بین الملل

کرملین: تصمیم برلین برای اخراج دیپلمات‌ روس نباید بر روابط با مسکو تاثیر بگذارد

سخنگوی کرملین امروز (پنجشنبه) گفت که تصمیم آلمان برای اخراج دو دیپلمات روسی اتفاقی ناگوار است که نباید بر روابط بین برلین و مسکو تأثیر بگذارد.

به گزارش اخبار ما، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دادگاه عالی برلین روز چهارشنبه وادیم سوکولوف، شهروند روس را در قتل زلیمخان خانگوشویلی، شهروند گرجستانی مجرم شناخت و او را به حبس ابد محکوم کرد. وکیل مدافع اعلام کرد که شواهدی وجود ندارد و هنوز تصمیمی در مورد این تجدید نظر گرفته نشده است. پس از صدور حکم، وزارت خارجه آلمان سرگئی نچایف سفیر روسیه را احضار کرد و از اخراج دو دیپلمات روسی خبر داد.

پسکوف در کنفرانس مطبوعاتی امروز گفت: این یک رویداد ناخوشایند در روابط دوجانبه بین برلین و مسکو است. اما ما معتقدیم که این به هیچ وجه نباید بر چشم انداز گفتگو بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تأثیر بگذارد.

وی همچنین گفت که مسکو با حکم دادگاه عالی برلین در مورد پرونده کانگوشویلی مخالف است.

سخنگوی کرملین در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ تاریخی برای دور بعدی مذاکرات پوتین و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تعیین نشده است.

وی افزود: ممکن است این مذاکرات دوجانبه تا قبل از پایان سال جاری انجام شود. اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

پسکوف همچنین گفت پوتین آماده گفتگو با رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلینسکی است. اما برنامه او باید روشن، آماده و نتیجه گرا باشد.

وی افزود: ما علاقه مند به گفتگو هستیم. اما هر گفتگو باید قابل درک، آماده و متمرکز بر دستیابی به یک نتیجه خاص باشد. در حال حاضر هیچ شفافیتی در دستور کار احتمالی مذاکرات پوتین و زلنسکی و تصمیماتی که باید گرفته شود وجود ندارد.

سخنگوی کرملین همچنین خاطرنشان کرد که سرگئی ریابکوف معاون نخست وزیر روسیه آماده سفر به هر کشور بی طرف برای گفتگو در مورد تضمین های امنیتی است.

وی گفت: بر اساس این تصمیم، ریابکوف که با کارشناسان مختلف گفتگو خواهد کرد، آماده است در هر زمان برای شروع چنین مذاکراتی به هر کشور بی طرف سفر کند. دیمیتری کوزاک، معاون رئیس دفتر کرملین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را در مورد آمادگی روسیه برای آغاز مذاکرات در مورد تضمین های امنیتی، مطلع کرد.

پسکوف افزود: روسیه به غرب پیشنهاد داد که بر سر دو سند توافق کند، یکی در قالب توافق و دیگری در قالب توافق.

وی تاکید کرد: هنوز امکان توافق بر سر مسائل اساسی مربوط به ضمانت های امنیتی وجود ندارد. اما این تمایل سیاسی اعلام شده برای ادامه مذاکرات یک تحول مثبت است.

پسکوف همچنین گفت که پوتین و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، قصد ندارند امروز تماس تلفنی برقرار کنند.

پیش از این رسانه های ایتالیایی از گفتگوی تلفنی پوتین و پاپ فرانسیس برای امروز خبر داده بودند. پاپ فرانسیس آشکارا می خواست با پوتین درباره بحران اوکراین و حمله ادعایی روسیه به اوکراین صحبت کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا