اقتصادیبرترینهای کسب و کار

آموزش ترید ارز دیجیتال چگونه است؟

برای ترید ارز دیجیتال و فعالیت در بازار کریپتو باید پیش از هر کاری با مهم‌ترین مفاهیم مربوط به ترید ارز دیجیتال آشنایی پیدا کنید تا هنگام گذراندن آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد، بتوانید توضیحات مربوطه را به طور کامل‌تر درک کنید. اگر هیچ آشنایی با ترید در بازار کریپتو ندارید و مایل هستید در روزهای پیش رو به ترید ارز دیجیتال بپردازید، پیشنهاد ما این است که پایان مطالب این صفحه همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید

مفهوم ترید به زبان ساده

در آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد اولین موضوع حائز اهمیت تسلط به مفاهیم اولیه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. شاید اصطلاح ترید را صرفاً در مورد بازار ارزهای دیجیتال شنیده باشید؛ اما ترید مفهوم عمومی‌تری دارد. واژه ترید در لغت، به معنای «مبادله و معامله» است؛ یعنی به طور کلی معنای رد و بدل کردن و مبادله را می‌دهد. واژه ترید می‌تواند در مورد هر بازاری به کار برود و در مورد بازار ارزهای دیجیتال به معنای خرید و فروش و مبادله رمزارزها یا کریپتوکارنسی ها است. ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی ها بر اساس قیمت‌های اعلام‌شده و از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شوند.

در ترید ارز دیجیتال معامله گرانی که به قصد سرمایه‌گذاری به خرید ارزهای دیجیتال می‌پردازند، باید بعد از اینکه رمزارز مورد نظر خود را خریداری کردند آن را در کیف پول معتبر خود ذخیره نمایند و رمزارز خود را در حساب صرافی نگهداری نکنند. رمزارزها در شبکه‌های بلاک‌چین بین حساب‌ها و کیف پول‌ها جابه‌جا می‌شوند و نقل و انتقال آن‌ها از این طریق انجام می‌گیرند.

آموزش ترید ارز دیجیتال

تریدر کیست؟

با توجه به این که مفهوم ترید را توضیح دادیم، حالا نوبت این رسیده تا به معرفی مفهوم تریدر بپردازیم. تریدر به معنای معامله‌گر است. معامله‌گر یا تریدر در بازار ارزهای دیجیتال فردی است که به خرید و فروش کریپتوکارنسی مشغول است. در بازار ارزهای دیجیتال دسته‌ای از افراد هستند که به طور مستمر در حال خردی و فروش دارایی‌های دیجیتال هستند. اما دسته دیگر افرادی هستند که این دارایی‌ها را خریداری و سرمایه گذار هستند. این افراد معامله‌گر محسوب نمی‌شوند؛ بلکه سرمایه گذار هستند.

شاید در نگاه اول تفاوت چندانی برای معامله‌گر و سرمایه گذار قائل نشویم. اما تمایز اصلی بین این دو در مدت زمانی است که این دو گروه دارایی خریداری شده را نگهداری می‌کنند. سرمایه‌گذاران به دید بلندمدت اقدام به خرید ارز دیجیتال می‌کنند حال آن که معامله‌گران تمایل دارند دارایی‌ها را برای مدت کوتاه نگهداری و سپس با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

چند نوع ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟

در این بخش از آموزش ترید کردن ارز دیجیتال و پس از تعریف ترید و تریدر بهتر است ببینیم چند نوع روش برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد و برچه اساس دسته‌بندی می‌شوند:

  • اسکالپینگ: اسکالپینگ (Scalping) به معنای سیستم معاملاتی است که در آن تریدر به منظور کسب سود‌های متوالی هرچند به میزان مختصر از آن استفاده می‌کند. در این حالت ممکن است تریدر تنها چند ساعت یا حتی چند دقیقه بعد از خرید دارایی خود، آن را به فروش برسند.
  • معاملات روزانه: معاملات روزانه (Day trading) همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، به این صورت است که معامله‌گر در آن موقعیت‌های معاملاتی را در یک روز باز و در همان روز می‌بندد.
  • معاملات پوزیشن یا موقعیت گیری: در معاملات پوزیشن (Position trading) کسب سود از طریق تغییرات قیمتی غالب اتفاق می‌افتد. احتمالاً ترند نزولی یا ترند صعودی به گوشتان خورده است. ترند یا روند را جهت حرکت قیمت در یک دوره زمانی طولانی تعیین می‌کند.
  • معاملات سوئینگ: در معاملات نوسانی یا سوئینگ (Swing trading) هدف تمرکز بر تغییرات بیشتر قیمت است. در این نوع سبک معامله‌گری موقعیت‌ها ممکن است برای روز‌ها یا هفته‌ها حفظ شوند.

آموزش ترید ارز دیجیتال

کدام نوع ترید برای شما مناسب است؟

همان‌طور که می‌دانید ترید ارزهای دیجیتال عبارت است از خرید و فروش ارزهایی نظیر بیت‌کوین، اتریوم و… که فرایند خرید و فروش در صرافی‌ ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. معامله‌گران در بازار ارز دیجیتال بسته به میزان توانایی و میزان ریسک‌پذیری‌شان نوع خاصی معامله را انتخاب می‌کنند. از این رو در بخش از آموزش ترید ارز دیجیتال برخی از انواع ترید نام برده می‌شود تا به این موضوع پی ببرید که کدام نوع ترید برای شما مناسب است.

اسکالپینگ

اسکالپینگ درواقع یکی از کوتاه‌مدت‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است که چندین معامله را در یک روز را شامل می‌شود. هدف از این نوع معامله استفاده از حرکات کوچک قیمت است. اسکالپرها ممکن است یک معامله‌ را پس از گذشت چند دقیقه ببندند. این افراد برای کسب سود مطلوب از اهرم‌ها و از تحلیل تکنیکال برای شناسایی نقاط ورود استفاده می‌کنند. این نوع معاملات به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد؛ زیرا معامله‌گران باید بتوانند به سرعت تصمیم بگیرند و به تغییرات بازار واکنش درست نشان دهند.

ترید روزانه

در آموزش ترید روزانه باید گفت که این نوع ترید یک استراتژی محبوب در بین معامله‌گران ارز دیجیتال است. در این نوع ترید معامله‌گران در همان روز ارز دیجیتال را خریداری و می‌فروشند. هدف از این نوع ترید کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت است. معامله‌گران روزانه برای شناسایی نقاط بالقوه از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. تریدرها به کمک این تحلیل روندها و نوع الگوهای نمودار قیمتی را شناسایی کرده و معاملات را بر اساس تحلیل خود انجام می‌دهند. در این نوع معاملات استراتژی‌های مدیریت سرمایه و همچنین درک کامل بازار نیاز است.

ترید نوسان‌گیری

معامله از روش‌ نوسان‌گیری یک استراتژی میان‌مدت به‌حساب می‌آید که در آن معامله‌گر ارز دیجیتال را برای چند روز یا چند هفته نگهداری می‌کند. هدف از این نوع ترید کسب سود از تغییرات قیمتی در یک دوره طولانی‌تر است. معامله‌گران در این روش نیز بیشتر از تحلیل تکنیکال برای شناسایی روندها و نقاط ورود و خروج معاملات استفاده می‌کنند. در آموزش ترید از روش‌ نوسان‌گیری، معامله‌گران باید به‌صورت مرتب بازار را زیر نظر داشته باشند؛ زیرا ممکن است تا چندین روز یا چندین هفته موقعیت خود را نگهدارند تا به سود مطلوب خود برسند.

ترید پوزیشن

معاملات پوزیشن یک استراتژی معاملاتی بلندمدت است که در بین هولدرهای ارز دیجیتال محبوبیت زیادی دارد. در این استراتژی معامله‌گران ارزهای دیجیتال خود را برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها نگهداری می‌کنند. هدف معامله‌گران، استفاده از حرکات و روند‌های بلندمدت قیمتی است. برخلاف انواع دیگر ترید، تحلیل بنیادی در این نوع معامله‌ برای شناسایی ارزهای دیجیتال با پتانسیل رشد زیاد، ضروری است.

ارزهای دیجیتالی که ورشکست شدند و یا کلاهبردار از آب در آمدند؛ در این بازار بسیار زیادند. از این رو شناسایی ارزهای دیجیتال با پشتوانه زیاد نیازمند کسب دانش فنی و بنیادی در این زمینه است. معامله‌گران در این نوع ترید باید صبر زیادی داشته باشند؛ اما در مدت‌زمان طولانی ممکن است سود قابل‌توجهی به دست آورند.

ترید آربیتراژ

برای آموزش ترید آربیتراژ می‌توان گفت که در این نوع ترید، معامله‌گر از تفاوت قیمتی که بین صرافی‌های مختلف در ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید؛ استفاده کرده و کسب سود می‌کند. درواقع معامله‌گران یک ارز دیجیتال را در یک صرافی به قیمت پایین‌تر می‌خرند و در صرافی دیگری با قیمت بالاتر، می‌فروشند. برای انجام این نوع معاملات باید توانایی اجرای سریع معاملات و شناخت کامل بازار داشت.

تفاوت سرمایه‌گذاری و ترید

در ابتدای مطلب آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد به مهم‌ترین تمایز بین سرمایه‌گذاری و ترید پرداختیم و حالا کمی دقیق‌تر به تفاوت‌های بین این دو نگاه می‌کنیم. در سرمایه گذاری روی کریپتوکارنسی باید سرمایه گذار ارزهای آینده‌دار و مستعد رشد را به‌درستی شناسایی کرده و  بر اساس میزان سرمایه خود سبدی از دارایی‌های متنوع رو برای خود تشکیل دهد. سرمایه‌گذاران لازم است جهت حفظ امنیت سرمایه دیجیتال خود باید رمزارزهای خریداری شده را به کیف پول‌های خود انتقال دهند و نسبت به نوسانات قیمتی در کوتاه‌مدت بی‌تفاوت بمانند.

افراد تریدر در نقطه مقابل سرمایه‌گذاران قرار دارند. تریدرها ممکن است هر نوع رمزارزی را به هدف کسب سودهای مقطعی خریداری کنند و توجهی هم به آینده‌دار بودن رمزارز ندارند. تریدرها موظف به رعایت حد سود و ضرر هستند تا طمع برای کسب سود بیشتر   باعث از دست دادن سرمایه نشود.

تریدرها جهت کسب سود از نوسانات قیمت استفاده می‌کنند به همین جهت برای افزایش میزان سود معاملات خود ترجیح می‌دهند تا دارایی خود را در حساب صرافی نگهداری کنند چرا که نقل و انتقال دارایی از حساب صرافی به کیف پول یا برعکس مشمول کسر کارمزد می‌شود.

حالا به نظر شما با این اوصاف ترید بهتر است یا سرمایه‌گذاری؟ هر دو روش ترید و سرمایه‌گذاری می‌تواند باعث کسب سود و یا متضرر شدن فرد شود. فرد سرمایه گذار باید روحیه‌ای ریسک‌گریز و در عین حال صبور داشته باشد و به لحاظ برنامه‌ریزی مالی به دنبال کسب سودهای کلان در بلندمدت باشد.  ولی افراد با روحیه ریسک‌پذیر می‌توانند با بخشی از سرمایه خود و یا تمام آن به ترید بپردازند.

پیشنهاد ویژه:

انواع روش‌های آنالیز؛ تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

آنالیز یا تحلیل بازارهای مالی می‌تواند به روش تکنیکال و یا فاندامنتال انجام بگیرد که  به معرفی هر دو این روش‌ها می‌پردازیم:

تحلیل فاندامنتال یا تحلیلی است که به منظور پیداکردن ارزش ذاتی یک دارایی صورت می‌گیرد. این دارایی می‌تواند سهام بازار بورس یا یک کریپتوکارنسی باشد. در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال با بررسی و مطالعة عوامل مختلفی ارزش ذاتی دارایی شناسایی می‌شود. در بازار سهام به این صورت است که فردی که قصد سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت را دارد با بررسی عواملی مثل صورت‌های مالی که شامل درآمد سالیانة آن شرکت یا ترازنامة مالی‌ می‌تواند به ارزش ذاتی سهام شرکت پی ببرد.

در واقع در تحلیل بنیادی اندیکاتورهای مختلفی به کار می‌روند که شامل اندیکاتور «سود هر سهم» (EPS)، «نسبت قیمت به درآمد» (P/E) و «نسبت قیمت به ارزش دفتری» (P/B) و همچنین تعدادی دیگر از اندیکاتورها است. تحلیل فاندامنتال در بازار ارز دیجیتال به دلیل ماهیت آن با سایر بازارهای مالی متفاوت است بازارها متفاوت است. تفاوت در این است که عواملی که در تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند در این جا فرق می‌کنند. تحلیل فاندامنتال در یک ارز دیجیتال شامل بررسی اهداف پروژه، دنبال کردن اخبار در مورد آن، عملکرد تیم سازنده، تعداد آدرس‌های فعال شبکه و غیره است.

آموزش ترید ارز دیجیتال

تفاوت اساسی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

در این قسمت به تفاوت این دو نوع تحلیل می‌پردازیم:

مبنای مقایسه تحلیل فاندامنتال تحلیل تکنیکال
مفهوم تجزیه‌وتحلیل سهام بر اساس محاسبه ارزش ذاتی آن تجزیه‌وتحلیل سهام و پیش‌بینی قیمت آن با استفاده از روندها و نمودارهای حرکت قیمت
هدف ارزیابی ارزش ذاتی سهام پیش‌بینی زمان مناسب برای ورود به بازار یا خروج از آن بر اساس قیمت‌های آتی
در ارتباط با سرمایه‌گذاری بلندمدت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت
بهترین استراتژی در سرمایه‌گذاری ترید
منبع تصمیم‌گیری داده‌های مالی گذشته و کنونی داده‌های مالی گذشته
منبع داده‌های مالی صورت‌های مالی و عملکردهای فعلی و پیشین نمودارها و روندهای بازار
عامل خرید سهام زمانی که قیمت سهام کمتر از ارزش ذاتی باشد زمانی که یک سرمایه‌گذار معتقد است که دارایی می‌تواند در آینده باقیمت بالاتری فروخته شود
مفاهیم مورداستفاده بازده حقوق صاحبان سهام و بازده دارایی تئوری داو، داده‌های قیمت
رویکرد درازمدت کوتاه‌مدت
مفروضات هیچ فرضیه‌ای گرفته نمی‌شود. مفروضات زیادی در نظر گرفته شده است، مانند یک روند قیمت مشابه در پی خواهد داشت

کجا ترید کنیم؟

شما فکر می‌کنید کدام بازار برای ترید مناسب است؟ در کدام بازار ترید کنیم بهتر است؟ بازارهای مالی داخلی و خارجی که برای فعالیت ایرانیان در داخل کشور مناسب هستند  شامل بازار ارزهای دیجیتال، بورس اوراق بهادار تهران، بازار آتی سکه و زعفران، بازار بین‌المللی تبادلات ارزی (فارکس) و بازار ارزهای دیجیتال است. در خصوص فعالیت در بازارهای مالی خارجی افتتاح حساب‌های بانکی بین‌المللی برای ایرانیان با موانع بسیاری روبروست ولی غیرممکن نیست. در هر حال این موانع ورود باعث می‌شوند ما به سمت گزینه‌های آسان‌تر دیگری سوق پیدا کنیم.

بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بازار مناسبی برای ایرانیان باشد چرا که هر فرد با توجه به میزان سرمایه خود و با مدیریت سرمایه می‌تواند در یک بازار جهانی دیجیتال حضور پیدا کند. این بازار نسبت به بازارهای دیگر محدودیت‌های بسیار کمتری دارد و یک فرد عادی نیز می‌تواند با گوشی موبایل، تبلت یا لب تاب به معامله و کسب سود در بازار ارز دیجیتال بپردازد. کار ترید ارز دیجیتال با افتتاح حساب در صرافی و سپس تبدیل دارایی ریالی به یک استیبل کوین مانند تتر و سپس آغاز معاملات است.

آشنایی با اصطلاحات مربوط به ترید

دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحات بسیاری را در خود جای داده است و با توسعه بیشتر این بازار روز به روز به مفاهیم جدید آن نیز اضافه می‌شود. در این بخش از آموزش ترید کردن ارز دیجیتال به مهم‌ترین اصطلاحات می‌پردازیم:

Bid/Bid price: قیمت پیشنهادی برای خرید

Bid Price : بالاترین قیمت پیشنهادی برای خرید یک دارایی

Confluence: تلاقی حالتی که در آن چندین اندیکاتور یک نتیجه را در آینده پیش‌بینی کنند.

ICO: عرضه اولیه کوین برای جذب سرمایه و تأمین بودجه

Liquidity: میزان نقدشوندگی؛ برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

Over The Counter (OTC): معاملات بدون نسخه، معامله بدون دخالت صرافی

Bull/Bullish: بازار گاو/گاوی، اشاره به بازارهای در حال صعود

FOMO: خرید غیرمنطقی به خاطر ترس از دست دادن و جا ماندن از بازار؛ اطلاعات کامل و دقیق در مورد این موضوع را در مقاله مطالعه کنید.

FUD: ترس، عدم اطمینان و تردید

HODL یا HOLD: نگهداری ارز دیجیتال

To The Moon: به ماه/ افزایش قیمت

آموزش ترید ارز دیجیتال

مفاهیم اولیه در نمودارهای قیمتی

در بررسی نمودارهای قیمتی باید با برخی مفاهیم مهم آشنا شوید:

  • کندل استیک ژاپنی (الگوی شمعی ژاپنی)

یکی از پرکاربرد‌ترین نوع از نمودارهای تحلیل تکنیکال، الگوی شمع‌های ژاپنی است. کندل استیک‌ها توسط ژاپنی‌ها برای تبادل برنج مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر هر کندل یا شمع روی نمودار نمایانگر قیمت آغازین، پایین‌ترین قیمت و بالاترین قیمت در یک دورة زمانی مشخص است.

با توجه به رنگ هر کندل که قرمز یا سبز است قرمز یا سبز بودن می‌توان گفت که قیمت در ابتدای تایم فریم، بالاتر یا پایین‌تر از هنگام بسته‌شدنش بوده است. کندل سبزرنگ به معنی بالاتر بودن قیمت از قیمت آغازینش است؛ یعنی در این بازة زمانی، قیمت افزایش داشته است. کندل قرمزرنگ نیز به معنی پایین‌بودن قیمت در هنگام بسته‌شدن معامله نسبت به زمان آغاز آن است پس بیانگر  کاهش قیمت است.

  • محدوده‌ای از قیمت یک دارایی که مانع از ریزش بیشتر قیمت در روند نزولی شودف سطح حمایت است.
  • سطح مقاومت نقطعه عکس سطح حمایت است. یعنی محدوده‌ای از قیمت که مانع از افزایش بیشتر قیمت در یک روند صعودی است.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

هر  بازار مالی مزایا و معایب متفاوتی دارد که منحصر به ماهیت همان بازار است. در این بخش از آموزش ارز دیجیتال از صفر تا صد، ابتدا به بیان مزایای ترید و سپس به بیان معایب آن می‌پردازیم.

مزایای ترید ارز دیجیتال

  • نوسانات زیاد و سود کلان در زمان کوتاه: یکی از مزایای ترید ارزهای دیجیتال کسب سودهای زیاد در اثر نوسانات شدید است.
  • بدون محدودیت زمانی و بودن تعطیلی: در هر ساعتی از شبانه‌روز و برخلاف سایر بازارهای مالی امکان ترید در تمام دنیا برقرار است.
  • بازدهی سریع: بازدهی سریع به شما کمک می‌کند سرمایه اندک را در مدت کوتاه به مبلغی کلان تبدیل کنید.

معایب ترید ارز دیجیتال

  • عدم رشد کافی زیرساخت ها در بازار ارز دیجیتال
  • ریسک بسیار بالا و نوسانات قیمتی
  • ریسک از دست دادن کل مبلغ سرمایه و صفر شدن قیمت دارایی
  • بازار ارز دیجیتال فاقد ناظر است.
  • امنیت پایین دارایی‌ها
  • آسیب‌پذیری عمومی و به خصوص آسیب پذیری افراد ناآگاه در برابر انواع کلاهبرداری‌ها

اشتباهات رایج در ترید

  • احتساب رمزارزها به‌عنوان دارایی و ضرورت اظهار میزان سود کسب شده در این بازار، طبق قوانین برخی کشورها
  • وضعیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال که هیچ سازمان فیزیکی از آن به طور رسمی پشتیبانی نمی‌کند.
  • استفاده به عنوان روش پرداخت در امور انواع کسب و کارها، در حالی که کاربران بسیاری برای آن آموزش ندیده‌اند
  • پول‌شویی و یا به سرقت رفتن دارایی سرمایه‌گذاران بزرگ

آموزش ترید ارز دیجیتال

آموزش ترید ارز دیجیتال در صرافی خارجی

صرافی‌های خارجی بیش از صرافی‌های ایرانی توسعه یافته هستند و معمولا از تعداد بالایی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. ولی از مهم‌ترین نکات در ترید، استفاده از صرافی خارجی است. افراد ناآگاه ممکن است در طول فرایند نقل و انتقال ارز به دلیل استفاده از یک شبکه هزینه گزافی بابت کارمزد انتقال متحمل شوند و یا دارایی خود را به دلیل اشتباه در نوع اردرگذاری از دست بدهند. اغلب صرافی‌های خارجی کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند و ایجاد اکانت در این صرافی‌ها برای ایرانی‌ها به یکی از موانع ورود به این بازار تبدیل شده است.

با تغییر آی پی ثابت و بعضاً تهیه پاسپورت افراد خارجی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. پس از ایجاد حساب در صرافی باید یک استیبل‌کوین که ارزش آن همواره برابر یک دلار آمریکا است خریداری کنید. با این استیبل‌کوین می‌توانید ارز مورد نظر را تهیه کرده و سپس به کیف پول خود که مشهورترین آن‌ها است انتقال دهید چرا که صرافی‌ها برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال امن نیستند.

نرم‌افزار ترید ارز دیجیتال چیست؟

از مهم‌ترین نکات که بدون در نظر گرفتن آن آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد تکمیل نمی‌شود، پاسخ به این سوال است که چطور باید بهترین صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کرد؟ اولین قدم برای کسب سود، انتخاب صرافی قابل اعتماد است. پلتفرم‌های آنلاینی که افراد می‌توانند در آن رمزارزها را خرید و فروش کنند. صرافی‌ها دروازة ورود شما به دنیای ارز دیجیتال هستند. سه عامل مهم در انتخاب صرافی مؤثر است: نقدینگی، امنیت و کارمزد! در حال حاضر صرافی بایننس با تدابیر سختگیرانه اکانت ایرانیان را بلاک کرده و از میان صرافی‌های معتبر، صرافی کوکوین و بینگ ایکس انتخاب‌های مناسبی برای ترید ایرانیان هستند.

ویژگی های یک تریدر موفق ارز دیجیتال چیست؟

معامله‌گران موفق در بازار ارزهای دیجیتال ویژگی‌های تقریباً مشابهی دارند که به موفقیت آنها کمک می‌کند. از این رو در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که ویژگی‌های یک تریدر موفق ارز دیجیتال چیست:

  • دانش و تخصص: معامله‌گران موفق در حوزه ارزهای دیجیتال درک عمیقی از بازار و فناوری پشت ارزهای دیجیتال دارند. آنها دانش و تجربه کافی از طریق آموزش ترید ارز دیجیتال به دست آورده‌اند و می‌توانند بازار را تا حد خوبی تحلیل کنند. در نهایت آنها از دانش خود برای تصمیم‌گیری آگاهانه در معاملات استفاده می‌کنند.
  • مدیریت ریسک: معامله‌گران موفق در حوزه ارزهای دیجیتال از چندین استراتژی مدیریت ریسک کارآمد استفاده می‌کنند. یک استراتژی برای مدیریت ریسک استفاده از حد ضرر برای محدود کردن ضرر است. علاوه بر این معامله‌گران از نسبت ریسک به پاداش برای ارزیابی بازده سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند. آنها همچنین سبد خود را متنوع می‌کنند تا میزان ریسک خود به حداقل برسند.
  • کنترل احساسات: معامله‌گران موفق در بازار ارز دیجیتال بر روی احساسات خود کنترل دارند؛ حتی زمانی که تحت‌فشار هستند می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند. این افراد اجازه نمی‌دهند ترس یا طمع فرایند تصمیم‌گیری‌شان را تحت‌تأثیر قرار دهد و به استراتژی معاملاتی خود پایبند هستند.
  • تحلیل تکنیکال: معامله‌گران موفق در ارز دیجیتال با آموزش ترید و با استفاده از تحلیل تکنیکال، روندها و الگوهای موجود در نمودار قیمتی را شناسایی می‌کنند. آنها با بررسی نمودارها، به کمک اندیکاتورها و سایر ابزارها، فرصت‌های معاملاتی بالقوه را شناسایی می‌کنند.

ویژگی‌های گفته شده برای موفق شدن در بازار ارز دیجیتال ضروری است و با توسعه این مهارت‌ها و ویژگی‌ها، معامله‌گران می‌توانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند و سود‌های خوبی در بلندمدت به دست آورند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله را مطالعه فرمایید.

بهترین روش شروع ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال از همان زمان معرفی همواره در حال نوسان بوده‌اند، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال هستید، این نوسان می‌تواند فرصتی برای کسب سود ایجاد کند. سرمایه‌گذاری در بورس و ارز دیجیتال همانند سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها نیازمند دانش و مهارت کافی است. آکادمی پارسیان بورس، به‌منظور حمایت از فعالان بازار مالی، ایده دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال را پیاده‌سازی کرده است. برای سودآوری در دنیای مالی، بایستی ابتدا تمام امور مالی خود را مرتب کنید. مشاوران آکادمی پارسیان بورس، با برگزاری دوره‌های رایگان می‌توانند بازده سرمایه‌گذاری شما را در این مسیر افزایش دهند.

هدف ما از برگزاری این دوره چیست؟

  • درک این موضوع که روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید

این مورد به این معنا است که دقیقاً بدانید بر روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید. به‌طور مثال اگر سهام می‌خرید، مهم است که گزارش سالانه شرکت‌ها را به‌طور کامل تجزیه‌وتحلیل کنید.

  • استفاده از تجربه گذشته برای سودآوری آینده

اشتباهی که بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید مرتکب می‌شوند، نگاه به گذشته و تعمیم آن به آینده است. در پارسیان بورس نگاه سرمایه‌گذاران به آینده است. تریدرهایی که امروز یک ارز دیجیتال خریداری می‌کنند به سود فردا نیاز دارند، نه دیروز.

  • توجه به نوسانات بازار و استفاده از آن به‌عنوان فرصت سرمایه‌گذاری

قیمت ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال نوسان است. این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که می‌توانند معاملات را به‌سرعت انجام دهند یا درک کاملی از اصول بازار، چگونگی روند بازار داشته باشند، عالی باشد. برای سرمایه‌گذاران جدید بدون این مهارت‌ها یا الگوریتم‌های قدرتمندی که این معاملات را هدایت می‌کنند، بازار مالی همانند یک میدان مین است.

هر ارز دیجیتال را که معامله می‌کنید، باید ریسک خود را مدیریت کنید. این مورد می‌تواند به‌ویژه در مورد دارایی‌های بی‌ثبات مانند ارزهای دیجیتال صادق باشد؛ بنابراین به‌عنوان یک معامله‌گر جدیدتر، باید بدانید که چگونه می‌توانید ریسک را به بهترین شکل مدیریت کنید. با استفاده از دوره‌های آموزش رایگان پارسیان بورس، تریدرها یاد می‌گیرند که اگر موقعیتی در بازار علیه منافع آن‌ها حرکت کند، چه بازخوردی نسبت به سرمایه‌گذاری داشته باشند.

عوامل محرک بازارهای مالی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی بازار سهام را هدایت می‌کند یا به‌عبارت‌دیگر چه عواملی بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد؟ این عوامل در حالت کلی در دو گروه گنجانده می‌شود:

عوامل بنیادی

  • پایه سود، مانند سود هر سهم (EPS): سود هر سهم (EPS) بازده سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.
  • ارزش‌گذاری چندگانه، مانند نسبت P/E: ارزش‌گذاری چندگانه بیانگر انتظارات سرمایه‌گذار، نسبت به قیمت یا سود در آینده است.

عوامل فنی

اگر فقط عوامل بنیادی قیمت سهام را تعیین کنند، کار آسان‌تر خواهد بود. عوامل فنی ترکیبی از شرایط خارجی است که عرضه و تقاضا برای دارایی یک شرکت را تغییر می‌دهد. عواملی مانند:

  • تورم
  • قدرت اقتصادی بازار
  • جایگزین‌ها: شامل اوراق قرضه، کالاها، املاک و مستغلات و سهام خارجی پ
  • جمعیت شناختی: جنسیت و سن تریدرها
  • روند بازار
  • نقدینگی
  • اخبار
  • احساسات حاکم بر بازار

قراردادهای آتی () و پیشرو قراردادهای مشتقه ای هستند که طرفین توافق می‌کنند یک دارایی خاص را با قیمت تعیین‌شده در تاریخ معینی در آینده بخرند یا بفروشند. خریداران و فروشندگان می‌توانند با قفل‌کردن قیمت خرید/فروش از قبل، خطرات مربوط به تغییرات قیمت را کاهش دهند.

اما همان‌طور که میدانیم این دو نوع قرارداد از جنبه‌هایی با یکدیگر تفاوت دارند:

  • قرارداد پیشرو بین طرفین در خارج از بورس امضا می‌شود، درحالی‌که در قرارداد آتی یک واسطه بین دو طرف وجود دارد. این واسطه اغلب بخشی از بورس اوراق بهادار است.
  • قرارداد پیشرو بر اساس توافق دو طرف در مورد قیمت، کیفیت و کمیت و همچنین تاریخ تحویل دارایی پایه امضا می‌شود. این موارد طبق توافق طرفین بوده و از پیش تعیین نشده‌اند؛ اما در قرارداد آتی، معامله ازنظر کمیت، کیفیت و تاریخ تحویل استاندارد شده است.
  • قرارداد پیشرو معمولاً فقط یک تاریخ تحویل مشخص دارد، درحالی‌که در قرارداد آتی محدوده‌ای از تاریخ‌های تحویل وجود دارد.
  • قرارداد پیشرو معمولاً می‌تواند در تاریخ تحویل تسویه شود، یا با تحویل دارایی پایه یا با انجام تسویه مالی؛ اما در بازار آتی، معامله به‌صورت روزانه تسویه می‌شود. علاوه بر این، برای امضای قرارداد پیشرو نیازی به سپرده‌گذاری نیست؛ اما در بازار آتی، سرمایه‌گذار باید مقداری سپرده اولیه را به‌حساب معاملاتی خود واگذار کند که به‌عنوان مارجین موردنیاز اولیه شناخته می‌شود.
  • قرارداد پیشرو به‌طور رسمی تنظیم نمی‌شود، درحالی‌که یک قرارداد آتی توسط بورس اوراق بهادار تنظیم می شود.

قرارداد آتی دائمی یا پریچوال چیست؟

قرارداد آتی دائمی برای اولین بار در سال 2016 توسط BitMEX به ارزهای دیجیتال معرفی شد و از آن زمان به بعد، همچنان به محبوبیت خود ادامه داده است و اکنون در بسیاری از صرافی‌ها در دسترس است. قراردادهای آتی دائمی دوره تسویه ندارند. تا زمانی که مارجین کافی برای باز نگه‌داشتن آن داشته باشید، می‌توانید معامله را تا زمانی که بخواهید باز نگه‌دارید. به‌عنوان‌مثال، اگر BTC/USD را با قیمت 20000 دلار خریداری کنید، هیچ زمان انقضای قرارداد برای شما مقید نخواهد بود. شما می‌توانید معامله را هرزمانی که بخواهید ببندید.

مزایای قرارداد دائمی

به‌طور مثال اگر فکر می‌کنید قیمت اتریوم افزایش می‌یابد، می‌توانید یک پوزیشن خرید باز کنید و زمانی که قیمت به نقطه‌ای که از آن راضی هستید افزایش یافت، قرارداد را ببندید. از سوی دیگر، اگر قیمت کاهش یابد، می‌توانید موقعیت درزمانی که می‌خواهید ببندید.

مارجین اولیه حداقل سپرده‌ای است که باید برای باز کردن یک موقعیت داشته باشید. میزان سپرده اولیه برای باز نگه‌داشتن معاملات شما با تغییر قیمت بازار تغییر می‌کند

در ارزش‌گذاری بایستی، قیمت یک قرارداد آتی دائمی باید نزدیک به قیمت واقعی دارایی پایه باشد. سیستم معاملاتی از نرخ تأمین مالی استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که قیمت قرارداد آتی دائمی از قیمت بازار پایه‌ای دور نمی‌شود.

قراردادهای دائمی به شما امکان دسترسی به اهرم را می‌دهد؛ یعنی می‌توانید موقعیتی بزرگ‌تر از تراز معاملاتی خود را اختیار کنید. اهرم به همان اندازه که به شما کمک می‌کند پول زیادی به دست آورید، می‌تواند خطرناک نیز باشد.

معایب قراردادهای دائمی

  • هزینه‌های نرخ تأمین مالی
  • افزایش تلفات در صورت استفاده از اهرم
  • برای مبتدیان مناسب نیست

قرارداد آپشن چیست؟

قرارداد اختیار معامله توافقی است که برای تسهیل معامله احتمالی بین دو طرف بسته می‌شود و به خریدار، حق خرید دارایی موردنظر را در یک تاریخ و قیمت مشخص‌شده می‌دهد. در حق اختیار خرید، قرارداد اختیار خرید را به خریداران و در قرارداد اختیار فروش، حق فروش را به خریدار می‌دهد. این نوع قرارداد مشابه قرارداد فیوچرز است. معالمت آپشن جهت پوشش دهی ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مؤلفه اصلی معاملات آپشن:

  • تاریخ سررسید
  • قیمت توافقی
  • مقدار و اندازه سفارش
  • قیمت قرارداد اختیار معامله

مقالات مرتبط

سخن پایانی

در این مقاله از به معرفی مهم‌ترین موضوعاتی که در از صفر تا صد نیاز داریم با آنها آشنا شویم پرداختیم. بدیهی است که به‌مرورزمان و به منظور فعالیت مستقل در این بازار به آشنایی و یادگیری مفاهیم عمیق‌تر و دقیق‌تر نیاز خواهید داشت. در مطالب آتی اطلاعات بیشتری را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. می‌توانید سؤالات خود را در زیر همین مطلب درج کنید تا در مطالب بعدبا معرفی بیت کوین، مفهوم جدیدی به دنیای اقتصاد و معامله‌گری اضافه شد: ترید ارز دیجیتال. همان‌طور‌که دارایی‌های دیجیتال آرام‌آرام در حال تسخیر جهان هستند، خریدوفروش در بازار این دارایی‌ها هم محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است. اکنون دیگر چندان جای تعجب نیست اگر پدر یا شاید پدربزرگتان هم در جست‌وجو برای راه‌وچاه معامله‌گری کریپتو، از شما بپرسد معنی ترید چیست!

در این مطلب، ابتدا ترید را به‌طورکامل توضیح می‌دهیم. همچنین، روش‌ های ترید و کسب سود از معاملات را معرفی می‌کنیم و می‌گوییم که تریدر براساس چه مبنایی بازار را تحلیل می‌کند. سپس، انواع ترید و تفاوت ترید با سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کنیم. درادامه نیز توضیح می‌دهیم که رمزوراز موفقیت در ترید چیست و بررسی چه نکاتی می‌تواند از ما تریدر بهتری بسازد.

چه شما فردی با کمترین اطلاعات و دانش از معامله‌گری کریپتو باشید و چه تریدری نسبتاً حرفه‌ای، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ترید چیست و معامله‌گر (تریدر) کیست؟

در دیکشنری «کالینز»، عمل خریدوفروش عمده یا خُرد کالا و خدمات در بازارهای محلی یا بازارهای بین‌المللی و در قالب صادرات و واردات تعریف شده است. بر این مبنا، تریدر خریدار یا فروشنده کالا یا خدمات در بازارهای مختلف است.

اما اگر بخواهیم معنی ترید کردن را منحصراً درزمینه ارزهای دیجیتال بررسی کنیم، بازار مدنظر ما بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود. معنی ترید در ارز دیجیتال خریدوفروش دارایی‌های کریپتو است و معامله‌گر یا تریدر ارز دیجیتال دارایی‌ها و خدمت‌هایی را خریدوفروش می‌کند که با عنوان دارایی دیجیتال شناخته می‌شوند.

به‌طور‌مشخص، به عمل سفته‌بازی درباره حرکات قیمت ارزهای دیجیتال که به‌منظور کسب سود از نوسان‌های بازار انجام می‌شود، معامله‌گری یا ترید ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. تریدر باید بتواند بهترین زمان برای ورود به بازار و خروج از آن را با هدف کسب حداکثر سود پیش‌بینی کند.

به‌عنوان مثال، شما ممکن است ۲ واحد از یک دارایی دیجیتال را با قیمت ۱ دلار بخرید و سپس، آن را با قیمت ۲.۵ دلار بفروشید. بدین‌ترتیب، شما تریدری هستید که ۱.۵ دلار از خریدوفروش خود سود کرده‌اید.

ترید یا مبادلات در ارزهای دیجیتال چگونه انجام میشود؟

کیف پول تریدر درواقع گاوصندوقی مجازی است که دارایی‌های خود را از آن برداشت یا به آن واریز می‌کنید. توجه کنید بهتر است کیف پولی شخصی بسازید که کلیدهای خصوصی‌اش را در‌اختیار دارید و مازاد دارایی خود در صرافی را به آن انتقال دهید.

مراحل ترید چیست؟

پس از ساختن حساب کاربری، باید مقداری پول به کیف پول حسابتان واریز کنید. پول شما ممکن است در قالب ارزهای فیات یا ارزهای دیجیتال باشد. کاربران ایرانی فقط در صرافی‌های داخلی می‌توانند با واریز ریال ارز دیجیتال بخرند.

برای ورود پول به صرافی‌های خارجی، باید ابتدا با ریال استیبل کوین یا ارز دیجیتالی مانند بیت کوین و اتر بخرید و سپس، دارایی دیجیتال را به صرافی خارجی واریز و آن را با دارایی مدنظر خود مبادله کنید.

در این مرحله، احتمالاً می‌دانید قصد دارید چه ارز دیجیتالی را ترید کنید و با چند کلیک کار خود را آغاز می‌کنید. شما می‌توانید درلحظه روی دکمه خرید یا فروش کلیک کنید و وارد فرایند تبادل یا ترید شوید.

همچنین، امکان سفارش‌گذاری در برخی از پلتفرم‌های معاملاتی وجود دارد. در این پلتفرم‌ها، می‌توانید سفارش (Order) خود را در صرافی ثبت کنید تا پس از رسیدن قیمت به نقطه مدنظر، صرافی به‌طورخودکار کار خرید یا فروش را برایتان انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

مرحله پایانی ذخیره سودی است که در ترید به‌دست آورده‌اید. هرگز این مرحله را فراموش نکنید یا پشت گوش نیندازید. در اولین فرصت، سود حاصل از معاملات خود را به کیف پول شخصی‌تان انتقال دهید و در هیچ شرایطی مبلغ کلانی را برای مدت طولانی در صرافی نگه‌داری نکنید.

انواع ترید در ارزهای دیجیتال

ترید ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و تریدرهای حرفه‌ای از استراتژی‌های متنوعی برای افزایش سود و بهره‌وری خود از حرکات بازار استفاده می‌کنند. درادامه، به تعدادی از انواع ترید ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید و طبق اهدافتان به کار ببندید.

در ترید روزانه، شما در بازه ۲۴ ساعت وارد معامله و سپس، از آن خارج می‌شوید. این نوع ترید معمولاً برای کسب سود از ارزهای پرنوسان انجام می‌شود و در آن، معامله‌گر به حرکات کوتاه‌مدت بازار طی یک روز توجه می‌کند.

تریدر روزانه اغلب به استراتژی‌ها و ابزارهای مختلف «تحلیل تکنیکال» برای تعیین بهترین نقاط ورود به بازار و خروج از آن توجه می‌کند.

سطح مقاومت به نقطه اشباع تقاضا برای خرید گفته می‌شود که قیمت معمولاً پس از رسیدن (برخورد) به آن بازگشت می‌کند. این یعنی تریدرها متوجه می‌شوند که دارایی بیش‌ از این حد نمی‌تواند رشد کند و تقاضا برای خرید کاهش پیدا می‌کند.

سطح حمایت نیز به نقطه اشباع تقاضا برای فروش گفته می‌شود که قیمت باز‌هم پس از برخورد به آن بازمی‌گردد و حاکی از کاهش تقاضا برای فروش است. به‌طور‌کلی، تریدرهای رِنج در محدوده حمایت وارد معامله و در محدوده مقاومت از آن خارج می‌شوند.

در مثال بالا، اگر ۱ واحد سولانا خریدوفروش کرده باشید، فقط ۸ سنت به‌دست آورده‌اید که حتی ممکن است با احتساب کارمزد معامله سودتان منفی شود؛ اما اگر ۲,۰۰۰ واحد سولانا خریدوفروش کنید، اختلاف قیمت ۸سنتی خریدوفروش برابر با سود ۱۶۰دلاری برای شماست! توجه کنید که به همین ترتیب درصورت افت بازار، مجبور می‌شوید با ضرر مضاعف معامله خود را ترک کنید.

البته این فرآیند نیاز به پیداکردن بهترین قیمت خریدوفروش دارد. در ایران برای اطلاع از بهترین نرخ خریدوفروش ارزهای دیجیتال می‌توانید به مراجعه کنید.

در ترید سویینگ یا خریدوفروش نوسانی، معامله‌گر بازه زمانی بلندمدت‌تر مانند چند روز یا چند هفته را برای معاملات خود در نظر می‌گیرد. سپس، با‌توجه‌به تحلیل خود وارد معامله می‌شود و پس از رسیدن قیمت دارایی به سطح مدنظر از آن خروج می‌زند. در معاملات سویینگ، تریدر معمولاً نگران افت‌وخیز و نوسان‌های لحظه‌ای بازار نیست.

در این معاملات، اگر تریدر براساس تحلیل منطقی و شناخت الگوهای قیمت پیش رفته باشد، احتمالاً سقف‌ها و کف‌های قیمت را به‌خوبی شناسایی کرده و درصدد استفاده حداکثری از نوسان‌های میان‌مدت یا بلندمدت بازار است.

موقعیت‌گیری تقریباً شبیه به سرمایه‌گذاری است و در بازه‌های بلندمدت انجام می‌شود. در این نوع معاملات، تریدر ارز دیجیتال پس از ورود به موقعیت خرید یا فروش، ممکن است تا ماه‌ها یا سال‌ها در همان موقعیت باقی بماند. تریدرهایی که در موقعیت خاصی باقی می‌مانند، اغلب به‌دنبال افزایش ارزش دارایی در بازه‌های طولانی‌مدت هستند.

البته موقعیت‌گیری دقیقاً مساوی با سرمایه‌گذاری نیست. سرمایه‌گذار اغلب به خرید و نگه‌داری دارایی خود به‌عنوان ذخیره ارزش نگاه می‌کند. اما تریدر موقعیت با هدف کسب سود وارد موقعیت و پس از مدت‌زمانی (هرچند طولانی) از آن خارج می‌شود.

انواع تحلیل در ارزهای دیجیتال

تحلیل بنیادین به بنیاد و اساس پروژه‌های ارز دیجیتال توجه و تحلیل تکنیکال حرکات بازار را در بازه‌های زمانی مشخص و براساس الگوهای تاریخی قیمت بررسی می‌کند.

به‌طور‌کلی، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بلندمدت ترجیح می‌دهند از تحلیل فاندامنتال استفاده کنند. برای این منظور، آنان به‌صورت بنیادین مبانی پروژه ارز دیجیتال از‌جمله فناوری زیربنایی، الگوریتم اجماع شبکه، اقتصاد توکنی، شیوه توزیع توکن و پاداش‌ها، تیم توسعه‌دهنده، همکاری‌های پروژه، تعداد کاربران و میزان پذیرش پروژه و از همه مهم‌تر اخبار و رویدادهای بزرگ و تأثیرگذار در بازار را واکاوی می‌کنند.

تریدرهای کوتاه‌مدت‌تر اغلب از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند و هدفشان پیش‌بینی جهت قیمت برای موقعیت‌گیری مناسب است. این روش از داده‌های تاریخی استفاده می‌کند تا اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال و الگوهای قیمت را تشخیص دهد. در این روش، تریدر ارز دیجیتال تلاش می‌کند تا بهترین زمان‌بندی برای ورود به بازار و خروج از آن را تعیین کند تا بتواند از نوسان‌های قیمت سود حداکثری به‌دست آورد.

تفاوت سرمایه‌گذاری با ترید چیست؟

ترید (معامله‌گری) و سرمایه‌گذاری مفاهیم درهم‌تنیده‌ای هستند که گاهی به‌جای هم به‌کار می‌روند. معامله‌گری را می‌توان نوعی از سرمایه‌گذاری دانست و سرمایه‌گذاران هم از روش‌ های ترید برای افزایش سود و سرمایه خود بهره می‌برند.

با‌این‌همه، به‌طور‌کلی سرمایه‌گذاری استراتژی بلندمدتی برای کسب سود از دارایی‌های دیجیتال است و سرمایه‌گذاران بر این باورند که قیمت و ارزش دارایی مدنظرشان در بلندمدت مسیری صعودی را می‌پیماید. سرمایه‌گذاران اغلب صبورتر از معامله‌گران هستند و گاهی بدون اینکه زحمت تعیین زمان مناسب برای خروج از معامله را به خود بدهند، تا سال‌ها دارایی‌شان را به امید افزایش هرچه‌بیشتر ارزش نگه می‌دارند.

تریدرها بیشتر تکاپو می‌کنند تا در مدت‌زمان کوتاه‌تر به سود برسند؛ بنابراین، اغلب زمان مشخصی را صرف یادگیری و آموزش ترید ارز دیجیتال می‌کنند. معامله‌گری استراتژی کوتاه‌مدتی است که از نوسان‌های بازار در بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاه‌تر برای سفته‌بازی قیمت استفاده می‌کند. این سفته‌بازی گاهی در روند نزولی بازار هم انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اصطلاحات کلیدی ترید چیست؟

اگر قصد دارید به تریدری حرفه‌ای تبدیل شوید، باید بدانید واژگان مهم‌ ترید کدام‌اند و با چه اصطلاحاتی در این حوزه سروکار دارید. درادامه، ۵ اصطلاح پرکاربرد این حوزه را معرفی می‌کنیم:

  • فومو (FOMO): فومو که مخفف اصطلاح (Fear of Missing Out) است، به ترس و اضطرابی گفته می‌شود که تریدر دربرابر ازدست‌دادن فرصت دارد. فومو می‌تواند عاملی برای انجام معاملات غیرمنطقی باشد که بدون تحلیل مشخص و صرفاً به‌دلیل عقب‌نیفتادن از موج خریداران یا فروشندگان دارایی انجام می‌شوند.
  • هودل (HODL): هودل که دراصل املای اشتباه واژه هولد (Hold) به‌معنای «نگه‌داری» است، اصطلاح پرکاربردی است که به نگه‌داری و سرمایه‌گذاری بلندمدت ارزهای دیجیتال گفته می‌شود.
  • ATH و ATL: دو اصطلاح دیگری که احتمالاً هنگام ارزیابی دارایی‌های دیجیتال زیاد با آن‌ها مواجه می‌شوید، «ATH» یا «All-Time High» به‌معنای «بیشترین قیمت تاریخ دارایی» و «ATL» یا «All-Time Low» به‌معنای «کمترین قیمت تاریخ دارایی» است.
  • بازار خرسی و بازار گاوی: به بازار نزولی که در حال سقوط و ریزش باشد، بازار خرسی (Bear Market) گفته می‌شود. درمقابل، بازارهای صعودی با عنوان بازارهای گاوی (Bull Market) شناخته می‌شوند. بدین‌ترتیب، معامله‌گرانی که به صعود بازار امید دارند، تریدرهای گاوی (Bullish Trader) نامیده می‌شوند و معامله‌گرانی که با پیش‌بینی افت قیمت استراتژی خود را می‌چینند، تریدرهای خرسی (Bearish Trader) هستند.
  • حد ضرر (Stop Loss): حد ضرر یا «استاپ لاس» محدوده‌ای است که تریدر برای کاهش میزان زیان خود در نظر می‌گیرد. هیچ تریدری مایل نیست در معامله خود شکست بخورد. اما واقعیت این است که همیشه درصدی از معاملات با ضرر روبه‌رو می‌شوند و جلوِ ضرر را هرکجا بگیرید، منفعت است! با تعیین و سفارش‌گذاری حد ضرر در صرافی، تریدر می‌تواند از ضرر بیش‌ازحد خود جلوگیری کند و اجازه دهد تا معامله درصورت شکست، به‌صورت خودکار بسته شود.

اگر به‌دنبال معنای اصطلاح دیگری در دنیای معامله‌گری هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سری بزنید.

چگونه به تریدری موفق تبدیل شویم؟

ممکن است افراد زیادی ادعا کنند که می‌دانند راز اصلی موفقیت در ترید چیست؛ اما واقعیت این است که فرمول مشخصی برای تضمین موفقیت همیشگی تریدر وجود ندارد. هر معامله‌گری با هر سطحی از تجربه و دانش، ممکن است رفتار بازار را اشتباه تحلیل کند و بخشی یا تمام سرمایه خود را از دست بدهد.

با‌این‌همه، روش‌هایی کلی وجود دارند که می‌توانند احتمال شکست معامله‌گر را کاهش دهند و از او تریدر نسبتاً موفق‌تری بسازند. در‌ادامه، به‌‌اختصار به برخی از این راهکارها اشاره می‌کنیم:

استراتژی معاملاتی داشته باشید.

هیجان خود را کنترل کنید.

به استراتژی معاملاتی و قوانینی که برای ترید خود در نظر گرفته‌اید، پایبند بمانید و گرفتار احساسات مقطعی بازار نشوید. سعی کنید احساس و هیجان خود را هنگام ترید بشناسید و از فومو دوری کنید. تریدرهای ارز دیجیتال هرروز با ده‌ها خبر داغ و پرهیاهو در این حوزه روبه‌رو می‌شوند. اما فقط حرفه‌ای‌ها می‌توانند با آرامش و آسودگی، صحت اخبار را بسنجند و به استراتژی اولیه خود وفادار بمانند.

به ترید به چشم کار پاره‌وقت یا تمام‌وقت نگاه کنید.

اگر به‌دنبال حرفه‌ای‌شدن هستید، ترید نباید بازی یا سرگرمی شما باشد. به کسب دانش بیشتر در‌زمینه تحلیل بازار متعهد باشید و تا‌حدممکن تجربه خود را در این زمینه افزایش دهید. ترید کسب‌وکاری است که سرمایه، هزینه، ضرر، سود، مالیات، استرس، قطعیت‌نداشتن و خطرهای ویژه خود را دارد. پس برای پیشرفت در این کسب‌وکار باید آن را جدی بگیرید و برای بهترشدن تلاش کنید.

بیشتر بخوانید:

سرمایه خود را مدیریت کنید.

ممکن است شما هم مانند بسیاری از تریدرهای دیگر در سرتاسر جهان، پولی را وارد بازار ارزهای دیجیتال کنید که پس از روزها و شب‌ها زحمت توانسته‌اید پس‌انداز کنید. بااین‌حال، باید بگوییم که خطر بازار کریپتو بسیار زیاد است و احتمال دارد تمام سرمایه سال‌ها تلاش خود را یک‌شبه از دست بدهید. پس به برنامه جامعی برای مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک معاملات خود احتیاج دارید.

بیشتر بخوانید:

به‌روز باشید.

تریدر موفق همواره در حال کسب تجربه و دانش و اطلاعات به‌روز از بازار است. روش‌های مختلف تحلیل بازار را بیاموزید و اطلاعاتتان را درمورد ابزار مختلف تحلیل و ترید بهبود دهید. همچنین، اخبار روز بازار و دارایی‌های مدنظر خود را دنبال کنید و تاحدممکن در مباحث مربوط به کریپتو در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر مشارکت کنید.

بیشتر بخوانید

پولی را که نمی‌توانید از دست بدهید، هرگز وارد معامله نکنید.

معامله‌گری دنیای اتفاقات نامنتظره است و هیچ معامله‌گر حرفه‌ای یا تازه‌کاری وجود ندارد که تاکنون طعم شکست و ضرر را نچشیده باشد. پس قطعاً یکی از کارهای خطرناکی که ممکن است انجام دهید، ورود سرمایه‌ای به بازار است که به آن احتیاج دارید یا مایل نیستید از دست بدهید.

مزایا و معایب ترید چیست؟

معامله‌گری ارزهای دیجیتال مملو از سود و ضرر است. پیش از اینکه به‌طور‌جدی به ترید فکر کنید، بهتر است با مزایا و معایب این فضا بیشتر آشنا شوید.

مزیت‌های ترید چیست

  • پوشش ریسک: شبکه‌های غیرمتمرکزی مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند و پوشش ریسک مناسبی دربرابر تورم بازار ارزهای فیات و چاپ بی‌رویه پول به‌دست دولت‌های مرکزی باشند. هنگام رکود بازارهای سنتی مانند بازار سهام، ورود سرمایه به بازار کریپتو می‌تواند یکی از گزینه‌های جایگزین برای تریدرهای حرفه‌ای باشد.
  • حذف کارمزد واسطه‌ها: معاملات ارزهای دیجیتال به‌صورت همتابه‌همتا و بدون دخالت نهادهای شخص ثالث انجام می‌شود. بدین‌ترتیب، کارمزد ترید این دارایی‌ها در‌مقایسه‌با سایر محصولات مالی بسیار کمتر است و شامل هزینه‌های متفرقه‌ای همچون کارمزد کارگزاری بورس و مالیات دولتی نمی‌شود.
  • شبکه جهانی: هر فردی با مقداری پول و دسترسی به اینترنت می‌تواند در شبکه‌های ارز دیجیتال حساب کاربری بسازد و ترید کند. وضعیت مالی و پیشینه کاری و روابط با اشخاص برجسته سیستم مالی سنتی تأثیری بر میزان دسترسی افراد به شبکه‌های بلاک چینی نمی‌گذارد. بازار ارزهای دیجیتال فرصتی برای ورود افراد بی‌بهره از خدمات بانکی سنتی به دنیای معامله‌گری است.
  • دسترسی مداوم: برای ترید ارزهای دیجیتال به انتظار برای «بازشدن» یا «بسته‌شدن» بازار نیازی ندارید. در هرزمان از شبانه‌روز و با چند کلیک، به موجودی ارز دیجیتال خود در بازار دسترسی دارید و می‌توانید خریدوفروش انجام دهید.

معایب ترید چیست

  • سابقه تاریخی کوتاه: ارزهای دیجیتال هنوز به بلوغ نرسیده‌اند و برخی مشکلات شبکه‌های بلاک چینی همچون ضعف مقیاس‌پذیری یا کارمزدهای غیرمنطقی هنگام ترافیک شبکه به‌طور‌کامل رفع نشده‌اند. برخلاف فلزات گران‌بها و سایر دارایی‌های سنتی، ارزهای دیجیتال تاریخچه نسبتاً کوتاهی دارند و هنوز از آزمون زمان کاملاً سربلند بیرون نیامده‌اند. این مسئله باعث می‌شود تریدرهای سنتی‌تر یا افرادی که به فناوری‌های نوین علاقه‌ای ندارند، به این فضا کمتر اعتماد کنند.
  • نوسان و ریسک زیاد: تازه‌نفس‌بودن بازار ارزهای دیجیتال به‌علاوه اهمیت اصل عرضه و تقاضا در این بازار باعث می‌شود دارایی‌های کریپتو ماهیت نوسانی داشته باشند و با ریسک زیادی برای تریدرها همراه شوند. قیمت سهام و دارایی‌های بازارهای سنتی اغلب به‌کندی تغییر می‌کند. این در حالی است که درصد تغییر روزانه قیمت برخی ارزهای دیجیتال گاهی سه‌رقمی می‌شود. اگرچه تغییرات شدید قیمت می‌تواند برخی تریدرها را یک‌شبه میلیاردر کند، همین تغییرات در بازارهای نزولی موجب بربادرفتن سرمایه یک عمر زحمت معامله‌گرها می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آموزش ترید ارز دیجیتال

سؤالات متداول

ترید چیست؟

به خریدوفروش کالا یا خدمات ترید یا معامله‌گری گفته می‌شود. در فضای ارزهای دیجیتال، ترید عمل خریدوفروش دارایی‌ها و محصولات مبتنی‌بر کریپتوست که اغلب در بازه‌های زمانی کوتاه و برای کسب سود از نوسان‌ها بازار انجام می‌شود.

تریدر کیست؟

در واقع تریدر فردی است که از روش‌ها و ابزار مختلف برای تحلیل بازار استفاده می‌کند تا بتواند بهترین زمان انجام معامله و بهترین نقاط ممکن برای ورود به بازار و خروج از آن را تعیین کند. تریدر ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف به تحلیل بازار و خریدوفروش دست بزند.

انواع روش‌ های ترید چیست؟

معامله‌گرها می‌توانند از روش‌ های ترید مختلفی برای کسب سود و معامله‌گری در بازار استفاده کنند. این روش‌ها بازه‌های زمانی چندثانیه‌ای (اسکالپینگ) تا چندهفته‌ای (سویینگ تریدینگ) را دربر می‌گیرند و براساس استراتژی‌های معاملاتی مختلفی انجام می‌شوند که برمبنای تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال بازار برنامه‌ریزی شده‌اند.

ی وب‌سایت به آن‌ها بپردازیم.

سوالات متداول

تریدر به معنای معامله‌گر است. معامله‌گر یا تریدر در بازار ارزهای دیجیتال فردی است که به خرید و فروش کریپتوکارنسی مشغول است.

منبع: اخبار ارز دیجیتال ایران

دکمه بازگشت به بالا