از کاهش هزینه‌های ارتباطات در اربعین تا برخط شدن استعلامات بین دستگاهی

از کاهش هزینه‌های ارتباطات در اربعین تا برخط شدن استعلامات بین دستگاهی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسب هفته دولت به تشریح برخی از دستاوردهای این وزارت خانه در یک سال گذشته مانند، فیبرنوری، پیام رسان‌های داخلی و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداخت.

به گزارش اخبار ما، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: یکی از پروژه‌های بزرگی که ما دنبال می‌کنیم پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکارهاست و هدف گذاری این است تا پایان این دولت ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار بگیرند.

وی افزود: در۱۴۰۰ شهر کوچک و بزرگ کار شروع شده که ۱۲۰۰ تعیین و تکلیف واپراتور آن مشخص شده است. همچنین اخیرا پروانه جدیدی را به اپراتورهای ارتباطی واگذار کردیم که می توانند خدمات ارتباطی و فیبرنوری را به غیر از مخابرات ارائه کنند، بنابراین در ۱۲۰۰ شهر هفت اپراتور به ارایه خدمت می‌پردازند. این پروژه یک پروژه عمرانی است و کار بسیاری دارد و میخواهیم تا پایان سال ۱۴۰۴ کار تمام شود، بنابراین همکاری مردم را می‌طلبد. شبانه روزی کار درحال پیگیری است و اپراتورها کار خود را انجام می‌دهند. 

زارع پور گفت: ما برای هر شهر یک اپراتور دوم اعلام کرده‌ایم و برنامه ریزی کرده‌ایم تا پایان سال این پروژه به پیشرفت ۴۰ درصدی یعنی هشت میلیون خانوار برسد.‌ با این کار به مرور می‌توان سرعت‌های خوبی را برای مردم فراهم کنیم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هزینه پرداختی شهروندان برای دریافت این فناوری تشریح کرد: در شهرهای کوچک و بزرگ تصور می‌شود که هزینه‌های چند ده میلیونی برای دریافت این فناوری باید پرداخت شود اما مردم نمی‌دانند که می‌توانند با هزینه کم از آن برخوردار شوند، بنابراین فقط هزینه مودم از مردم دریافت می‌شود که آن هم می‌توان به صورت امانی داده شود. در زمینه هزینه فیبرکشی هم دولت اقدامات خوبی انجام داده و بخشی از آن توسط دولت ارائه می‌شود. 

وی درباره مهم‌ترین اقدامات انجام شده و خدماتی که در اربعین برای زائران ارایه می‌شود، اظهار کرد: ما در چند محور خدمات را ارایه می‌کنیم و امسال هم کار ویژه‌ای که انجام شده استفاده ظرفیت سکوهای برای ارایه خدمات فناورانه به داخل و خارج از کشور است که مردم با استفاده از این سکوها به مرزها سفر کنند و کنار این موضوع می‌توانند خرید ارز را هم انجام دهند. همچنین سکوهایی داریم که می‌توانند خدماتی مانند پزشکی، تعمیرات و غیره را در مسیر انجام دهند، بنابراین ما یک بسته فناورانه را تهیه کرده‌ایم.  

زارع پور تصریح کرد: برای بحث‌های ارتباطی هم امسال با وزارت ارتباطات عراق توافقات خوبی انجام شده و هزینه ها کاهش و تا حدود نصف کاهش پیدا کرده است. علاوه بر موارد ذکر شده هزینه رومینگ هم کاهش پیدا کرده است البته مردم باید توجه کنند که بسته ها را در داخل کشور تهیه کنند. توصیه می‌شود یک روز قبل از عزیمت بسته‌های خود را فعال کنند. در بحث رومینگ توافق دو کشور مطرح است و عمده هزینه‌ها مربوط اپراتور مقصد است؛ میانگین هزینه هر گیگ اینترنت همراه در ایران سه الی چهار هزارتومان است اما در عراق حدود ۱۰۰ هزار تومان است اما امسال بسیاری همکاری کردن و هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است.  

وی ادامه داد: یک اقدام خوبی که دوستان شرکت ارتباطات زیرساخت با کشور عراق انجام دادند برقراری یک لینک ارتباطی مستقیم بین دو کشور است که می‌تواند کیفیت ارتباطات را هم در رومینگ و هم دسترسی به سکوهای بومی حتی از طریق سیم کارت عراقی وضعیت را بهتر کند. البته این به این معنا نیست که مشکلی وجود نخواهد داشت بلکه ممکن است چالش‌هایی ایجاد شود چون زیرساخت عراق وضعیت مناسبی ندارد.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شرکت ملی پست هم خدمتی را تحت عنوان پست یافته به زایران ارایه می‌کند که اگر شهروندان وسایلی را پیدا یا گم کردند می‌توانند به موکب‌ها مراجعه و وسایل خود را پیدا کنند. در زمینه گذرنامه‌های اربعین می‌توان گفت تقریبا ۱۰۰ هزار گذرنامه ارسال و توزیع شده است که در شهر تهران ۴۸ ساعت و بقیه شهرستان ها سه الی چهار روز طول می‌کشد تا ارسال شود. طی ماه‌های اخیر سه میلیون گذرنامه عادی و زیارتی توسط شرکت ملی پست ارسال و توزیع شده و کار به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.  

زارع پور درباره قابلیت اینترکانکشن (اتصال پیام رسان‌ها به یکدیگر) گفت: یکی از اقداماتی که در سال گذشته انجام شد بحث اتصال پیام رسان‌های داخلی به یک دیگر بود که به دلیل اتفاقات رخ داده در شهریور ماه سال گذشته ما مجبور شدیم یک باره  زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از هموطنان خود در سکوهای داخلی فراهم کنیم و درحال حاضر میلیون ها نفر از سکوهای داخلی استفاده می‌کنند و تلاش می‌شود که روز به روز خدمات بهتری ارایه شود. در ایام حج یکی از پیام رسان‌های داخلی امکان تماس تصویری را فراهم کرد که در حدود ۵۰ روز ۱۲ میلیون تماس با رضایت ۷۵ درصدی داشتند. بحث اتصال پیام رسان‌ها هم درحال حاضر بین چهار پیام رسان برقرار است و دو پیام رسان دیگر قرار است به زودی این قابلیت را ایجاد کنند.  

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه دولت هوشمند بیان کرد: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند. از جمله اقدامات بزرگی است که با همکاری های انجام شده نزدیک به ۳ هزار خدمت دستگاه ها در این پنجره ارایه شده است. یکی از کارهایی که امسال ما درحال انجام آن هستیم و جلسه اول آن هفته گذشته انجام شد کمیته نظارتی هوشمند سازی دولت است که کیفیت خدمات دستگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا همه از یک سطح قابل قبولی از کیفیت برخوردار باشند. نکته قابل توجه این است که همه دستگاه‌ها در این پنجره حضور دارند و معدود دستگاه‌های هستند که متصل نشده‌اند. درحال حاضر ۲۲ میلیون نفر احراز هویت شده‌اند و روزانه چهار الی پنج میلیون نفر به این پنجره مراجعه می‌کنند، حتی ما رکورد ۱۷ میلیون مراجعه را هم داشته‌ایم، به صورت کلی ۹۸ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت متصل شده‌اند.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کار بزرگ دیگری که قرار است انجام شود امسال برخط شدن اسعلامات بین دستگاهی تا آذرماه امسال است و دی ماه باید ۲۰ درصد خدمات خود را هوشمند و تا پایان سال تمام خدمات خود را از این طریق ارایه کنند.  

وی درباره حوزه فضایی و اقداتی که قرار است امسال انجام شود، گفت: الحمدلله پیشرفت در حوزه فضایی پیگیری می‌شود و آقای رییس جمهور هم خود پیگیر این موضوع هستند که در دوسال گذشته دوبار جلسه شورای عالی فضایی را تشکیل دادند و همه دست به دست هم یک دیگر داده‌اند؛ درحوزه کاری ما هم سازمان فضایی ما کار را به صورت جدی دنبال می‌کند و ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب هستند و ما برای اولین بار حداکثر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت ماهواره انجام داده ایم و دوهفته قبل قرار دادهای آن امضا شد و انشاالله در نیمه دوم سال خبرهای خوبی در حوزه فضایی خواهیم داشت.  

زارع پور درباره کیفیت اینترنت بیان کرد: مادر وزارت ارتباطات کار بزرگی را شروع کردیم که بحث کیفیت شبکه اینترنت را به صورت ریشه‌ای حل کند و ما اقداماتی را درلایه‌های مختلف شبکه انجام می‌دهیم. وظیفه ما این است که اینترنت با کیفیت را برای مردم فراهم کنیم؛ وزارت ارتباطات و مدیران آن هیچکدام اختلال در زمینه اینترنت را بر نمی‌تابند و  شبانه روز تلاش می‌کنند بهترین‌ها را فراهم کنند و اخیرا هم کمیته‌ای از سوی ریاست جمهور در شورای عالی فضای مجازی مامور و پیشنهادهایی مطرح شد و در محورهای مختلف برنامه‌های بلند و کوتاه مدت را در کنار برنامه‌های خود اعلام کردیم که بخشی اجرا شده و انشالله روز به روز کیفیت اینترنت بهتر خواهد شد.  
انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا