عمومی

لیست قیمت اجاره ماشین آلات راهسازی

مقایسه نرخ ماشین آلات راهسازی سال ۱۴۰۰ با فهرست بها

بسیاری از پیمانکاران در زمان ارائه پیشنهاد قیمت و در مناقصات پروژه های راهسازی و محوطه سازی به سبب کمبود فرصت و به ناچار از قیمت های اعلام شده توسط سازمان برنامه و بودجه برای محاسبه هزینه اجاره ماشین آلات راهسازی استفاده می کنند. درحالیکه این قیمت ها الزاما صحیح نبوده و استفاده از آن می تواند سبب بروز ضرر و زیان قابل توجهی برای پیمانکاران گردد. در این مطلب به مقایسه نرخ ماشین آلات راهسازی در فهرست بها (نرخ عوامل موثر در فهرست بهای ۱۴۰۰) و نرخ واقعی اجاره ماشین آلات راهسازی در سال ۱۴۰۰ پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

نرخ اجاره ماشین آلات راهسازی سال ۱۴۰۰

برای آگاهی بهتر از هزینه ساعتی ماشین آلات راهسازی سال ۱۴۰۰ در ادامه نگاهی به نرخ های مصوب و اعلام شده از طرف اتحادیه صنف دارندگان ماشین های کمپرسی و راه سازی تهران و همچنین فهرست بهای سال ۱۴۰۰ اعلام شده از طرف سازمان برنامه و بودجه می اندازیم و در ادامه باطرح مثال هایی به مقایسه این دو نرخ می پردازیم.

مثالهایی از مقایسه نرخ ماشین آلات راهسازی سال ۱۴۰۰ با فهرست بها

برای تشریح این موضوع، مواردی از هزینه ساعتی ماشین آلات سال ۱۴۰۰ در فهرست بها در مقایسه با نرخ اجاره ماشین آلات راهسازی ۱۴۰۰ (منتشر شده از سوی اتحادیه صنف دارندگان ماشین های کمپرسی و راهسازی تهران) به نمایش در آمده است:

همانطور که مشاهده می شود (با فرض اینکه هر روز کاری معادل ۸ ساعت در نظر گرفته شود)، اجاره ساعتی لودر براساس نرخ عوامل موثر در فهرست بهای ۱۴۰۰ بین ۱،۱۰۰،۰۰۰ تا ۳،۵۰۰،۰۰۰ ریال بوده است. درحالیکه نرخ اجاره ساعتی لودر در اردیبهشت ۱۴۰۰ بین ۵۰۰،۰۰۰ تا ۳،۱۰۰،۰۰۰ ریال می باشد. همچنین اجاره ساعتی گریدر براساس نرخ عوامل موثر در فهرست بهای ۱۴۰۰ بین ۱،۴۰۰،۰۰۰ تا ۲،۲۰۰،۰۰۰ ریال بوده است. درحالیکه نرخ واقعی اجاره ساعتی گریدر در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۲،۵۰۰،۰۰۰ ریال می باشد.

براساس نرخ عوامل موثر در فهرست بهای ۱۴۰۰، اجاره ساعتی کامیون ۶ چرخ (تک محور) حدود ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال و اجاره ساعتی کامیون ۱۰ چرخ (جفت) حدود ۱،۱۰۰،۰۰۰ ریال است. درحالیکه براساس قیمت های اتحادیه در اردیبهشت ۱۴۰۰، اجاره ساعتی کامیون ۶ چرخ (تک محور) ۲،۵۰۰،۰۰۰ و کامیون ۱۰ چرخ (جفت) ۳،۵۰۰،۰۰۰ ریال می باشد.

نکات تکمیلی در خصوص محاسبه هزینه اجاره بها ماشین آلات

باید توجه داشت که مواردی در محاسبه هزینه ساعتی ماشین آلات راهسازی اعلام شده توسط سازمان برنامه و بودجه درنظر گرفته نشده است که موجب اختلاف در محاسبه قیمت می شود.

  1. چنانچه ماشین آلات در طول روز حتی به میزان یک ساعت هم کار کنند، یک روز کامل بابت اجاره شان درنظر گرفته می شود.
  2. چنانچه ماشین آلات در ررند اجرای کار به سنگ یا زمین دژ و یا لجن برخورد کنند، به قیمت اجاره افزوده خواهد شد.
  3. ماشین آلاتی که با تریلی جابجا می شوند، چنانچه در اختیار کارفرما قرار گیرند و کار آماده نباشد، نصف کرایه خود را دریافت خواهند نمود.

 بدیهی است که این اختلافات سبب می گردد یا قیمت پیشنهادی پیمانکار در مناقصات به قدری بالا باشد که موفق به گرفتن پروژه نشود و یا قیمت های پایینی را پیشنهاد نماید که در صورت گرفتن پروژه، دچار ضرر و زیان گردد.

لازم به ذکر است که بدلیل افزایش قیمت ها، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ نرخ ماشین آلات از سوی اتحادیه صنف دارندگان ماشین های کمپرسی و راهسازی تهران اصلاح گردیده که متعاقباً اعلام خواهد شد. علاوه بر دو مرجع فوق الذکر، پیمانکاران می توانند از نرخ ماشین آلات مرکز آمار ایران سال ۱۴۰۰ نیز استفاده کنند.

اگرچه قیمت های مندرج در فهرست بها بعنوان ملاک پرداخت به پیمانکاران درنظر گرفته می شوند اما این قیمت ها به هیچ عنوان نشان دهنده نرخ اجاره ماشین آلات راهسازی برای پیمانکاران نیستند. بنابراین، تعیین قیمت ماشین آلات عمرانی براساس زمان و محل اجرای پروژه و بصورت واقعی می تواند مانع از سوء برداشت از نرخ اجاره ماشین آلات راهسازی ۱۴۰۰ در فهرست بها گردیده و از ضرر و زیان پیمانکاران در پروژه های عمرانی جلوگیری نماید.

قوانین محاسباتی هزینه ماشین آلات و تجهیزات در عملیات پایپینگ

سرفصل هزینه ماشین آلات و تجهیزات عملیات پایپینگ نیز همانند سرفصل هزینه نیروی انسانی دارای تقسیم بندی خاص خود می باشد. در ابتدا بایستی دقت داشته باشید که در این سرفصل چه مواردی بایستی لحاظ گردد و تمهیداتی لازم برای پنهان نماندن برخی از اقلامی که زیاد مشهود نیستند، انجام داد.

دسته بندی ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در کارگاه در عملیات پایپینگ

دسته بندی هایی که در این بخش قرار دارد به شرح ذیل است:

  • ماشین آلات سبک همانند خودروهای سواری و باربر کوچک و …
  • تمامی ماشین آلات سنگین اعم از جرثقیل وکفی و…
  • تمامی ابزار آلات و تجهیزات اعم از دستگاه برش، رکتی فایر و …
  • تمامی اقلام مورد نیاز شامل کانکس، کانتینر و …

در این سرفصل از هزینه قرار خواهند گرفت.

دسته بندی کلی با توجه به هزینه ماشین آلات در عملیات پایپینگ

دسته بندی این سرفصل هزینه بدین شکل می باشد:

ماشین آلات، تجهیزات و ابزار و اقلام اجاره ای

منظور آن دسته از ماشین آلات و تجهیزاتی می باشد که در سازمان پروژه به صورت اجاره ای به کار گرفته می شوند، و یا به عبارت دیگر توسط پروژه و یا شرکت ، خریداری نمی گردد. عموماً این بخش از سرفصل فوق توسط پیمانکاران دست دوم اجاره ماشین آلات ، تامین می گردد و بهای آن به صورت ماهانه و در قالب اجاره بها به ایشان پرداخت می گردد.

اغلب آنچه در پروژه اتفاق می افتد، اجاره ماشین آلات و تجهیزات می باشد

ماشین آلات – تجهیزات و ابزار و اقلام سرمایه ای

منظور آن دسته از ماشین آلات و تجهیزاتی می باشد که توسط پروژه و یا شرکت، خریداری می گردد و پس از ثبت کد اموال آن، در پروژه به کار گرفته می شود.

اغلب آنچه در پروژه اتفاق می افتد، خرید ابزارآلات و اقلام می باشد.

هزینه ماشین آلات در عمل

بنابراین عموماً آنچه در این سرفصل از هزینه ماشین آلات، خریداری می گردد مربوط به ابزار و اقلام کار است و آنچه به صورت اجاره مورد استفاده قرار می گیرد، ماشین آلات و تجهیزات می باشد.

اگرچه در پاره ای از شرایط و بر حسب سناریو و آینده نگری نظام مالی شرکت، جای این دو عوض می شود. به عنوان مثال در شرایط مساعد مالی (پرداخت به موقع پول از سوی کارفرمای پروژه) در راستای افزایش سهام صاحبان سرمایه و با توجه به نظام مالی کشور (اقتصاد تورمی) و با توجه به شاخص های حداقل نزخ جذب کننده و ارزش فعلی پول و … سایر آیتم های مربوطه (که در بخش حسابداری مدیریت در خصوص آن به شما اطلاعات کافی ارائه خواهد شد) شرکت به جای اجاره ماشین آلات و تجهیزات، اقدام به خرید آنها می نماید.

استراتژی سازمان در خصوص خرید و یا اجاره ماشین آلات و تجهیزات مبحثی بسیار جامع و البته جالب است که در فصل مربوط به خود در کتاب ارائه خواهد گردید.

شاخص های هزینه های ماشین آلات در عملیات پایپینگ

شاخص های هزینه ماشین آلات شامل

  • هزینه اجاره
  • هزینه سوخت
  • هزینه تعمیرات و نگهداری
  • هزینه استهلاک
  • هزینه بیمه
  • هزینه راننده
  • هزینه ریگر

می باشد. که برای اطلاع از نحوه محاسبه و چگونگی اعمال این شاخص ها در عملیات پایپینگ به دوره های ما که به زودی منتشر می شود، مراجعه نمایید.

اجاره ماشین آلات عمرانی

شرکت ما مجری اجرای کلیه پروژه های راهسازی و عمرانی و همچنین پوشش سراسری خدمات اجاره انواع ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و عمرانی در تهران و استان های مهم کشور از جمله اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، مازندران، گیلان، اهواز، بندر عباس، سمنان و یزداین خدمات شامل اجاره انواع لودر، بیل مکانیکی، بابکت، نیسان، لودر، پیکور، بولدوزر، بیل سنگین و سبک و همچنین اجاره انواع کمپرسی سنگین و سبک

شرکت ما با سابقه درخشان در زمینه همکاری در زمینه ارائه خدمات عمرانی به بسیاری شرکت های خصوصی و دولتی در تهران و برخی شهرستان ها در زمینه شروع بکار انواع پروژه های راهسازی، عمرانی و ساختمانی این همکاری در برخی موارد توسط خود شرکت پیمانکاری میشود، و در برخی موارد این خدمات صرفا شامل ساپورت انواع ماشین آلات مربوطه صورت میگیرد، البته تا قبل از اخذ قرارداد کاری بین شرکت ما و شرکت های درخواست کننده این خدمات مراحل کارشناسی دقیق پروژه مورد نظر و اعلام تعداد و نوع ماشین مورد نظر و سپس اعلام زمان بندی حضور ماشین آلات مورد نظر در محل پروژه این امور توسط شرکت دریافت کننده و پیمانکار اعلام میگردد.

این اطلاعات قبل از اخذ قرار داد بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا شرکت طبق قرارداد مورد نظر پوشش پروژه را بر عهده دارد، و پس از اتمام زمان قرارداد هیچ مسئولیتی در قبال ارائه خدمات مورد نظر ندارد، علت این امر حجم بالای درخواست کننده های این امور است که مهم ترین آن نیز دفتر تهران است، زیرا زمان بندی های مورد نظر در رابطه با ارائه خدمات طبق قرارداد های گذشته مورد بررسی قرار میگیرد، لذا هر گونه محاسبه اشتباه توسط شرکت مربوطه به عهده خود پیمانکار است.ماشین آلات مورد نظر شامل

انواع بیل مکانیکی سبک و سنگین

بیل یکی از ماشین آلات مهم در زمینه عمرانی و مهندسی است، که دارای دکل و استیک و کابین فیرو در قسمت بالا و در زیر دارای پرخ های لاستیکی می باشد، از قابلیت های این ماشین میتوان به قابلیت نصب انواع پیکور، مته، سنگ جت، قیچی فلزبر، چنگک، گراب و ادوات نام برد.

انواع لودر

لودر جزو پر کاربرد و مهم ترینماشین آلات عمرانی است که دارای ویژگی هایی متعددی است که هر کدام به نوع خود بسیار مهم هستند، از جمله این ویژگی ها میاتوان به حفاری زیر زمینی، خاکریزی، بار کردن کامیون، حمل بتون، پر کردن انواع خندق ها اشاره کرد، لودر دارای انواع مختلف است از جمله آن میتوان به لودر چرخ لاستیکی، لودر چرخ زنجیری، بهکو لودر اشاره کرد،

انواع بلدوزر

بلدوزر یا همان هوار ساز جزو ماشین آلات صنعتی در راهسازی و عمرانی است که از طراحی نیاکان خود تراکتور پیروی میکند، اغلب بلدوزر ها دارای چرخ های زنجیری هستند و همچنین دارای یک تیغه بزرگ فولادی نیز در قسمت جلو هستند که توان هموار سازی بسیاری از سطح های سخت و نرم را براحتی دارد.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا