برترینهای کسب و کارعمومی

بهترین ارز هوش مصنوعی برای سرمایه گذاری

این روزها بازار هوش مصنوعی داغ است و این موضوع بر روی برخی از ارزهای دیجیتال نیز تاثیر گذاشته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کریپتو ای آی (AI Crypto) یا ارزهای دیجیتال مرتبط با حوزه هوش مصنوعی بپردازیم و بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی را به شما معرفی کنیم، پس اگر مایلید در مورد این ارزهای دیجیتال (ارز دیجیتال چیست؟) بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی (AI Crypto) چیست؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی (AI Crypto) ارزهای دیجیتالی هستند که پروژه‌های بلاک چینی در حوزه ‌هوش مصنوعی را تقویت می‌کنند. با توجه به انعطاف‌پذیری هوش مصنوعی، این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند بازی‌های بلاک چینی، وب ۳، صرافی‌های غیرمتمرکز و… عرضه می‌شوند.

بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی از دیدگاه پول نو

این روزها که تب و تاب پروژه‌های AI زیاد شده است، بسیاری از پروژه‌ها از این فرصت استفاده کرده‌اند و با اضافه کردن یک پسوند AI خود را یک پروژه در حوزه‌ی هوش مصنوعی معرفی می‌کنند. در این شرایط بسیاری از سایت‌های ایرانی و خارجی بدون بررسی، این ارزهای دیجیتال را لیست می‌کنند و باعث ضرر و زیان سرمایه‌گذاران می‌شوند. در جدول زیر شما می‌توانید لیست بهترین ارزهای هوش مصنوعی از دیدگاه پول نو را مشاهده کنید، البته این موضوع به معنی آن نیست که این ارزهای دیجیتال بدون ریسک هستند. باید توجه داشت که بازار کریپتو یکی از پرریسکترین بازارها است و باید احتیاط لازم را داشته باشید.

بیشتر بخوانید : بروکرهایی که حساب سنتی دارند

این پروژه‌های همگی به‌نوعی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند یا به زبانی دیگر این پروژه‌ها به معنای واقعی کریپتو ای آی هستند. نکته‌ای که باید توجه داشت جمع‌آوری اطلاعات و هوش مصنوعی در هم تنیده شده‌اند، به همین دلیل در سایت کوین مارکت کپ حوزه AI با حوزه Big Data مشترک هستند. در بخش بعد در مورد بهترین ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی از دیدگاه کوین مارکت کپ صحبت خواهیم کرد.

۱- پروژه گراف (The Graph) و ارز دیجیتال GRT

پروژه گراف و ارز دیجیتال گراف با نماد GRT  یکی از ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی محسوب می‌شوند، گراف یک پروتکل برای ساخت شاخص‌ و ایندکس کردن داد‌های مختلف در شبکه‌های بلاک چینی مانند شبکه اتریوم و شبکه ذخیره‌سازی IPFS است. افراد می‌توانند با کمک APIهایی به نام زیرگراف (subgraph) این اطلاعات را استخراج، پردازش و به اشتراک بگذارند. به‌نوعی می‌توان گراف را یک پروژه فعال در حوزه پردازش اطلاعات دسته‌بندی کرد که از هوش مصنوعی برای این کار استفاده می‌کند.

با توجه به گفته تیم توسعه‌دهنده گراف این پروژه با کمک بیش از ۳۰۰۰ زیرگراف که توسط توسعه‌دهندگان در سرتاسر جهان ایجاد شده‌اند، اطلاعات برنامه‌های غیرمتمرکز بسیاری را مانند بلنسر (Balancer)، صرافی یونی سوآپ (Uniswap) و … را استخراج و پردازش می‌کند.

حداکثر تعداد توکن‌های گراف ۱۰ میلیارد توکن GRT است که از این مقدار، حدودا ۸.۸ میلیارد توکن در گردش است. با توجه به قیمت فعلی GRT ارزش بازار (مارکت کپ) این توکن برابر با ۱.۵۵ میلیارد دلار است. با رشد ارزهای AI در هفته‌های اخیر، خرید گراف (GRT) نیز حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

۲- پروژه اینجکتیو (Injective) و ارز دیجیتال INJ

پروژه injective یک بلاک چین لایه ۱ است که توسط شرکت Injective Lab ایجاد شده است. این بلاکچین لایه ۱ از اجماع به روش اثبات سهام یا همان POS استفاده می‌کند. ارز دیجیتال اینجکتیو با نماد INJ توکن محلی این بلاک چین است که به وسیله‌ی آن می‌توان کارمزد تراکنش‌ها و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های اکوسیستم را انجام داد. هر هفته مقداری از کارمزدهای دریافت شده در این بلاکچین سوزانده می‌شود.

اگر بخواهیم منصفانه به این پروژه نگاه کنیم این پروژه به اشتباه در بخش ارز‌های هوش مصنوعی سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است. این پروژه شاید یک پروژه محبوب در بحث بلاک چین‌های لایه ۱ باشد؛ اما نباید آن را در این دسته‌بندی قرار داد.

۳- پروژه رندر توکن (Render) و ارز دیجیتال RNDR

پروژه رندر توکن را می‌توان یک پروژه جذاب در بحث پردازش اطلاعات دانست. رندر توکن توسط جولز اورباش در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. این پروژه به افرادی که توان پردازش اطلاعات سنگین را ندارند، کمک می‌کند. افراد می‌توانند با کمک این پروژه فرایند رندر گرفتن داده‌ها را سرعت ببخشند.

شاید با خود بگویید که این پروژه چرا در لیست ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی سایت کوین مارکت کپ قرار دارد؟ پروژه Render را می‌توان در بخش Big Data و پردازش اطلاعات قرار داد و همان‌طوری که قبلا نیز بیان شده بود، حوزه Big Data و AI بسیار به هم نزدیک هستند.

۴- پروژه Oasis Network و ارز دیجیتال ROSE

شبکه اوسیس یک بلاکچین لایه ۱ است که هدف آن حفظ حریم خصوصی و افزایش بهبود توان شبکه بلاکچین است. شبکه اوسیس توسط بوریویج کاس ساخته شد. در شبکه Oasis کاربران برای پرداخت کارمزد، شرکت در رای‌گیری‌های اکوسیستم و شرکت در اجماع نیاز به استفاده از توکن ROSE دارند.

پروژه Oasis Network و ارز دیجیتال ROSE دقیقا مانند Injective یک بلاکچین لایه ۱ محسوب می‌شود که به‌اشتباه در بخش توکن‌های هوش مصنوعی سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است.

۵- پروژه اوشن پروتکل (Ocean Protocol) و ارز دیجیتال OCEAN

اوشن پروتکل نیز یکی از پروتکل‌هایی است که از هوش مصنوعی در پروژه خود استفاده می‌کند. Ocean Protocol یک بازار برای فروش داده‌ است که در آن افراد می‌توانند بدون ترس و به صورت Trustless اطلاعات خاصی را بفروش بگذارند.

در اوشن پروتکل شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی افراد می‌توانند بازاری برای فروش اطلاعات ایجاد کنند. فرض کنید بازاری وجود داشته باشد که متخصصان برق بتوانند در آن اطلاعات و داده‌های خاصی را مشاهده کنند، بخرند یا بفروشند، این بازار در فضای بلاک چین است و افراد می‌توانند نظارت کامل بر اطلاعات خود داشته باشند. به این معنی که می‌توانند بررسی کنند چه کسی کلید دسترسی به اطلاعات آن‌ها را خریده است.

صاحبان داده‌ها اجازه دسترسی هوش مصنوعی را به داده‌های خود می‌دهند و افراد می‌توانند با پرداخت هزینه، کلید استفاده از این داده‌ها را دریافت می‌کنند. برای حفظ حریم خصوصی دسترسی به داده‌ها به فرد خریدار داده نمی‌شود، بلکه اجازه استفاده از هوش مصنوعی که از این داده‌ها استفاده می‌کند را دارد.

در ضمن اطلاعات در درون بلاک چین ذخیره نمی‌شود و فقط کلید دسترسی به اطلاعات در بلاکچین ذخیره خواهد شد. کاربران با پرداخت هزینه اجازه استفاده از این کلید‌ها را خواهند یافت.

ارز دیجیتال اوشن با نماد OCEAN یک توکن ERC-20 است که وسیله‌ای برای پرداخت درون اوشن پروتکل استفاده می‌شود. تعداد کل توکن‌های OCEAN برابر با ۱.۴۱ میلیارد توکن است که از این مقدار ۶۱۳ میلیون واحد آن در گردش است. خرید ارز دیجیتال اوشن در حال حاضر از طریق صرافی پول نو امکان پذیر است.

۶- پروژه سینگولاریتی نت (SingularityNET) و ارز دیجیتال AGIX

یکی دیگر از پروژه‌های بلاکچینی که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند، پروژه سینگولاریتی نت است که در روزهای اخیر بسیار سروصدا به پا کرده است و قصد دارد دنیای بلاکچین را با دنیای هوش مصنوعی ترکیب کند.

پروژه SingularityNET بر روی بلاک چین و شبکه کاردانو ساخته شده است و هدف اصلی آن ایجاد یک بستر برای ارتباط پروژه‌های هوش مصنوعی با یکدیگر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تیم توسعه‌دهنده SingularityNET قبلا تجربه همکاری در ساخت ربات دارای هوش مصنوعی به نام سوفیا را در کارنامه خود دارد. ویدیوی معرفی سینگولاریتی به زبان خود سوفیا را مشاهده کنید!

توکن پروژه سینگولاریتی نت AGIX نام دارد که کارمزد تمام فعالیت‌ها در این پروژه با این توکن پرداخت می‌شود. حداکثر تعداد توکن AGIX برابر با ۲ میلیارد و تعداد توکن در گردش آن برابر با ۱.۲ میلیارد است. خرید توکن AGIX را هم میتوانید از طریق صرافی پول نو به راحتی انجام دهید.

۷- پروژه ChainGPT و ارز دیجیتال CGPT

پروژه ChainGPT و ارز دیجیتال CGPT را می‌توان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی دانست. این پروژه می‌تواند کارهای زیادی را در حوزه کریپتو انجام دهد. از مهم‌ترین این فعالیت‍ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سوالات کریپتویی افراد را پاسخ دهد، قرارداد هوشمند بنویسد، ربات معامله‌گر ایجاد کند، اخبار در حوزه کریپتو را بررسی کند، تحلیل و پیشبینی قیمت ارزهای دیجیتال را انجام دهد و …

۸- پروژه نومرای (Numeraire) و ارز دیجیتال NMR

پروژه نومرای، یک صندوق پوشش ریسک است که هدف اصلی آن بررسی مدل‌‌های پیش‌بینی افراد در بازارهای مالی است. افراد می‌توانند در نومرای اقدام به ایجاد مدل معاملاتی خود کنند و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده سود کسب کنند. اگر مدل ایجاد شده توسط کاربر باعث پیش‌بینی درست بازار‌های مالی شود به‌عنوان پاداش توکن این پروژه یعنی NMR را دریافت می‌کند.

پلتفرم نومرای در حال ساخت یک ساختار برای استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ایجاد روش‌های معاملاتی در بازارهای مالی است. ارز NMR را می‌توان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی دانست که تعداد کل توکن‌های آن برابر با ۱۱ میلیون و تعداد توکن‌های در گردش این پروژه، برابر با ۵.۸ میلیون توکن است. اطلاعات بیشتر درباره این پروژه را می‌توانید در سایت Numeraire مطالعه کنید.

۹- پروژه Fetch و ارز دیجیتال FET

اگر بخواهیم بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی یا AI Crypto را لیست کنیم، اسم Fetch و ارز دیجیتال FET در این لیست خواهد بود. پروژه Fetch توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی در دانشگاه کمبریج ایجاد شده است که هدف اصلی آن ایجاد یک زیرساخت غیرمتمرکز و مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning) است.

فاکتورهای موثر در انتخاب ارزهای هوش مصنوعی

اگرچه این فهرست بر اساس ارزش بازار طبقه‌بندی شده اما به تنهایی کافی نیست. قبل از سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال هوش مصنوعی، چندین فاکتور حیاتی وجود دارد که باید برای تصمیم‌گیری آگاهانه در نظر گرفته شوند. برخی از مهم‌ترین فاکتورها عبارتند از:

  1. درک فناوری پروژه: فناوری زیربنایی پروژه، منحصر به فرد بودن و قابلیت دوام الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی و همچنین کاربردهای آن پروژه را در دنیای واقعی ارزیابی کنید. به دنبال پروژه‌هایی با زیربنای فنی قوی و یک جامعه توسعه‌دهنده فعال باشید.
  2. پیشرفت تیم و توسعه: تیم پروژه را ارزیابی کنید. به دنبال متخصصان، محققان و توسعه‌دهندگان باتجربه باشید که سابقه اثبات شده در هوش مصنوعی و بلاکچین دارند. پیشرفت توسعه پروژه، نقشه راه و دستاوردهای فعلی آن را بررسی کنید.
  3. موارد کاربرد و پتانسیل بازار: کاربرد در دنیای واقعی و مشکل خاصی را که یک پروژه هوش مصنوعی قصد رفع آن را دارد، تجزیه‌و‌تحلیل کنید. همچنین، اندازه بازار و تقاضا برای راه حل‌های این پروژه را ارزیابی کنید. پروژه‌هایی که کاربردهای واضح و قانع‌کننده‌ای دارند، به احتمال زیاد مورد پذیرش قرار گرفته و دوام طولانی‌مدت دارند.
  4. اقتصاد توکنی و کاربرد توکن: توکنومیک ارزهای هوش مصنوعی و کاربرد و عملکرد آنها را در اکوسیستم پروژه بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که طراحی توکن با اهداف پروژه مطابقت داشته باشد و برای کاربران آن ارزش‌آفرین باشد.
  5. جامعه و پذیرش: کامیونیتی و سطح پذیرش پروژه را بررسی کنید. پروژه‌هایی که دارای جوامع قوی و تعاملی هستند، احتمالا کاربران بیشتری را جذب می‌کنند. کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و جوامع توسعه‌دهنده را برای سنجش محبوبیت پروژه زیر نظر بگیرید.
  6. امنیت: امنیت را در اولویت قرار دهید. به دنبال پروژه‌هایی باشید که تحت بررسی‌های امنیتی خارجی قرار گرفته‌اند تا مطمئن شوید که قراردادها و کدهای هوشمند آن‌ها قوی و عاری از آسیب‌پذیری باشند. نقض امنیت می‌تواند به شدت بر ارزش و اعتبار یک ارز دیجیتال تاثیر بگذارد.
  7. انطباق با قوانین: کشور و محیط نظارتی را که پروژه هوش مصنوعی در آن فعالیت می‌کند، در نظر بگیرید. رعایت قوانین و مقررات مربوطه برای موفقیت بلندمدت و پایداری پروژه بسیار مهم است.
  8. نقدینگی بازار: نقدینگی ارزهای هوش مصنوعی را ارزیابی کنید. حجم معاملات و نقدینگی مناسب برای خرید و فروش آسان، جلوگیری از دستکاری قیمت و تضمین یک بازار سالم ضروری است.
  9. رقبا و مشارکت: رقبای پروژه را شناسایی کرده و بررسی کنید چگونه خود را در بازار متمایز می‌کند. علاوه بر این، مشارکت و همکاری استراتژیک می‌تواند پتانسیل پروژه را برای رشد و پذیرش افزایش دهد.

ارزهای هوش مصنوعی؛ آینده‌دار اما پر ریسک

بازار ارزهای دیجیتال و فناوری آن دائما در حال تغییر است؛ به ویژه پروژه‌های مبتنی بر فناوری AI که پتانسیل زیادی دارند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای AI را دارید بهتر است از آخرین اخبار، پیشرفت‌ها و ترندهای حوزه هوش مصنوعی و بلاکچین باخبر شوید تا تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید. همچنین، توجه داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال ذاتا پر نوسان است. بنابراین، میزان تحمل ریسک خود را در نظر بگیرید و مقدار پولی را سرمایه‌گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید.

زینب اصغری

علاقمند و مدرس بازار فارکس ، ارزهای دیجیتال و بورس. محتوا تولید نمیکنم، مگر اینکه خودم از محتوایی که ایجاد کردم چیزی یاد بگیرم. منتظر شنیدن نظراتتون هستم.
دکمه بازگشت به بالا