اقتصادیبرترینهای کسب و کار

علت اصلی سقوط شدید قیمت سولانا چیست؟

ارزش کل سرمایه قفل‌شده و تعداد آدرس‌ها فعال سولانا کاهش یافته است

شاخص اصلی سنجش فعالیت برنامه‌های غیرمتمرکز سولانا پیش از شروع ماه نوامبر (آبان) نشانه‌هایی از کاهش دارد. ارزش کل سرمایه قفل‌شده (TVL) سولانا که حجم سپرده‌گذاری در قراردادهای هوشمند را اندازه‌گیری می‌کند، به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰)، ۳۰.۴میلیون سولانا رسید. البته عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر کاهش قیمت سولانا و ارزش کل سرمایه قفل‌شده آن تأثیر می‌گذارد. سرمایه‌گذاران برای تأیید اینکه آیا استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز به‌طور تأثیرگذاری کاهش یافته است یا نه، باید تعداد آدرس‌های فعال شبکه را نیز بررسی کنند.قبل از خرید سولانا از ایرانیکارت مطلب زیر را تا انتها بخوانید.

داده‌های آن‌چین ۱۴ برنامه برتر سولانا در ۳۰ روز گذشته

داده‌های دپ‌ریدار در ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) نشان می‌دهد که در ۱۳ برنامه از ۲۰ برنامه غیرمتمرکز برتر سولانا، تعداد آدرس‌های در تعامل با این برنامه‌ها کاهش یافته است. این کاهش علاقه را می‌توان در بازار معاملات فیوچرز سولانا نیز مشاهده کرد.

که سررسید ثابتی دارند معمولاً با وجه تضمین (Premium) کمی بیشتر نسبت به بازار اسپات معامله می‌شوند؛ زیرا سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از تسویه‌حساب پول بیشتری درخواست می‌کنند. حرکت به‌سمت صفر یا منفی‌شدن این اندیکاتور نگران کننده است؛ زیرا می‌تواند نشانه‌ای از وضعیتی نزولی باشد که به نام وارونگی () شناخته می‌شود.

همچنین پیشنهاد می شود: مطالبی درباره وضعیت کلی کوین ها

نمودار بازدهی سالانه قراردادهای فیوچرز سولانا در سه ماه گذشته

نمودار فوق نشان می‌دهد که قراردادهای فیوچرز سولانا با تخفیف ۷درصدی نسبت به قیمت فعلی آن در بازار اسپات معامله می‌شوند. این داده‌ها می‌توانند نگران‌کننده باشند؛ زیرا نشانگر نبود علاقه میان خریداران به استفاده از اهرم مالی هستند.

قیمت سولانا تا زمان تغییر این شاخص‌ها به روند نزولی خود ادامه  می‌دهد

تعیین دلیل دقیق کاهش قیمت سولانا دشوار است؛ با این حال، واضح است که مسئله متمرکزبودن، کاهش استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز و افت نرخ سود معاملات مشتقات در این روند نزولی نقش مهمی داشته‌اند.

برای شروع روند صعودی، احساسات سرمایه‌گذاران باید تغییر کند، جریانی از ورود سرمایه برای سپرده‌گذاری وجود داشته باشد و ارزش کل سرمایه قفل‌شده و تعداد آدرس‌ها فعال سولانا افزایش یابد. در نتیجه، همان‌طور که شاخص‌های بررسی سلامت شبکه نشان می‌دهند، سرمایه‌گذاران سولانا نباید به این زودی‌ها انتظار جهش قیمت را داشته باشند

به گزارش ، بازار رمز ارزها از شب گذشته با کاهش قیمت شدید مواجه شده که نتیجه آن، سقوط اکثر نمادها است. به عنوان لیدر بازار امروز 10 درصد افت کرده و هم اکنون در حدود قیمت 17750 دلار معامله می شود.

بازدهی هفتگی به منفی 13 درصد رسیده. همین چند روز قبل بود که این ارز در حدود قیمت 21000 دلار معامله می شد و حالا وضعیت طوری شده که احتمال سقوط به کانال 16000 دلار نیز وجود دارد.

طی شبانه روز گذشته که قیمت ها افت زیادی داشته اند، بسیاری از خریداران هم وارد بازار شده اند که این موضوع باعث افزایش ارزش معاملات تا سطح 120 میلیارد دلار شده است. این 120 میلیارد دلار فقط مخصوص معاملات بیت کوین است که مدت هاست بازار چنین رقمی به خود ندیده بود.

سقوط 18 درصدی اتریوم

اتریوم وضعیت بدتری نسبت به بیت کوین coin دارد. همان طور که در صعودها سرعت رشد بیشتر است، در نزول هم سرعت بیشتری نسبت به بیت کوین دارد. امروز 18 درصد سقوط کرده و با نرخ حدود 1210 دلار معامله می شود. چنین سقوط بزرگی معمولا هر چند ماه یک بار رخ می دهد. بازدهی هفتگی اتریوم به منفی 22 درصد رسیده. ارزش معاملات این آلت کوین طی شبانه روز گذشته 45 میلیارد دلار بوده و ارزش بازار آن نیز 146 میلیارد دلار است.

تکرار فاجعه سقوط لونا؟

گفته شده که یکی از دلایل اصلی سقوط بازار از دیروز تا به حال، درگیری ایجاد شده بین مدیران و FTX بوده که به دنبال این درگیری،  فروش گسترده توکن های FTX اتفاق افتاد و این توکن در طی یک شبانه روز بیش از 70 درصد ارزش خود را از دست داده است. برخی ترس از این دارند که سناریو سقوط لونا این بار برای FTX تکرار شود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، دوباره بازار با شوکی سنگین مواجه می شود و اعتماد بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به بازار رمز ارزها از بین می رود.

چنین اتفاقاتی بر کل بازار اثر می گذارد و اینطور نیست که تنها بر روی یکی دو نماد اثرگذار باشد. تایید این موضوع، اتفاقی است که امروز در بازار رخ داده. امروز در فهرست 50 ارز برتر بازار هیچ نمادی مثبت نیست. تمام نمادها افت کرده اند که افت های آن ها اکثرا دورقمی است. تون کوین که کمترین افت را داشته، 2 درصد کاهش قیمت را نمایش می دهد و با سقوط 28 درصدی، بیشترین افت را داشته است. چین لینک، چیلیز، ترا کلاسیک و نیر پروتکل هم افت بیش از 20 درصدی داشته اند.

ارزش بازار 11 درصد سقوط کرد

ارزش بازار ارزهای دیجیتال با افت حدود 11 درصدی نسبت به دیروز، به رقم 873 میلیارد دلار رسیده است. اما ارزش معاملات دوباره رشد کرده و با افزایش 82 درصدی، به رقم 217 میلیارد دلار رسیده است. ارزش معاملات دیفای 9 میلیارد دلار بوده و در استیبل کوین ها هم 204 میلیارد دلار معامله انجام شده است.

چرا سولانا سقوط کرد؟

? در ابتدا باید گفت شبکه سه بار در سال 2022 از کار افتاده است. آخرین مورد در 30 سپتامبر بود که در مجموع پنج قطعی بزرگ رخ داد. گاهی اوقات، شبکه برای پردازش تراکنش‌ها بدون اینکه کاملاً آفلاین باشد، با مشکل رو به رو می شود.

یک اعتبارسنجی Solana در اوایل اکتبر اظهار داشت که خرابی اخیر به دلیل یک گره پیکربندی نادرست ایجاد شده است. بر اساس یک رشته توییت از همان اعتبار دهنده، به نظر می رسد که این مشکل توسط اعتبارسنجی ایجاد شده است که یک بلوک نامعتبر را منتشر می کند.

این موضوع نشان داد که اعتباردهنده متخلف دو نمونه را اجرا می‌کرد که هر دو یک بلوک ایجاد کردند. تولید بلوک ها منجر به انشعابی شد که یک مسیر کد مبهم ایجاد کرد که در آن اعتبارسنجی ها قادر به بازگشت به فورک اصلی نبودند. به عبارت ساده، اعتبارسنجی سولانا روی فورک نادرست بود. این باعث شکل گیری یک روند نزولی ادامه برای SOL شد

روند نزولی سولانا در 11 اکتبر تسریع شد. در آن روز، یک برنامه مالی غیرمتمرکز پیشرو در شبکه Solana به قیمت 116 میلیون دلار هک شد. معامله گران در اواسط اکتبر با سوء استفاده از نقص در پلتفرم (DeFi) منگو مارکت، بیش از 110 میلیون دلار ارزهای دیجیتال را از شبکه سرقت کردند. سپس این وجوه برای دریافت وام 116 میلیون دلاری با استفاده از چندین توکن پلتفرم از جمله ، سولانا و سرم (SRM) استفاده شد.

متریک برنامه غیرمتمرکز اولیه سولانا در اوایل نوامبر شروع به نشان دادن علائم ضعف کرد. مجموع ارزش قفل شده (TVL) در شبکه، که میزان سپرده گذاری شده در را اندازه گیری می کند، به پایین ترین سطح خود از سپتامبر 2021 یعنی 30.4 میلیون SOL سقوط کرد.

⚫️ اخبار منفی دیگری در 2 نوامبر منتشر شد زیرا اپراتور آلمانی مرکز داده و ارائه دهنده ابر Hetzner شروع به مسدود کردن فعالیت های مرتبط با رمزنگاری کرد. شرایط خدمات این شرکت، مشتریان را از اجرای گره ها، استخراج و کشاورزی، ترسیم و ذخیره داده های بلاک چین منع می کند. با این حال، گره‌های سولانا سایر ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی ابری را برای انتخاب دارند، و Lido Finance تأیید کرد که خطر اعتبارسنجی‌های آنها کاهش یافته است.

? بخش دیگر سقوط قیمت سولانا را می توان به نسبت داد که روز دوشنبه فضای کریپتو را در بر گرفت. مدیر عامل  صرافی باینس CZ اعلام کرد که این شرکت قرار است صرافی FTX سم بنکمن فراید را به طور کامل خریداری کند. توکن بومی FTX یعنی ، FTT حدود 80 درصد سقوط کرد.

 این رویداد با خبر ورشکستگی Alameda Research و احتمال فروش توکن های FTT و سولانا همزمان شد. Alameda سرمایه گذاری های عمده ای در Solana دارد و FTX نیز با سرمایه گذاری های خود از این اکوسیستم حمایت کرد.

بنابراین، اکوسیستم سولانا بخش عمده ای از سرمایه گذاری های خود را به این غول های تجارت از دست داده است که SOL را به سقوط 20 درصد کشاند.

به طور کلی، مشخص کردن علت دقیق کاهش دشوار است. با این حال، واضح است که مسائل مربوط به تمرکززدایی، کاهش استفاده از در شبکه، و کاهش علاقه معاملهگران به سولانا، همگی می توانند عوامل احتمالی در سقوط و حتی در صفر شدن سولانا باشند.

آیا سولانا به صفر می رسد؟

 هساکا، یک معامله گر و تاثیرگذار توییتر کریپتو، اخیراً در مورد کاهش قیمت SOL توسط شرکت Alameda  حتی پس از ظهور کاتالیزورهای صعودی ابراز نگرانی کرد. نظریه هساکا می‌تواند تقاضای ثابت نسبتاً غیر معمول برای موقعیت های کوتاه مدت و همچنین نرخ پایه منفی را توضیح دهد.

در واقع Solana  بدترین عملکرد را در مقایسه با عملکرد و اتریوم در سال جاری داشته است. در 2 ماه گذشته، اتریوم پیشرفت هایی در شبکه خود داشته است، اما برای سولانا، تقریبا هیچ تغییری در چشم انداز آن ایجاد نشده است. بر اساس داده‌های 19 اکتبر، تعداد آدرس‌های شبکه سولانا که با برنامه‌های غیرمتمرکز تعامل دارند، در 13 مورد از 20 دی اپ ها برتر کاهش یافته است که این موضوع در روند نزولی SOL منعکس شد.

 ? در حال حاضر، قیمت SOL با ضرر های دو رقمی و حجم معاملات بالا مواجه است که نشان دهنده  افزایش فشار فروش است. با نظر بر نمودار فنی روزانه، سقوط الگوی مثلث نزولی، حرکت نزولی را اثبات کرد.

? Wallet Investor یک پیش‌بینی قیمت سولانا برای سال 2023 ارائه می دهد که طبق آن این روزا رز برای 12 ماه سخت آماده می شود ، و این توکن احتمالاً تا 11 نوامبر 2023 به چیزی بین 1.67 دلار و 1.68 دلار کاهش مییابد.

به دلیل فروش بیش از حد، شیب شاخص نسبی قدرت (RSI) به منطقه اشباع فروش سقوط کرده است. احساسات عمومی نسبت به این ارز طبق در محدوده ترس شدید قرار دارد.

اکنون قیمت Solana به زیر 20 دلار کاهش یافته است و اکنون ارزش کلی بازار این ارز کمتر از است. با توجه به شرایط فعلی بازار، بهبود سولانا بعید به نظر می رسد که این موضوع چشم انداز صفر شدن سولانا را افزایش می دهد.

? در نتیجه افت سولانا، بازار با یک شرایط ریسکی که باعث رکود گسترده تر صنعت کریپتو می شود، مواجه است. قیمت ارز سولانا پس از برخورد با FTT در طول هفته به سقوط خود ادامه می دهد که منجر به یک روند حرکتی بالای قیمت مبتنی بر FUD شد. شاید بتوان ارتباط شرکت Alameda Research با این ارز، در که در بالا به آن اشاره کردیم را مهم ترین محرک صفر شدن سولانا دانست.

چه عواملی می توانند قیمت سولانا  را افزایش دهند؟

? با وجود تمام مواردی که آینده نزولی سولانا را محتمل می دانند، طرفداران این ارز دیجیتال هنوز می توانند به برخی محرک ها چشم داشته باشند. اینکه آیا این عوامل می توانند به طور قطع سولانا را از این بحران نجات دهند، قابل پیش بینی نیست

یکی از دلایل آن می‌تواند اخبار خوش‌بینانه‌ای باشد که در اواسط نوامبر منتشر شد،  راه‌اندازی گوشی‌های هوشمند، فروشگاه‌های DApp و مشارکت Google Cloud با سولانا می باشد. علاوه بر این، سولانا در بخش (NFT) مشتریان بیشتری جلب می کند. به عنوان مثال، تعداد کل NFT های منتشر شده در بلاک چین سولانا 19.3 درصد نسبت نسبت به سه ماه اول سال افزایش یافته و به بیش از 8 میلیون در سه ماهه سوم 2022 رسیده است. جیمز تراتمن، محقق در منبع داده Messari، خاطرنشان کرد:

 توسعه‌های متعدد در بخش NFT سولانا به آن اجازه داد تا جایگاه قوی خود را نسبت به گروه همتا از لایه 1 های برتر از نظر حجم فروش NFT ثانویه حفظ کند.

? همچنین اکوسیستم Solana تعدادی برنامه غیرمتمرکز (DApps) تولید کرده است، از جمله پروتکل های وام دهی مانند Apricot Finance و Francium، پروژه های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند Orca، Saber و Raydium، بازارهای ان اف تی مانند Metaplex و Solanart و برنامه های مانند به عنوان Audius و مرورگر Brave. با این حال، با تنها 71 پروژه، برنامه های اکوسیستم بسیار کمتر از اکوسیستم های اصلی مانند است که تقریباً 3249 پروژه دارد.

در پاسخ به نگرانی‌هاس موجود در مورد صفر شدن سولانا، آزمایشگاه‌های Solana ، شرکت فناوری پشت بلاک چین سولانا، برنامههایی را برای ارتقاء کنترل جریان معرفی کرده است که به نگرانی‌های قطع شبکه رسیدگی می‌کند.

 این اتفاق پس از آن رخ داد که شبکه تنها در ماه ژانویه چندین خاموشی را تجربه کرد و باعث نگرانی کاربران شد. یاکوونکو در این جلسه اظهار داشت که برنامه هایی برای اجرای ارتقاء برای کمک به رسیدگی به این مسائل در دست اقدام است و در هفته های آینده اجرا خواهد شد. وی همچنین خاطرنشان کرد که برخی از آنها قبلاً اجرا شده است.

? اساسا تنها امید برای بهبود وضعیت اقتصاد کلان است که نقدینگی را افزایش می دهد و سولانا نیز سهمی را فقط برای مدیریت ریسک بهتر به دست خواهد آورد. مسئله اصلی سولانا این بوده است که نه تنها به دلیل وخامت شرایط بازار، بلکه به دلیل مشکلات شبکه خود نیز شاهد سقوط های گسترده بوده است.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا