برترینهای کسب و کارسلامت

4 بیماری شایع که همزمان در کودکان و نوجوانان مشاهده می شوند

 

  1. گاستروانتریت

گاستروانتریت یک بیماری شایع است که باعث اسهال و استفراغ در کودکان می شود و اغلب توسط یک حشره باکتریایی یا ویروسی شکم ایجاد می شود. علائم اصلی بیماری شامل اسهال آبکی، احساس بیماری، استفراغ و تب خفیف است. همچنین ممکن است از دست دادن اشتها، درد اندام و ناراحتی معده داشته باشند. استفراغ ممکن است به سرعت برطرف شود اما اسهال می تواند تا 10 روز طول بکشد. قند هندوانه

خوشحال کننده است که بدانید اکثر موارد معده پس از چند روز برطرف می شود و شما معمولاً می توانید از کودک خود در خانه مراقبت کنید تا زمانی که احساس بهتری کند. شما می توانید با دادن مقادیر کمی مایعات اغلب از آنها مراقبت کنید – آب بهترین است، اما می توانید آب رقیق شده، سوپ آبکی یا محصولات آبرسانی مجدد را از داروخانه نیز امتحان کنید. اگر کودکتان گرسنه است به غذا دادن به او ادامه دهید و مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کند. برای جلوگیری از گسترش عفونت، به یاد داشته باشید که بهداشت دست را رعایت کنید و کودک خود را حداقل 48 ساعت پس از آخرین قسمت از مدرسه یا مهدکودک دور نگه دارید.

اگر کودک شما زیر 6 ماه مبتلا به اسهال و استفراغ است، حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است راحت‌تر دچار کم آبی شود.

به یاد داشته باشید، اگر نگران هستید یا اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را نشان می دهد، همیشه به پزشک مراجعه کنید:

  • استفراغ و اسهال و ننوشیدن؛
  • اسهال زیاد (هشت تا 10 مورد آبکی یا دو یا سه قلوه بزرگ در روز)؛
  • اسهالی که بعد از 10 روز بهبود نمی یابد؛
  • استفراغ مکرر و به نظر می رسد قادر به پایین نگه داشتن مایعات نیست؛
  • علائم کم آبی بدن مانند پوشک کمتر خیس یا زیاد به توالت نرفتن، زرد یا قهوه ای تیره، احساس سبکی سر یا سرگیجه، خشکی لب ها و دهان؛
  • معده درد بدی دارند؛
  • خون در مدفوع خود دارند؛
  • استفراغ سبز داشته باشید.
  1. عفونت گوش

اگر کودک شما گوش خود را می‌کشد یا از درد گوش شکایت می‌کند، به حرف‌هایش گوش دهید – ممکن است عفونت گوش داشته باشد. عفونت گوش در نوزادان و کودکان خردسال تا 7 سال (مخصوصاً در حین یا بلافاصله بعد از سرماخوردگی) شایع است اما معمولاً نیازی به درمان آنتی بیوتیکی ندارد. عفونت گوش برای کودکان بزرگتر دردناک است و ممکن است تب داشته باشد و از کاهش شنوایی شکایت کند. نوزادان خردسال همچنین ممکن است تب داشته باشند، گریه کنند و مدام گوش خود را لمس کنند.

برای اینکه آنها احساس بهتری داشته باشند، با داروساز یا پزشک خود در مورد استفاده از مسکن های بدون نسخه صحبت کنید و فراموش نکنید که به نوزاد خود تعداد زیادی نوازش اضافی بدهید!

عفونت گوش باید در عرض 24-48 ساعت شروع به بهبود کند. اگر علائم بهتر نشد یا هر زمانی که فکر می‌کنید کودکتان گوش‌هایش درد می‌کند، همیشه آنها را نزد پزشک ببرید.

  1. بیماری های ویروسی مانند آبله مرغان

آبله مرغان یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا است. ابتلا به آبله مرغان آسان است و علامت اصلی آن لکه‌های بثورات قرمز رنگ است که می‌توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند و قبل از شروع به پوسته شدن با مایع پر شوند. این زخم‌های تاول مانند معمولاً بسیار خارش دارند و می‌ترکند و پوسته‌ای را تشکیل می‌دهند که ۱ تا ۲ هفته بعد می‌ریزد. سایر علائم کودک شما ممکن است شامل تب، گلودرد و سردرد باشد. کودک شما باید از مدرسه یا مهدکودک دوری کند تا زمانی که همه نقاط به پوسته تبدیل شوند.

اگر به هر دلیلی نگران هستید یا اگر کودک شما با علائمی مانند:

  • تب بالا، حساسیت به نور، سفتی گردن، گیجی، سردرد شدید، دشواری در تنفس، خواب آلودگی، تشنج؛
  • بثورات شدید در دهان یا بدن که عفونی به نظر می رسد یا در پوست کبود شده است؛
  1. ورم ملتحمه

ورم ملتحمه یک بیماری شایع چشمی است که ممکن است کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. اگر کودک شما مبتلا به ورم ملتحمه است، ممکن است چشم‌های قرمز یا صورتی و خارش دار داشته باشد. ممکن است چشم آنها بیش از حد معمول آب شود و ترشحاتی داشته باشد که به مژه ها می چسبد. ورم ملتحمه که در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شود بسیار مسری است.

اگر آلرژی پشت ورم ملتحمه کودک شما باشد، چشمان او ممکن است قرمز و آبریزش باشد، اما مسری نخواهند بود. کودکان مبتلا به ورم ملتحمه آلرژیک ممکن است علائم دیگری از تب یونجه مانند خارش یا آبریزش بینی و عطسه را نشان دهند.

شما می‌توانید به جلوگیری از گسترش عفونت کمک کنید و از کودکتان در زمانی که مبتلا به ورم ملتحمه است مراقبت کنید:

  • تشویق آنها به شستن مکرر دست های خود با آب گرم و صابون؛
  • شستن بالش ها و دستمال های صورت با آب داغ و مواد شوینده؛
  • از آنها بخواهید سعی کنند از مالش چشمان خود اجتناب کنند؛
  • حوله یا بالش مشترک استفاده نکنید؛

به آرامی ترشحات پوسته پوسته را با پنبه تمیز آغشته به آب گرم تمیز کنید (از یک تکه پنبه تمیز برای هر چشم استفاده کنید، فقط در یک جهت تمیز کنید – از داخل [سمت بینی] چشم به بیرون و پس از هر تمیز کردن، پنبه را دور بیندازید) درمان کهیر

ورم ملتحمه می تواند از 2 روز تا گاهی 3 هفته طول بکشد، اما اگر نگران هستید یا اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را دارد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید؛
  • مشکلات بینایی/بینایی آنها؛
  • افزایش تورم، قرمزی و حساسیت در پلک ها و اطراف چشم؛
  • به طور کلی ناخوش است و تب دارد؛
  • یک لکه سفید مداوم در قرنیه (پنجره شفاف جلوی چشم)؛

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا