برترینهای کسب و کارجامعه

پرورش بازی های خیالی برای کودکان

بازیهای تخیلی کودکان و هر آنچه والدین باید از آن بدانند

بازیهای تخیلی کودکان به آنها کمک می کند احساسات خود را بشناسند و پردازش کنند. فرزندتان از حدودا ۲ سالگی سفری را به تخیلات شروع می کند که اثری بسیار مهم در رشد و نمو او دارد. بازیهای تخیلی کودکان موجب پرورش تفکر خلاقانه، حل مسئله، و همدلی در کودکان می شود و به فرزندتان کمک می کند بر ترسش پیروز شود. او می تواند در محیطی امن و کنترل شده به نام تخیل از هرگونه غلیان احساسات بگذرد. او می تواند با هیولاهای ترسناک روبرو شود و تشخیص دهد که آنها چندان و حشتناک نیستند. کودک می تواند با بازیهای تخیلی، بی عدالتی را پشت سر بگذارد و از آسیب آن بهبود یابد. کودک می تواند با بازیهای تخیلی،  وانمود کند قدرت کنترل احساس ضعف یک کودک در دنیای بزرگسالان را دارد.

برای توضیح میزان اهمیت بازیهای تخیلی کودکان به این مثال توجه کنید:

بازیهای تخیلی کودکان همیشه اینقدر از نظر روان شناسی افشاگرانه نیست. بیشتر وقت ها فقط برای تفریح است؛ تبدیل صندلی ها به قطار یا کاناپه به قایق. بالش هایی که بر کف اتاق قرار دارند می توانند مثل جزایر امنی برای عبور فرزندتان از بین گدازه های داغ آتشفشانی باشند. و جعبه بزرگ یخچال تازه می تواند یک خانه درختی، مغازه بستنی فروشی، یا یک غار باشد.

جهت خرید لباس بسیجی بچه گانه و لباس ارتشی بچه گانه و لوازم پلیسی اسباب بازی می توانید به سایت آسنا شاپ مراجعه نمایید.

دوست نامرئی در بازیهای تخیلی کودکان

برخی از کودکان با نوعی از بازیهای تخیلی سرگرم می شوند که در آن یک دوست نامرئی وجود دارد. بیشتر کودکان، اگر نگوییم همه، در چند سال اول زندگی شان یک یا چند دوست نامرئی دارند. داشتن دوست نامرئی روشن خوبی برای آزمایش نقش های جدید در روابط متقابل است. فرزندتان که در مقابل دوستانش در مهد کودک حالت پیرو دارد، در برابر دوست نامرئی اش می تواند رهبر باشد. هم چنین دوست نامرئی می تواند یک پناه برای کودکتان باشد. وقتی از او پرسیده می شود که چرا می خواهد تا دیر وقت بیدار بماند ممکن است کودکتان بگوید «مامان آنا، وقتی که من تو خونه شون می خوابم اجازه میده تا دیر وقت بیدار بمونم!» ممکن است بعضی از دوستان نامرئی حتی با خانواده تان به تعطیلات بیایند.

برای افزایش بازیهای تخیلی کودکان، بگذارید فرزندتان بیکار باشد

فرزندتان درست مثل خودتان به زمان استراحت نیاز دارد که با خودش باشد و غرق در خیالاتش و بازیهای تخیلی خود شود. کودکی که به طور دائم سرگرم می شود. با یک برنامه فشرده فعالیتی، با تلویزیون، بازی های کامپیوتری، اسباب بازی های پر سرو صدای چراغ دار، یا پدر و مادر یا پرستاری که بیش از حد سرگرم کردن بچه را جدی می گیرد تبدیل به کودکی می شود که همیشه برای سرگرم شدن به یک عامل خارجی نیاز دارد. او در بزرگسالی همیشه به یک تحریک دائمی و سرگرمی از یک فرد یا جسم نیاز دارد. «بیکار بودن» به معنی زمان هایی که هیچ کاری برای انجام دادن وجود ندارد، ارزش زیادی برای خیال پردازی، رویابینی، و آفرینش ارد.

چطور می توانید با کودکان بازیهای تخیلی بهتری انجام دهید؟

تلویزیون و رایانه را خاموش کنید و اسباب بازی های باتری دار را کنار بگذارید. با چند پتو در اتاق پذیرایی یک قلعه بسازید. با مکعب ها خانه بسازید. به جای کتاب های نقاشی بر روی کاغذ سفید نقاشی کنید. به بیرون از خانه بروید و جستجو کنید. وانمود کنید یک حیوان هستید. احمقانه رفتار کنید. بگذارید فرزندتان شما را به دنیای خیالی اش ببرد.

مهم تر از همه، خاطرجمع شوید که فرزندتان زمان بی برنامه زیادی برای بازی، بودن و آفریدن در اختیار دارد. هر روز، اگر می توانید. لازم نیست فرزندتان در تمام ساعات روز سرگرم شود. لازم نیست او به طور مداوم کاری برای انجام دادن داشته باشد.

چیزی که او واقعا نیاز دارد زمانی است که فقط یک بچه باشد و خودش را به صورت جسم یا فردی غیر از آنچه هست تصور کند. به او آزادی و فضا برای جستجو در اندیشه ها و توانایی هایش، روبرو شدن و پیروزی بر دیوهایش، احساس قدرت، فراهم کردن خوراک برای ذهن خلاقش، و برای رشد بدهید.

خيالپردازي در دوره كودكي اهميت زيادي دارد . زيرا :

به طور مثال وقتي كه يك كلاه آشپزي بر سرش مي گذارد، پيشبند آشپزي مي بندد و تصور مي كند كه آشپزاست، احساس استقلال و مسئوليت پذيري سبب مي شود كه به اطراف خود توجه بيشتري داشته باشد، همراه با پدر و مادر خود آشپزي كند. موادي را كه استفاده مي كند به خاطر مي سپارد و از اين كه هر بار بر دانسته هاي خود مي افزايد، خوشحال است.

بزرگسالان از دنياي پيرامون خود اطلاعات زيادي به دست مي آورند و براي فراگيري بيشتر ، تجربيات خود را نيز مورد استفاده قرار مي دهند؛ اما كودكان از استعدادي برخوردارند كه لازم است توسط والدين پرورش يابد. آنها با به كارگيري قوه تخيّل خود نه تنها دانستني هاي تازه اي از دنياي اطراف خود به دست مي آورند بلكه مي توانند آن طور كه دوست دارند باشند و زندگي كنند.

۱- در منزل جايي را براي تغيير لباس اختصاص دهيد.(جاييكه در آن لباس هاي قديمي، وسايل شخصي “مانند كلاه، كتابهاي جيبي، هديه هاي قديمي و …” را نگهداري كنيد.)

۲- مدادهاي شمعــــي، وسايل آبـــرنگ، كاغذ نقاشــــي و چسب را در دستــــرس كـــودكان قرار دهيد.

۳- داستاني را براي كودك خود تعريف كنيد. لباس يكي از شخصيت هاي داستان را بپوشيد و با كودك خود، براساس داستان، بازي كنيد. اگر داستان را كودك شما تعريف كند بهتر است. مي توانيد موضوع آن را با مراسم عروسي، جشن تولد يا اتفاق هاي ديگري كه در زندگي خود با آنها سرو كار داريد مرتبط سازيد.

۴- تعدادي ملحفه يا پتو در دسترس كودك قرار دهيد تا بتواند خانه درست كند و يا بازي هاي خيالي ديگري را طراحي كند.

۵- كودك خود را تشويق كنيد كه با اسباب بازيهاي سازنده و ابتكاري بازي كند. مانند اسباب بازيهايي كه با كمك قطعه هاي مختلف ميتوان ماشين، خانه، هواپيما و… ساخت.

۶- قصه هاي موزون و آهنگين را براي فرزندتان بخوانيد و به نوبت اشعار آن را تكرار كنيد.

۷- در حد امكان زمان بيشتري را با كودك خود در طبيعت سپري كنيد. محل هايي كه براي ساختن آنها انسان دخالتي نداشته است، براي رشد قوه تخيّل كودك بهتراست.

۸- زماني كه فرزندتان، شما را به دنياي خيالي  خود دعوت مي كند، دعوت او را بپذيريد، با او سوار قايق شويد، سوار بر سفينه فضايي در فضا پرواز كنيد و در همه ي موارد  رهبري بازي را برعهده فرزندتان بگذاريد.

۹- در بين اسباب بازي هاي كودك تعدادي گوش ماهي، سنگ هاي مختلف، چسب، تخته ، بند، سكه ، طناب و ساير وسايلي كه مي تواند مورد استفاده او قرار بگيرد، قرار دهيد.

۱۰- هنگامي كه با خيالپردازي هاي فرزندتان روبرو مي شويد، او را سرزنش نكنيد. به او اجازه دهيد تا آنچه در ذهن خود دارد بيان كند.

این بازی سرگرم کننده است، زیرا شما را وادار به رفتن به هر جایی می کند، و یا هر زمانی که شما می خواهید!بچه ها واقعا می تواند با استفاده از تصورات خود در به مکان هایی که آنها می خواهند بروند تفکر کنند.شما حتی نباید در مورد کرایه هواپیما و یا صورتحساب هتل فکر بکنید. این بازی برای کودکان سه تا هفت سال مناسب است.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا