برترینهای کسب و کاربین الملل

بررسی حقوق و درآمد پزشکان در آلمان (حقوق پزشک عمومی و متخصص)

درآمد پزشکان در آلمان

در مقاله ای به عنوان درآمد پزشکان در آلمان در رسانه دیار میرزا آمده است:خبری مبنی بر مهاجرت ۳۰۰۰ پزشک ایرانی به خارج بسیاری را بهت‌زده کرده بود. یکی از کشورهای پرمتقاضی در این حوزه آلمان است. درآمد پزشکان در این کشور یکی از عمده دلایلی است که علاقه مندان زیادی را برای کار و مهاجرت تحصیلی به آلمان روانه این کشور اروپایی و توسعه یافته میکند، درآمد پزشکان در آلمان علاوه بر جایگاه بالای اجتماعی، رفاه و آسایش را به افراد می بخشد و افراد میتوانند در جایگاه های مختلف شغلی در رشته های پزشکی کار کنند.

 درآمد پزشکان با توجه به نوع حرفه و تخصص فرد متفاوت است ولی از آنجایی که آلمان یکی از بهترین مقاصد علم پزشکی است، شخص با هر گرایش پزشکی می تواند به درآمد و زندگی ایده آل و آسوده برسد و از مزایای شغلی در آلمان بهره مند شود، این کشور در دوران کرونا این کشور با کمبود کادر پزشکی رو به رو شد ولی اینک تضمین شغلی را برای کادر درمان فراهم کرده است.

عوامل موثر بر درآمد پزشکان در آلمان

به قول کارشناسان دفاتر ویزا، حقوق در حرفه پزشکی همانند مشاغل دیگر تحت تاثیر عوامل متعددی می باشد و این عوامل درآمد های مختلفی را برای شخص به همراه دارد، در ادامه عوامل موثر بر درآمد پزشکان در آلمان بررسی و شاخصه های تاثیر گذار بر درآمد پزشکان در آلمان را شرح داده شده است:

 تخصص

در آمد پزشکان در آلمان بر اساس تخصص فرد و سطح درآمد متغیر می باشد و طبق آمار افراد متخصص سطح درآمد بالاتری نسبت به دیگر پزشکان داشته اند گرچه متخصص تازه کار نسبت به متخصصی که سابقه کار بیشتری دارد نیز درآمدشان متفاوت است، همچنین اگر رشته تخصص در یک حوزه پر تقاضا باشد نیز درآمد به صورت صعودی خواهد بود.

تجربه

میزان درآمد پزشکان در آلمان رابطه مستقیمی با تجربه پزشک دارد و یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار برای مقدار کسب درآمد محسوب می شود و یقینا هر چه تعداد سالهای تجربه بیشتر باشد دستمزد نیز بالاتر می رود، به طور مثال درآمد دکترهایی که تجربه ای بین دو تا پنج سال دارند ۳۲ درصد بیشتر از افرادیست که فارغ التحصیل شده اند و این شکاف حقوق با افزایش سال بیشتر خواهد بود.

محل کار

محل فعالیت پزشکان، در آلمان می‌تواند در بیمارستان، کلینیک‌های دانشگاهی یا در مطب خود باشد و درآمد پزشکان در آلمان در صورتی که در بیمارستان یا کلینیک دانشگاهی استخدام شده باشند؛ بر اساس قرارداد، تجربه و موقعیت شغلی خود حقوق دریافت می‌کنند، در کشور آلمان، حقوق پزشکان بر اساس قانون پرداخت می شود اما میزان دریافتی آن یتواند بر اساس توافق متغیر باشد، به عنوان مثال در بیمارستان‌های دولتی حقوق کارمندان را در محدوده مشخص و طبق قرارداد پرداخت می شود.

جنسیت

متاسفانه یکی از دلایلی که بر روی درآمد پزشکان در آلمان تاثیر می گذارد جنسیت است و آمار نشان می دهد که شکاف جنسیتی نسبتا بالایی در حدود ۲۵ % بین دریافت حقوق زنان و مردان وجود دارد، پزشکان زن به طور متوسط حدود ۷۰ هزار یورو و پزشکان مرد ۹۳٬۶۰۰ یورو درآمد دارند که به طور قابل توجهی کمتر از همکاران مرد خود می باشد

درآمد پزشکان در مطب های خصوصی

درآمد پزشکان در مطب‌ های خصوصی دیگر با قرارداد محدود نمی‌شود و بر اساس تخصص و نوع درمانی که انجام می دهند متغیر است، ولی بر اساس آمار گفته شده، درآمد پزشکان در آلمان در مطب خصوصی، حداقل ۱۹۰۰۰۰ یورو می باشد، لازم به ذکر است پزشکان زمانی مجاز به تاسیس مطب خود هستند که سالیان طولانی را در بیمارستان های آلمان کار کرده باشند.

درآمد رشته های مختلف پزشکی در آلمان

در یک مصاحبه ای که لس آنجلس تایمز با یکی از کادر درمان داشته است؛ افزایش انگیزه پزشکان برای مهاجرت را تضعیف وضعیت اقتصادی ایران طی سال های گذشته دانسته است.

درآمد رشته های مختلف پزشکی در آلمان با یکدیگر تفاوت دارد، پزشکان هر چه تخصص بیشتری داشته باشند از درآمد بیشتری نیز برخوردار می شوند و آمار نشان می دهد که از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی، بیشترین سطح درآمد را در آلمان پزشکان دارند و متخصصان در رده های بالا قرار دارند، به طور کلی سطح درآمد پزشکان در آلمان حدودا از ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در ماه به صورت متغییر می باشد.

در کشور آلمان درآمد اولیه پزشکان بعد از گذراندن دوره کارآموزی در سال آخر دانشگاه به عنوان دستیار پزشک شروع می شود، حقوق تمامی پزشکان در دوره کارآموزی با یکدیگر برابر است و حدود ۴۵۰۰ -۴۰۰۰ یورو در ماه می باشد، همچنین عوامل دیگری مثل ماندن در شیفت شب میتواند این مبلغ را به ۵۵۰۰ یورو هم برساند.

مالیات پزشکان در آلمان

در کشور آلمان همه افرادی که درآمد دارند، حتی مهاجران مقیم آلمان ملزم و مشمول پرداخت مالیات هستند، سیستم مالیاتی توسط دولت برای ایجاد و اجرای عدالت اجتماعی اجرا می شود و به همین دلیل افرادی که درآمد بیشتری دارند، به نسبت کسانی که درآمد کمتری دارند، مالیات بیشتری پرداخت میکنند، از ابتدای سال ۲۰۲۲ اعلام شد افرادی که درآمدشان معادل ۹۹۸۴ یورو در سال می باشد نیازی به پرداخت مالیات ندارند، اما مالیات پزشکان در آلمان از آنجایی که جزو مشاغل پردرآمد محسوب می شود و طبق قانون افرادی که در آمدشان در بازه ۵۷،۹۱۹ یورو تا ۲۷۴،۶۱۲یورو در سال می باشد۴۲ % مشمول پرداخت مالیات بر درآمد می شوند.

بهترین شهرهای آلمان برای پزشکان

کشور آلمان یکی از صنعتی ترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان محسوب می شود و به دلیل رشد اقتصادی مناسبی که دارد مقصد بسیاری از افراد یست که میخواهند زندگی خوبی را در یک کشور توسعه یافته اروپایی برای خود و خانواده شان داشته باشند، کشور آلمان با توجه به اینکه با پیری جمعیت رو به رو است، بستر مناسبی برای جذب مهاجرین به خصوص پزشکان به حساب می آید و از آنجایی که میزان درآمد پزشکان درآلمان مناسب است، تعداد زیادی از پزشکان خواستار مهاجرت به این کشور هستند.

آلمان یکی از سرآمدترین مقصدهای علم پزشکی در جهان می باشد و با توجه به اهمیت این کشور به علم پزشکی بیمارستانهای زیاد و مجهزی در سطح بین المللی در هر شهر وجود دارد، کشور آلمان یک مقصد عالی برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی به شمار می رود.

بهترین شهر برای پزشکان شهر برلین است که شامل بهترین امکانات پزشکی همچون کلینیکهای درمانی، مراکز خصوصی و پزشکان با تجربه و مطرح می باشد و سالانه تعداد بسیاری از پزشکان تقاضای مهاجرت به این شهر را دارند، بعد از شهر برلین بهترین شهرهای آلمان برای پزشکان به ترتیب شهرهای فرانکفورت کلن، دوسلدورف، دورتمند،هامبورگ می باشد، علاقه مندان می‌توانند با اسکان در هر یک از این شهرها رویای حرفه پزشکی خود را محقق کنند. لازم به ذکر است که شهرهای مورد اشاره برای تحصیل پزشکی در آلمان در سال ۲۰۲۳ نیز مناسب هستند.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا