برترینهای کسب و کارعمومی

سقف آلاچیق چیست و معرفی بهترین نوع آن

سازه‌ای سقف دار که تمام اطراف آن باز است، آلاچیق یا تارم نام دارد. این نوع سازه به منظور بهره‌مندی از سایه آن در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای ساخت سقف این نوع سازه پوشش ساز (آلاچیق) از متریال‌ مختلفی استفاده خواهد شد. جنس سقف آلاچیق می‌تواند بتن، سفال، ورق شینگل، فلز و چوب باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سقف آلاچیق بپردازیم. اگر پیش از خرید آلاچیق به اطلاعاتی در رابطه با جنس سقف آلاچیق نیاز دارید تا ادامه محتوا همراه ما باشید.

انواع سقف‌های آلاچیق و سبک‌های مختلف آن

آلاچیق را در شرایط آب و هوای مختلف می‌توانید، استفاده کنید. به همین دلیل سقف آلاچیق در جنس‌ مختلفی تولید می‌شود. بر خلاف نورگیر سقفی آلاچیق روی زمین نصب می‌گردد؛ در حالی که نورگیرها مانند نورگیر حبابی و نورگیر سقفی حبابی روی پشت بام نصب خواهند شد. از دیگر تفاوت‌های نورگیر و آلاچیق این است که نورگیر به منظور ایجاد نور داخل ساختمان استفاده می‌شود؛ ولی آلاچیق به منظور نشستن در زیر سایه آن ایجاد خواهد شد. بنابراین این دو سازه کاربرد کاملا متفاوتی دارند. از انواع جنس‌ مختلف سقف آلاچیق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

سقف آلاچیق با کینگستون

جهت پوشش دهی سقف آلاچیق و دیگر سازه‌های بزرگ از تایل‌های کینگستون استفاده می‌شود. سقف کینگستون بر اساس تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته شده و به صورت پوشش آسفالتی با سنگ ریزه بوده و از استحکام، دوام و کیفیت بالایی برخوردار است. وزن سبک، عدم نیاز به عایق رطوبت، مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی سخت، مقاوم در برابر تابش مستقیم نور سوزان خورشید، عدم ریزش سنگ و کیفیت بالا از ویژگی‌های پوشش سقف کینگستون هستند. قیمت بالا و عدم استفاده از آن در تمام مناطق از معایب سقف کینگستون محسوب می‌شوند.

سقف آلاچیق سفالی

پوشش سقف سفال در مناطق شمالی استفاده فراوانی می‌شود و از پوشش‌های قدیمی سقف است. برای این که این نوع پوشش سقف در برابر نفوذ آب مقاوم باشد و استحکام بالایی پیدا کند باید زیربندی مناسبی داشته باشد. افرادی که به دنبال سبک‌های سنتی هستند برای پوشش دهی سقف آلاچیق و ویلا از سفال استفاده می‌نمایند.

تنوع طرح، جذابیت بصری، مقاوم در برابر نفوذ آب، عایق صوتی و جلوه زیبا از مزایای پوشش دهی سقف سفالی هستند. سخت بودن مراحل تولید، شکستن بر اثر فشار، نگهداری زیاد و وزن بالا از معایب سقف سفالی به حساب می‌آیند. یکی دیگر از معایب پوشش دهی سفال این است که فرآیند نصب آن را افراد بسیار کمی انجام می‌دهند.

سقف آلاچیق با آندولین

پوشش سقف آندولین از درون خاصیت رنگ پذیری دارد و با گذشت زمان رنگ آن از بین نمی‌رود و همیشه ثابت است. برای تولید این نوع پوشش سقف از الیاف طبیعی استفاده خواهد شد. عمر طولانی، عدم زنگ زدگی، عدم پوسیدگی، عدم شکسته شدن، انعطاف‌پذیری زیاد، قیمت مناسب و مقاوم در برابر نفوذ آب از مزایای این نوع پوشش سقف هستند. دشوار بودن نصب آن در قسمت‌های کنج‌دار و عدم عایق صدا از معایب پوشش سقف آندولین محسوب می‌شوند.

سقف آلاچیق با فلز

رایج‌ترین پوشش برای سقف آلاچیق است. عمر نسبتا طولانی، نصب راحت، مقاوم در برابر آتش سوزی و حشرات و تنوع رنگ از مزایا پوشش سقف فلزی آلاچیق هستند. تغییر ظاهر، هزینه زیاد ساخت و طراحی و عدم مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مرطوب از معایب پوشش فلزی سقف هستند.

سقف بتنی

با استفاده از بتن و فولاد ساخته می‌شود. هزینه پایین ساخت، عمر زیاد و مقاومت بالا در برابر زلزله و آتش سوزی از مزیت‌های سقف بتنی محسوب می‌شوند. زمان بر بودن ساخت، دشوار بودن جمع‌آوری بتن و وزن زیاد از معایب سقف بتنی هستند.

سقف سنگی

پوشش سنگی از قیمت بالایی برخوردار است؛ چون بیشتر آن‌ها وارداتی هستند. این نوع پوشش علاوه بر زیبا بودن در رنگ و طرح‌ مختلفی وجود دارد. زیبا و قابل اعتماد، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و مستحکم بودن از مزایای سقف سنگی محسوب می‌شوند. در همه جا یافت نمی‌شود، هزینه زیاد، وزن بالا و نصب زمان‌بر و دشوار از معایب سقف سنگی هستند.

سقف آلاچیق چوبی

این نمونه پوشش سقف آلاچیق از محبوب‌ترین سقف‌ها برای پوشش آلاچیق است که کاربرد فراوانی دارد. برای ساخت سقف آلاچیق از چوب‌های رایجی مانند کهور، روسی، چوب جنگلی و چوب نراد استفاده می‌شود. در طرح‌ مختلفی قابلیت تولید دارد. زیبا بودن، دسترس بودن، ارزان بودن و جلوه طبیعی از مزایا سقف چوبی برای آلاچیق محسوب می‌شوند. جنس چوبی که در ساخت این نوع پوشش سقف استفاده می‌‌شود باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا با گذشت زمان از بین نرود، نگهداری آن سخت است؛ چون حشرات موذی می‌توانند به آن آسیب وارد کنند. دوام کمی دارد و باران باعث پوسیدن و از بین رفتن آن خواهد شد.

سقف آلاچیق شینگل

این نوع پوشش سقف به پوشش کینگستون شبیه است به طوری که ترکیبات آن گاهی شباهت زیادی به پوشش سقف کینگستون دارد. برای تولید این نوع پوشش سقف از ترکیبات گرانول معدنی و پلیمری استفاده شده و با یک شبکه‌ی شیشه‌ای مستحکم شده است. وزن کم، عدم فشار به سقف، دارای گواهینامه معتبر فنی، نصب ساده و سریع، طرح و رنگ و بندی مختلف از مزایای سقف شینگلی هستند.

عدم مقاومت بالا در برابر باد شدید، ایجاد پارگی در برابر طوفان‌های بادی، دوام پایین، انتقال گرما به زیر آلاچیق و عدم مقاومت در برابر تابش مستقیم نور سوزان خورشید از معایب سقف شینگلی آلاچیق محسوب خواهند شد.

سقف آلاچیق پلی کربنات

یک دیگر از متریال های محبوب که امروزه برای سقف های کاذب و دیگر مکان ها مثل آلاچیق ورق پلی کربنات می باشد.با به دلیل تنوع رنگ وابعاد مدتی است جز پر کاربرد ترین سایبان ها برای آلاچیق به شمار می رود.

کاربردهای انواع سقف آلاچیق

همان طور که در قسمت‌های قبل اشاره کرده‌ایم پوشش سقف آلاچیق در جنس مختلف ورق شینگل، بتن، فلزی، سفال و چوبی تولید خواهد شد. از کاربردهای انواع سقف آلاچیق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مکان‌های تفریحی
  • کنار ساحل
  • حیاط منزل
  • ویلا
  • پارک
  • باغ

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع سقف آلاچیق پرداخته شد و شما با مزایای و معایب مدل‌ مختلف پوشش سقف آلاچیق آشنا شده‌اید و به خوبی می‌توانید، تشخیص دهید چه نوع پوشش سقفی برای آلاچیق مناسب هست. به عنوان نمونه پوشش سقف چوبی آلاچیق در مناطقی که بارش باران زیاد است، چندان مناسب نیست؛ چون این نوع پوشش سقف در برابر باران مقاومت چندانی ندارد و در برابر باران سریع دچار پوسیدگی خواهد شد.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا