استان هابرترینهای کسب و کار

میخوای فروشگاه آنلاین قهوه در تهران راه بندازی این نکات حتما انجام بده!

چگونه فروشگاه اینترنتی قهوه بزنیم؟

قهوه جزو پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان است که این روزها به صورت اینترنتی هم فروش دارد. با راه اندازی فروشگاه اینترنتی قهوه بدون نیاز به استخدام باریستا، اجاره مغازه و…خیلی سریع به درآمد می‌رسید. در این مطلب مسیر راه‌اندازی فروشگاه قهوه در تهران را برایتان توضیح دادیم.

شاید برایتان سؤال شده که چرا قهوه؟ قهوه نه‌تنها در همه کشورهای جهان بلکه در ایران خودمان هم کم طرفدار ندارد. نوشیدنی انرژی‌زایی که هنوز بر سر پیدایش آن حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. یکی می‌گوید در قرن 11 میلادی در کشور اتیوپی آفریقا پیدا شد و دیگری اعتقاد دارد مردمان ایران‌زمین قهوه را کشف کردند. به‌هرحال شواهد تاریخی نشان می‌دهد قهوه اولین‌بار در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی و در شهر قزوین وارد ایران شد. نوشیدنی محبوبی که قهوه‌خانه‌ها را راه انداخت.

ما کاری با نحوه ورود این نوشیدنی هیجان‌انگیز نداریم، ما فقط برایمان اهمیت دارد که چه محصولات پول‌سازی را می‌شود در فروشگاه اینترنتی فروخت. حالا به نظرتان یک آدم زرنگ از فروش قهوه که نوشیدنی روزانه اکثر ایرانی‌هاست به‌راحتی می‌گذرد؟ ما که فکر نمی‌کنیم. پس با پرتال در این مقاله همراه باشید تا فوت‌وفن قهوه فروشی را یادتان بدهیم.

قهوه چیست؟

قهوه (Coffee) نوعی نوشیدنی دم‌کردنی است که از بودادن دانه قهوه (Roast) تهیه می‌شود. از معروف‌‌ترین نژادهای قهوه هم می‌شود به قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا اشاره کرد. نوشیدنی انرژی بخشی که نوشیدن یک فنجان آن باعث رفع خستگی و خواب‌آلودگی شما در طول روز می‌شود.

روزانه در جهان بیش از ۲ میلیارد فنجان قهوه نوشیده می‌شود. این یعنی آدم‌های زیادی برای خرید قهوه صف می‌کشند. نوشیدنی که در کشورهای مختلف و به شیوه‌های متفاوتی کشت می‌شود. بستگی دارد کدام نوع قهوه به مذاق شما خوش بیاید.

انواع قهوه

اگر بخواهیم انواع قهوه را از نظر نوع گیاه دسته بندی کنیم، ۴ نوع قهوه داریم:

  • عربیکا (Arabica): پرمصرف‌ترین نوع قهوه با کافئین متوسط که طعم شیرین و ملایمی دارد.
  • روبوستا (Robusta): مناسب‌ترین قهوه برای اسپرسو و قهوه فوری با کافئین بالا که طعم تلخی دارد.
  • لیبریکا (Liberica): نادرترین نوع دانه قهوه با کافئین کم و طعم آجیلی و دودی است.
  • اکسلسا (Excelsa): قهوه‌ای با کافئین کم و طعم ترش و میوه‌ای که اگر با دانه‌های دیگر ترکیب شود، طعم بی‌نظیری دارد.

اما اگر بخواهیم انواع قهوه را از نظر نوع نوشیدنی‌ها معرفی کنیم، 20 نوع قهوه داریم:

  • اسپرسو (Espresso)
  • کاپوچینو (Cappuccino)
  • لاته (Latte)
  • آمریکانو (Americano)
  • موکا (Caffè mocha)
  • ماکیاتو (Caffè macchiato)
  • فلت وایت (Flat white)
  • آفوگاتو (Affogato)
  • ریسترتو (Ristretto)
  • دوپیو یا دابل اسپرسو (Doppio)
  • قهوه ترکی (Turkish coffee)
  • کورتادو (Cortado)
  • کافه اولِه (Café au lait)
  • لانگ بلک (Long black)
  • لانگو (Lungo)
  • آیس کافی ویتنامی (Vietnamese iced coffee)
  • لاته ماکیاتو (Latte macchiato)
  • بولت پروف (Bulletproof Coffee)
  • رد آی (Red Eye)
  • گالائو (Galão)

کسب درآمد از قهوه فروشی آنلاین

با کمی جستجو در سایت‌هایی مثل دیجی کالا و غیره متوجه شدیم که قهوه فروشی به‌خصوص فروش اینترنتی قهوه درآمد خوبی دارد. طبق آمار سال 1401 دیجی کالا، محصولات قهوه برند نسکافه، مولتی کافه، بن مانو، شاران و نسپرسو جزو پرفروش‌ترین محصولات یک سال اخیر بودند.

آنجایی داستان جالب شد که فهمیدیم برای فروش قهوه نیاز به اجاره مغازه و استخدام باریستا و… نیست. بعد هم نه‌تنها محصولات قهوه بلکه قهوه ساز و ابزارهای آن‌هم فروش بالایی دارد. مغازه‌های قهوه فروشی زیادی هم در اینستاگرام، تلگرام و گوگل دیدیم که علاوه بر فروش حضوری، به‌صورت اینترنتی هم کار می‌کنند. مثل سایت قهوه ریو که سابقه طولانی در فروش قهوه دارد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی قهوه چقدر هزینه دارد؟

با اینکه ایده برای قهوه فروشی بسیار جذاب است، اما قبل از هر چیز شما باید هزینه‌های اولیه و درصد سود حاصله را بسنجید. بگذارید از یک مثال ساده شروع کنیم: فرض کنید شما یک مغازه قهوه فروشی در خیابان باز کرده‌اید. برای این کار شما باید در مرحله اول یک مغازه تجاری را اجاره و رهن کنید. سپس آن را دکور کرده و در نهایت نیروهای انسانی کمکی را برای کار استخدام کنید.

در مرحله بعد باید کالاهای مورد نیاز را به میزان بالا تامین کرده و در قفسه‌های فروشگاه بچینید. یک مغازه با محصولات ناموجود چه در عالم واقعیت و چه دنیای مجازی می‌تواند مشتریان بسیاری را ناراضی کند. همچنین مغازه‌های تجاری بجز مخارج مذکور، هزینه‌هایی مانند قبض‌ها، مالیات، تعمیرات و خرج‌های غیرمترقبه‌ را نیز باید به لیست هزینه‌ها اضافه کنند.

در مقابل یک فروشگاه اینترنتی فروش قهوه به جز مبلغی محدود برای خرید اولیه محصولات و هزینه طراحی سایت فروشگاهی، خرج دیگری ندارد! از سمت دیگر هنگامی که شما یک فروشگاه فیزیکی قهوه فروشی و اکسسوری دارید، نیاز به تبلیغات بسیار گسترده‌ای در منطقه مورد نظر خواهید داشت. مشتریان شما عمدتاً از همان محله هستند و کم پیش می‌آید که از منطقه دیگری به شما سر زده و خرید کنند.

اما در مورد فروشگاه اینترنتی قهوه و اکسسوری هرگز چنین نیست! مشتریان یک فروشگاه اینترنتی قهوه از سراسر کشور خواهند بود و درآمد فروشگاه اینترنتی شما چندین برابر مغازه فیزیکی خواهد بود. همچنین امکان خرید در تمامی ساعات کاری و حتی روزهای تعطیل عمومی نیز مهیا است. بنابراین می‌توان سود حاصل از فروشگاه اینترنتی قهوه را چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه برآورد کرد.

مراحل راه اندازی قهوه فروشی آنلاین

پیشنهاد ما به شما برای راه اندازی سایت فروش قهوه این است که یک چک لیست تهیه کرده و مراحلی را که باید طی کنید را به دقت یادداشت کنید. این مراحل به ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. شناسایی مشتریان و مخاطب هدف

یکی از مهم‌ترین مراحل در هنگام راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی قهوه، شناسایی طیف مخاطبان یا پرسونای مشتری است. پیش از هر چیز باید بدانید رابطه بین طیف مشتریان و محصولات رابطه‌ای متقابل است. این بدین معناست که شما باید نکته‌سنج باشید و نیازهای بازار را شناسایی کنید. هنگامی که محصولات مورد نیاز بازار را در فروشگاه اینترنتی خود موجود کنید، مطمئناً طیف مشتریان شما نیز وسیع‌تر از قبل خواهد شد.

به‌طور کلی سه دسته از مشتریان را می‌توان برای تامین محصول در نظر گرفت:

  • مشتریانی که به دنبال محصولات برند، لوکس و ترند روز هستند. این افراد بیشتر به دنبال خرید اجناس برند با کیفیت بسیار بالا هستند و در این صورت حاضرند تا پول قابل توجهی نیز بپردازند.
  • مشتریان با وضعیت اقتصادی متوسط که خواهان محصولات باکیفیت هستند. این افراد محصولات با کیفیت و برند با هزینه‌ای پایین‌تر از گروه اول می‌خواهند.
  • مشتریانی که به دنبال خرید عمده از شما هستند. این افراد معمولاً دارای کسب و کاری هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به قهوه و محصولات جانبی آن وابسته است. شما باید مشخص کنید که آیا می‌خواهد عمده فروشی هم کنید یا اینکه به خرده فروشی اکتفا خواهید کرد. اگر علاقه‌مند به عمده فروشی هستید، باید خدمات ویژه‌ای برای مشتریان عمده در نظر بگیرید.

۲. انتخاب و تامین محصولات فروشگاه قهوه

در این بخش تمام محصولاتی که می‌توانید در فروشگاه آنلاین قهوه فروشی خود موجود کنید را به شما معرفی خواهیم کرد. هرچند شما می‌توانید براساس بودجه خود برخی از این محصولات را حذف کنید اما هرگز فراموش نکنید محصولات متنوع‌ با فروش بیشتر، رابطه‌ی مستقیم دارد.

  • انواع دانه قهوه بو داده شامل دانه‌های ربوستا و عربیکا
  • انواع‌ قهوه‌های آسیاب شده مناسب برای موکاپات، فرنچ‌پرس، دستگاه خانگی، دستگاه صنعتی و کمکس
  • قهوه‌های فوری
  • پودر قهوه ترک
  • قهوه‌های برند خارجی مانند لاواتزا، ایلی و استارباکس
  • نوشیدنی و قهوه‌های خاص مانند قهوه سبز، قهوه عربی، مالاسا، پودر هات چاکلت، ماچا و…
  • وسایل سرو چای ماچا
  • انواع دمنوش
  • ماگ‌های مخصوص دم کردن دمنوش
  • انواع شکلات
  • دستگاه اسپرسو خانگی، قهوه ساز کپسولی، اسپرسو ساز
  • نانوپرس
  • آسیاب دستی و آسیاب برقی
  • موکاپات و جزوه (قهوه جوش)
  • کتل یا کتری مخصوص برای کمکس و…
  • اسکیل یا ترازوی دیجیتال
  • فرنچ پرس
  • همزن برقی کوچک برای فوم شیر
  • پیچر شیر
  • ظروف نگهداری و سرو قهوه (فنجان با سایزهای مختلف، ماگ، تراول ماگ، بانک قهوه)
  • تمپر
  • پودرها و مایعات مخصوص تمیز کردن دستگاه اسپرسو

چگونگی تامین محصول

برای تامین محصول قهوه فروشی اینترنتی نیز مانند بقیه فروشگاه‌ها شما باید به دنبال واردکنندگان و پخش‌کنندگان محصول باشید. در این بخش مهم‌ترین کار رایزنی برای خرید عمده یا جز از این فروشندگان با قیمتی مقرون به صرفه است. قیمت گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی باید به نحوی انجام شود که همچنان قیمت تمام شده شما از دیگر فروشندگان آنلاین قهوه پایین‌تر باشد تا بتوانید با آنها به رقابت بپردازید. همچنین در این راه شما می‌توانید در بخش ماگ و فنجان از هنرمندان گمنام سرامیک و سفال نیز کمک بگیرید. فراموش نکنید محصولاتی که قرار است در فروشگاه موجود کنید باید در دو طیف قیمتی ارزان و گران (کیفیت متوسط و کیفیت بالا) طبقه‌بندی شوند.

دراپ شیپینگ یا فروش

دراپ شیپینگ یکی از جدیدترین متدها برای فروش آنلاین شاپ‌ها است. در این روش شما نیازی به انبارداری محصولات ندارید. بلکه با تامین‌کننده و عمده فروش تماس گرفته و با آنها قراردادی خواهید بست. سپس بدون خرید و انبار کردن، محصول مورد نظر را در سایت خود قرار می‌دهید. زمانی که مشتری جنس مورد نظر را خریداری کرد، کافی‌ست تا با عمده فروش یا تامین‌کننده تماس بگیرید تا محصول را به همان اندازه که مشتری طلب کرده با احتساب قیمت عمده‌، آماده و برای شما ارسال کند. در این روش شما بدون اینکه از پیش سرمایه‌ای را برای انبار کردن محصولات در نظر بگیرید، می‌توانید محصولات را بفروشید و سود مورد نظر را بر روی آن لحاظ کنید.

۳. عکاسی، تولید محتوا و قیمت‌ گذاری

پس از مرحله تامین محصول، زمان راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی قهوه به‌طور رسمی فرا رسیده است. در این بخش شما لازم است از محصولات خود عکس‌برداری کنید. بهتر است تصاویر یک تم به‌خصوص (معمولاً عکس‌های فروشگاهی پشت سفید هستند) را دنبال کنند. پس از قرار دادن این تصاویر در دسته‌بندی‌های مرتبط، مرحله بعدی قیمت‌گذاری است. در این مرحله شما باید چند فاکتور را در نظر داشته باشید:

  • درصد سود بر روی هر محصول
  • درصد سود بر روی فروش‌های عمده
  • هزینه تقریبی بسته‌بندی
  • هزینه‌های جانبی شامل کارت ویزیت تبلیغاتی، برچسب لوگو، پلاستیک‌های بادکنکی محافظ و…
  • هزینه پست (آیا می‌خواهید هزینه پست به صورت تشویقی بر عهده خودتان باشد یا مشتری؟)

۴. ساخت فروشگاه اینترنتی قهوه با پادروشاپ

رحله آخر برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی قهوه، طراحی یک سایت کامل فروشگاهی است. راه‌های مختلفی برای ساخت سایت فروشگاهی وجود دارد که البته بعضاً هزینه‌های زیادی را متوجه شما خواهد کرد. اما استفاده از فروشگاه‌ سازهایی همچون پادروشاپ یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌هاست.

پادروشاپ کمک می‌کند تا وبسایت فروشگاهی اختصاصی خود را با تمام امکانات مورد نیاز مشتری بسازید. سایت ساخته شده به خوبی در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل قابل استفاده است و می‌تواند ترافیک ورودی خوبی برای سایت شما داشته باشد. همچنین قالب‌های آماده این فروشگاه‌ها دارای تمام امکانات مانند بخش دسته‌ بندی‌ محصولات، امکان ایجاد کد تخفیف برای جشنواره‌ها و مناسبت‌های مختلف (در بسیاری از مواقع به حساب پادرو)، قسمت مدیریت مشتریان و سفارش‌ها، درگاه پرداخت اینترنتی امن، پنل پیامکی و … است.

برای طراحی وبسایت فروشگاهی توسط پادروشاپ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اقدام به ایجاد فروشگاه اینترنتی رایگان اینستاگرامی کنید.
  • پس از ثبت نام در پادروشاپ باید فروشگاه اینستاگرامی خود را به پادرو متصل کنید.
  • لینکی که پادرو به شما می‌دهد را در بایو (Bio) پیج اینستاگرامی‌تان وارد کنید.
  • در مرحله بعد باید تعداد موجودی‌ هر محصول را وارد کرده و قیمت گذاری کنید.
  • در مرحله پایانی، مشخصات کامل کاربری خود را در پروفایل سایت تکمیل کنید.

همچنین الزامی به داشتن فروشگاه اینستاگرامی ندارید! شما می‌توانید پس از ثبت نام و ساخت فروشگاه خود،وارد «فروشگاه من» شده و محصولات خود را همراه با محتوای موردنیاز و قیمت گذاری، وارد کنید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا