رویدادها

غرق شدن ۳ کودک در جنوب سیستان و بلوچستان

عکس:

امروز بعدازظهر ، دو کودک به نام های فاطمه پا سه ساله و یحیی گرگی 2 ساله ، هنگام رفتن به سمت آب از هاتگ غرق شدند. در حادثه دیگر امروز ، یسنا پدیان 5 ساله ، ساکن روستای هادر در مرکز شهرستان Rusk ، هنگام بازی در کنار رودخانه غرق شد و درگذشت.

اگرچه فاطیما ، یحیی و یسنا آخرین قربانیان کم آبی در بلوکستان هستند ، اما آنها تنها قربانی نیستند. علی اکبر بشکار (6) از روستای شن مراد از توابع بخش مرکزی دشتیاری ، در غرق در ظهر 1 شهریور سال 1999 ، هنگامی که برای دفع مدفوع به هاتاگ رفت و تقریباً یک هفته بعد ، در 12 اوت سال 1999 درگذشت. عملکرد شهر دشتیاری ، هنگامی که برای جمع آوری آب به هاتاگ رفت ، طعمه تمساح بینی کوتاه بینی “گاندو” ایران شد. در تاریخ 10 آوریل ، علی علی اصغر بهرا از روستای عارف آباد نوبندیان دوباره در دشتیاری در هاتگ غرق شد و درگذشت.

شرکت آبرسانی و فاضلاب سیستان و بلوچستان می گوید: با 131 روستا بدون شبکه در این استان با 251000 نفر جمعیت توسط مخازن آبرسانی سیار ، آب را به 1300 روستای بدون شبکه در این استان تأمین می کند. این شرکت تأکید می کند که منابع و تجهیزات آن برای تأمین آب متحرک توسط تانکر به کلیه روستاهای فاقد شبکه آبرسانی کافی نیست و هزاران روستای بدون آب منتظر تخصیص مخازن و منابع آب و تانکرها هستند. این بدان معناست که همه روستاهای فاقد شبکه های آب ، که بیشتر آنها در بلوکستان هستند ، از سهمیه های نفتکش استفاده نمی کنند.

نسبت آب سقایی که توسط مخازن آب سیار حمل می شود 15 لیتر در روز است. علاوه بر این ، طبق گفته شرکت آب ، همه روستاها آن سهمیه را دریافت نمی کنند ، اما 15 لیتر آب برای کسانی که آن را برای یک روز دریافت می کنند کافی نیست. به همین دلیل است که روستائیان برای رفع نیازهای خود باید از حوضچه ها و چاله های دست ساز با آب یا به زبان محلی “هاتگ” که اجداد آنها در سالهای گذشته در روستاهای خود حفر می کردند ، استفاده کنند.

عمق رودخانه های ساخته شده حدود 15 متر است و می توانند بیش از 20،000 متر مکعب آب ذخیره کنند. مردم و کودکان هر روز برای تأمین نیازهای خود به این مناطق می روند. این مخروط ها علاوه بر عمق زیاد کلبه این کودک در قسمت های جنوبی بلوچستان ، پر از تمساح های کوتاه ایرانی یا به اصطلاح “گاندوس” هستند.

این باعث می شود هر سال در بلوکستان حوادث ناگوار رخ دهد که فاطمه ، یحیی و یسنا از آنها تازه ترین است. نمای کلی از این رویدادها:

در ماه ژوئیه سه سال پیش ، در روستای کشاری در جنوب شهر راسک ، پسری ده ساله طعمه یک تمساح را گرفت و در حالی که قرار بود از رودخانه آب بگیرد ، آب گرفت.

27 سپتامبر 1997: چهار زن در اثر سقوط در هاتاگ در منطقه “زردان” نیکشهر جان خود را از دست دادند

در تاریخ 28 ژوئن 1997 ، یسرا دلشاب ، مونیرا و مریم خیداتی از روستای کامبازار ، بخش نقشه شهر چابهار ، که برای برداشتن آب به هاتگ رفتند ، عرق کردند و جان خود را از دست دادند.

جمعه ، 19 ژوئیه 1998؛ هاوا رئیسی ، دختر ده ساله اهل روستای مول آبادآباد ولسوالی کشاری از یک شهر روسی ، هنگامی که او به همراه مادر و خواهر خود برای شستن آب در دریاچه ای در پایین رودخانه باوکلات به حمام رفت ، به طعمه گنده افتاد. در مدت چند روز بازوی وی قطع شد.

در تاریخ 3 آگوست 2009 ، “زکریا چارخ” ، کودک هشت ساله یک کودک هشت ساله به نام “زکریا چارخ” ، ساکن روستای “کهیربرز” در منطقه دشتیاری چابهار ، به گاندو حمله کرد و پای چپ وی را مجروح کرد. در 10 ژوئن سال 1998 ، فاطمه بلوچی از روستای زیارتاتا راسک در هاتگا غرق شد و درگذشت.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا