برترینهای کسب و کارعمومی

بهترین زمان آبیاری درختان میوه در بهار

آشنایی با بهترین زمان آبیاری درختان میوه در بهار + قیمت نهال میوه

زمان ابیاری درختان از زمانی که یک درخت کاشته می‌شود. باید اقدامات مراقبی از آن در تمام فصول انجام گیرد. درختان میوه در این زمینه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. زیرا اگر کوتاهی در مراقبت از آنها به عمل بیاید. در فصل باردهی نمی‌توان انتظار داشت. محصول خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند. مهم‌ترین این اقدامات شامل آبیاری، کوددهی، هرس، چالکود، رنگ کردن تنه و … است.

بهترین زمان آبیاری درخت در بهار

زمان ابیاری درختان یک موضوع بسیار مهم بوده و تعیین زمان دقیق برای آغاز عملیات آبیاری در بهار، وابسته به یکسری موارد است. مهم‌ترین این موارد در نظر گرفتن زمان گلدهی و اقلیم منطقه است. زیرا شرایط اقلیمی و زمان گلدهی دو فاکتور مهم و اصلی در تعیین زمان مناسب شروع آبیاری در بهار به شمار می‌آیند.

زمان گلدهی

بهترین زمان برای انجام آبیاری در بهار، آبیاری بعد از ریزش گلبرگ است. توجه داشته باشید درختان زمانی که وارد مرحله گلدهی می‌شوند. نسبت به میزان آب دریافتی بسیار حساس هستند. زیرا در این مرحله آبیاری زیاد موجب ریزش گلبرگ‌ها شده، پس باید در نظر داشت. که بهترین زمان برای آبیاری بعد از ریزش گلبرگ‌ها است.

اقلیم (شمال نیاز به ابیاری ندارد)

در هنگام انتخاب زمان آبیاری باید شرایط آب و هوایی منطقه را نیز در نظر بگیرید. زیرا در برخی مناطق که گرم‌تر هستند و بارش کافی در فصول بارندگی رخ نداده، ممکن است. در مرحله گلدهی درخت دچار تنش خشکی شود. در این صورت لازم است در مرحله شکوفه‌دهی آبیاری درختان انجام گیرد. البته در حدی که فقط رفع تنش صورت گیرد زیرا آبیاری بیش از حد در این مرحله خود می‌تواند سبب تشدید ریزش شکوفه‌ها شود.

آب استارت چیست؟

قطعا پیش آمده که واژه آب استارت را شنیده باشید و از خود بپرسیید فرق آب استارت با آبیاری چیست؟ در واقع آب استارت اولین آبیاری قبل از بیدار شدن کامل درختان از خواب است. و درست زمانی انجام می‌گیرد که جوانه‌های درخت فعالیت خود را آغاز می‌نمایند. نکته قابل توجه در مورد آب استارت این است که باید همراه آب استارت از کودهای مناسب برای شروع رشد درختان استفاده نمود و همچنین میزان آب مورد استفاده نباید زیاد باشد.

 انتخاب نوع کود مورد استفاده در زمان آب استارت بستگی به کمبودهای درخت و همچنین نوع درخت دارد. با این حال می‌توان کودهایی مانند سولفات آمونیوم، فسفات آمونیوم، نیترات کلسیم و منگنز را به طور عمومی پیشنهاد داد که همراه با آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان در هنگام انجام آب استارت در زمان تورم جوانه‌ها از کود فروت‌ست برای بالا بردن میزان شکوفه‌دهی و همینطور جلوگیری از ریزش گل در مراحل بعدی استفاده نمود. زمان دقیق انجام آب استارت بستگی به منطقه و شرایط آب و هوایی دارد، به طور مثال در مناطقی که گرم‌تر هستند و درختان زودتر از خواب بیدار می‌شوند آب استارت در فصل زمستان انجام می‌گیرد.

نکات مهم در آبیاری درختان

زمان ابیاری درختان قبل از اقدام به آبیاری درختان باید یکسری نکات را در نظر گرفت. و با توجه به آن میزان آبیاری، تعداد دفعات آبیاری و حتی زمان آغاز اولین آبیاری را مشخص نمود. در ادامه به مهم‌ترین این نکات و شرایط اشاره خواهد شد.

شرایط اقلیمی

شرایط اقلیمی یکی از مهم‌ترین موارد درتعیین زمان آبیاری است. به طور مثال در یک منطقه معتدل و مرطوب مانند شمال کشورمان در صورت وجود باران‌های مناسب، درختان نیاز به آبیاری‌های زیادی نخواهند. داشت در حالی که در مناطقی که هوا گرم‌تر است. و بارندگی کمی صورت می‌گیرد. به دلیل جلوگیری از تنش‌های خشکی آبیاری باید به موقع انجام گیرد. هرچند باید نوع درخت را حتما در نظر بگیرید.

نوع درخت

همه ما می‌دانیم که برخی درختان نیاز آبی بالایی دارند. در عوض تعدادی دیگر نیاز آبی کمی داشته، به همین خاطر در هنگام آبیاری باید نوع درخت را حتما در نظر گرفت. و با توجه به نیاز آن میزان آبیاری را تنظیم نمود. به طور مثال برخی درختانی که مختص مناطق گرمسیری هستند. مانند نخل، پسته و بادام طبیعتا به آبیاری کمتری نیاز داشته اما در مقابل درختانی مثل هلو، شلیل، آلو نیاز آبی بالاتری دارند.

سن درخت

یکی دیگر از فاکتورهای قابل توجه در هنگام آبیاری، در نظر گرفتن سن درختان است. هرچه سن درخت کمتر باشد. و به اصطاح جوان‌تر باشد باید تعداد دفعات آبیاری نزدیکتر ولی حجم آبیاری کمتر باشد. زیرا ریشه درختان جوان‌ رشد چندانی نداشته و نیاز دارد. آب مدام در دسترس آنها باشد. در حالی که درختان مسن چون ریشه‌های عمیق‌تر و گسترده‌تری دارند نیاز به آبیاری‌‌هایی با حجم بیشتر اما دفعات کمتر دارند.

بافت خاک

زمان ابیاری درختان قبل از هر چیزی در نظر گرفتن بافت و ساختمان خاک برای آبیاری یک امر ضروری است. با انجام یک آزمایش خاک، نوع بافت خاک باغ شما به درستی مشخص خواهد شد و می‌توانید با توجه به آن بهترین برنامه آبیاری را تنظیم نمایید. به طور مثال گاهی به طور عامیانه گفته می‌شود خاک باغ ما آبگیر است، این بدان معنا است که این باغ تقریبا دارای خاکی با بافت رسی بوده که آب را برای مدت زمان بیشتری در خود نگهداشته، پس در این نوع خاک‌ها نباید آبیاری زیادی انجام شود. در مقابل در خاک‌های شنی آب خیلی سریع از دسترس ریشه خارج خواهد شد. پس با در نظر گرفتن بافت خاک باید برنامه آبیاری دقیق و منظمی را برای باغ اجرا نمایید. در صورت مناسب نبودن بافت خاک (خیلی شنی یا خیلی رسی) می‌توانید با استفاده از کودهای دامی اقدام به اصلاح بافت خاک نمایید.

فصل آبیاری

در فصل‌های گرم سال یا در شروع فصل رویشی مانند بهار و تابستان، درخت نیاز به آب بیشتری نسبت به مواقعی از سال که هوا سردتر بوده و بارندگی بیشتر است، دارد. پس با این شرایط درختان در فصل پاییز و زمستان تقریبا به آبیاری نیاز ندارند. در انتها باید اشاره کرد برای تعیین بهترین زمان برای آغاز اولین آبیاری کامل باغ در بهار، باید شرایط مختلف را در نظر گرفت و بعد اقدام به آبیاری نمایید. ترجیحا نباید اینکار را در زمان گلدهی انجام دهید زیرا موجب ریزش زود هنگام گلبرگ‌ها خواهد شد.

چه زمانی میتوانیم آبیاری در بهار را شروع کنیم ؟

نگهداری اصولی از درختان میوه در تمام فصول بسیار حائز اهمیت است. و رشد بهتر درختان و افزایش کمیت و کیفیت میوه تولیدی را تضمین می کند. یکی از عوامل بسیار مهم در پرورش و نگهداری درختان آبیاری است. آبیاری باید به صورت کاملا اصولی در دوره های زمانی مشخص و در اندازه ی مناسب انجام شود. تا درخت دچار استرس آبی نشود. در حالت کلی آبیاری درختان به سن درخت، فصل آبیاری،جنس خاک و نوع درخت بستگی دارد. آبیاری بیش از اندازه یا آبیاری در دوره های خاص نیز می تواند برای درختان مضر باشد.

آبیاری در دوره ی گل دهی یا شکوفه دهی

درختان در دوره ی شکوفه دهی نسبت به آبیاری بسیار حساس هستند. و آبیاری موجب کاهش اکسیژن خاک، افزایش دی اکسید کربن و افزایش متان و متیل خاک شده که باعث تولید هورمون ریزش( اسید آبسیزیک ) می شود. که زیادی این هورمون موجب ریزش گل ها می گردد. اما در همین دوره کم آبی نیز برای درختان بسیار مضرر است. و موجب تنش آبی در درختان شده و مراحل فیزیولوژیکی مرتبط با درخت در سال های متفاوت ممکن است تغییر تقویمی ایجاد کند. پس راه چاره چیست ؟ کارشناسان کشاورزی توصیه می کنند آبیاری قبل از گل دهی یا بعد از ریزش گلبرگ ها انجام شود.

◾️آیا آبیاری قبل از گلدهی ضروری است؟

این امر به شرایط آب و هوایی هر منطقه و نوع خاک باغچه بستگی دارد. اگر زمستان و بهار پر بارشی وجود داشته باشد نیازی به آبیاری قبل از گلدهی نیست.اما اگر بارش ها به میزان کافی نباشد بهتر است آبیاری صورت گیرد.

◾️ تشخیص نیاز آبی درختان در دوره ی گلدهی

به طور کلی بعد از اینکه ۵۰ درصد رطوبت خاک کشیده شد؛ آبیاری باید انجام شود. برای تشخیص این میزان رطوبت خاک باید تا عمق ۲۰_۳۰ سانتی حفر شود و خاک داخل دست بررسی شود. در صورتی که خاک بافت خاکدانه ای درشت داشته باشد ؛اگر ابش در حدود پنجاه درصد قابل دسترسی باشد؛ خاکش تقریبا خشک به نظر می رسد.و اگر از این خاک گلوله ای درست کنید، از هم می پاشد و نمی تواند شکل ظاهری اش را حفظ کند.

اما اگر خاک بافت لومی داشته باشد؛ گلوله ی خاک تا حدودی شکل پذیر است و اگر فشار داده شود نوار ضعیفی مشاهده شده و رنگش تیره می شود و اگر خاک جنس رسی باشد، بافتش به راحتی گلوله شده و رنگ تیره ای دارد و مقداری هم دارای حالت چسبندگی است. حال اگر آبیاری قبل از گلدهی میسر نشد و در دوره ی گلدهی خاک بیش از ۵۰ درصد آب خود را از دست داد ؛ می توان آبیاری را در فواصل زمانی کوتاه و به صورت سطحی انجام داد تا گیاه دچار تنش آبی نشود و از سوی دیگر گل های خود را از دست ندهد.

منبع :

plantogallery.com

krishnanursery.in

 

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا