اقتصادیبرترینهای کسب و کارعمومی

علائم کمبود روغن گیربکس تا هزینه تعمیر گیربکس

 

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکسهای اتوماتیک انجام میشود

لطفا در مورد گیربکسهای دستی سوال نفرمایید.

نشتی روغن گیربکس و کم شدن میزان سطح روغن گیربکس می‌تواند ضربات سنگینی به گیربکس شما وارد کند. به‌منظور جلوگیری از تعمیرات گران‌قیمت گیربکس خودرو، باید به علائم کمبود روغن توجه داشته باشید. در اینجا رایج‌ترین علائم روغن گیربکس کم است که باید بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید:

  • لیز خوردن گیربکس:  اگر هر بار که دنده را عوض می‌کنید ماشین شما از آن عقب می‌افتد، با لیز خوردن گیربکس ماشین مواجه می‌شوید. بالا و پایین رفتن ناگهانی دنده، افزایش سرعت دور در دقیقه قبل از تعویض دنده، صداهای ساییدن عجیب و جابجایی‌های نامنظم نیز از ویژگی‌های این مشکل هستند. همه این‌ها علائم روغن گیربکسکم است و نشان می‌دهد که شما در معرض خطر گرم شدن بیش‌ازحد هستید. این رخدادها همچنین ممکن است نشان دهد که مواد اصطکاکی مهم و نوارهای گیربکس قادر به درگیر کردن کامل دنده نیستند، به این معنی که آسیب قابل‌توجهی به سیستم قبلاً رخ‌داده است.
  • گرمای بیش‌ازحد گیربکس:  اگر با کاهش قدرت، دود ناشی از ماشین، بوی سوختن یا تعویض دنده‌های نامنظم مواجه شدید، باید فوراً آن را بکشید. همه این‌ها نشانه‌هایی هستند که گیربکس شما به دلیل کمبود مایع بیش‌ازحد گرم شده است.
  • تأخیر در درگیر شدن دنده:  وقتی روغن گیربکس کم است، هنگامی‌که به درایو و معکوس می‌روید، مکث قابل‌توجهی (2 تا 3 ثانیه) را تجربه خواهید کرد. این به این دلیل است که فشار هیدرولیک کافی برای شروع تعویض دنده وجود ندارد.
  • تعویض نامنظم:  یکی دیگر از علائم کم شدن روغن گیربکس ، بی‌نظمی در تعویض دنده است. اگر نوبت‌هایتان با تأخیر، تند شدن یا ضربه زدن مواجه شوند، متوجه خواهید شد که آیا نوبت‌های شما نامنظم هستند. فقدان سیال باعث ناهماهنگی در زمان‌بندی و صافی تعویض می‌شود.
  • تعویض دنده امکان‌پذیر نیست:  وقتی مایع گیربکس روی “E” باشد، ماشین شما به‌هیچ‌وجه تعویض نمی‌کند. برای رفع موقت مشکل، مخزن را با مایع مناسب پرکنید. بااین‌حال، همچنان باید خودروی خود را به مرکز خدمات کلرم ونت ما بیاورید تا مشکل اصلی را تشخیص دهید.
  • خرابی گیربکس:  اگر پس از پر کردن مجدد مخزن سیال، هر یک از این علائم سیال گیربکس کم را تجربه کردید، می‌توان گفت که قرار است گیربکس بازسازی یا جایگزین شود.

واسکازین پمپ: حفظ سطح کافی از روغن گیربکس بسیار مهم است. اگر با مایع گیربکس ناکافی رانندگی می‌کنید، خطر به خطر انداختن ایمنی جاده، تخریب اجزای حیاتی سیستم و پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیر و تعویض قطعات را خواهید داشت. خوشبختانه، مایع گیربکس نسبتاً ارزان است، و نگه‌داشتن مایع شما در سطح بهینه آسان است، به‌خصوص اگر بدانید چگونه علائم کمبود مایعات را تشخیص دهید.

 

اصول مایع گیربکس: ماندن در سطح نرمال

قیمت واسکازین پمپ سطلی اکسان 10کیلویی ترکیه: مایع گیربکس اتوماتیک خون زندگی گیربکس اتوماتیک است. همچنین در گیربکس‌های متغیر پیوسته (CVT) و گاهی اوقات در گیربکس‌های نیمه اتوماتیک استفاده می‌شود، اگرچه دومی معمولاً از روغن گیربکس استفاده می‌کند. در همه موارد، روغن های گیربکس نقش مشابهی را ایفا می‌کنند، سیستم شمارا همان‌طور که در نظر گرفته‌شده کار می‌کند و عمر مفید اجزای حیاتی را افزایش می‌دهد:

روغن‌کاری قطعات مکانیکی وسیله نقلیه شما

  • حفظ فشار سیال
  • خنک کردن سیستم گیربکس شما
  • جلوگیری از هوادهی
  • تهویه مطبوع واشر
  • جلوگیری از تشکیل زنگ

با توجه به این طیف گسترده از مزایا، جای تعجب نیست که سطح پایین روغن گیربکس می‌تواند باعث انواع مشکلات شود. و هرچه بیشتر در مورد این مشکلات و علائم هشداردهنده آن‌ها بدانید، شانس شما برای جلوگیری از تبدیل‌شدن مشکلات جزئی به هزینههای عمده و نگرانی‌های ایمنی بیشتر می‌شود.

روغن گیربکس ناکافی می‌تواند باعث ایجاد یا ایجاد یک سری مشکلات شود، که برخی از آن‌ها را می‌توان بدون آموزش یا تجهیزات خاصی تشخیص داد. برای صرفه‌جویی در سرویس انتقال، مراقب علائم هشداردهنده کم مایع زیر باشید:

  • درگیری آهسته دنده
    با سطح کم مایع گیربکس، فشار پایینی نیز به وجود می‌آید. این می‌تواند به این معنی باشد که هنگام تعویض دنده، گیربکس شما کند می‌شود. اگر متوجه شدید که گیربکس شما یک ثانیه طول می‌کشد تا در درایو یا دنده‌عقب قرار بگیرد، زمان آن رسیده است که سطح مایع گیربکس خود را بررسی کنید.
  • مشکلات تعویض
    دنده درگیری آهسته دنده تنها مشکلی نیست که ممکن است هنگام بالا یا پایین بردن دنده با آن مواجه شوید. اگر هنگام تلاش برای جابجایی، مقاومت، ساییدگی یا اصطکاک را احساس کردید، چیزی اشتباه است و احتمال زیادی وجود دارد که مایع گیربکس پایین مقصر باشد.
  • گرمای بیش‌ازحد گیربکس
    به قول قدیمی‌ها، جایی که دود هست، آتش هم هستدرحالی‌که سیستم گیربکس شما ممکن است شعله نگیرد، سیال کم می‌تواند اصطکاک و گرمای بیش‌ازحد ایجاد کند که باعث ایجاد لاک روی قطعات فلزی، سخت شدن مهروموم‌ها و لیز خوردن کلاچ‌ها/باندهای گیربکس می‌شود.
  • چراغ هشدار روشن می‌شود
    اگر چراغ “Check Engine” شما روشن شود، این احتمال وجود دارد که سیستم گیربکس شما فعال باشد. البته، دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد، بنابراین توصیه می‌کنیم برای تأیید به دنبال دستههای علائم باشید (یعنی دو یا چند علامت ناکافی مایع گیربکس).
  • لیز خوردن دنده
    گاهی اوقات به‌جای اینکه تعویض دنده را خیلی سخت کند، مایع گیربکس کم باعث مشکل معکوس می‌شود و آن را آن‌قدر حساس به تعویض دنده می‌کند که بدون هیچ‌گونه ورودی از سوی راننده، خودبه‌خود از دنده خارج می‌شود. همان‌طور که ممکن است حدس بزنید، این‌یک مشکل جدی است، مشکلی که می‌تواند ایمنی جاده را برای شما و رانندگان اطراف به خطر بیندازد. این معمولاً مدت کوتاهی پس از تعویض دنده رخ می‌دهد و معمولاً به حالت خنثی می‌رود، اما نه همیشه. مجدداً، روغن گیربکس کم می‌تواند به دلیل فشار هیدرولیک کم باعث این امر شود.
  • روغن گیربکس جایی که قرار نیست باشد
    راه دیگری که می‌توانید تشخیص دهید که آیا مایع گیربکس پایین است یا نه این است که مایع درجایی که قرار است باشد نباشد، مثلاً در مسیر شما. اگر لکه‌هایی از مایع مایل به قرمز را دیدید که از وسیله نقلیه شما نشت می‌کند و در زیر ماشین شما جمع می‌شود، ممکن

اهمیت روغن گیربکس خودرو چیست؟

مایع گیربکس رگ حیاتی گیربکس شما است. گیربکس شما برای عملکرد صحیح به مایع نیاز دارد. بدون مایع، کار نخواهد کرد. به همین سادگی. اما خود روغن گیربکس می‌تواند بسیار پیچیده باشد. روغن گیربکس می‌تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت و کارایی گیربکس به شما بگوید. به همین دلیل است که مایع گیربکس برای سرویس گیربکس بسیار مهم است. نه‌تنها مایع باید خودش سرویس شود، بلکه می‌تواند نشان دهد که چه چیز دیگری در گیربکس شما ممکن است به سرویس نیاز داشته باشد.

هر گیربکسی نیاز به روغن دارد. به‌این‌ترتیب، آن‌ها می‌دانند که تکه‌ها یا جریان‌های مایع در زیر وسیله نقلیه‌شان مطمئناً نشانه خوبی نیست. چنین منظره‌ای نشان می‌دهد که گیربکس شما نشتی داشته و نیاز به سرویس فوری دارد.

همه می‌خواهند بدانند که هرچند وقت یک‌بار باید مایع گیربکس خود را تعویض کنند. اما البته هیچ پاسخی برای این سؤال وجود ندارد. اینکه چه زمانی باید مایع گیربکس خود را تعویض کنید به برند و مدل وسیله نقلیه شما، میزان رانندگی، محل رانندگی و تعدادی از عوامل دیگر بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر باید به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید، یا می‌توانید وسیله نقلیه خود را برای سرویس گیربکس به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دشتی بیاورید و ما می‌توانیم به شما در تشخیص آن کمک کنیم. برای یک عدد بسیار تقریبی، انجمن بازسازی‌کنندگان گیربکس اتوماتیک توصیه می‌کند که مایع گیربکس خود را هر 50000 کیلومتر یا هر دو سال یک‌بار تعویض کنید. اما بازهم، این فقط یک تخمین تقریبی است.

تغییر روغن گیربکس خودرو

روغن گیربکس: روغن گیربکس سبب حفظ سلامت و کارایی خودروی شما است. بدون آن، وسیله نقلیه شما از کار می‌افتد. شما باید روغن و فیلتر گیربکس را در فواصل زمانی توصیه‌شده طبق دفترچه راهنمای خودرو خود تعویض کنید و این کار فلاش انتقالی‌اید حداقل هر سه سال یک‌بار انجام شود.

روغن گیربکس سه هدف را انجام می‌دهند: به‌عنوان عنصر هیدرولیک در تغییر دنده تنظیم‌کننده گیربکس عمل می‌کند، گیربکس را تمیز و روغن‌کاری نگه می‌دارد و کل سیستم گیربکس را خنک می‌کند.

اصطکاک زیادی در داخل گیربکس اتوماتیک اتفاق می‌افتد. سطوح پایین بیایند، آن اصطکاک بازدهی کمتری دارد و آسیب بیشتری خواهد داشت. باگذشت زمان، گرما سیال را تجزیه می‌کند و نمی‌تواند سیستم را به‌طور مؤثر روان کند. این فشار را به گیربکس وارد می‌کند تا برای پمپاژ مایع از فیلتر سخت‌تر کار کند.

بررسی سطح روغن گیربکس

اگر با مشکل عملکرد خودرو خود مواجه هستید، ممکن است بخواهید سطح مایع گیربکس خودرو خود را بررسی کنید. اما توجه داشته باشید: بررسی سطح مایع گیربکس می تواند خطرناک باشد زیرا باید موتور را روشن نگه دارید.

علاوه بر این، در برخی از وسایل نقلیه مدرن، دیگر برای یک راننده معمولی امکان بررسی مایع گیربکس وجود ندارد. توصیه می‌شود که یک تکنسین گیربکس آموزش‌دیده و مجرب داشته باشید که گیربکس شما و کیفیت مایع موجود در آن را بررسی کند.

اگرچه دفترچه راهنمای مالک وسیله نقلیه شما در مورد فرکانس موردنیاز تعویض مایع گیربکس و فیلتر توصیه می‌کند، باید نوع رانندگی و محیطی که در آن رانندگی می‌کنید را نیز بسنجید. اگر مسافت پیموده شده در وسیله نقلیه خود دارید، در مناطق کوهستانی یا تپه‌ای رانندگی می‌کنید، یا اگر بارهای سنگین را حمل می‌کنید، سالانه گیربکس خود را بررسی کنید.

نگهداری پیشگیرانه بهترین راه محافظت

اگرچه هیچ تضمینی برای جلوگیری از خرابی گیربکس وجود ندارد، مهم نیست که چقدر خوب با وسیله نقلیه خود رفتار می‌کنید، می‌توانید با اطمینان از انجام منظم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه توسط یک متخصص، خطر خرابی گیربکس را کاهش دهید.

فلاش گیربکس و روغن

به عبارت ساده، این فرآیندی است که در آن روغن گیربکس تخلیه می‌شود و پس‌ازآن فرآیندی برای از بین بردن تمام شن، کثیفی و لجن‌هایی که در داخل گیربکس شما ایجادشده‌اند، انجام می‌شود. پس از تکمیل، فیلتر گیربکس قدیمی شما تعویض می‌شود (در صورت دسترسی)، و مایع گیربکس جدید با رعایت مشخصات سازنده، مجدداً به گیربکس اتوماتیک شما پمپ می‌شود.

اگر گیربکس اتوماتیک در خودرو یا SUV شما نیاز به شستشو داشته باشد، معمولاً چند علامت مشخص وجود دارد، ازجمله:

مایع گیربکس شما رنگ دودی تیره و بوی سوختگی دارد

متوجه نشتی می‌شوید

وسیله نقلیه شما پس از قرار گرفتن در دنده موج می‌زند یا به‌طور موقت متوقف می‌شود

دنده‌ها در حال لیز خوردن هستند

در تعویض دنده مشکل دارید

گیربکس شما صداهای عجیبی ایجاد می‌کند

به یاد داشته باشید: دِرَخش گیربکس یک روش تعمیر و نگهداری پیشگیرانه است، اگر گیربکس شما یا هر یک از قطعات متحرک آن فرسوده شده باشد، درمان‌کننده مشکلات بزرگ‌تر نیست.

تعمیرات مهندسی‌شده گیربکس در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دشتی

با توجه به موارد ذکرشده و اهمیت روغن گیربکس در سلامت گیربکس و سایر اجزای خودرو موارد زیر برای بررسی، حفظ و جایگزینی روغن گیربکس در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دشتی بررسی و ارائه می‌شوند:

بررسی روغن گیربکس

بررسی روغن اولین نشانه سایش و آسیب احتمالی را نشان می‌دهد. گیربکس در شرایط خوب دارای مایع قرمز شفاف خواهد بود. اگر روغن گیربکس شما تغییر رنگ داده یا بوی نامطبوعی دارد، این ممکن است نشانه‌ای از سایش و آسیب داخلی باشد که در هنگام رانندگی با وسیله نقلیه خود رخ می‌دهد. بوی نامطبوع و تغییر رنگ، در ترکیب با علائم دیگر، ممکن است نیاز به بازرسی داخلی از گیربکس شما داشته باشد

 

منبع : صنایع پیشرو

دکمه بازگشت به بالا