سلامت

ایدز سخت‌تر است یا کرونا؟ / دلایل گرانی درمان کرونا

کتابخانه:

امروز ، 20 اوت 1999؛ کورونا دقیقاً 6 ماه میهمان زندگی و مرگ ما بود. البته طبق تاریخ رسمی وزارت بهداشت روز چهارشنبه 20 فوریه 2017 اعلام شد که Covid 19 اولین قربانیان خود را در ایران گرفت و اکنون ، همانطور که این مکالمه را می خوانید ، طبق گفته های رسمی و ، 20 هزار نفر در ایران بر اثر بیماری قلبی درگذشت. آمار ثبت شده چه روح گمشده و چه غم و اندوهی برای خانواده ها آشکار شده است. اما هنوز تعداد ایرانیانی که بیماری قلبی عروق بیماری کرونا دارند نیمی از میلیون نفر نرسیده است. تا به امروز ، 22 میلیون نفر در سرتاسر جهان میزبان کرونا بوده اند و کمتر از 800000 نفر در اثر بیماری کوید درگذشت.

کرونا در زندگی ما چه کرده است؟ شاید اگر روزی تاریخ نگاری تاریخ مردم کوچه و بازار را در زمان کورونا بنویسد ، از آن “مرد چربی هفتاد” که منبعی برای جامعه شناسان است از عظمت تاریخ ویل دورانت بیرون می آید. اما اکنون که در کرونا زندگی می کنیم ، مسیری طولانی وجود دارد که بتوانیم برای زندگی صلح آمیز پیش برویم. بنابراین لوله تاج در زندگی ما آنقدر مبهم است که با وجود همه روشنگری ، تضادهای 7-8 ماه گذشته و دانش پزشکی مدرن بشر در 200-300 سال گذشته ، ما هنوز هم تعجب می کنیم که این چیست ، کیست ، کجاست؟

آیا ایدز شدید است یا کرونا؟ دلایل گران بودن درمان کرون

به بهانه زندگی در ایران با کرونا به مدت نیم سال ، میزبان دکتر بودیم. مینو مهرزا ، متخصص بیماری های عفونی ، عضو هیئت علمی ستاد ملی در کرونا و البته یکی از مشهورترین شخصیت های رسانه ای این روزها است که نظرات متفاوتی از دیگر متخصصان دارد. دکتر مهرز معتقد است که محرم باید بیشتر از امتحان ورودی نگران باشد: “پیروی از پروتکل های بهداشتی در مراسم محرم بسیار سخت تر از مشاهده پروتکل های بهداشتی در روزهای آزمون ورودی است.” زیرا زمان برگزاری امتحان ورودی کمتر از روز مراسم محرم است. “

گفتگوی تفصیلی همشهری را با مینو مهرز در زیر بخوانید؛

قبل از اینکه صحبت کنیم درمورد نمونه ای از تست تاجی مثبت کاذب ، شما گفتید که این مشکل را برای یک نفر ایجاد می کند. آزمایش مثبت کاذب و علت آن را توضیح دهید؟

بله ، ما در مورد آزمایش های عروق کرون نظرات کاملی داریم ، اما آنها نادر هستند. اگر آزمایش های PCR خوب باشند ، نتایج مثبت کاذب آنها معمولاً نباید زیاد باشد. کیفیت کیت نیز مهم است ، در کجا تعلق دارد و به کدام شرکت تعلق دارد. اما منفی نادرست زیادی داریم. ستاد ملی کرونا همچنین گزارش داد که 30 درصد احتمال انجام آزمایش PCR علی رغم علائم منفی است. ما بیمار داریم که پره اکلامپسی (تست مولکولی که از ترشح بینی گرفته شده است) منفی است اما علائمی دارد و سی تی اسکن نشان می دهد که ریه های او کاملاً درگیر است. این مسئله باعث می شود که اصحاب بیمار از ما قبول نکنند که وی تاج دارد و فریاد می زند که آزمایش بیمار منفی است ، چرا می گویید او تاج دارد؟ به دلیل کمبود هوشیاری ، کاوید در حالیکه مثل سرماخوردگی به یک ننگ تبدیل شد. مثل این است که بگوییم آنفولانزا ننگ است.

چند مدل کیت در ایران داریم و کجا ساخته شده اند؟

آنچه خودمان را در ایران و پایه آن می سازیم از چین وارد می کنیم. برخی از آنها از چین وارد می شوند.

تست کرونا چقدر قابل اعتماد است؟

من به آزمایش خون (تجمع) که IGM (آنتی بادی و آنتی ژن) را اندازه گیری می کنم ، باور زیادی ندارم. برخی از این آزمایشات برای تشخیص اینکه جواب بالا و پایین است استفاده می کنند و به بیمار می گویند کار نکند یا برود و این وضعیت بسیار بدی ایجاد کرده است. توصیه من این است که این آزمایشات آگلوتیناسیون نباید تحت هیچ شرایطی بطور معمول مورد استفاده قرار گیرد. تأیید تشخیص با آزمایش PCR. سازمان بهداشت جهانی همچنین آماری از ایران را که تحت آزمایش PCI قرار گرفته اند می پذیرد.

چرا برخی از بیماران مبتلا به Covid هنوز برای هفته های مثبت بعد از بهبودی آزمایش می شوند؟

لاشه ویروس تا چند ماه می تواند در بیمار باقی بماند و آزمایش مثبت است.

آیا این افراد هنوز هم حامل محسوب می شوند؟

خیر ، 2 تا 3 هفته پس از شروع علائم ، فرد دیگر حامل نیست.

شما به ننگ تاج گذاری اشاره کردید. آیا این از ترس بزرگی نیست که حرفه ای ها و مدیران از روز اول در جامعه ایجاد کرده اند؟ آیا می توان حجم شریان بیماری کرونا را کاهش داد؟

اضطراب و وحشت بر روی تاج به سرعت در سرتاسر جهان گسترش یافت و مردم فکر می کردند اگر تاج را بگیرند می میرند. آن اضطراب به تدریج به افسردگی تبدیل می شود. مردم همچنین از آنچه پیش از این بیماری اتفاق افتاده بود نگران بودند ، اما بیماری وقتی بدتر شد بدتر شد. اینفودم از خود اپیدمی تاج بدتر است. Infodem یک اپیدمی اخبار است که در فضای مجازی پخش می شود و می تواند جعلی یا بسیار اغراق آمیز باشد. حتی ممکن است شخصی در آنجا چیزی بگوید که از نظر علمی درست نیست. ورود به این فضا بدون دانش اساسی درباره سلامتی شخصی و پزشکی ، اضطراب را افزایش می دهد.

چگونه افراد بدون بیماری عروق بیماری کرونا در خانه می توانند بی خیال باشند؟ در این بین افرادی بودند که بیماری قلبی کرونری داشتند و خانواده های آنها آنها را ترک کردند و از آنها مراقبت نمی کردند.

فقط باید ماسک بزنید. شخصی که دارای تاج است باید ماسک بپوشد و اتاق خود را ترک کند. کسی که از او مراقبت می کند ، هنگامی که وارد اتاق می شود ، باید ماسک بپوشد و فاصله جسمی آن 1.5 ، 2 متر را رعایت کند. اتاق باید به خوبی تهویه شود ، مخصوصاً اکنون که گرم و مطبوع باشد. رطوبت تهویه هوا انتقال ویروس را تسریع می کند ، بنابراین برای تهویه باید پنجره ها باز باشد.

احتمال انتقال بیماری از فرد آلوده به فرد مراقب چیست؟

اگر فاصله جسمی نسبت به بیمار بیماری کرونا مشاهده و پنهان نشود ، احتمال انتقال 95٪ است. اما اگر این فاصله مشاهده شود و ماسک تکان بخورد ، احتمال 1.5٪ یعنی این یعنی. صفر نیست ، و هنوز هم احتمال عفونت در داخل خانه وجود دارد.

بسیاری از افراد اعتقاد ندارند که تاج خطرناک است و حتی اگر علائمی نیز داشته باشند ، اعتقاد ندارند که تا زمانی که آزمایش شوند بیمار هستند. اما مدتی است که گزارش شده است که فقط گروه های خطرناک مانند زنان باردار و افراد بالای 60 سال مورد آزمایش قرار می گیرند. فکر می کنید با توجه به عدم توجه مردم به پروتکل های پیشگیری Covid-19 ، منجر به انتقال بیماری بیشتر نشود؟

کشورهایی که دارای چندین امکانات هستند ، بسیار مورد آزمایش قرار می گیرند. یعنی اگر پرونده ای از تاج را پیدا کنند ، هرکسی را که درگیر آن بود ، آزمایش می کنند. اما ما امکان آزمایش PCR از همه افراد را نداریم ، مگر اینکه بیمار واقعی و مطمئن داشته باشیم. دوره جوجه کشی این بیماری از 2 روز تا 14 روز و بعضی اوقات حتی طولانی تر است و به افراد گفته نمی شود که اصلاً در خانه بمانند. بنابراین در حال حاضر ، اگر از همه آزمایش بگیریم ، میزان بروز آن بیشتر از گذشته خواهد بود.

بنابراین آمار کشورهایی مانند ایالات متحده زیاد است زیرا آنها تست های زیادی را می گذرانند؟

آنها آزمایش زیادی می کنند و بیماری در آنجا بزرگ است. نیویورک اولین ایالتی بود که متحمل رنج بسیاری شد و با امکاناتی که متعلق به ایالات متحده است ، چنین اتفاقی نیفتاده است. با کورونا ، آمریكا و اروپا فهمیدند كه تعداد تختهای بیمارستانی آنها به ویژه تختخوابهای بیمارستانی آنها كم است زیرا از نظر سلامتی مناسب هستند و بیشتر بیماران طی 24 ساعت مرخص می شوند و به آنها احتیاج ندارند. آنها مجهز بودند. با این حال ، ما هنوز یک نقص داریم. علاوه بر وجود تختخوابهای ICU و تهویه مطبوع مکانیکی ، باید دانش و آگاهی افرادی که در بخش مراقبت های ویژه در ICU کار می کنند افزایش یابد. تجربه ای که در تهران داریم بسیار عالی است و افرادی که به ICU می آیند می توانند در جای دیگری که اطلاعات زیادی در مورد آنها ندارند ، کارهای تخصصی انجام دهند. کسانی که در بخش های مالکیت معنوی ما در تهران مشغول به کار هستند باید در جاهای دیگر مردم را آموزش دهند. در مقایسه با اروپا و آمریکا ، امکانات خوبی داشته ایم ، اما به طور کلی دنیا ظرفیت کافی بیمارستان برای چنین بیماری همه گیر ندارد.

شعار شما همیشه بهداشتی بوده است تا ما به مرحله همه گیر نرسیم.

بله ، زیرا ناگهان ویروسی به وجود می آید که ما آماده روبرو شدن نیستیم. سارس و مرس نرخ انتقال یکسانی با Covid نداشتند ، به تختخواب زیادی احتیاج نداشتند و مشکلی هم وجود نداشت ، اما برای یک تخت خواب Covid بستر کمبود به دلیل تعداد زیاد بیماران کم است.

چگونه چین و کره جنوبی چگونه توانستند تاج کرونا را کنترل کنند؟

دولت چین با کمک ارتش در ووهان قرنطینه کرد. آنها حتی درهای کسانی را که دارای تاج هایی بودند ، پلمپ کردند تا بیرون نیایند و کسی وارد نشود. بسیاری از اقدامات ریاضتی که تعداد معدودی از کشورها قادر به اجرای آن هستند. به این ترتیب ، آنها شیوع بیماری را کنترل می کردند. شاید او با رفتار مردم چین این بیماری را در چین کنترل کرد که اجتماعات بزرگ او فقط با یک سیستم دیکتاتوری امکان پذیر است. اما کره جنوبی از سیستم درمانی خوبی برخوردار است و مردم به توصیه های پزشکی و بهداشتی گوش می دهند. همچنین کره از نخستین کشورهایی بود که کیت کویت را تولید کرد و حتی ایالات متحده برای اولین بار مجموعه ای از کیت ها را از این کشور دریافت کرد تا بعداً بتواند آنها را تولید کند. کره در تولید واکسن های آنفلوانزا و کیت های تشخیصی تجربه خوبی دارد. حتی یک شرکت معتبر کره ای نیز وجود دارد که توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است و ما برای تشخیص سریع آن در برابر HIV اقدام به خرید کیت می کنیم.

چرا داروهای کرونا مانند RemedSivir و Favipravir بسیار گران هستند و به عنوان مثال می توان Remedicivir را با قیمت 80 میلیون و 100 میلیون و حتی بیشتر به فروش رساند؟

این هم یک infodem است. به یاد داشته باشید که هیچ انتخاب دارویی برای Covid نداریم. حتی Remedisivir و Favipravir ، که در فضای مجازی بسیار تبلیغ می شوند و مورد بحث قرار می گیرند ، داروی مورد نظر نیستند و آن بحث ها علمی نیست. در کمیته علمی ستاد ملی کرونا نوشتیم که در شرایط روزانه بیمار می توانیم این یا آن دارو را به بیمار بدهیم. همه این داروها در ایران نیز موجود است. به عبارت دیگر ، در هر مرحله از بیماری داروهای مختلفی را به افراد می دهیم. Remedicivir اگر به محض بستری شدن بیمار شروع کنیم ، داروی خوبی است ، اما اگر بیمار بیمار باشد ، اثر چندانی ندارد. Favipravir همچنین یک داروی ضد آنفولانزا است و هیچ تاثیری در درمان کوئید ندارد و ما این کار را در پروتکل ننوشتیم. تعداد زیادی از خرده فروشان در همه مناطق حضور دارند و قیمت ها را افزایش می دهند. حتی بازسازی جعلی به اندازه 50 میلیون تومان به مردم فروخته شد. ما انسانها در حال ایجاد این بازار سیاه هستیم. بازرگانان از ناامیدی مردم سوء استفاده می کنند و ما باید مراقب باشیم که طعمه آنها نشویم.

اگر همه داروها به راحتی در دسترس هستند ، چرا برخی بیمارستان ها بیش از 100 میلیون تومان برای بیمار بیمارستان کرونری پرداخت می کنند؟

می بینید ، همان ماسکی که همه ما پوشیدیم 3 ، 4 هزار تومان هزینه دارد و باید هر 3 یا 4 ساعت آن را دور بیندازیم. ماسک N95 که در بیمارستان ها استفاده می شود بسیار گرانتر از این مدل است. این علاوه بر لباس های ویژه و سایر تجهیزات محافظ است. شخص مسئول بیمار در بیمارستان باید به طور مرتب از این وسایل محافظ استفاده کند و این هزینه بیمارستان را نیز به همراه دارد. تختخواب ICU نیز گران است.

آیا این بیمه ها نیستند؟

ما در زمینه بیمه مشکل داریم. اگر بیمه مناسبی داشته باشیم ، وی مجبور است این هزینه ها را به بیمارستان پرداخت کند. به همین دلیل است که می گوییم ما باید برای پیشگیری پیش برویم ، نه در بیمارستان و معالجه. پیشگیری نیز در دست مردم است؛ با پوشاندن و حفظ فاصله فیزیکی ، زیرا ما واکسن برای Covid نداریم. اگر کاری نداریم ، نباید خانه را ترک کنیم و اگر بیایم ، باید ماسک بپوشیم. ماسک “ضروری” است. انباشت خطرناک است. موج جدید چگونه به وجود آمد ؟! همه جا که باز بود ، عروسی ها و عزاداری ها برگزار می شد ، همه ما آویزان بودیم و ماسک نمی پوشیدیم. ما یک مورد داشتیم که شش نفر از اعضای خانواده در این مراسم دچار بیماری قلبی عروق بیماری کرونا شدند. یا ساعت ها در رستوران می نشینیم که خطرناک است ، در حالی که می توان غذا را در رستوران آورد و به خانه آورد. در نیویورک ، که میزان عفونت برابر است و اوضاع سفید است ، یک بازگشایی درجه 4 سفارش داده شده است ، اما 2 سایت هنوز بسته است. رستوران ها و کلوپ های ورزشی.

بنابراین می توان گفت که دولت مقصر افزایش شیوع این بیماری است که خیلی سریع محدودیت ها را برداشته است.

اگر دولت محدودیت ها را برطرف کند ، مردم باید از آنها پیروی کنند. دولت پروتکل را می دهد ، اما مردم علاقه ای ندارند. ما یک جامعه هستیم و باید فکر کنیم که من باید از خودم مراقبت کنم تا از اطرافیانم و افراد جامعه خود محافظت کنم. من واقعاً نگران غم و اندوه محرم هستم. ویروس Covid نه تنها از طریق تنفس منتقل می شود ، بلکه با اشک آلوده می شود. اگر چشمانمان را با اشک پاک کنیم و به جای دیگری به آنها ضربه بزنیم ، ویروس را منتقل می کنیم یا اشک بر روی ماسک می افتد و ماسک را با دست حرکت می دهیم و سپس مثلاً می خوریم. این واقعاً یک فاجعه است.

اما دولت برای برگزاری محرم پروتکل ارائه داد.

من هرگز ندیده ام كه ​​كسی پروتكل ها را بطور كامل پیاده كند و هیچ كس نظارت نمی كند كه آیا این پروتكل ها به طور كامل اجرا شده اند یا نه. در مورد برگزاری محرم نیز همین موضوع است. در صورت عدم اجرای پروتکل ها ، موج بعدی کورونا وحشتناک خواهد بود و من واقعاً نگران هستم.

وزیر بهداشت چندی پیش در بیانیه مکاشفه ای گفت: “ما در وزارت بهداشت می گوییم که باید همه جا را ببندیم ، اما به ما گفته شد که یک پروتکل بنویسیم.” آیا پروتکل برای تاج در سراسر جهان وجود دارد که در ایران بسیار نوشته شده است؟

عملکرد دولت و مردم بسیار مهم است. می بینید ، همه ما آمریکا را به عنوان یک کشور ثروتمند و دارای دانش و تحقیقات بالایی می شناسیم. تمام جهان از نظر علمی توسط CDC و FDA دنبال می شود. اما چه اتفاقی برای Covid افتاد؟ رئیس جمهور به توصیه های مقامات بهداشت و کسانی که در تمام این مدت زندگی در این زمینه کار کرده اند ، گوش نداد و فاجعه ای را متحمل شد که هنوز بالاترین سطح جهان است و قادر به کنترل ویروس نیست. مردم آمریكا همچنین تصور می كنند كه ما قوی هستیم و بیمار نخواهیم شد. اوضاع در اروپا کمی بهتر بود ، اما با بازگشایی و آمدن تابستان ، تاج دوباره به اوج خود رسید زیرا فرهنگ تعطیلات دارند و مجبورند برای تعطیلات تابستانی بروند ، همه عجله به دریا کردند. مردم در سراسر جهان فرهنگ و عادت هایی دارند که نمی خواهند از دست بدهند ، در حالی که امسال قابل توجه است. به عنوان مثال ، ما فرهنگ عزاداری برای امام حسین (ع) و پخت و پز و خوردن نذورات داریم. اما او بالاتر از حج نیست. شما دیده اید که امسال حج با 4.5 میلیون نفر جمعیت با هزار نفر برگزار شد. امسال نیز باید عزاداران حسینی را زیر نظر بگیریم زیرا اگر شخصی غیر از خودش در این تظاهرات آلوده شود ، می تواند هم خانواده خود و هم اطرافیان خود را آلوده کند و به همین ترتیب هزاران بیمار جدید خواهیم داشت. به همین دلیل است که جمع آوری ، بدون ماسک و با اشک ، بسیار خطرناک است و من نگران هستم. و همچنین صف های طولانی ایجاد شده برای دریافت مواد غذایی رأی آور. برای قربانیان می توان غذا را به منازل کسانی برد که واقعاً به آن احتیاج دارند یا می توان غذای خشک داد. همچنین تنظیم مراحل عزاداری و راه اندازی ایستگاه های صلواتی خطرناک است.

با این حال دولت اظهار داشت كه ایستگاه هایی در صلواتی نباید ایجاد شود و مجالس عزاداری نباید به خیابان ها برود.

بله ، اما می بینیم که از امروز مردم در حال برپایی چادرها و ایستگاه های صلواتی هستند.

اگر مردم ماسک بپوشند و با 50٪ ظرفیت اعلام شده از سوی دولت عزاداری کنند ، مشکل حل نمی شود؟

معمولاً قرار بود امسال سوگواری چهره به چهره برداشته شود و همه از طریق رسانه ها در خانه های خود عزاداری کنند اما این اتفاق نیفتاد. اگر پروتکل ها اجرا شوند ، مشکل تا حدی حل می شود ، نه صد درصد. این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که کادر پزشکی بسیار خسته هستند زیرا 7 ماه است که با تجهیزات محافظ کار می کنند ، با این دستگاه ها واقعاً کار دشواری است. علاوه بر این ، بسیاری از آنها را از دست داده ایم و سالها زمان می برد تا دانش و تجربه خود را جایگزین آن کنیم ، زیرا هر یک از آنها حداقل 11 سال است که تحصیل کرده و تخصصی کرده اند.

در آغاز ماه مارس ، ادعاهایی مبنی بر اینکه باید قرنطینه اعمال شود ، نقل شد و چند روز بعد شما گفتید که قرنطینه کار نمی کند. نظر شما در مورد قرنطینه چیست؟

این یک نقل قول شیطانی از یک ایستگاه تلویزیونی خارجی بود که بخشی از حرفه من را قطع کرد و در VOA پخش شد. آنها به من زیاد تماس می گیرند ، اما من با آنها مصاحبه نمی کنم زیرا آنها را نمی پذیرم. در مورد ایدز ، رسانه های ما خوب عمل نکردند ، اما در مورد Covid ، همه تماس گرفتند و شروع به اطلاع رسانی کردند ، و احساس کردم وظیفه من این است که با مردم صحبت کنم و تا حد ممکن آنها را راهنمایی کنم ، زیرا ممکن است سخنان افرادی مثل من سفید از این راه این بود ، بیش از آنچه دیگران قبول می کنند. اما قرنطینه ، مانند گذشته ، به هیچ وجه برای من معنی ندارد. آیا می توان شهری را مانند تهران که هر روز جمعیت ثابت میلیون ها و میلیون ها نفر دارد ، قرنطینه می کند و آن را ترک می کند ؟! با کارگرانی که از جاهای دیگر به تهران می آیند یا وارد غذا می شوند و غذا را ترک می کنند چه باید کرد؟ قرنطینه به معنی دوری جسمی است ، که من کاملاً با آن موافقم و باید هم باشم. در جلوگیری از پوسیدگی ، فاصله فیزیکی از مهمترین موارد ، همراه با نقاب زدن است. قرنطینه به هیچ وجه به معنای شانس نیست. جدا از کاری که استرالیا و لاک اندیشی یکی از شهرهای آن را با نرخ بالای کووید انجام داده اند. در این روش به هیچ کس اجازه داده نمی شد از جای دیگری وارد آن شهر شود ، اما به عنوان مثال غذا وارد آن می شود. قرنطینه به معنای قدیمی فقط توسط چین با یک سیستم دیکتاتوری انجام می شد. به هر حال ، وزارت بهداشت از مقامات بهداشت چینی پرسید که آنچه را که با کارگرانی که از شهرهای دیگر به ووهان آمده بودند ، آمده است و گفتند این پول توسط دولت پرداخت شده است. آنها افراد خودشان را می شناختند و شاید فکر کرده اند که به هیچ وجه نمی توانند خود را در برابر ویروس کنترل کنند. دانشجویانی که از ووهان به ایران بازگشتند گفتند که ما در آنجا خیلی گرسنه هستیم.

اما حتی در شمال ایتالیا ، مردم مجبور شدند از دولت مجوز بگیرند تا خانه های خود را ترک کند و این کار صورت گرفت.

خیر ، قرنطینه به معنای این است که هیچ چیز و هیچ کس وارد منطقه نشده و یا آن را ترک نمی کند. در ایتالیا این اتفاق نیفتاد.

بنابراین ، قرنطینه به معنای ممنوعیت ترافیک است.

بله ، قرنطینه باید به عنوان یک فاصله جسمی دیده شود و از خانه خارج نشود ، نه یک فاصله اجتماعی.

اما همین ممنوعیت ترافیک در ایران عملی نشده است.

در عید مدتی انجام شد زیرا تعطیلات بود و ما به شما گفتیم که بازدید نکنید ، که خیلی ها به آن نرفتند. پس از آن ، او مدتی قفل شد ، که فکر نمی کردم کافی باشد. پس از عید ، هنگامی که آن را بازگشایی کرد ، مردم فکر کردند که این بیماری همه گیر به پایان رسیده است و سفر مشترک را آغاز کردند. اکنون مواردی وجود دارد که اعضای خانواده ، حتی پدربزرگ و مادربزرگ ، به این ویروس آلوده می شوند. یعنی مردم نتوانستند با این شرایط ادامه دهند. نه ، این اولین تجربه آنهاست ، ادامه دادن در چنین شرایطی برای آنها دشوار است.

در 10،000 تا 15،000 سال گذشته ، مردم آموخته اند که اجتماعی زندگی کنند ، اما تاج تمام دستاوردهای زندگی اجتماعی بشر را از بین می برد و آن ارتباطات انسانی و ساده ترین شکل سفر خانوادگی است.

بله درست است. اکنون می توانید به عنوان لرد ، پروردگار ارباب شناخته شوید.

چرا؟

البته ممکن است ویروس هایی مانند تاج ظاهر شود و از طرف دیگر با مشکل جنگ بیولوژیکی روبرو هستیم که اصلاً شوخی نیست و باید برای آن آماده شویم.

با استفاده از این متخصصان می توانید با کرونا بسیار شگفت انگیز باشید و هیچ واکنشی نیز به عنوان ویروسهای ارائه شده توسط خداوند و هر نقاشی در بدن خود ، با مراجعه به مینشین و آن نقاشی را ارائه دهید. زیست شناسی زیست شناسی و استفاده از زیست شناسی در زمینه زیست شناسی و استفاده از زیست شناسی در زمینه زیست شناسی و توسعه زیست شناسی

من نمی دانم چه کنم. شما می توانید آن را انجام دهید ، می توانید یک کاربر جدید پیدا کنید ، می توانید از آن برای یک کار خوب استفاده کنید. شما فقط چند سال سن دارید و به دنبال مکانی عالی برای زندگی هستید. شما از این قول می توانیم به دانشمند ژاپنی بگوییم که او در ووهان کار میکرده است و می خواهد همه شما را در یک مردهاند که رویترز می کند روی یک تکذیب کرد و گفتگوی این آقا اصلا در ووهان را ندارید. NIH (ایالات متحده آمریکا ، ایالات متحده) و ایالات متحده آمریکا ، ایالات متحده آمریکا ، ایالات متحده آمریکا ، ایالات متحده آمریکا ، ایالات متحده آمریکا ، ایالات متحده آمریکا و ایالات متحده آمریکا. و گفتم ، من مرد نیستم ، اما مرد هستم ، و در توان خدا هستم ، و در توان خدا هستم و در توان خدا هستم. من نمی دانم چه کنم. شما می توانید یک بار دیگر به یاریروز از جایشان اجازه دهید مانند بدن هیوان سر همدرد و بعد از آن به بشریت بپردازید. اگر می خواهید به بیمارستان بروید ، قادر خواهید بود این کار را انجام دهید.

می توانید در ایالات متحده و ایالات متحده از Hers و Virus Hoshmandi استفاده کنید.

“آیا این درست است که پروردگار هولوکاست پروردگار اعیان خداست؟” ملات و پلاستیک ، نظارت ارگانیک و رمانتیک. در 2 ماه آینده ، این موقعیت موقعیتی که کرونا می تواند در بسیاری از مناطق دنیا با محدودیت شخصی کنترل شود ، می تواند کنترل شود و واکسن را به هم بخورد ، یک بار به صورت مشترک و کردی و از طریق اپیدمی را به شما امکان پذیر کند. وووید -۱۹ از ژن D به ژن G جهش طرح کرد. Beth Bimari و Aihad Maiden Schattar Nashdha Amama Srat Sarait از Dhahha Brabar Bishter Shadha Asta. می توانید مکانی پیدا کنید که بتوانید مکانی پیدا کنید که بتوانید مکانی برای اقامت پیدا کنید و می توانید یکی از آنها را پیدا کنید که می تواند به عنوان روشی برای عادت کردن در آینده استفاده شود …………………………………………………

من مرد هستم و حال و احوال خوبی به شما خواهم داد و به شما حکم اعزام می دهم.

جهشی که در حال کارکردن است به این شکل ممکن است بتواند یک بار دیگر بارگیری کند و همه میگویند که به سرعت ممکن است به شما امکان پذیر باشد و بتواند به شما اجازه دهد. اما خب ، با سرعت انتقال بالا میرورد ، نمایندگان ایرانیان و ماتر فوتی ها همدیگر را می بینید.

در مورد مردم و مردم جهان ، ما نه قادر خواهیم بود این کار را انجام دهیم و نه قادر خواهیم بود این کار را انجام دهیم ، قادر نخواهیم بود این کار را انجام دهیم.

این ویرایش دوباره جهش نکند ، مجازدانیم واکسن چقدر در پیشگیری کارایی درخواست شده است. در ابتدای شیشه کووید گفتیم می توان هدیه داد ، پس از بازبودی با ویژگی های امنیتی هه به دست میورود د م د من نمی دانم با شما در وسط هیچ جا و وسط زندگی من چه باید بکنم. او پادشاه هودمان ، پروردگار خدا است و او پروردگار خدا است. یکی از مسیحان پروردگار اعیان است. بنابراين مجاز ببينيم مصونیتی هه واوسن می تواند ، چاد ماه است. این قدرت پروردگار خدا و پروردگار خداوند است که قدرت خداوند را به وجود می آورد.

این مکان بسیار عالی برای زندگی ، داشتن یک زندگی عالی و داشتن آرامش و داشتن آرامش است. چگونه می توانید از پول و سوء تفاهم ها و سوء تفاهم ها خلاص شوید؟

من نمی دانم چه کنم. Nimittowan مهمترین کاری است که در جهان انجام می شود. داشتن یک خانه خوب و خانه جدید بسیار مهم است. استفاده از آن در ایالات متحده و ایالات متحده امکان پذیر نیست. Hala Saliyi Ii Bar Bar Kabbal Tahlam Asht Amama Ahar، Mahah Ii Bar Bar Pashd Amelie Nist. اگر می خواهید به همان مکان بروید ، می توانید این کار را انجام دهید!

کلیه حقوق محفوظ است علاوه بر اطلاعات ارائه شده توسط وزارت امور خارجه ، در مورد هیچ یک از مفاد قانون ایالات متحده و ایالات متحده آمریکا اینگونه نیست ……………………………………………………..

همه مهمترین و مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که بتوانید تمام کارهای خوبی را که باید با آنها انجام دهید انجام دهید. اما بعد که می توانید سایر دنیا را سرچ کردید ، دیدگاهتان را دارد که بتواند دارای علائم گوارشی ، مغزی و حضورداشتن قلبی و عروسی باشد تا بتواند به شما اجازه دهد سکوت مغزی و قلبی را نیز به شما اختصاص دهد. من نمی دانم چگونه این کار را انجام دهم ، اما چگونه کارهای خوب انجام دهیم و چگونه کارهای خوب انجام دهیم و چگونه کارهای خوب انجام دهیم و چگونه کارهای خوب انجام دهم.

مدیربان خیلى درباره دستكار بویایی و شایی میرسندس و سانیى تعیین شده هه میموىند 6 ماه بعد از زا باز ا

این شهر خیلی زود حل شده است ، می توانیم 3 ماه بوتان و بوتان بوتان ، بوتان ، بوتان ، بوتان ، بوتان ، بوتان. اما این طور به شما اجازه می دهد که با عصبانیت خود را پیدا کنید و به خب تولد بپردازید تا برترافزیزان شوید.

چه هدیه ای عالی؟ داشتن یک ایده خوب ، داشتن ایده خوب و داشتن یک حسن نیت و داشتن یک قلب خوب بسیار مهم است.

یكی از مهمترین آثار ، كار پروردگار و پروردگار اعیان خداست و او یكی از مسیح است.

شما می خواهید چه کاری انجام دهید؟

خوردن چیز بدی نیست ، اما چیز خوبی نیست. تب ، ۹۹ اعلامیه ای ممکن است وجود داشته باشد عفونی در بدن استعفا می یابد ، یارعفونی هم داریم که می توانند شما می توانید این کار را انجام دهید ، و شما قادر خواهید بود همین کار را با دوستان و دوستان خود انجام دهید و قادر خواهید بود به آنها کمک کنید.

مسأله صلح و نعمت ها و نعمت ها و نعمت ها و نعمتهای خداوند متعال در حضور پروردگار تسبیح است. آیا می دانید چه کاری می خواهید انجام دهید و چقدر می توانید با آن کار کنید؟

به هر حال ویرایش می توان در محیط بنشیند ، اما می توانید با استفاده از منابع معتبر ، بتوانید از آن استفاده کنید. شما در وسط هیچ جا قرار ندارید و می توانید صحیح را پیدا کنید. می بینید که شستن در وسط هیچ جا نیست. بیناری دشتم ، و ایالات متحده آمریکا و ایالات متحده آمریکا و ایالات متحده آمریکا. یکی از آنها دوست خوب دنیا است. رودا و محمد ثارف بها شیلی جدی ابیب میبیند. من می توانم این کار را صبح انجام دهم – وسط صبح – ارتباط زیادی با او دارم و هیچ اطلاعی ندارم. از طرف دیگر ، یک راه خوب برای به دست آوردن حداکثر استفاده از آن وجود دارد. هیچ چیز به عنوان یک کار بد یا یک کار بد وجود ندارد. هرشی هریشی در وسط هیچ جا نیست.

این یک راه عالی برای ساختن مهمترین و مهمترین کارهایی است که می تواند به همان روشی انجام شود که در وسط جهان وجود دارد ……………………………………………………………………. اگر ایندوری بنامیم ، ارا ین قدرت حساسیت محدودیت دارد هه ای بیرون یا نان گرما ببندند تا ددوفونی تغییر دهد؟

گفتن این که من قادر به انجام این کار نیستم بسیار دشوار است اما قادر به انجام آن نخواهم بود. اگر چیز خوبی باشد ، چیز خوبی خواهد بود و انجام یک کار خوب خواهد بود. اگر می توانید با استفاده از خدمات سرور و کارکنان ، اصول بهداشتی را رأایت نکند – مثلا دست خود را به بعد از شما بخواهید نشانی یا به چشم خود یا دهانشوکلند – با بهترین غذاها به عنوان سالاد یا ساندویچ بتوانید از این طریق استفاده کنید.

شما تصمیم می گیرید که کنکور به شکل معمول آن بودید و ففیدید هه در حضور باز داشته باشید و با فاصله بین ۲۲ مترجم انجام این کار چقدر قدرتمند استنتیر است؟

شما قادر به استفاده از آن خواهید بود و قادر خواهید بود بصورت رایگان بارگیری آنلاین را انجام دهید. او یکی از مشهورترین جهان است و در میان قدرت پروردگار قرار دارد و او پسر پروردگار خدا است. من از دیدن شما در آینده بسیار خوشحالم و ایده خوبی را برای شما بیان می کنم و شما قادر به انجام این کار نخواهید بود. من به دنبال بهترین های بهترین هستم ، و آن را به شما می دهم ، و آن را به شما می دهم ، و آن را به شما می دهم. ما پول نداریم و پولی هم نداریم اما توجه نمی کنیم. چه راه عالی برای خلاص شدن از شر آن! کنکور تجمع است و من به عنوان کارشناس وزارت بهداشت می‌گویم نباید در فضای بسته برگزار شود چون تجربه مواردی مثل مترو را داریم. آیا در مترو پروتکل‌ها کاملا رعایت می‌شود؟! الان هوا خوب است و می‌توان کنکور را ساعت ۷ صبح در فضای باز شروع و ۱۱ تمام کرد.

ولی خانم دکتر، در استان‌های گرمسیر مثل خوزستان یا بوشهر حتی ۷ صبح یا شب هم هوا گرم است.

بله، این را مسئولان هم گفتند و امکان برگزاری کنکور در فضای باز در همه جا وجود ندارد. جاهایی مثل خوزستان که تعداد داوطلبان کم است، می‌شود در سالن‌ها فاصله کافی را بین افراد ایجاد کرد. اگر فاصله فیزیکی را بشود رعایت کرد و هوا خوب تهویه شود، می‌توان آن را برگزار کرد. اما در جایی مثل تهران که ورزشگاه زیاد دارد، می‌شود در فضای باز این کار را انجام داد و ماسک هم نزد، به‌خصوص که تعداد داوطلبان هم در آن زیاد است.

سازمان سنجش اعلام کرده فاصله صندلی‌های داوطلبان را از ۱۶۰ سانتیمتر به ۱۸۰ سانتیمتر افزایش داده است. به نظر شما با این کار مشکل حل شده است؟

شما ۴ ساعت در فضای بسته که کولر هم در آن روشن است بنشینید، اگر هوا درست تهویه نشود، فایده‌ای ندارد. طفلک بچه‌هایی که امسال کنکور دارند و خانواده‌هایشان خیلی دچار اضطراب شده‌اند و حق هم دارند. شرایط امسال خیلی برای بچه‌ها سخت بود و بیشتر از این نمی‌شد با اعصاب آنها بازی کرد وگرنه قاعدتا کنکور نباید برگزار می‌شد. نگرانی این است که بچه‌ها اگر به کووید مبتلا شوند، آن را به درون خانه‌هایشان می‌برند و چند نفر دیگر را مبتلا می‌کنند. در روز برگزاری کنکور باید از تجمع خانواده‌ها جلوی حوزه‌های امتحانی که معمول است هم جلوگیری کرد.

با این اوصاف، می‌شود افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ را بعد از کنکور پیش‌بینی کرد. بعد از کنکور هم که محرم را داریم.

حالا کنکور یک روز است و اگر پروتکل‌ها رعایت شود، خیلی مشکل ایجاد نمی‌کند. اما محرم چندین روز است و مراسم آن چندین ساعت و شبانه‌روز است. برای همین من از محرم بیشتر از کنکور می‌ترسم.

شما تجربه سال‌ها مبارزه با ایدز را دارید و الان هم ۷ ماه است که دارید با کرونا مبارزه می‌کنید. کدامشان سخت‌تر بوده است؟

این دو را نمی‌شود خیلی با هم مقایسه کرد. در قضیه کرونا همه – ازجمله رسانه‌ها – برای مبارزه با آن همکاری می‌کنند. اما در مورد اچ‌آی‌وی اصلا یک عده خودشان را کنار کشیدند و وانمود کردند که چنین مشکلی نداریم. رسانه‌ها هم آن‌جور که باید و دائم همکاری نمی‌کردند. کشورهای غربی با آگاهی‌رسانی مستمر و شفاف توانستند اچ‌آی‌وی را کنترل کنند ولی ما در ایران فقط اول دسامبر (۱۰ آذر) را داریم که یک سر و صدایی می‌شود و تمام. در این ۳۰ و اندی سال که از کار ما می‌گذرد، تلویزیون فقط ۲ سریال درباره اچ‌آی‌وی پخش کرده است. در مورد اچ‌آی‌وی، خود مردم باید به سراغ ما بیایند که بتوانیم بیماریابی کنیم و آگاهی ندادن به مردم باعث شده است خود آنها ندادند مبتلا شده‌اند. در کل، می‌توان گفت هر دوی آنها سخت بوده چون کووید حاد است و اطلاعات مردم درباره آن هم کم است.

نقش آموزش کودکان را چقدر در پیشگیری از پاندمی‌ها موثر می‌دانید؟

بچه‌ها را باید اول پرورش داد، بعد آموزش. باید آنها را برای شرایطی مثل حالا پرورش بدهیم. الان بچه‌ها یک اتیکت ساده عطسه و سرفه را نمی‌دانند، اینکه باید زیر آرنج سرفه و عطسه کنند. دست شستن درست باید ملکه ذهن آنها باشد. آموزش ما هم مشکل دارد و باید ریفرم شود. رسانه‌ها هم باید بیشتر کار کنند. آنها در مورد کووید خوب کار کرده‌اند چون بیماری تنفسی است اما درباره اچ‌آی‌وی کار نمی‌کنند چون در آن بیشتر مسائل سکچوال مطرح است. مردم و بچه‌ها باید درباره اچ‌آی‌وی هم بدانند. اگر آموزش و پرورش و رسانه‌ها خوب کار کنند، با آمدن ویروس‌های جدید با مشکلات الان مواجه نخواهیم شد. کووید اولین ویروس مشکل‌ساز نیست و آخرین هم نخواهد بود. الان از ۱۱ بیماری خطرناکی که مردم دنیا را تهدید می‌کنند، ۹ موردشان عفونی هستند. غیر از کووید الان مواردی مثل آنفلوآنزا، تب زرد، اچ‌آی‌وی و ابولا دارند جان آدم‌ها را می‌گیرند. حتی مقاومت‌ میکروبی به دلیل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. ویروس‌ها به دلیل سرعت انتقالشان خیلی زود می‌توانند پاندمی ایجاد کنند اما میکروب‌ها این‌طور نیستند. از طرفی، در دنیای آینده جنگ‌ها دیگر با بمب و هواپیما و اینها نخواهد بود چون خیلی گران است، بلکه به صورت بیولوژیک خواهد بود. یک ویروس کوچک درست می‌کنند و جان میلیون‌ها نفر را بدون هزینه کردن می‌گیرند.

اگر اینطور باشد که شما می‌گویید، پس آموزش به‌تنهایی در پیشگیری از اپیدمی ویروس‌ها کافی نیست.

بله، الان در این زمینه پدافند غیرعامل ما خیلی خوب کار می‌کند، البته باید راهنمایی شوند. خود من با مسئولان آن جلساتی داشته‌ام. سردار جلالی و دکتر کریمی در آنجا کارشان خیلی خوب است. آنها امکانات دارند و بچه‌های تحصیلکرده را که باهوش و سرباز هستند، به عنوان سرباز امریه به آنجا می‌برند که کار کنند. این بچه‌ها خلاقیت دارند و می‌توانند کلی کار انجام دهند. الان در آنجا در آزمایشگاه‌های سطح ۳ و حتی روی واکسن کووید دارند کار می‌کنند.

به نظر شما واکسن‌های کرونا که در ایران روی آنها کار می‌شود، واقعا کارایی خواهند داشت؟

۲، ۳ جا دارند کار می‌کنند. از واکسن روسی که بهتر است. روسیه برای تولید واکسن تایید هیچ‌جا – حتی سازمان جهانی بهداشت – را نمی‌گیرد و فقط خودش را قبول دارد. نه‌تنها FDA آمریکا، بلکه تایید EU اروپا را هم نمی‌گیرد. کارخانه‌ای که واکسن روسی کووید را تولید می‌کند همان است که قبلا واکسن آنفلوآنزا هم ساخته بود و یک عده هم آن را وارد کردند. از من که درباره آن می‌پرسیدند، می‌گفتم وزارت بهداشت واکسنی را تایید می‌کند که تاییدیه جاهایی را که گفتم داشته باشد و آن واکسن این تاییدیه‌ها را نداشت.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا