سلامت

ضرورت سرمایه‌گذاری برای برنامه‌های تشخیص زودهنگام سرطان‌ها

رئیس دفتر پیشگیری از سرطان گفت: تشخیص زودهنگام سرطان از درصد بالایی از مرگ و میر بیماران جلوگیری می کند، بنابراین لازم است در این زمینه برنامه ریزی شود.

به گزارش اخبار ما، دکتر علی قنبری مطلق گفت: مطالعه اخیر با بررسی وضعیت 1.3 میلیون داده از مراکز مختلف نشان داد که به ازای هر 4 هفته تاخیر در تشخیص سرطان، احتمال مرگ بیمار بین 10 تا 20 درصد افزایش می یابد. تاخیر 4 هفته از 10 مورد در هر هزار مورد، برای هر 8 هفته تاخیر 20 مورد از هر 1000 مورد و برای هر 12 هفته تاخیر 30 مورد منجر به 30 مرگ می شود.

وی ادامه داد: این مطالعات نشان می دهد که کاهش فاصله تشخیص و درمان در اثربخشی اقدامات پیشگیری از سرطان چقدر موثر است.

رئیس ستاد پیشگیری از سرطان گفت: در کشور ما به دلیل اینکه برای تشخیص و درمان سرطان دیر است، هزینه های بالایی که برای سرطان می پردازیم کارایی کمتری دارد.

وی گفت: برای تشخیص زودهنگام سرطان باید سرمایه گذاری شود.

وی گفت: توضیح دقیق مدیریت و توزیع عادلانه منابع مالی، توجه هر چه بیشتر به پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان و همچنین درمان سرطان است. اگر این راه را نرویم موفق نمی شویم. شواهد دیگر از اثربخشی نشان می دهد که تشخیص زودهنگام مرگ و میر سرطان دهانه رحم در 5 دهه گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

رئیس دفتر پیشگیری از سرطان تصریح کرد: با توجه به نبود برنامه سیستماتیک برای تشخیص زودهنگام سرطان، اگرچه غربالگری در شبکه آغاز شده است، اما هنوز به طور کامل توسعه نیافته و هزینه زیادی به نظام سلامت تحمیل می شود. ” در هر صورت مردم این خدمات را دریافت می‌کنند و شرکت‌های بیمه نیز هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند، اما مشکل اینجاست که می‌توان آزمایش‌ها را در هر سنی تجویز کرد، بیشتر از حد لازم تجویز کرد و نمی‌توان نتیجه را ارزیابی کرد.

مطلق ادامه داد: برآوردهای شرکت های بیمه از سه سال قبل نشان می دهد که سالانه بیش از 500 هزار ماموگرافی، یک میلیون سونوگرافی سینه، یک میلیون و 350 هزار تست پاپ و دو میلیون آزمایش گایاک پرداخت می شود. بیشتر هزینه های سرطان صرف شیمی درمانی می شود. به عنوان مثال، در سرطان سینه، حدود 56 درصد هزینه صرف شیمی درمانی و حدود 12 درصد برای جراحی، تشخیص و رادیوتراپی می شود.

17000 دلار برای درمان سرطان سینه

وی افزود: در ایران برای هر نفر 17 هزار دلار برای درمان سرطان سینه هزینه می شود که رقم بسیار قابل توجهی است. از این رو طرح تشخیص زودهنگام سرطان با همین پیشینه در چهار شهرستان بافت، شهرضا، نقده و مراغه آغاز شد و نتایج آن نشان داد که تنها 4 تا 5 درصد افراد باید خدمات سطح دو دریافت کنند.

مطلق گفت: از سال 96 به فکر توسعه برنامه بودیم و باید در این راستا گام برداشته می شد. ابتدا باید بررسی می‌کردیم که کدام اسناد بالادستی این برنامه را پشتیبانی می‌کنند و مشخص شد که برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی سلامت، سند چشم‌انداز 20 ساله از برنامه تشخیص زودهنگام حمایت و پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: در پایان سال 96 معاونت های مختلف وزارت بهداشت با پروتکل خاصی موافقت کردند. این برنامه در سال 1400 به روز شد و دستورالعمل های بالینی مختلفی برای آن تدوین شد.

رئیس دفتر پیشگیری از سرطان گفت: سرطان یک بیماری بسیار پیچیده است. بنابراین نوشتن دستورالعمل مثلاً برای سطح یک بسیار دشوار بود تا بهورز و ماما بدانند چه باید بکنند و چه وظایفی دارند. در نهایت با کمک متخصصان مختلف بسته خدمات ارزیابی و ارجاع افراد در مرحله تشخیص سرطان برای سطح یک تهیه و اجرا شد.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که باید فاصله تشخیص و درمان را کاهش دهیم که در کشورهای توسعه یافته 1.2 ماه و در کشورهای توسعه نیافته ایران 6.5 ماه است. این فاصله باعث می شود که سرطان ها در ایران دیر تشخیص داده شوند. پس اگر به فردی بگوییم به پزشک متخصص برویم یعنی این 6 ماه را از دست داده ایم اما اگر شبکه بهداشت و درمان ما همزمان با بیمار شدن فرد بیماری را تشخیص دهد این زمان کوتاه می شود.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان گفت: در بحث زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مراکز تشخیص زودهنگام سرطان تهیه و از تجهیزات اهدایی استفاده شد.

تدوین مقررات برای مراکز تشخیص زودهنگام سرطان

وی از تدوین سند شبکه مراقبت خبر داد و گفت: در این سند سیستم ارجاع تعریف شده و در هر استان مشخص شده است که چگونه بیماران در شهرهای کوچک شناسایی و به خدمات تخصصی تر ارجاع می شوند. آیین نامه مراکز تشخیص زودهنگام نیز در سال 1998 تدوین و ابلاغ شد.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان ادامه داد: تست ایرانی فیت نیز با قیمت پایین تولید و در دسترس قرار گرفت. همچنین با وجود پیچیدگی که در دنیا و ایران بسیار گران است، آزمایش HPV با هزینه کم در کشور محقق شده است.

وی با اشاره به آموزش های آبشاری برای بهورزان، ماماها و پزشکان شبکه گفت: بسته آموزشی تدوین و به مراکز تخصصی وزارت بهداشت ارائه شد تا در آینده هر ارائه دهنده خدمات شبکه بتواند مجوز ارائه خدمات را داشته باشد. این خدمات در یک زمینه تخصصی است. از آنجایی که ما در حال حاضر برنامه پزشک خانواده نداریم، مردم مستقیماً به متخصصان مراجعه می کنند.

وی افزود: از این رو در جلسات مختلف با انجمن های علمی و تخصصی مقرر شد برای متخصصانی که اولویت پذیرش افرادی را که برای تشخیص زودهنگام از شبکه معرفی می شوند، مشوق هایی در نظر گرفته شود.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان گفت: جلسات مختلفی با سازمان های بیمه گر در حوزه مدیریت منابع مالی برگزار کرده ایم. محاسبات نشان داده است که با اجرای برنامه تشخیص زودهنگام، می توان بلافاصله برای ادامه برنامه درآمدزایی کرد.

بیمه برای برنامه تشخیص زودهنگام سرطان

مطلق افزود: تیرماه امسال شورای عالی بیمه پوشش طرح تشخیص زودهنگام را تصویب کرد و چون بار مالی داشت به کمیته دولتی ارجاع شد و مردادماه از سوی دولت ابلاغ شد. «شرایط اطمینان از برنامه این است که تشخیص‌های اولیه در قالب سامانه ارجاع و مطابق با پروتکل ملی باشد و در سامانه نیز ثبت شود.

وی افزود: در حال حاضر در مرحله اتصال سامانه برنامه با سامانه های بیمه ای هستیم تا این برنامه تا پایان سال به بهره برداری برسد. همچنین شرکت های بیمه با همکاری خوب، سرویس HPV 600000 تومانی را به 85000 تومان رساندند و آن را تحت پوشش قرار دادند. آنها همچنین به پزشکان عمومی اجازه دادند بدون نیاز به متخصص، ماموگرافی بنویسند و ماماها برای انجام تست HPV برای گروه های پرخطر طبق پروتکل آموزش دیدند.

توسعه سیستم های ضبط دست

وی از برگزاری نشست با خیرین و سازمان های مردم نهاد در راستای جلب مشارکت مردمی در اجرای برنامه های ضد سرطان خبر داد و گفت: در سامانه ایجاد شد.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان ادامه داد: سامانه مدیریت اطلاعات سرطان نیز به صورت مستمر بر موضوع تشخیص زودهنگام در شبکه نظارت می کند تا اطلاعات غربالگری و سطوح مختلف تخصصی را به روز کند، بنابراین همه دانشگاه ها در طول زمان قابل مقایسه هستند.

به گزارش والدا، وی در پایان خاطرنشان کرد: از این حیث شاخص های نظارت و ارزیابی به دانشگاه ها ارائه شده است و کار بهورزان، ماماها و سایر سطوح تخصصی در هر زمانی قابل رصد دانشگاه ها است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا