اقتصادی

دولت ۱۷ هزار میلیارد اوراق فروخت

دولت با برگزاری پنج مزایده اوراق مالی اسلامی دولتی، حدود 17 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار خریده بیشتر از بانک ها توسط خریداران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه فروخته است.

به گزارش اخبار ما، پس از هجمه منفی فعالان بازار سرمایه به انتشار و فروش اوراق بهادار، وزارت اقتصاد در واکنش به انتشار چشمگیر اوراق بهادار در مهرماه اعلام کرد که دولت نه تنها از مهرماه تاکنون اقدام به انتشار اوراق نکرده است، بلکه فروش اوراق قرضه برای پوشش کسری بودجه دریافت نمی شد و درآمد حاصل از فروش آنها صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق می شد.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، در هفت ماهه امسال در ازای دریافت 441 هزار و 481 میلیارد ریال بابت فروش اوراق بهادار اسلامی در شش ماهه نخست امسال، مبلغ 468 هزار و 798 میلیارد ریال برای تسویه حساب. اصل و سود این اوراق توسط خزانه داری. در مجموع 27.371 میلیارد ریال بیش از دریافتی برای تسویه اصل و سود اوراق پرداخت شد.

در پی این سوالات، دولت تمرکز خود را بر تامین کسری بودجه از بازار اوراق به فروش دارایی‌های مازاد معطوف کرد و اظهار داشت: هر اوراقی که منتشر می‌شود برای بازپرداخت اصل و سود اوراق فروخته شده در سال‌های گذشته است و در بودجه آمده است که دولت باید تا سال 1405 حدود 535 هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق دولت قبلی پرداخت کنید.

وی درباره فروش اوراق بهادار در سال آینده نیز گفت: دولت سیزدهم در سال آینده 88 هزار میلیارد تن اوراق مالی منتشر خواهد کرد. یعنی بیشتر از اینکه منتشر کند حل می کند.

دولت در نیمه دوم سال در پنج حراج اوراق دولت اسلامی حدود 17 هزار میلیارد تومان، در حراج نوزدهم سه بانک 920 میلیارد تومان و در بازار سرمایه نیز 6 هزار و 610 میلیارد تومان خریدار حقیقی و حقوقی خریدند که به فروش رسید. در مجموع 7530 میلیارد تومان اوراق دولتی.

در بیستمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی، این بانک به ارزش 320 میلیارد تومان و خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه 90 میلیارد تومان اوراق بهادار خریداری کردند که در آن 410 میلیارد تن اوراق دولتی خریداری شد.

بانک ها در حراج بیست و یکم و بیست و دوم اوراقی نخریدند و خریداران بازار سرمایه در حراج بیست و یکم 758 میلیارد تومان و در حراج بیست و دوم 600 میلیارد تومان خرید کردند.

در حراج بیست و سوم، بانک ها و خریداران بازار سرمایه در سال 60 یک هزار و 950 میلیارد تومان معادل 5 هزار و 150 میلیارد تومان اوراق خریدند که در مجموع 7 هزار و 110 میلیارد تومان اوراق دولتی در جریان حراج فروخته شده است. به طوری که دولت با برگزاری پنج مزایده اوراق مالی دولت اسلامی در نیمه دوم سال جاری، 16 میلیارد و 408 هزار تن اوراق بهادار به فروش رساند که اکثر آنها خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا