برترینهای کسب و کار

بررسی الزامات چک لیست سقف وافل

بررسی الزامات چک لیست سقف وافل

در این مقاله سقف وافل مورد بررسی قرار گرفته است. در بعضی مواقع که طول دهانه ها زیاد باشد، استفاده از سیستم های سقف متعارف توجیه نداشته و موجب افزایش وزن سقف به دلیل زیاد شدن ضخامت سقف می شود. لذا استفاده از دال های بتنی به همراه تیرچه در یک راستا و یا دال های مشبک که از آنها تحت عنوان سقف وافل یاد می شود، انتخاب بسیار مناسبی است. سقف های دال بتنی با تیرچه های یک طرفه و یا دال های مشبک به دلیل سختی قابل توجه در برابر وزن کمی که دارند.

آنها را به نسبت سایر سقف ها متمایز می کند و از لحاظ سازه ای نیز رفتار بسیار مناسبی از لحاظ توزیع بار به همراه سختی قابل توجه از خود به نمایش می گذارد. در شکل های زیر دو نوع دال بتنی یک طرفه و دال بتنی مشبک نشان داده شده است.

سقف وافل چیست

علاوه بر موارد فوق ضوابط دیگری نیز وجود دارد که باید در مورد این سقف ها بررسی و کنترل شود که در ادامه ارائه می شود.

نکات اجرایی سقف وافل

در این سقف با توجه به اینکه رفتار توزیع بار دو طرفه است؛ لذا باید حداقل ضخامت دال بر اساس ضوابط آیین نامه کنترل شود. چنانچه حداقل ضخامت سقف رعایت نگردد و یا به هر دلیلی محاسبات مربوط به حداقل ضخامت انجام نگیرد، لازم است کنترل خیز سقف مطابق با ضوابط آیین نامه محاسبه شده و با مقدار مجاز مقایسه گردد.

در دال های وافل بر خلاف دال های بتنی یک طرفه از قالب موقت مکعبی شکلی استفاده می شود و برای این قالب ها در آیین نامه های بین المللی استانداردهایی تعیین شده است که باید برای اجرای این نوع دال ها، از قالب های استاندارد استفاده شود.

نام قالب استاندارد   H (cm) B (cm) b (cm)

قالب ۵۰  ۴۰ – ۲۰ ۵۰        ۶.۲۵

قالب ۶۰  ۵۰- ۲۰  ۶۰        ۷.۵

قالب ۷۵  ۵۰ – ۲۰ ۷۵        ۷.۵

برای ابعاد در نظر گرفته شده در مدلسازی، باید ابعاد درج شده از قالب های استاندارد را بسته به ملزومات مورد نیاز انتخاب کرد تا یک طرح کاملا مناسب و استاندارد تهیه شود که با توجه به تعداد زیاد ارائه دهندگان قالب سقف وافل، رعایت این موضوع برای کارفرمایان بسیار دشوار شده است.

اجرای سقف وافل

مرحله اول:

در مرحله اول، شمع گذاری و یا اسکفولد براساس ارتفاع طبقات انجام می شود. از شمع های متعارف در ارتفاع های معمول استفاده می شود.

مرحله دوم:

در مرحله بعد شاسی کشی زیر قالب های وافل انجام می شود. این شاسی کشی می تواند با استفاده از میله و یا به صورت تخته گذاری انجام شود.

مرحله سوم:

در مرحله بعد قالب های وافل باید روی شاسی کشی قرار گیرد و بسته به نوع قالب به همدیگر قفل شوند تا امکان جابجایی وجود نداشته باشد. و همچنین دقت شود که هیچ گونه درزی میان قالب ها بوجود نیاد که امکان در رفتن شیره بتن در میان آنها وجود نداشته باشد. طبیعتا در این مرحله باید از قالب های سالم و بدون ترک استفاده شود و نمی توان از قالب های دست دوم تغییرشکل داده استفاده کرد.

مرحله چهارم:

در مرحله بعد میلگرد های فوقانی و تحتانی سقف وافل مطابق نقشه های اجرایی قرار می گیرد و لازم است کاور میلگرد ها بر اساس مقادیر مجاز آیین نامه رعایت گردد.

مرحله پنجم:

در مرحله بعد بتن ریزی سقف انجام شده و در پایان پس از سفت شدن بتن قالب برداری سقف وافل انجام می شود.

مزایای خرید سقف وافل

سقف وافل برای دال ها یا سقف با دهانه بزرگتر به کار می روند، و در صورت نیاز به محدود کردن تعداد ستون ها، مناسب هستند. ظرفیت تحمل بار سقف وافل، بیشتر از سایر انواع دال بتنی است و علاوه بر این، ثبات ساختاری خوبی را همراه با ظاهری زیبا ارائه می دهند. به همین دلیل، برای فرودگاه ها، بیمارستان ها، مساجد، دانشگاه ها، مصلی ها و ساختمان های عمومی دیگر، انتخاب خوبی به شمار می روند.

دال بتنی وافل به دلیل تقویت دوطرفه، ظرفیت کنترل ارتعاش خوبی دارد و بنابراین، ارتعاشات ناشی از حرکت جمعیت برای ساختمان‌های عمومی را می‌توان به خوبی کنترل کرد. صفحات وافل سبک وزن هستند و به بتن کمتری نیاز دارند، از این رو مقرون به صرفه محسوب می شوند. همچنین، ساخت دال وافل با نظارت خوب آسان و سریع است و حجم مورد نیاز بتن و فولاد کم است، بنابراین چارچوبی سبک برای دال وافل کافی است.

اطلاعات تکمیلی: خدمات متعددی مانند روشنایی، لوله های تاسیساتی، سیم کشی برق، تهویه مطبوع، صفحات و لایه های عایق و مانند آن را می توان با ایجاد سوراخ در سطح زیرین وافل در عمق دال وافل ایجاد کرد. این سیستم با نام Holedeck شناخته می شود.

معایب سقف وافل :

لزوم استفاده از اکیپ اجرایی متخصص:

اجرای نه چندان ساده و راحت سقف وافل و لزوم در نظر گیری نظارت عالیه بر تمامی مراحل اجرای سقف باعث شده که اجرای این سازه توسط اکیپ متخصص انجام شود. از طرفی استفاده از قالب های وافل در چند مرحله اجرای سقف باعث استهلاک و ایجاد تغییرشکل در قالب ها می شود. که همین امر منجر به ایجاد درز میان قالب ها و در رفتن شیره بتن و در نتیجه کرمو شدن بتن سقف می شود.

عدم امکان استفاده از سقف وافل برای سطوح شیبدار

اجرای سقف وافل بر روی سطوح شیبدار بسیار سخت و دشوار است و در پروژه هایی که از این سقف استفاده می شود برای قسمت هایی که سطح شیبدار وجود دارد طراح به ناچار مجبور به استفاده از دال بتنی توپر است که باعث غیر اقتصادی شدن طرح می شود.

رعایت نشدن کاور میلگردها به خصوص در نواحی تیرچه ها

در سقف وافل تیرچه های متعامدی که به وجود می آید. دارای مقطع T شکل بوده و در نواحی تحتانی تیرچه ها میلگردهای تحتانی قرار داده می شود. در قسمت های میانی چشمه سقف در بسیاری از موارد طراح مجبور به استفاده از میلگردهای تقویتی تحتانی است. که با توجه به پهنای کم تیرچه ها در سقف وافل امکان در نظر گیری کاور مناسب و مطابق با آیین نامه به هیچ عنوان وجود ندارد و همین امر باعث ایجاد مشکلات اجرایی می شود.

لزوم استفاده از سقف کاذب برای تمامی طبقات

حفره های زیر سطح تمام شده سقف وافل در کنار زیبایی که در سقف پارکینگ ها بوحود می آورد باعث ایجاد مشکلات زیادی علی الخصوص در سقف طبقات می شود. و به اجبار لازم است برای تمامی سطح زیر سقف در طبقات از سقف کاذب استفاده کرد.

انتقال صدا و حرارت بین طبقات

در بررسی الزامات سقف وافل باید به این نکته توجه کرد که یکی از مشکلات اصلی که در زمان بهره برداری در ساختمان ها بوجود می آید بحص انتقال صوت میان طبقات است. این موضوع در سال های اخیر به یکی از مسائل مهم در صنعت ساختمان تبدیل شده. و در مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان هم تحت عنوان “صدابندی” به آن پرداخته شده است. صدابندی ساختمان به دو دسته زیر تقسیم می شود:

صدابندی کوبه ای

صدابندی هوابرد به معنی کنترل سطح اصوات انتقال یافته از طریق هوا گفته می شود. و صدابندی کوبه ای هم به معنی کنترل سطح اصوات انتقال یافته از طریق ضربه زدن اطلاق می گردد.

دکمه بازگشت به بالا