برترینهای کسب و کارجامعه

برادر از مهریه خواهر ارث میبرد؟

این که زن و شوهر در ازدواج دائم از یکدیگر ارث می‌برند، امری بدیهی است و همه از آن مطلعند. اما در اینجا یک مسئله مهم مطرح می‌شود، آن هم این که در صورت فوت زن آیا مهریه او همچنان بر ذمه شوهر است و او باید مهریه را بپردازد؟! در صورت مثبت بودن پاسخ این سوال آیا شوهر از مهریه زن فوت شده ارث می‌برد؟!نظر شما در این باره چیست، به نظرتان مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟! اگر پاسخ این سوال را می‌دانید که هیچ! اما اگر نمی‌دانید با موسسه حقوقی ما همراه باشید تا بدانید برای مطالبه مهریه مادر خود چه باید بکنید.

نحوه تقسیم ارثیه میان اعضای خانواده/ ارث در چه صورتی به دولت می‌رسد؟ - خبرآنلاین

آیا مهریه زن فوت شده قابل مطالبه است؟

پیش از این که بدانیم مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟ باید ببینیم اصلا مطالبه این مهریه امکان پذیر است یا خیر.فرض کنید از شخصی مبلغی را به عنوان قرض گرفته اید و قرار شده این مبلغ را مثلا بعد از 1 سال برگردانید. در عقد قرض گفته شده، شما مدیون هستید و تحت هر شرایطی باید قرض را باز گردانید حتی اگر قرض دهنده فوت کند.

مهریه زن نیز دقیقا به همین شکل است. یعنی به محض انعقاد عقد نکاح، شما موظف به پرداخت مهریه زن می‌شوید و مدیون! از طرفی مهریه از جمله دیون و حقوقی است که تحت هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود مگر زمانی که خود زن، آن را بذل کند.

پس در پاسخ به این پرسش که آیا مهریه زن فوت شده قابل مطالبه است؟ باید بگویم بله! شما می‌توانید مهریه دختر یا مادر فوت شده خود را از شوهر او مطالبه کنید. مشاوره وکیل رایگان سرآغازی برای کسب اطلاعات لازم برای شروع یک پروسه فرایند طولانی است.

چه کسانی از مهریه زن فوت شده ارث می‌برند؟

حالا که فهمیدیم مطالبه مهریه زن فوت شده امکان پذیر است، نوبت یافتن پاسخ سوال اصلی در مواد قانونی می‌رسد. در این مورد قانونگذار اختصاصا قانونی وضع نکرده است اما با توجه به قوانین مربوط به ارث می‌توان به آسانی به این پرسش پاسخ داد.

گروه هایی که از زن ارث می‌برند عبارتند از؛

  1. شوهر در عقد دائم
  2. فرزندان
  3. پدر و مادری که در قید حیات باشند
  4. خواهران و برادران در صورتی که زن فوت شده شوهر، فرزند و پدر و مادر در قید حیات نداشته باشد.

بنابراین مهریه زن فوت شده هم که جزوی از ماترک او به حساب می‌آید میان این گروه ها تقسیم خواهد شد، البته به ترتیب اولویت. مثلا اگر زنی که فوت شده صاحب فرزندان و شوهر باشد، شوهر یک چهارم از او ارث می‌برد و باقی اموال متوفی میان فرزندانش تقسیم می‌شود.

سهم الارث فرزند از مهریه مادر چقدر است؟

بالاتر گفتیم که مهریه زن فوت شده دارای فرزند به فرزندان او ارث می‌رسد، حالا بحث سر این است که سهم هر یک از فرزندان از این مهریه چقدر است؟!

به طور کلی اموال زن و مرد پس از فوت ایشان به این شکل تقسیم می‌شود؛

  • اگر مرد متوفی همسر در قید حیات داشته باشد (عقد دائم) ابتدا سهم الارث او را از ماترک متوفی پرداخت می‌کنند.
  • اگر متوفی پدر و مادر در قید حیات داشته باشد، پس از همسر سهم الارث ایشان را پرداخت می‌کنند.
  • در آخر نوبت به فرزندان متوفی می‌رسد! مابقی اموال بعد از پرداخت سهم همسر و پدر و مادر به فرزندان ارث خواهد رسید. سهم الارث فرزندان هم میان آن ها به این شکل تقسیم می‌شود که پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

مهریه زن فوت شده هم دقیقا به همین شکل و مثل سایر اموال او تقسیم خواهد شد. یعنی ابتدا یک چهارم سهم الارث همسر او از مهریه کسر می‌شود، سپس سهم الارث پدر و مادر که هر کدام یک ششم است پرداخت شده و مابقی مهریه به فرزندان زن می‌رسد.

چگونگی مطالبه مهریه مادر فوت شده توسط فرزند

درباره چگونگی مطالبه مهریه مادر فوت شده توسط فرزندان، یا مطالبه مهریه زن فوت شده بدون فرزند توسط پدر و مادر او باید گفت مراحل آن دقیقا مانند مطالبه مهریه در زمان حیات زن است. به عبارت دیگر اگر شما قصد دارید مهریه مادر فوت شده خود را مطالبه کنید، باید همان مراحلی را که هر زنی برای مطالبه مهریه اش طی می‌کند را طی کنید.

پس برای مطالبه مهریه زن فوت شده شما باید در دادگاه، به طرفیت همسر متوفی طرح دعوا کنید. برای اطلاع از نوع دادخواست، مدارک و ضمائم آن توصیه می‌کنم از تلفنی استفاده کنید.

وکیل مهریه موسسه حقوقی وکلای تلفنی در قالب ، به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی خواهد کرد. حتی در صورت نیاز شما می‌توانید پس از مشورت با وکیل، پرونده خود را به او بسپارید. به این ترتیب دیگر نگران ضایع شدن حقتان نخواهید بود.

آیا با وجود همسر، دختر و مادر برای متوفی خواهر ها و برادر ها ارث می برند ؟

شرایط برای انتقال ارث از متوفی به افراد 

1- از متوفی مالی به جا مانده باشد.
2- باید بین متوفی و وارث رابطه ی خویشاوندی سببی یا نسبی وجود داشته باشد.
3- مورث فوت کرده باشد و وارث در هنگام مرگ او زنده باشد.
4- موانع انتقال ارث وجود نداشته باشد.

مواردی که مانع از انتقال ارث می شوند 

قتل : اگر شخصی مورث خود را به عمد بکشد از ارث او محروم می شود.
لعان : لعان به معنای لعنت کردن است و در اصطلاح فقهی بدین معناست که  اگر زن و مردی به یکدگر نسبت زنا دهند آن زن یا مرد برای همیشه بر یکدیگر حرام می شوند. لعان زن و شوهر از یکدیگر مانع ارث بردن آن ها از هم می شود. فرزندی هم که مورد نفی و لعان پدر خود واقع شده از او ارث نمی برد.
کفر : وارث کافر از مورث مسلمان ارث نمی برد.
ولد زنا (فرزند نامشروع) : فرزند نامشروع از پدر و مادر و اقوام آن ها ارث نمی برد.
همانگونه که بیان گردید، وجود رابطه ی خویشاوندی باعث ارث بردن می شود.

طبقات ارث مطابق ماده 862 قانون مدنی

طبقه اول : پدر و مادر، فرزندان و نوه ها و نتیجه ها
طبقه دوم: پدر بزرگ و مادربزرگ، برادر و خواهر و فرزندان آن ها
طبقه سوم : عمه ها، عموها، دایی ها، خاله ها و فرزندان آن ها

تقسیم ارث بین همسر، دختر ، مادر ، برادر و خواهر 

  • در رابطه با تقسیم ارث بین همسر، دختر، مادر، برادرها و خواهرها باید گفت همه ی خویشاوندان از متوفی ارث نمی برند و وجود خویشاوندان نزدیک تر، خویشاوندان دورتر را از ارث محروم می کند.
  • بنابراین، وجود وراث طبقه اول مانع ارث بری وراث طبقه دوم مانند خواهرها و برادرها می شود. خویشاوندی که موجب ارث بردن می شود شاما رابطه ی نسبی و سببی است.
  • رابطه ی نسبی همان رابطه ی خونی است که افراد با یکدیگر دارند و رابطه ی سببی رابطه ای است که به واسطه ی ازدواج و عقد نکاح سبب ارث بری می شود.
  • ارث به موجب رابطه ی زوجیت تنها در نکاح دائم وجود دارد و در نکاح موقت ارث ایجاد نمی شود. شرط توارث هم در نکاح موقت باطل می باشد.
  • میزان سهم همسر (زوجه) نیز بدین صورت است که اگر شوهر در زمان فوت هیچ فرزندی نداشته باشد، زن یک چهارم از اموال مرد را به ارث می ‌برد در غیر این صورت، یک هشتم از اموال مرد را به ارث خواهد برد.
  • نکته قابل توجه اینکه اگر مردی فوت کند و دو همسر داشته باشد، هر میزان که سهم الارث همسر باشد میان آن دو تقسیم خواهد گردید و اینگونه نیست که هر کدام بطور جدا سهم همسر متوفی را به خود اختصاص دهند.
  • در واقع باید گفت همسران دائمی متوفی یک سهم مشترک دارند. که اگر یکی از همسران متوفی فرزند داشته باشد اما همسر دیگر مرد فاقد فرزند باشد، همسری که فرزند ندارد نیز به علت وجود فرزندان همسر دیگر متوفی، نصف یک هشتم از اموال شوهرش را ارث خواهد برد. اگر مرد، زن خود را به صورت رجعی طلاق داده باشد و در زمان عده فوت کرده باشد، زن از اموال شوهر ارث می‌برد.
  • در صورتی که زن دارای فرزند باشد سهم الارث زوج یک چهارم و در صورتی که متوفی فاقد فرزند باشد زوج یک دوم از ترکه را به ارث می برد.
  • در صورتی که متوفی فرزندانی از یک جنس داشته باشد، خواه دختر یا پسر، ترکه میان آنها بالسویه تقسیم می گردد.
  • در حالتی که متوفی چندین فرزند داشت که برخی از آنها پسر و برخی دختر باشند، میزان سهم الارث پسر دو برابر دختر خواهد بود.
  • سهم الارث مادر توفی بدین صورت است که اگر متوفی فرزند یا فرزندانی داشته باشد، سهم مادر یک ششم از کل ترکه است اما اگر متوفی فرزند یا فرزندانی نداشته باشد سهم مادر یک سوم از کل ترکه است.

پاسخ به پرسش مطرح شده

در پاسخ به پرسش شما باید گفت برادر و خواهر متوفی به دلیل اینکه در طبقه دوم خویشاوندان قرار می گیرند و به دلیل وجود خویشاوندان طبقه اول از متوفی ارث نمی برند. بنابراین در این مورد وراث متوفی همسر، مادر و یک دختر اس و سهم الارث آنان بدین گونه است:
1- زوجه یک هشتم به علت وجود فرزند متوفی
2- مادر به دلیل آنکه متوفی فرزند دارد یک ششم
3- دختر یک دوم به فرض و مابقی را به قرابت ارث می برد.

فرض بر ها کسانی هستند که سهم معینی از دارایی و ترکه متوفی دارند و قرابت برها کسانی هستند که سهم معینی از ترکه ندارند و پس از میان فرض بر ها هر آنچه باقی مانده را به ارث می برند. چنانچه دادسرای عمومی تهران به‌ضرورت رسیدگی توسط ناحیه‌ی ارسال‌کننده معتقد باشد، سرپرست دادسرا شخصاً پرونده را با ذکر دلایل توجیهی جهت رفع اختلاف به دفتر معاون اول دادستان ارسال می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا