به قسمت لعابی می‌شود خودداری کنید.
•    پیشنهاد می‌شود برای شستشوی کلاهک شعله ها از مواد شوینده و آب جوش استفاده کنید.
•    برای لکه های چربی از مواد شوینده های ملایم که خاصیت خورندگی ندارند استفاده نمایید.
•    توصیه می‌شود به هیچ وجه، از پدهای پاک کننده و سیم ظرفشویی و اسید برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده نکنید.

بررسی وظیفه برد در اجاق گاز

وقتی برد اجاق گاز خراب می شود، عملکرد اجاق مختل می شود. جهت تعمیر برد اجاق گاز باید با ساختار این قطعه الکترونیکی آشنا بود. برد در واقع معادل مغز دستگاه است و وظایف مهمی بر عهده دارد. به عنوان مثال کنترل شیر ایمنی بر عهده برد است. عملکرد صحیح اجاق گاز در مورد نحوه پخت غذا به برد وابسته است. تمام سنسورها توسط این قطعه دستور می گیرند. ولتاژ برق لازم برای مدارهای مختلف داخل گاز توسط برد ارسال می شود. اجاق گازهای جدید در صورت خرابی برد روشن نمی شوند و کاملا از کار می‌افتند. روی نمایشگر اجاق گاز یک تایمر نشان داده می‌شود که برد وظیفه تامین نیرو و نمایش آن را بر عهده دارد.

تعمیر برد اجاق گاز به دلیل خرابی فر

اگر فر اجاق گاز شما کار نمی کند، احتمال اینکه برد اجاق گاز خراب شده باشد، بالا است. در گازهای جدید عملکرد فر توسط برد کنترل می‌شود. بنابراین در صورت خرابی آن فر کار نمی کند. بخش هایی مثل شیر ایمنی، المنت ‌های کباب پز در فر، توسط برد کنترل می شوند. جهت تست وجود برق در خروجی رله، حتما از فرد متخصص کمک بگیرید.

جمع بندی نهایی

تعمیر برد اجاق گاز کاری تخصصی است و  هر کسی نمی تواند این قطعه را عیب یابی یا تعویض نماید. از اقدامات پیشگیرانه قبل از خراب شدن برد می‌توان به شستشوی با احتیاط گاز، از بین بردن حشرات موذی و برطرف کردن نوسانات برق اشاره کرد تا نیاز به تعمیر اجاق گاز نباشد. در صورت خرابی برد علائمی مثل عدم کارکرد صفحه نمایش، جرقه نزدن و … رخ می‌دهد.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا