سلامت

اثرات روانشناختی کرونا بر کادر درمان/ “مراقبان سلامت” مراجعان این روزهای مراکز مشاوره

یکی از اعضای هیات علمی و دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به تاثیرات روانی بیماری همه گیر کووید 19 بر کادر پزشکی گفت: این روزها مراقبان سلامت گاه مراجعین به مراکز روانشناسی و مشاوره هستند.

به گزارش اخبار ما، شهرام محمد خانی در دومین روز از اولین همایش ملی “آسیب شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی اجتماعی” درباره گروه هایی از افراد که در بیماری همه گیر کووید-19 بیش از سایرین آسیب روانی می بینند، گفت: گروهی از این افراد کسانی هستند که قبل از کووید 19 پاندمیک دچار آسیب روانی شد و زمانی که با استرس ناشی از همه گیری کووید 19 مواجه شدند، اختلال قبلی آنها بدتر شد.

وی با اشاره به محدودیت دسترسی مردم به مداخلات روانشناختی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹، ادامه داد: در آن زمان به دلیل دسترسی محدود به خدمات روان‌شناختی، هم افراد درگیر در این اختلال و هم خانواده‌هایشان دچار ناراحتی‌های روانی شدند. از طرفی اطرافیان نمی دانستند با افرادی که استرس و اضطراب دارند چگونه رفتار کنند. یعنی شهروندان در آن زمان مهارتی برای زندگی به عنوان حلال مشکل نداشتند، بنابراین می توان گفت که شهروندان دست خالی وارد جنگ کرونا شدند.

به گفته این روانشناس، افرادی که قبل از همه گیری کووید 19 مشکل روانی نداشتند اما کووید 19 به عنوان یک عامل آشکار کننده باعث ایجاد اختلالات روانی در این افراد شده است. گروه های دیگری نیز وجود دارند که در طول همه گیری کووید-19 آسیب های روحی بیشتری را متحمل شده اند.

عضو هیئت علمی و دانشیار روان‌شناسی بالینی دانشگاه تهران خوارزمی، با بیان اینکه همه‌گیری کووید-19 تغییرات زیادی را در زمینه‌های مختلف از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، دورکاری، گذراندن وقت بیشتر اعضای خانواده با یکدیگر و… ایجاد کرده است، گفت: وی افزود: در آن زمان اعضای خانواده اغلب در کنار هم بودند و گذراندن وقت بیشتر زوجین با یکدیگر گاه زمینه ساز درگیری زناشویی می شد. تنش بین زن و شوهر بیشتر شد و از طرفی زن و شوهر نمی دانستند چگونه اختلافات زناشویی را حل کنند.

به گفته این روانشناس، از سوی دیگر افراد درگیر فرآیندهای ذهنی و شناختی مانند تفکر ذهنی، افکار منفی مکرر، نگرانی ها، شخم زدن آینده یا گذشته بودند و دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات، گاه مغز و افراد را دچار اختلال می کرد. نمی تواند اطلاعات موجود را پردازش کند

وی با بیان اینکه انکار بیماری همه گیر کووید 19 در اولین روزهای شیوع این بیماری و همچنین ناشناخته بودن آن، توان مقابله افراد را تحت تاثیر قرار داد، افزود: با تمام تلخی هایی که کرونا برای بشریت امروز داشت. همچنین فرصت هایی از جمله رواج مداخلات آنلاین و مداخلات روانشناختی با استفاده از بستر اینترنتی ایجاد کرد که به ما در ارائه خدمات به مردم در شرایط آشفته کمک کرده است.

محمد خانی «اضطراب» و «نگرانی» را یکی از مهم‌ترین پیامدهای روان‌شناختی کرونا برشمرد و با بیان اینکه نمی‌خواهیم نگرانی را از زندگی حذف کنیم، اما اضطراب بیمارگونه باید کنترل شود، گفت: در شرایط بحرانی تا حدی مشخص می‌شود. تا حدی، اضطراب طبیعی است. نگرانی موثر یا مفید نیز نامیده می شود. حتی مشکل ما در ابتدای همه گیری این بود که برخی افراد این دغدغه مفید را نداشتند و موضوع را جدی نمی گرفتند. بنابراین نمی خواهیم نگرانی را به طور کامل از بین ببریم، بلکه اضطراب بیمارگونه را از بین ببریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا