برترینهای کسب و کارجامعه

آسفالت سرد چیست؟

آسفالت سرد دقیقا چیست؟ این مدل نوعی از آسفالت است که نیازی به گرمایش ندارد. بر خلاف آسفالت قدیمی که قبل از استفاده باید در دماهای بالا گرم شود، آسفالت سرد از قبل مخلوط شده و مستقیماً مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از اجزای اصلی آسفالت سرد قیر است، ماده ای سیاه چسبنده که از نفت خام به دست می‌آید. این قیر به عنوان یک چسب عمل می‌کند و به چسباندن مواد دانه ای مانند سنگ خرد شده یا ماسه که بقیه مخلوط را تشکیل می‌دهند کمک می‌کند تا مراحل آسفالت کاری ما به بهترین شکل ممکن انجام شود.

آسفالت سرد معمولاً برای پرکردن چاله ها در جاده ها و معابر استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای تعمیرات زدگی های کوچک آسفالت در پارکینگ ها، پیاده روها و سایر سطوح استفاده کرد. راحتی آن در توانایی استفاده از آن است به این صورت که مستقیماً از کیسه بر روی یک سطح تمیز بدون هیچ گونه گرمایش اضافی یا استفاده از تجهیزات تخصصی می‌توان از آن استفاده کرد.

شما به سادگی مخلوط آسفالت سرد را روی سطح ریخته و با استفاده از یک غلتک آن را فشرده کنید. ظرف چند ساعت، آسفالت به سطح می‌چسبد و به سطحی بادوام تبدیل می‌شود که می‌تواند ترافیک سنگین را تحمل کند. آسفالت سرد بدون نیاز به آماده سازی گسترده یا فرآیندهای وقت گیر مانند استفاده از مخلوط گرم، راه حلی سریع برای آسیب های جزئی برای فرآیند روسازی ارائه می‌دهد. سهولت استفاده آن را به گزینه ای ایده آل تبدیل می‌کند.

مزایای آسفالت سرد

مزایای آسفالت سرد بسیار زیاد است و آن را به گزینه ای ایده آل برای تعمیر جاده ها، راهروها و سایر سطوح تبدیل می‌کند. یکی از مزیت های اصلی آن راحتی استفاده از آن است. بر خلاف آسفالت گرم که قبل از استفاده از آن باید حرارت داده شود، آسفالت سرد از قبل مخلوط شده و آماده استفاده است. این به این معنی است که نیازی نیست منتظر گرم شدن مواد باشید.

یکی دیگر از مزایای آن تطبیق پذیری آن است. آسفالت سرد در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله دماهای پایین نیز قابل استفاده است. حتی در آب و هوای سردتر نیز به خوبی قابل استفاده است و امکان تعمیرات جاده را در تمام طول سال بدون افت کیفیت را فراهم می‌کند. اما لازم به ذکر است که آسفالت سرد در مقابل گرما و سرمای شدید دچار ترک خوردگی خواهد شد.

علاوه بر این، آسفالت سرد در مقایسه با آسفالت مخلوط گرم ماندگاری کمتری دارد. می‌توان آن را برای مدت کوتاه تری بدون از دست دادن کارایی یا غیرقابل استفاده شدن مورد مصرف و استفاده قرار داد. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود زیرا در زمان نسبتا کوتاه و با هزینه ی کمتر می‌توان آسفالت سرد را دوباره جایگزین کرد.
علاوه بر این، آسفالت سرد دارای خواص تراکم عالی می‌باشد. هنگامی که به درستی و با توجه به دستور عمل های استفاده از آن به کار برده شود، یک هم بستگی و پیوند قوی با سطوح روسازی موجود ایجاد می‌کند و تعمیری با دوام ایجاد می‌کند که می‌تواند بارهای ترافیکی سنگین را تحمل کند.

استفاده از آسفالت سرد به کاهش اثرات زیست محیطی کمک می‌کند زیرا به مصرف انرژی کمتری در طول تولید در مقایسه با جایگزین های مخلوط گرم نیاز دارد.

معایب آسفالت سرد

آسفالت سرد دارای معایبی است که باید قبل از استفاده از این نوع آسفالت معایبش را بشناسید و سپس اقدام به استفاده از این نوع آسفالت کنید. یکی از ایرادات اصلی، طول عمر نسبتا کوتاه در مقایسه با آسفالت مخلوط گرم است. آسفالت سرد معمولاً حدود 1 تا 2 سال دوام می‌آورد، در حالی که آسفالت مخلوط گرم با نگهداری مناسب می‌تواند تا 15 سال دوام بیاورد.

یکی دیگر از معایب آسفالت سرد، حساسیت آن به نوسانات دما است. در گرمای شدید، آسفالت سرد می‌تواند نرم شده و مستعد تغییر شکل و ترک خوردن شود. از سوی دیگر، در دمای انجماد، ممکن است شکننده شده و مستعد شکسته شدن باشد. علاوه بر این، هنگام استفاده از آسفالت سرد برای وصله یا تعمیر روسازی موجود، ممکن است به طور همسان با سطوح اطرافش ترکیب نشود. این مورد می‌تواند منجر به زشتی ظاهر معابر شود و به بر یکپارچگی ظاهری منطقه تعمیر شده تأثیر منفی بگذارد.

در حالی که معایب مرتبط با آسفالت سرد وجود دارد، هنوز هم برای کاربردهای خاصی که سرعت و راحتی بر دوام طولانی‌مدت آسفالت ارجحیت دارد، گزینه مناسبی است، به طور مثال برای تعمیر فوری یک خیابان پر تردد نمی‎‌توان از آسفالت گرم برای تعمیر استفاده کرد زیرا شلوغی خیابان و ایجاد راهبندان مشکل ایجاد می‌کند به همین دلیل استفاده از آسفالت نرم ارجحیت پیدا می‌کند زیرا استفاده و به کار بردن آن سریع تر است. بنابر این بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع آسفالت را به کار ببرید، به دقت نیازهای پروژه خود را ارزیابی کنید.
قیمت آسفالت سرد

وقتی بنا بر استفاده از آسفالت سرد باشد مقایسه ی قیمتی آن با نوع آسفالت گرم می‌تواند برای تصمیم گیری نهایی و انتخاب نهایی بسیار کمک کننده باشد؛ با توجه به بررسی های به عمل آمده قیمت هر تن آسفالت سرد حدود یک میلیون و دویست و نود هزار تومان محاسبه می‌شود که این قیمت در مقایسه با آسفالت گرم که قیمت آن یک میلیون هشتصد هزار تومان است قیمت پایین تری را ارائه می‌دهد با این حال در زمان نیز صرفه جویی می‌کند اما دوام آن به اندازه ی آسفالت گرم بالا نمی‌باشد.

سخن پایانی

آسفالت سرد راه حلی راحت برای ترمیم سطوح آسیب دیده خیابان و جاده است. چندین مزیت از جمله کاربرد آسان، زمان خشک شدن سریع را ارائه می‌دهد. با این حال، مهم است که قبل از انتخاب این روش تعمیر، معایب آسفالت سرد را در نظر بگیرید. کارایی محدود  و دیگر معایب آسفالت سرد را در نظر بگیرید، علاوه بر این، نیاز به آماده سازی و نگهداری مناسب را نیز نباید نادیده گرفت. با درک مزایا و محدودیت‌های آسفالت سرد،  یک دانش کلی را در مورد حفظ و نگهداری خیابان و معابر را بدست خواهید آورد و می‌توانید بر اساس بودجه و زمان خود یک گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا