یکی از مهمترین مراحل در تاسیس یک کسب و کار، انتخاب یک نام تجاری خوب است ، امروزه به دلیل زیاد شدن شرکت ها انتخاب اسم کمی دشوار است، نام شرکت نقش بسیار مهمی در تجارت خواهد داشت، یک نام خوب باید منحصر بفرد باشد و به آسانی به خاطر سپرده شود و موجب سودآوری در آینده شود. انتخاب اسم شرکت جزء اولین مقررات ثبت شرکت و یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است ، انتخاب نام درست شرکت می تواند شرکت را به اوج ببرد ولی یک نام اشتباه، شرکت را به قعر می کشاند، اسم شرکت باید انتقال دهنده تجربه، نوع فعالیت، ارزش، وجه تمایز محصولات و خدمات باشد. اسم شرکت همانند پرچم یا سرود ملی یک کشور اهمیت دارد.
عده ای از کارشناسان معتقدند که اسامی انتزاعی بهترین اسامی هستند، در مقابل برخی دیگر باور دارند اسامی خبری که به مشتریان می گوید که کسب و کار شما دقیقاً چیست بهترین اسامی هستند. قبل از ثبت شرکت، برای رسیدن به اسم شرکت مطلوب، باید انرژی و زمان زیادی صرف کرد اما گروهی به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می کنند و به همین دلیل هم معمولا بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می گیرند، زیرا متوجه می شوند نام تجاری که معنای پنهان یا شخصی داشته باشد نمی تواند تداعی کننده چیزی در مورد برند شرکت باشد، توجه داشته باشید، شما نیز برای ارایه توضیح اضافی در مورد آن، زمانی که مشتریان برای اولین بار با آن روبرو میشوند، آنجا نخواهید بود.
نکته:جهت ثبت آنلاین برند به سایت ما مراجعه کنید و هر سوالی داشتید از کارشناس های ما بپرسید.
نامگذاری اسم شرکت را جدی بگیرید
نامی که انتخاب می کنید بخش جدایی ناپذیر از برند شرکتتان را بر عهده خواهد داشت. اسم شما نشان دهنده برند و موقعیت شما در بازار می باشد.به طور کلی می توان گفت نام یک شرکت، بخش بزرگی از برند شرکت شماست . د رهنگام انتخاب نام درباره نام دامنه، محصولات و بازاریابی فکر کنید و اینکه یک نام چگونه مترجم تمامی جوانب این برند خواهد بود، اسم شرکت مهمترین و منحصر به فردترین خصوصیات برند است.
اسامی رقبا را چک کنید
لیستی از اسامی رقبا تهیه و با هم مقایسه کنید تا ایده شما شکل بگیرد و اسم خودتان را توسعه و بهبود دهید ، نام شما بهتر است متمایز باشد، زیرا هدف شما اینست که نام برند شما در میان مخاطبین تان مهم و طنین انداز باشد، بنابراین تا می توانید ارتباط نامهایی که به ذهنتان می آید را با واقعیت بازار، مخاطبین، رقبا اندازه گیری کنید و بسنجید .
انتخاب اسم شرکت با خلاقیت خود
زمانیکه تلاش می کنید، نامی برای شرکت انتخاب کنید از روی ارزش یک نام کاملا متمایز به سادگی رد نشوید، چنانچه نام ابداعی شما دارای یک معنا و مفهوم ویژه ای باشد، کسب و کار شما به یاد ماندنی تر خواهد شد. نام شرکت باید پیغام کسب و کار و تمامی دلالت های ضمنی را به صورت رسا منتقل کند.
ثبت برند چیست؟ چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟
ثبت برند تجاری در جامعه ایران به کالا یا ارزشی گفته می شود که همراه با اعتبار اجتماعی بالا باشد. پس تمامی شرکت ها برای اینکه بتوانند کالا و خدمات خود را به یک برند تبدیل کنند باید بتوانند نظرات مخاطبان و مشتریان خود را شناخته و آنها را به سمت محصولات و خدمات خود کشانده تا بتوانند آن اعتبار اجتماعی بالا را کسب کرده و فعالیت اقتصادی خود را گسترش دهند و محصولات خود را به یک برند عالی تبدیل کنند. در حالت کلی از جمله خصوصیاتی که یک برند را معروف و مورد توجه افراد مختلف قرار می دهد باید دارای ویژگی هایی نظیر جذاب بودن، الهام بخش بودن، متناسب بودن، پر احساس بودن، یک بودن و … باشد.
زمانی که می خواهید تجارت خود را شروع کرده و به سرعت آن را رشد دهید باید اعتماد سازی کنید و نشان تجاری با استفاده از برندسازی این اعتماد را بوجود می آورد، زیرا بسیاری از کاربران و مشتریان از خرید محصولات با برندهای معروف این موضوع را پذیرفته اند که محصولات و خدمات برند دارای کیفیت فوق العاده بالا بوده، خطر پذیری بسیار کمتری نسبت به خدمات دیگر شرکت ها دارد.
نام شرکت کوتاه و مختصر باشد
نام تجاری کوتاه بهتر و به خاطر سپردن آن راحت تر است .به منظور سهولت در مذاکرات و مکاتبات وسوسه انگیز است که نام تجاری را مخفف کنیم. اما به عنوان صاحب یک کسب وکار کوچک ، منابع و توان بازاریابی کافی را نداریم تا به بازار و مشتریان خود آموزش دهیم که کلمات مخفف ما به چه معنا و مفهومی می باشند.
تقسیم بندی اسمهای خاص:
- اسم مخصوص انسانها: مانند : مهتاب، حمید، حسین، امیر
- اسم مخصوص حیوانها: مانند: رخش، شبدیز، ققنوس
- اسم مخصوص اماکن مختلف جغرافیایی مانند: آسیا، گرگان، اهواز، شاهوار
- اسم مخصوص اشیائی که بیشتر از یکی نیستند مانند: انجیل، تخت طاووس، کوه نور، گندم
- اسم خاص جمع بسته نمی شود، مگر در مواردی که مقصود از آن مثال یا مانند و نوع باشد : ایران در کنار فردوسیها و سعدیها و حافظها پرورده است،که مقصود همان فردوسی و سعدی و حافظ است .
محدودیت های انتخاب اسم شرکت
کلمههای زیر در اسم شرکت مجاز نمیباشد و برای استفاده نیاز به مجوز از مراجع خاص می باشد:
هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل،متریک، مترلژی.جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد،ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون،
نکات مهم جهت انتخاب اسم شرکت
- نامشرکت باید دارای حداقل ۳ سیلاب (بخش) باشد.
- باید دارای معنی و ریشه فارسی و موجود در یکی از فرهنگ نامه های معتبر فارسی از جمله: فرهنگ نامه دهخدا، معین و عمید بوده و لاتین نباشد.
- با موضوع فعالیت شرکت همخوانی و هماهنگی داشته باشد و با آن در تضاد نباشد.
- نام هایی مانند تل، کو، تکنیک، که ریشه ای بیگانه دارند قابل ثبت در اسم شرکت نیستند.
- کلماتی مانند بازرگانی، مهندسی، خدماتی و امثال آن قابل ثبت به عنوان اسم شرکت هستند ولی به عنوان یکی از سیلاب های خاص نام شرکت محسوب نمی شوند.
- اعداد تنها می توانند به صورت حروف در نام شرکت استفاده شوند.
- ترکیب ۲ کلمه فارسی نباید تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد.
- خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و اصول اعتقادی و مذهبی نباشند.
- استفاده از اسامی ائمه و نامهای متبرکه در موسسات خیریه، فرهنگی و شرکتهای خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و در صورت رعایت سایر موارد ممکن می باشد.
- نامهای تائید شده قابل انتقال به غیر نمی باشد، حتی با تنظیم سند رسمی.
- نام محل و مناطق گوناگون ایران در نام شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت شرکت ها قرار میگیرد که شرکت مذکور در همان منطقه و محل به ثبت برسد.
در انتخاب نام برای شرکت موارد ذیل را در نظر داشته باشید :
- تکراری نباشد.
- دارای اسم خاص باشد.
- ازعنوان های شعرا، دانشمندان و کاشفان درعصر حاضر استفاده نشود.
- عدم استفاده ازحروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.
- عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مثل : پی وی سی و…
- از بازی با کلمات بپزهیرید
- فرا منطقه ایی فکر کنید
- حدالمقدور از گذاشتن نام شخصی خود بر روی نام شرکت بپرهیزید
- انتخاب نام به صورت کلیشه ای
- ظاهری زیبا و متقارن
موارد قانونی در زمینه انتخاب اسم شرکت
- تعیین نام هرشخصیت حقوقی همراه با ثبت هر شرکت یا موسسه منوط به اخذ مجوزهای لازم و ارائه کلیه مدارک ثبت شرکت ممکن خواهد بود.
- متقاضی تعیین نام می بایست احدی از سهامداران یا موسس یا وکیل رسمی دادگستری باشد.
- نامهای درخواستی مشتریان نباید سابقه عین، تشابه و یا نظیر در بانک اطلاعاتی اداره کل ثبت شرکتها وموسسات غیرتجاری داشته باشد. (بند ۱۳۸ بخشنامه های ثبتی)
- از بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه در نام شرکت یا موسسه خـودداری نموده و درصورت ابهام درخصوص نداشتن معادل فارسـی باید به بانک اطلاعاتی یا کتابهای مرجع و لغتنامه های زبان و ادب فارسی مراجعه نمود و درغیراین صورت از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام شود.
- نامهایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی وضع معادل فارسی را برای آنها ضروری ندانسته و نیز کلماتی که هنوز واژه فارسی معادل آنها از سوی فرهنگستان به تصویب نشده است از شمول قانون ” ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه ” مستثنی هستند.
- استفاده از گویش ها و لهجه بومی در نامهای پیشنهادی متقاضیان با ارائه تائیدیه از کتب فرهنگ بومی و درغیراین صورت با ارائه تائیدیه از فرمانداری ، شورای شهر، بخشداری بلامانع می باشد.
- موسسات غیر تجاری و شرکتهای تعاونی از پرداخت هزینه تعیین نام معاف می باشند.
- جهت ثبت شرکتهای تعاونی ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه ای جداگانه درخواست گردد.
- در تعیین نام شرکتهای تجاری تضامنی، مختلط غیرسهامی، مختلط سهامی و نسبی رعایت مواد (۱۱۷)، (۱۴۱) ، (۱۶۲) و (۱۸۴) قانون تجارت الزامی است.
درصورت پاسخ منفی به نامهای پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ ۴۰،۰۰۰ ریال نمی باشد. البته درصورت گذشت زمان بیش از ۳ ماه از تاریخ تأیید نام و درصورت عدم ثبت شرکت به دلایل مختلف، و همچنین تغییرنام ، متقاضی باید نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیشجدیدترین فرصتهای شغلی شرکتهای معتبر را در صفحه آگهی استخدام ببینید.
تمایز محصول یک فرایند بازاریابی است که با هدف جلب نظر جمعیت هدف و برای متمایز کردن محصولات و خدمات از سایر افراد در بازار استفاده میشود.تمایز محصول شامل برجسته کردن ویژگیهای یک محصول یا خدمات است که آن را منحصربهفرد، و برای مشتریان ارزشمند میکند. وقتی این کار با موفقیت اجرا شود، تمایز محصول ایجاد میکند؛ زیرا مشتریان یک محصول را برتر از سایر گزینههای موجود میدانند. این کار میتواند در زمان خریدار به عنوان کاتالیزور نیز عمل کند.
شرکت بازرگانی چیست؟
هنگامی که در مورد مراحل مختلف و شرایط قانونی ثبت شرکت بازرگانی صحبت می کنیم، مسلما این سوال اساسی برای بسیاری از افراد بوجود می آید که اصلا شرکت بازرگانی چیست و چگونه میتوان این نوع از شرکت ها را از دیگر انواع مختلف مجموعه ها متمایز کرد؟در پاسخ به این سوال می توان به ماده 7 قانون اشاره کرد.
با توجه به این ماده قانونی، وزارت بازرگانی میتواند به منظور تأمین خدمات بازرگانی، شرکت یا شرکتهایی تأسیس و آنها را به طریق بازرگانی اداره نماید. اساسنامه این شرکتها پس از تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین خواهد رسید. باید توجه داشت که وزارت بازرگانی میتواند در اجرای وظایف قانونی خود در مؤسسات و شرکتهایی که خدمات بازرگانی انجام میدهند سرمایهگذاری یا مشارکت نماید.