درمان چربی زیاد پوست سر

بخش زیادی از چربی موجود در پوست سر، به رطوبت پوست کمک می کند و موجب می شود که پوست سر و موها خشک نشود. در حقیقت می توان گفت که چربی سر عاملی برای محافظت از پوست و موی سر است؛ اما مشکل از آنجایی آغاز می شود که غدد تولید کننده چربی، بیش از حد معمول در پوست سر چربی تولید می کنند. در پوست سر، غدد سباسه یا چربی، روغن طبیعی به نام سبوم را تولید می‌کنند. اگر عملکرد این غدد دچار اختلال شود و تولید این روغن افزایش یابد، منجر به موی چرب می‌شود. وراثت، میزان هورمون‌ها، استفاده از محصولات نامناسب و شستن زیاد موها از علل اصلی چربی زیاد موها هستند.

 

یکی از عواقب رایج چرب شدن پوست سر، چرب شدن موها و در نتیجه افزایش میزان ریزش مو است. در این موارد زیاد شدن مقدار روغن و چربی بر روی پوست باعث می‌شود که آلودگی‌ها در میان موها گیر کنند و در نتیجه بسته شوند. به این ترتیب مواد کافی برای رشد موها فراهم نخواهد شد و ریزش مو اتفاق خواهد افتاد. تاثیر کرم روز و شب لاکچری کوین از چروک شدن پوست جلوگیری می کند

  • تغییرات هورمونی (بلوغ، قاعدگی، بارداری یا یائسگی)
  • تغذیه بیش از حد قند یا چربی اشباع
  • دلیل استرس (تولید کورتیزول منجر به افزایش تولید سبوم می شود).
  • استفاده از محصولات آرایشی اشتباه
  • وراثت (ژن ها می توانند به میزان سبوم (روغنی) که غدد شما تولید می کنند، کمک کنند).
  • برخی بیماری ها و شرایط پزشکی، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، احتقان کبد، سندرم شوگرن و کمبود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین B6، می تواند باعث تولید بیش از حد چربی پوست شود.
  • شانه زدن زیاد نیز می تواند به توزیع چربی ها در کل موهای شما کمک می کند.

چربی مو به صورت بیمارگونه و جدی نیز تعدادی علائم مشخص دارد که باید به آنها توجه کرد. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ظاهر براق مو حتی بافاصله کمی از شست‌وشو
  • چرب شدن دست در تماس با موی سر
  • نشستن گرد و خاک روی موها یا به‌اصطلاح پرزدار شدن مو
  • خارش بیش از حد و غیرعادی پوست سر
  • ریزش غیرطبیعی مو
  • و پوسته پوسته شدن سر
  • قرمزی پوست سر و جوش زدن در بین موها

هرچند این مشکل، دلیل اصلی ریزش مو نیست؛ اما می تواند سبب بسته شدن فولیکول های مو و ایجاد سبوم (صمغ یا چربی های تجمع یافته) بر روی سر شده و ریزش مو را افزایش دهد.

سبوره

سبوره، اصطلاح پزشکی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست شما را چرب و کدر جلوه دهد. عمدتاً مناطقی را که غدد چربی بیشتری دارند مانند پوست سر و ناحیه T صورت شما را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. تولید بیش از حد سبوم نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث در برخی افراد شود.

آکنه

آکنه در افرادی که دارند شایع است. رسوب بیش از حد چربی روی صورت منافذ صورت را مسدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و باعث التهاب و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

هیپرپلازی و آدنوم سباسه

اکثر موارد تولید بیش از حد سبوم جزئی هستند و نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این حال، در موارد نادر، غدد چربی بیش فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه ای از رشد غیر طبیعی سلول در غدد باشد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به شود.

سایر عفونت های پوست سر

تولید بیش از حد سبوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست سر شما را مستعد ابتلا به تعدادی از قارچ ها و عفونت های باکتریایی کند. رسوبات سبوم منافذ را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندد و باعث ایجاد شوره سر، سلول های مرده، اسیدهای چرب و غیره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست سر را تحریک کرده و به منبع تغذیه ی اصلی میکروب ها تبدیل شود. عفونت های رایجی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل تولید بیش از حد روغن رخ دهد شامل فولیکولیت، ، درماتیت آتوپیک و عفونت های قارچی است.

برای درمان این مشکل نیاز به از بین بردن تمامی روغن مو نیست؛ زیرا مقدار طبیعی روغن جهت محافظت و شادابی موها حیاتی است. برای درمان چربی موی سر، یکی از اولین مراحل، شناخت دلیل این مشکل است. گاهی تنها با پیدا کردن و پیشگیری از عامل ایجاد چربی مو، این مشکل خود برطرف می‌شود. برای مثال استفاده مناسب از نرم‌کننده، توقف براشینگ هر روزه، کم‌کردن دفعات شستشو و شانه‌زدن خود می‌تواند باعث جلوگیری از چرب شدن مو و بازگشت آن به حالت معمول شود؛ اما راه‌ های دیگری نیز برای درمان تکمیلی موی چرب مطرح می‌شود که در ادامه به مؤثرترین آنها اشاره می‌کنیم:

درمان‌های خوراکی

تمامی و مو دو بخش درمانی اصلی دارند. یک بخش شامل استفاده از داروهای خوراکی می‌شود. این داروها معمولاً آنچه که درون بدن اختلال را ایجاد می‌کند هدف قرار می‌ دهند. در مورد موی چرب می‌توان با داروهای خوراکی، میزان هورمون‌ های مؤثر در فعالیت سلول ‌های سباسه را کنترل کرد. داروهای حاوی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) در این مواقع تجویز می‌شود. البته به دلیل قوی بودن این داروها، حتماً باید با تجویز دکتر و پس از انجام برخی آزمایش‌های اولیه اقدام مصرف آنها نمود و همچنین اگر ترشح چربی در اثر استرس و افسردگی باشد، داروهای آرامبخش و ضد افسردگی تجویز می‌شود.

درمان موضعی شستشوی بیش‌ازحد، استفاده از محصولات نامناسب، زیاده‌روی در روغن‌تراپی و ژنتیک همگی از دلایل چربی مو هستند. چرب بودن مو نه‌تنها به سلامت موها ارتباط دارد، بلکه از نظر ظاهری نیز بسیار مهم است. به‌همین دلیل مراحل انجام روتین موی چرب اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هیچکس دوست ندارد که موهای چرب و به‌هم چسبیده داشته باشد یا بدتر از آن دیگران فکر کنند که با حمام و نظافت غریبه است! اما اگر موهای چرب دارید، نگران نباشید با مراقبت‌های لازم موی چرب می‌توانید این موضوع را تاحد زیادی حل کنید. همچنین می‌توانید با یک متخصص مو مشورت کنید تا بهترین روتین مراقبت از موهای چرب را به شما معرفی کند. یکی از بهترین مشخصات کرم پودر لاکچری کوین جنس محفظه شیشه را می توان اشاره کرد

چرا باید روتین موی چرب داشته باشید؟

برخلاف تصور عموم مردم، چرب بودن مو تنها به ظاهر موها وابسته نیست، بلکه چرب شدن بیش‌ازحد پوست می‌تواند منجر به احساس خارش ناخوشایند، پوسته‌پوسته شدن پوست سر و مشکلات جدی‌تری شود. همچنین چرب بودن زیاد پوست سر، شرایط پرورش قارچ‌هایی که باعث شوره سر می‌شوند را فراهم می‌کند.

البته این بدان معنا نیست که باید تمام چربی روی مو و پوست سر را از بین ببرید؛ چربی طبیعی بدن، از مو محافظت کرده و برای داشتن پوست سر سالم و موهای درخشان و خوش‌حالت، ضروری است. اما اگر مقدار آن بیشتر از حد نرمال باشد باید با مراقبت‌های لازم، سلامت را به موهای خود بازگردانید.

نکات مهم روتین و مراقبت از موی چرب

قبل از این که یک روتین برای انتخاب کنید، باید بدانید که موی چرب چه مویی است و دلیل چرب شدن آن چیست؟ اصلی‌ترین علت چرب شدن مو، تولید چربی توسط غدد سباسه پوست سر است که وظیفه مرطوب و نرم نگه داشتن مو و پوست را به عهده دارند، اما در برخی افراد، این غدد بیش‌ازحد فعال هستند و درنتیجه موها چرب، براق و روغنی به نظر می‌رسند.

رعایت برخی راهکارهای ساده می‌تواند در کاهش چربی پوست سر کمک‌کننده باشد. این راهکارهای ساده باعث می‌شوند تا بدون هزینه‌های گزاف، مو و پوست سری با چربی کمتر داشته باشید. در ادامه چند نکته مهم درخصوص مراقبت از موهای چرب ارائه شده است.

  1. کمتر از قبل موهای خود را بشویید

اگرچه شستشن منظم موها با شامپوهای مناسب می‌تواند راهکار مناسبی برای مراقبت از موهای چرب باشد، اما تعداد دفعات شستشوی موی چرب اهمیت بالایی دارد. گاهی همین شستشوی زیاد، چربی موهای شما را دوچندان خواهد کرد. اگر هرروز موهای خود را می‌شویید و هنوز هم در پایان روز موهایتان چرب است، بهتر است تعداد دفعات شستشوی موی خود را در هفته، کاهش دهید.

شستشوی بیش‌ازحد پوست سر می‌تواند چربی طبیعی آن را از بین ببرد. این امر ممکن است سبب تولید چربی بیشتر برای بازسازی و جایگزینی چربی طبیعی پوست سر و مو شود. درعوض می‌توانید از  وسایل مراقبت از موی چرب مثل شامپوهای موی چرب یا شامپوهای بدون شتشو استفاده کنید. اگر موهای مجعد و فری دارید، باید از یک پیروی کنید.

  1. استفاده از شامپوهای موی چرب

آیا شامپو برای موی چرب وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. تنها شما نیستید که با موهای چرب دست‌وپنجه نرم می‌کنید، محصولات مراقبتی زیادی برای کاهش چربی پوست سر تولید شده که می‌توانید با مشورت یک متخصص از آنها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که سرم لاکچری کویین برای موهای چرب باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا به تنظیم تولید چربی در پوست سر کمک کند. برخی ویژگی‌هایی که در انتخاب یک شامپو مناسب برای موهای چرب باید مدنظر قرار گیرند عبارتند از:

  • ضد چربی باشد
  • ملایم باشد
  • حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها باشد
  • بدون سولفات باشد و غیره.

هنگام انتخاب شامپو برای موهای چرب، می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید، شاید نیاز باشد تا چندین محصول را امتحان کنید تا بهترین نتیجه را برای موهای خود پیدا کنید.

همچنین نحوه شستشو موها نیز یکی از نکات مهم مراقبت از موی چرب است. برای این کار باید مقدار کمی از شامپو را به آرامی به ریشه موها و پوست سر بمالید. هنگام شستشو از ناخن‌ها استفاده نکنید و از ایجاد اصطکاک غیرضروری روی پوست سر اجتناب کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا