عمومیبرترینهای کسب و کار

با انواع دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات آشنا شوید و بهترین را انتخاب کنید

تمامی شرکت‌های بزرگ و کوچک با خطر از دست دادن داده‌ها روبرو هستند. حفاظت از فایل‌های مهم کاربران و شرکت و آرشیو اسناد تجاری با راه‌حل‌های ذخیره‌سازی یکی از مهم‌ترین وظایف کارشناسان شبکه است. چگونه همواره یک یا چند نسخه پشتیبان از داده‌ها در اختیار داشته باشیم تا در صورت بروز مشکل قادر به بازیابی اطلاعات باشیم؟ تجهیزات ذخیره‌سازی داده چگونه باعث بهبود عملیات تجاری می‌شوند؟ قابلیت اطمینان، هزینه تمام شده خرید سیستم ذخیره‌سازی و ملاحظات امنیتی، از موضوعات مهمی هستند که هنگام خرید تجهیزات ذخیره‌سازی باید به آن‌ها دقت کنید.

در این زمینه فالنیک (ایران اچ پی) را نیز به شما معرفی می‌کنیم که مشاوره خرید رایگان، درخواست پیش فاکتور، مشاوره فنی و خدمات و امکانات دیگری به شما ارایه می‌دهد.

ذخیره‌سازی داده‌ها چیست؟

ذخیره‌سازی داده‌ها یعنی فایل‌ها و اسناد دیجیتالی در یک سیستم ذخیره‌سازی برای استفاده در آینده ذخیره می‌شوند. دستگاه‌های ذخیره‌سازی فرآیند پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و نگهداری از آن‌ها و بازیابی سریع در صورت خرابی‌های غیرمنتظره یا حمله‌های سایبری را ساده می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند از هارد‌دیسک‌ها، حافظه‌های حالت جامد، درایوهای USB یا فضای ابری برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها استفاده کنند. قبل از خرید یک دستگاه ذخیره‌سازی مهم است که درباره راه‌حل‌های مختلف اطلاعات اولیه‌ای داشته باشید.

انواع دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات

در حالت کلی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها به دو نوع اصلی ذخیره‌سازهای متصل مستقیم و ذخیره‌سازهای متصل به شبکه تقسیم می‌شوند. تجهیزات زیادی وجود دارند که در هر یک از این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند که هر یک مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

ذخیره‌ساز متصل مستقیم (DAS)

همان‌طور که از نام این راه‌حل ممکن است حدس زده باشید، ذخیره‌ساز متصل مستقیم (Direct Attached Storage) شامل انواع استوریج‌هایی است که به طور فیزیکی به کامپیوتر یا سرور متصل می‌شوند. این ذخیره‌سازها تنها برای استفاده توسط یک دستگاه طراحی شده‌اند. از مدل‌های رایج این گروه باید به هارددیسک‌ها، حافظه‌های حالت جامد، درایوهای بلوری و دی‌وی‌دی، حافظه‌های فلش و غیره اشاره کرد. راه‌حل‌های مبتنی بر DAS ایده‌آل‌ترین گزینه برای پشتیبان‌گیری محلی و مقرون به صرفه‌تر از راه‌حل‌های NAS هستند، اما اشتراک‌گذاری داده‌ها بین تجهیزات مختلف را سخت می‌کنند.

ذخیره‌ساز متصل به شبکه (NAS)

ذخیره‌ساز متصل به شبکه (NAS) به ماشین‌های مختلف اجازه می‌دهد فضای ذخیره‌سازی در شبکه را به اشتراک بگذارند. این‌کار از طریق به‌کارگیری چند هارد دیسک، ssd یا ترکیب هر دو رسانه در قالب یک پیکربندی RAID انجام می‌شود. یکی از مزایای کلیدی NAS متمرکزسازی داده‌ها و بهبود قابلیت همکاری است، به‌طوری‌که داده‌ها را می‌توان به راحتی بین ماشین‌های متصل به اشتراک گذاشت و سطوح دسترسی مختلفی برای کاربران تعریف کرد. در حالی‌که راه‌حل‌های NAS نسبت به راه‌حل‌های DAS پرهزینه‌تر هستند، اما بازهم مقرون به صرفه هستند، زیرا قابلیت‌های کاربردی مختلفی در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهند.

ذخیره‌سازی منطقه‌ای شبکه (SAN)

شبکه فضای ذخیره‌سازی (storage area network) شبکه پرسرعت اختصاصی و مستقلی است که متشکل از مجموعه‌ای مشترک از دستگاه‌های ذخیره‌سازی است که یک مخزن بزرگ از تجهیزات ذخیره‌سازی را به چند سرور متصل می‌کند. هر سرور می‌تواند به فضای ذخیره‌سازی مشترک دسترسی داشته باشد، درست مثل این‌که درایوی مستقیماً به سرور متصل شده است.

آرایه‌های مبتنی بر درایوهای SSD

سیستم‌های ذخیره‌سازی حالت جامد تنها بر مبنای حافظه‌های فلش کار می‌کنند و دستیابی به بالاترین نرخ انتقال داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند و از طرفی در مقایسه با آرایه‌های مبتنی بر هارددیسک‌ها ابعاد کوچک‌تری دارند. هزینه اولیه تهیه آن‌ها کمی بالا است، اما خرید آن‌ها در بلندمدت بازگشت سرمایه را به همراه دارد.

آرایه‌های فلش هیبریدی

این دستگاه‌های ذخیره‌سازی شامل درایوهای حافظه فلش و هارد دیسک‌ها هستند تا تعادلی میان بارهای کاری به وجود آید. آرایه‌های فلش هیبریدی هزینه کمتری نسبت به آرایه‌های تمام فلش دارند و اگر به درستی پیکربندی شوند، سرعت دسترسی به داده‌ها را افزایش می‌دهند. البته به این نکته دقت کنید که آرایه‌های تمام فلاش نسبت به فلاش هیبریدی تأخیر کمتر و عملکرد سریع‌تری دارند، اما همان‌گونه که اشاره شد، هزینه بیشتری دارند.

ذخیره‌سازی ابری ترکیبی

فضای ذخیره‌سازی ابری هیبریدی مناسب برای شرکت‌هایی است که به دنبال انعطاف‌پذیری، سازگاری و امنیت هستند و دوست دارند متناسب با خدماتی که دریافت می‌کنند هزینه کنند. این مکانیزم ذخیره‌سازی به تداوم فعالیت‌های تجاری کمک می‌کند. مزیت بزرگی که دارد این است که پشتیبان‌گیری‌های مکرر و بایگانی‌های طولانی‌مدت، مقیاس‌بندی و دسترس‌پذیری را تضمین می‌کند. راه‌حل ذخیره‌سازی ترکیبی از فضای ابری و فضای ذخیره‌سازی داخلی است که توسط یک لایه‌ ایمن محافظت می‌شود تا اطمینان حاصل شود که داده‌ها در امنیت بالایی قرار دارند. علاوه بر این، فضای ذخیره‌سازی می‌تواند به‌طور بالقوه نامحدود باشد.

مجازی‌سازی فضای ذخیره‌سازی

مجازی‌سازی فضای ذخیره‌‌سازی رویکردی ابرمحور دارد و از طریق اتصال چند دستگاه فیزیکی به یکدیگر پدید می‌آید، به‌طوری که کاربران تنها یک دستگاه ذخیره‌سازی واحد را مشاهده می‌کنند که از طریق یک کنسول مرکزی مدیریت می‌شود. در این فرآیند همه چیز از طریق نرم‌افزار کنترل می‌شود و در اختیار ماشین‌های مجازی یا کاربران قرار می‌گیرد. در روش فوق، افزایش یا کاهش ظرفیت دسترسی به داده‌ها به ساده‌ترین شکل انجام می‌شود و سرپرستان شبکه می‌توانند با کمترین زحمت ممکن فضای موردنیاز کاربران یا ماشین‌های مجازی را کاهش یا افزایش دهند.

استوریج‌های هوآوی

Huawei در زمینه ساخت تجهیزات شبکه سابقه درخشانی دارد. یکی از حوزه‌های کاری این شرکت ساخت استوریج‌های تمام فلش است. این شرکت با ارائه استوریج‌هایی در کلاس‌های مختلف به نیازهای کاری شرکت‌های کوچک تا بزرگ به خوبی پاسخ داده است. به‌طور مثال، Huawei OceanStor Storage راه‌حل قدرتمند هوآوی است که از بهترین الگوهای امنیتی و الگوریتم‌های هوشمند به منظور مدیریت و دسترسی به داده‌ها استفاده می‌کند.

Huawei OceanStor یک راه‌حل ذخیره‌سازی همگرا و انعطاف‌پذیر است که توان پردازشی مناسبی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و قابلیت اطمینان بالایی دارد. به‌طور کلی، راه‌حل‌های تمام فلش این شرکت (NAS All-Flash Solution) با یک سیستم فایل توزیع شده در سطح دایرکتوری، الگوریتم هوشمند و… قادر به مدیریت تریلیون‌ها فایل کوچک هستند. همین موضوع باعث شده تا استوریج‌های این شرکت همانند نمونه‌ای که به آن اشاره شد، گزینه مناسبی برای کار با کلان داده‌ها باشند، زیرا مصرف‌کنندگان با مشکلاتی مثل ظرفیت ناکافی، مدیریت پیچیده در جداسازی فضای ذخیره‌سازی یا کندی سرعت انتقال داده‌ها روبرو نمی‌شوند.

OceanStor 2600 V3 هوآوی یک سیستم ذخیره‌سازی مبتنی بر فلش است که برای برنامه های کاربردی کلاس سازمانی طراحی شده است. این سیستم کمترین تاخیر ممکن را ارائه می‌کند و از همگرایی شبکه منطقه ذخیره‌سازی (SAN) و ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS)، درایو دیسک سخت (HDD) و درایو حالت جامد (SSD)، فضای ذخیره‌سازی اولیه و پشتیبان و ذخیره‌سازی شخص ثالث پشتیبانی می‌کند که دستیاّی به بالاترین سطح از همگرایی را امکان‌پذیر می‌کند.

استوریج Oracle

راه‌حل‌های ذخیره‌سازی SAN Oracle با ارائه بالاترین سطح از قابلیت‌ها در کلاس استوریج‌های سازمانی طبقه‌بندی می‌شوند. راه‌حل‌های ذخیره‌سازی اوراکل به سرپرستان شبکه‌ها کمک می‌کنند تا نقش داده‌ها به عنوان یک دارایی استراتژیک را پر رنگ‌تر کنند. به‌طور مثال، سیستم ذخیره‌سازی فلش Oracle FS1 قادر است از ظرفیت‌های پتابایت پشتیبانی کند تا بانک‌ها یا صنایع مشکل خاصی از بابت مدیریت یا دسترسی به داده‌ها نداشته باشند.

علاوه بر این، کاربران برنامه‌های پر کاربردی مثل Oracle PeopleSoft، Oracle E-Business Suite و غیره می‌توانند از مزایای شاخص ذخیره‌ساز در تعامل با برنامه‌های کاربردی به بهترین شکل استفاده کنند و بخش عمده‌ای از وظایفی که نیازمند مدیریت دستی هستند را خودکارسازی کنند.

دو نکته که موقع خریدن استوریج باید بدانید

اینکه از چه راهکاری می‌خواهید برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده کنید و برای این راهکار چه امکاناتی لازم دارید، مشخص‌کننده قیمت استوریج است.

نکته‌ای که در فروش استوریج و دستگاه ذخیره ساز مهم است داشتن گارانتی معتبر و اصلی برای استوریج است. توجه کنید که قیمت دستگاه استوریج بدون گارانتی کمتر از زمانی است که گارانتی دارد و صد البته گارانتی باید معتبر و اصیل باشد. فالنیک، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد.

منبع: با انواع دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات آشنا شوید و بهترین را انتخاب کنید

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا