برترینهای کسب و کاررویدادها

5 نکته ایمنی که در حین جوشکاری باید رعایت کرد کدامند؟

آیا جوشکار بودن شغلی خطرناک است؟

اگر  دستورالعمل های ایمنی رعایت نشود، جوشکاری می تواند یک شغل خطرناک باشد. اگر اقدامات ایمنی و عینک جوشکاری نادیده گرفته شود، جوشکاران می توانند با خطرات مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض دود و گازهای مضر، برق گرفتگی، آتش سوزی و انفجار و غیره مواجه شوند. آیا این قابل قبول است که یک آتش نشان بدون کلاه خود برود، یا یک پزشک از پوشیدن دستکش در طول یک عمل جراحی حساس خودداری کند؟ البته که نه! به همین ترتیب، جوشکاران باید مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای محافظت از خود و اطرافیان خود دنبال کنند. از آنجایی که جوشکاری خطرات بالقوه زیادی را به همراه دارد، برای جوشکاران بسیار مهم است که با انجام مراحل زیر ایمنی را رعایت کنند:

  • تجزیه و تحلیل محیط اطراف
  • استفاده از ابزار و تجهیزات ایمنی
  • پیروی از تمام دستورالعمل های سازنده
  • حصول اطمینان از اینکه دیگران در حین کار آسیبی نمی بینند و از عینک کارگاهی استفاده می کنند

عینک پزشکی: حوادث اتفاق می افتد، اما می توان با داشتن درک درستی از کارهایی که باید هنگام کار در محیط جوشکاری انجام داد و چه کارهایی نباید انجام داد، از بسیاری از صدمات جلوگیری کرد. قبل از شروع هر پروژه ای، جوشکارها باید زمان بگذارند تا مطمئن شوند که می دانند چگونه کار را با خیال راحت انجام دهند. این مهمترین کاری است که آنها می توانند برای محافظت از خود و اطرافیانشان انجام دهند.

ایمنی کارگاه جوشکاری: خطراتی که باید از آنها اجتناب کرد

همانطور که گفته شد، جوشکاران با خطرات احتمالی مختلفی در محل کار مواجه هستند. برخی از رایج ترین عبارتند از:

شوک الکتریکی

تخلیه ناگهانی برق به بدن انسان می تواند منجر به صدمات جدی و در برخی موارد حتی مرگ شود. برق گرفتگی زمانی رخ می دهد که جوشکار دو جسم فلزی را که بین آنها ولتاژ وجود دارد، لمس کند و آنها را وارد مدار الکتریکی کند. هر چه ولتاژ بیشتر باشد جریان بیشتر می شود که منجر به خطر بیشتری برای جوشکار می شود.

قرار گرفتن در معرض دود و گازها

دودهای جوشکاری حاوی انواع فلزات بالقوه مضر از جمله آلومینیوم، بریلیم، آرسنیک، منگنز و سرب هستند. گازهای حاوی نیتروژن، دی اکسید کربن، آرگون، مونوکسید کربن و هیدروژن فلوراید نیز اغلب در حین جوشکاری تولید می شوند. هنگامی که یک جوشکار بیش از حد در معرض این دودها و گازها قرار می گیرد، این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند اختلال در گفتار و حرکت، بیماری تنفسی و حتی سرطان شود.

آسیب های جسمی

بدون استفاده از PPE (تجهیزات حفاظت شخصی) مناسب، جوشکاران می‌توانند با انواع خطرات فیزیکی از جمله آسیب چشم، بریدگی، سوختگی یا حتی له شدن انگشتان دست و پا مواجه شوند. این آسیب ها باید جدی گرفته شوند، زیرا در برخی موارد می توانند جوشکار را از کار بیاندازند.

آتش سوزی و انفجار

قوس جوشکاری دماهای شدیدی ایجاد می کند و در صورت رعایت نکردن روش های ایمنی می تواند جرقه آتش سوزی و انفجار را ایجاد کند. در حالی که خود قوس می تواند به دمای 10000 درجه فارنهایت برسد، شایع ترین علت آتش سوزی زمانی است که جرقه و پاشش با مواد قابل اشتعال در اطراف محل کار تماس پیدا می کند.

11 قانون ایمنی در جوشکاری که باید رعایت شود

بنابراین چگونه می توان از این خطرات جلوگیری کرد؟ در اینجا 11 نکته برای تمرین جوشکاری ایمن آورده شده است:

موفق ترین جوشکاران روش های ایمنی مانند پشت دست خود را می دانند. آنها برای آموزش خود در مورد دستورالعمل‌های ایمنی که هم توسط سازمان‌های ملی و هم شرکتی که در آن کار می‌کنند، آموزش می‌دهند، که به اطمینان از فضای کاری ایمن و سازنده برای همه کمک می‌کند. همچنین برای جوشکاران مهم است که دستورالعمل های سازنده را قبل از کار با تجهیزات مرور کنند. جوشکاران هرگز نباید تصور کنند که می دانند چگونه از یک قطعه تجهیزات استفاده کنند، قبل از اینکه دستورالعمل های سازنده برای عملکرد ایمن را خوانده و درک کنند.

1.     از خود در برابر دود و گازها محافظت کنید

قرار گرفتن در معرض دود و گازها را می توان با ایجاد تهویه مناسب در محل کار کنترل کرد. برخی از کارفرمایان یک فن، یک سیستم اگزوز یا هودهای اگزوز را برای حذف دود و گازها از منطقه ای که جوشکارها در آن کار می کنند، تهیه می کنند. در صورت لزوم، جوشکاران باید از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند تا از تنفس مواد مضر محافظت کنند. اگر زمانی احساس کردید که تنفس شما متوقف شده است، بلافاصله نگرانی خود را با یک سرپرست بیان کنید.

2.     در برابر برق گرفتگی اقدامات احتیاطی انجام دهید

برق گرفتگی یکی از مهمترین موضوعاتی است که جوشکاران باید در مورد آن آموزش ببینند، زیرا می تواند خطرات فوری و جدی ایجاد کند. برای جلوگیری از برق گرفتگی، جوشکارها باید قبل از شروع جوشکاری، نگهدارنده الکترود را از نظر آسیب بررسی کنند. آنها همچنین باید از خشک و سالم بودن دستکش خود اطمینان حاصل کنند، هرگز قطعات فلزی نگهدارنده الکترود را با پوست یا لباس خیس لمس نکنند و بین بدن خود و زمین یا فلز در حال جوشکاری عایق خشک نگه دارند.

3.     تجهیزات خود را بررسی کنید

یک جوشکار خوب همیشه قبل از استفاده از تجهیزات خود اطمینان حاصل می کند که به درستی کار می کند و کاملاً زمین است. حتی باتجربه ترین جوشکاران نیز باید به طور مرتب تجهیزات خود را از نظر ساییدگی و پارگی معمولی مانند سیم های فرسوده یا شلنگ های نشتی بررسی کنند، زیرا این امر می تواند احتمال وقوع حادثه را افزایش دهد.

اگر یک قطعه از تجهیزات روز قبل به خوبی کار می کرد، تصور نکنید که هنوز در همان شرایط است. همیشه قبل از استفاده مجدد از آن یک بازرسی کامل انجام دهید – هرگز نمی توانید خیلی مطمئن باشید!

فضای کاری نامرتب یکی از شایع ترین علل آتش سوزی و انفجار جوشکاری است. جرقه های ناشی از قوس جوش می توانند تا فاصله 35 فوتی پرواز کنند، بنابراین مهم است که فضای کار خود را پاک نگه دارید، به خصوص از هرگونه مواد قابل اشتعال.

به عنوان یک قانون کلی، همیشه منظم بمانید و همه چیز را در جای خود نگه دارید. فضای کاری شما فقط باید حاوی ابزار و تجهیزاتی باشد که برای آن پروژه خاص استفاده می کنید.

قبل از شروع جوشکاری، موجودی محیط خود را تهیه کنید. دانستن محل قرارگیری ابزارها و تجهیزات نه تنها کارایی شما را افزایش می دهد، بلکه برای ایمنی شما نیز حیاتی است. برای مثال، دانستن محل اعلام حریق، خروجی های اضطراری، کپسول های آتش نشانی، سطل های شن یا سایر تجهیزاتی که برای خاموش کردن شعله در صورت آتش سوزی نیاز دارید، مهم است.

پوشیدن لباس مناسب برای جوشکاران بسیار مهم است. هر پوستی که در معرض اشعه مادون قرمز و فرابنفش قرار دارد آسیب پذیر است، بنابراین جوشکاران باید همیشه از پوشاندن کامل آن اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، سرآستین‌های شلوار، جیب‌ها یا هر لباس گشاد می‌تواند جرقه‌های پرنده را بگیرد، بنابراین مهم است که آنها را محکم نگه دارید.

4.     لباس مخصوص جوشکاری

پس چی باید بپوشی؟ جوشکاران باید لباس های مقاوم در برابر شعله با PPE مناسب بپوشند که ما را به نقطه بعدی می رساند. انتخاب PPE مناسب برای این کار یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می توانید برای محافظت از خود به عنوان یک جوشکار بگیرید. در اینجا نگاهی گذرا به انواع جوشکارهای PPE که باید استفاده کنند آورده شده است:

  • محافظ گوش : اگر میانگین خوانش نویز بیش از 85 دسی بل برای هشت ساعت مداوم باشد، باید همیشه از محافظ شنوایی استفاده کنید.
  • محافظت از چشم و صورت : این شامل عینک ایمنی، محافظ صورت یا و بسته به پروژه، کلاه ایمنی است.
  • حفاظت در برابر گرما و تشعشع: جوشکاران برای محافظت از خود در برابر گرما و تشعشع باید از لباس بیرونی مقاوم در برابر شعله، دستکش برای محافظت از دست‌ها و قسمت‌های پایین بازوها و هود و عینک‌های جوشکاری استفاده کنند.

5.     ابزار چرمی جوشکاری

  • حفاظت از دود: سیستم‌های استخراج دود و ماسک‌های تنفسی می‌توانند به محافظت از جوشکار در برابر قرار گرفتن در معرض بخارهای مضر کمک کنند.
  • حفاظت در برابر شوک الکتریکی : جوشکارها علاوه بر رعایت احتیاطات ایمنی ذکر شده در نکته شماره 3، برای محافظت از خود در برابر برق گرفتگی باید لباس عایق بپوشند.
  • محافظ پا : کفش‌های چرمی مقاوم در برابر جرقه و حرارت و پوشش بالای مچ پا برای محافظت از پا بهترین هستند. پاهای شلوار باید از روی کفش برود.

6.     از آسیب های استرسی اجتناب کنید

جوشکاری یک حرفه عملی است که بدون رعایت اقدامات احتیاطی مناسب می تواند منجر به آسیب شود. به منظور محافظت از خود، همیشه تکنیک‌های بلند کردن ایمن را تمرین کنید و مطمئن شوید که روزتان را برای کشش و استراحت به بدنتان تقسیم کنید. این می تواند به جلوگیری از آسیب های استرس مکرر، که برخی از جوشکاران مستعد ابتلا به آن هستند، کمک کند.

به عنوان یک جوشکار، مهم است که هنگام رعایت دستورالعمل های ایمنی، خود و اطرافیانتان را مسئول بدانید. اگر نقض ایمنی مشاهده کردید، آن را گزارش کنید—این به نفع شما و کسانی است که با آنها فضای کاری مشترک دارید! علاوه بر این، اگر زمانی در محل کار خود احساس ناامنی کردید، از صحبت کردن نترسید.

صنعت جوش به دلیل تکنولوژی دائما در حال تغییر و تحول است. همانطور که تولید کنندگان تجهیزات جدید را منتشر می کنند و تکنیک های جدید به کار گرفته می شوند، مهم است که به طور مداوم خود را در مورد بهترین شیوه ها آموزش دهید – هم برای مهارت و هم ایمنی شما!

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا