برترینهای کسب و کاربین الملل

وقت سفارت چیست و چگونه می‌توان وقت فوری گرفت؟

وقت سفارت چیست و چرا باید وقت سفارت بگیریم؟

برای ورود به هر کشوری، مسافران لازم است در کنار وقت سفارت هلند، ویزای آن کشور را هم به‌عنوان مجوزی برای حضور در خاک آن را دریافت کنند. بدون ویزا می‌توان وارد برخی از کشور‌های همسایه مانند ارمنستان، ترکیه و عراق شد، اما کشور‌های حوزه شینگن، کانادا، آمریکا و … قوانین سفت‌وسختی برای صدور ویزا دارند که یکی از آن‌ها، نیاز به مصاحبه و ارائه مدارک است.

این مدارک را نمی‌توان آنلاین یا از طریق پیک برای سفارت ارسال کرد و لازم است حتما به‌صورت حضوری در محل سفارت کشور مقصد حاضر شده و ضمن انگشت‌نگاری، مدارک موردنیاز را کامل ارائه کنید. بعضی سفارتخانه‌ها حتی وقت مصاحبه هم برای شما تعیین می‌کنند تا با جزئیات سفر شما آشنا شوند. حضور در سفارت در زمان تعیین‌شده، اهمیتی بالا داشته و در روند صدور ویزا بسیار اثرگذار خواهد بود.

انواع وقت سفارت

به‌صورت کلی، دو نوع وقت سفارت داریم: عادی و فوری. اما تفاوت آن‌ها در چیست؟

وقت سفارت عادی

این همان حالت عادی دریافت نوبت است که بعد از مراجعه به‌صورت حضوری به دفاتر کارگزار یا ثبت درخواست از طریق سایت، وقت عادی سفارت برای شما تعیین می‌شود و بیشتر مناسب افرادی است که عجله‌ای برای خروج از کشور ندارند. متقاضیان همچنین می‌توانند تا زمان رسیدن نوبت خود، مدارکشان را تکمیل کنند.

وقت سفارت فوری

اگر به هر دلیلی، مثل قرار‌های کاری یا مسائل درمانی، نیاز به تعیین وقت فوری در سفارت را داشته باشید، باید وقت فوری بگیرید. معمولا همه مردم به‌آسانی نمی‌توانند وقت فوری بگیرند و در صورت تعیین وقت، باید هزینه بالاتری را هم پرداخت کنند. حالا که متوجه شدید «وقت سفارت فوری چیست؟» و چه تفاوتی با وقت عادی دارد، بهتر است در مورد شیوه دریافت این وقت، کمی صحبت کنیم.

مراحل اخذ وقت سفارت

گام اول برای گرفتن وقت سفارت، ثبت درخواست است. شیوه انجام این کار برای تعیین وقت سفارت به دو صورت حضوری و آنلاین انجام می‌شود.

ثبت درخواست مراجعه

اگر به‌صورت حضوری به دفاتر کارگزار سفارت‌ها مراجعه کنید، باید اطلاعات هویتی خود را ارائه کرده و ضمن پرداخت هزینه، برای تعیین زمان مراجعه، نوبت بگیرید. مسافران همچنین این امکان را دارند که به سایت سفارت یا کنسولگری کشور مقصد مراجعه کرده و درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند؛ در این صورت باید اطلاعات کامل‌تری را ارائه کرد. فارغ از اینکه کدام شیوه را انتخاب می‌کنید، قبل از مراجعه حتما باید بلیط را تهیه کرده و تاریخ سفر خود را در کنار ووچر هتل، دعوت‌نامه و … در اختیار سفارت قرار دهید. هزینه ثبت درخواست به‌صورت آنلاین باید با استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی پرداخت شود. بعد از آن، نوبت به جمع‌آوری مدارک می‌رسد. زمان مراجعه شما نیز معمولا بر اساس تاریخ بلیط هواپیمای شما یا خالی بودن برنامه خود سفارت تعیین می‌شود.

جمع‌آوری مدارک و حضور در سفارت در تاریخ تعیین شده

بعد از ثبت درخواست، نوبت به جمع‌آوری مدارک موردنیاز می‌رسد. موارد زیر، از اصلی‌ترین مدارکی هستند که باید در زمان مراجعه به سفارت یا مصاحبه، ارائه کنید و مابقی موارد می‌تواند بنا بر قوانین هر کشور، متفاوت باشد:

  • فرم درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • دو قطعه عکس رنگی با پس‌زمینه سفید یا کرم
  • پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار از زمان بلیط هواپیما
  • جزئیات مربوط به برنامه سفر؛ بعضی از سفارتخانه‌ها ممکن است اطلاعات مالی، گردش حساب و مواردی ازاین‌دست را از شما طلب کنند تا مطمئن شوند که توانایی پرداخت هزینه‌ها را دارید.
  • اطلاعات بیومتریک مانند اثر انگشت؛ این مورد بیشتر مخصوص حالتی است که مدت‌زمان سفر شما و اقامت در کشور مقصد، طولانی باشد.

بعد از تهیه مدارک موردنیاز، باید آن‌ها را به دفاتر دارالترجمه بسپارید تا از لحاظ نگارشی و محتوایی، هیچ اشکالی وجود نداشته باشد. برخی از کشور‌ها، هیچ سفارتی در ایران ندارند و حتی سفارتخانه‌های دیگر کشور‌ها نیز کار‌های مربوط به آن‌ها را انجام نمی‌دهند؛ در این صورت باید به سفارت کشور مقصد در یکی از کشور‌های همسایه مراجعه کنید؛ در چنین شرایطی، ثبت درخواست آنلاین می‌تواند کار‌های شما را حسابی جلو بیندازد.

هزینه‌ی اخذ وقت سفارت

هزینه گرفتن وقت سفارت کشور‌های مختلف، به فاکتور‌های بسیار متفاوتی بستگی دارد و نمی‌توان عدد مشخصی را برای آن تعیین کرد. علاوه بر این، نوع ویزا و مدت‌زمان اقامت شما هم روی هزینه تعیین وقت سفارت از یک کشور مشخص، متفاوت خواهد بود.

سؤالات متداول و ناگفته‌های تعیین وقت سفارت

آیا باید وقت سفارت را از آژانس‌های مسافرتی بگیریم؟ این سؤال همیشگی بسیاری از افرادی است که برای نخستین‌بار قصد سفر به کشور‌های خارجی را دارند. در پاسخ باید گفت که به‌صورت کلی، نحوه گرفتن وقت سفارت چندان پیچیده نیست و خودتان هم می‌توانید آن را انجام دهید. هرچند، در زمان دریافت نوبت فوری، کار کمی پیچیده‌تر می‌شود و احتمالا لازم باشد از شرکت‌های معتبری که چندین سال در این حوزه فعالیت داشته و دارای اعتبار نزد سفارتخانه‌های مختلف هستند، کمک بگیرید.

مدارکی که در اختیار سفارتخانه یا کنسولگری قرار می‌گیرد، باید کامل و بدون هرگونه نقص باشد. معمولا سفارتخانه‌ها روی این زمینه بسیار حساس هستند و در صورت وجود هرگونه اشکال یا نقص در مدارک، درخواست شما را ریجکت خواهند کرد. به‌عنوان‌مثال، تصاویری که ارائه می‌کنید، باید حتما ظرف شش ماه گذشته گرفته شده و بدون هرگونه خط‌خوردگی باشند. علاوه بر این، تصویر چهره شما در عکس هم باید کاملا واضح باشد.

در مراجعات حضوری، هزینه‌ها باید بر حسب دلار یا یورو پرداخت شود؛ پس قبل از مراجعه به سفارت، از هزینه‌ها اطلاعات کافی کسب کرده و تمام مبالغ را به‌صورت دقیق پرداخت کنید. آراستگی و حضور به‌موقع به همراه رعایت قوانین مختلف مانند همراه نداشتن وسایل آتش‌زا، تلفن هوشمند، ساعت دیجیتالی، لوازم تیز و … اهمیت زیادی در پیشرفت کار‌ها دارد. در صورت استفاده از عناوین جعلی نیز علاوه بر ریجکت شدن درخواست، احتمالا کارتان به مراجع قضایی کشیده خواهد شد.

تعیین وقت سفارت کشور‌های مختلف

ازآنجایی‌که تعداد کشور‌های زیادی در ایران سفارت فعال دارند، نمی‌توان در مورد تعیین وقت هرکدام از کشور‌ها به‌صورت کامل صحبت کرد؛ به همین جهت، ما فقط در مورد برخی از محبوب‌ترین موارد صحبت خواهیم کرد. توجه داشته باشید که بسیاری از کشور‌های محبوب، کار صدور ویزا را به شرکت وی‌اف‌اس گلوبال (VFS Global) به‌عنوان یک کارگزار معتبر جهانی واگذار کرده‌اند و در بسیاری از موارد لازم است به دفتر آن در خیابان هروی مراجعه شود.

انگلیس

افرادی که قصد سفر به کشور انگلستان را دارند، باید ویزای آن را هم دریافت کنند. خوشبختانه سفارت این کشور در تهران و خیابان فردوسی فعال است و با مراجعه به دفتر شرکت VFS Global یا سایت آن می‌توان درخواست خود را در این زمینه پیگیری کرد. اسکن صفحه اول پاپسورت، فرم تکمیل‌شده درخواست تعیین وقت به زبان فارسی و ارائه واچر هتل و بلیط هواپیما، از مدارک اولیه مورد نیاز برای درخواست تعیین وقت هستند.

آمریکا

آمریکا هیچ سفارتی در ایران ندارد و افرادی که می‌خواهند به این کشور سفر کنند، برای تعیین وقت ویزا باید به یکی از کشور‌های همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، امارات و … مراجعه کنند. به‌علاوه، قبل از سفر لازم است از طریق سایت سفارت آمریکا به آدرس مراجعه کنید؛ در اینجا باید تمام مدارک موردنیاز را ثبت و هزینه‌های مرتبط را نیز پرداخت کرد تا وقتی برای تعیین مصاحبه اعلام شود.

کانادا

مراحل تعیین وقت سفارت کانادا تا حدود زیادی مانند آمریکاست و ازآنجایی‌که این کشور هیچ سفارتی در ایران ندارد، برای پیشبرد کار‌ها باید به کشور‌های همسایه مراجعه کرد. مسافران همچنین می‌توانند از طریق سایت رسمی VFS Global، مدارک خود را آپلود و ضمن پرداخت هزینه، برای تعیین وقت اقدام کنند.

کشور‌های حوزه شینگن

اگر قصد سفر به کشور‌های اروپایی یا حوزه شینگن را دارید، باید به سایت VFS Global مراجعه کرده و ضمن ثبت‌نام، فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید تا نتیجه نهایی به شما اعلام شود.

منبع:

netherlandsworldwide

www.vfsvisaonline.com

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا