برترینهای کسب و کارجامعه

آموزش سئو برای افراد مبتدی

سئو وردپرس به زبان ساده

از آنجا که ۱/۵ سایت‌های دنیا و ایران با وردپرس ساخته شده‌اند؛ تصمیم گرفتم سئو سایت‌های وردپرسی را آموزش دهم. آماده‌اید؛ پس با من همراه باشید. سئو دسته بندی سایت فروشگاهی چنانچه دروس بالا را به دقت مطالعه کرده باشید؛ در وردپرس فقط کافی است نکات را پیاده‌سازی کنید. سئو وردپرس بعد از تحقیق کلمات کلیدی آغاز می شود. یعنی شما باید ابتدا تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام داده باشید و سپس شروع به سئو سایت وردپرسی خود کنید به زبان ساده اگر بخواهم بگویم؛ تحقیق کلمات کلیدی ربطی به هیچ پلتفرمی ندارد.

مراحل سئو سایت وردپرسی

در ادامه آموزش سئو مبتدی تا پیشرفته می‌خواهم سریع‌ترین روش سئو سایت‌های وردپرسی را به شما آموزش دهم. با من همراه باشید.

۱. انتخاب هاست/سرور پر سرعت

اوین گام این است که یک فضای میزبانی پر سرعت برای سایت خود تهیه کنیم. فضاهای میزبانی به ۲ شاخه اصلی تقسیم می‌شود:

  1. سرور: سرورها برای میزبانی سایت بسیار بهتر هستند اما مشکلی که دارند؛ گران بودن آن‌هاست. ضمن اینکه احتیاج به دانش مدیریت سرور دارند.
  2. هاست اشتراکی: سرعت پایین‌تری دارند اما ارزان‌تر هستند

اگر توانایی پرداخت هزینه‌های سرور را دارید و سایتتان بازدیدکننده بالایی دارد؛ بدیهی است که سرور گزینه بهتری است.

اما چنانچه توانایی پرداخت هزینه‌های سرور را ندارید یا هنوز بازدیدکنندگان سایتتتان خیلی بالا نیست؛ چاره‌ای ندارید جز اینکه از هاست استفاده کنید.

اگر تصمیم گرفتید هاست را انتخاب کنید حتما از هاست وردپرسی استفاده کنید. ضمن اینکه برای هاستتان هزینه بیشتری کنید و در خرید هاست اشتراکی خساست به خرج ندهید!! چرا که تاثیر مستقیم در سرعت سایتتان خواهد داشت.

۲. noindex کردن تمام صفحات در سایت‌های تازه تاسیس

اشتباهی که خیلی از افراد مبتدی‌ انجام می‌دهند این است که سایتی که هنوز آماده ایندکس نیست را به گوگل ارائه می‌دهند و بعد از مدتی صدها صفحه بی فایده ایندکس می‌شوند و بودجه خزش سایت را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین اگر صفحات سایتتان هنوز آماده ایندکس شدن نیست؛ وارد تنظیمات وردپرس شوید و با یک کلیک تمام صفحات سایت را نوایندکس کنید.

۳. نصب و پیکربندی افزونه یواست

اولین کار شما این است که افزونه یواست سئو را نصب کنید. البته با افزونه رنک مث هم می‌توانید کار کنید اما من یواست را ترجیح می‌دهم. افزونه یواست دارای امکانات بسیار زیادی است و تقریبا ۱۰۰٪ سئو تکنیکال سایت وردپرسی خود را می‌توانید با آن انجام دهید. افزونه یواست دو ورژن رایگان و پولی دارد. پیشنهاد من خرید و نصب نسخه پولی این افزونه است. سایت‌های ایرانی نیز نسخه حرفه‌ای افزونه یواست را می‌فروشند.

۴. بهینه‌سازی تنظیمات خزش وردپرس

بعد از نصب افزونه یواست؛ باید افزونه را پیکربندی کنید. مراحل زیر را انجام دهید و اگر به مراحل آشنا نیستید؛ در بخش پایین‌تر طبق اینفوگرافیک عمل کنید:

  1. در بک‌اند وردپرس و در منوی اصلی؛ روی پیکربندی گام به گام کلیک کنید.
  2. اگر سایتتان هنوز بهینه نیست روی گزینه دوم کلیک کنید.
  3. اگر فروشگاه آنلاین دارید یا یک شرکت هستید گزینه شرکت را بزنید و در غیر این صورت گزینه شخص را بزنید.
  4. لوگو سایتتان را آپلود کنید.
  5. اگر برند معروفی نیستید؛ نام کوتاه از سایتتان بنویسید. این متن در انتهای تگ تایتل تمام صفحات قرار می‌گیرد.
  6. آدرس شبکه‌های اجتماعی مهم‌تان را وارد کنید.
  7. در قسمت بعد؛ هر بخشی از سایتتان که می‌خواهید ایندکس شود را علامت بزنید. هر بخشی که اینجا علامت بزنید در نقشه سایتتان به نمایش در می‌آید. مثلا اگر نمی‌خواهید بلاک‌های سایتتان ایندکس نشود؛ گزینه را روی خیر قرار دهید. در این بخش؛ سعی کنید بسیار با وسواس عمل کنید.
  8. اگر فقط خودتان نویسنده سایت هستید؛ گزینه خیر را بزنید.
  9. در این قسمت؛ علامت – را انتخاب کنید.

۵. ساختارسازی پرمالینک‌ها

در این بخش قرار است ساختار آدرس‌های سایت را درست کنید که بخش بسیار مهمی است. هر وب‌سایت با توجه به معماری محتوایی که انجام می‌دهد می‌تواند ساختار متفاوتی داشته باشد. اما در تمام وب‌سایت‌ها باید یک‌سری اصول مهم رعایت شود:

  • از کلمات مرتبط به محتوای صفحه استفاده شود.
  • حدالامکان کوتاه باشد.
  • از کلمات رابط مثل “و، با” یا کلمات اینچنینی استفاده نشود.
  • اگر ممکن بود لاتین باشد؛ در غیر این صورت فارسی باشد.

ساختاری که در ادامه توضیح می‌دهم یک ساختار عمومی است و برای اکثر سایت‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. برای ایجاد آدرس‌های بهینه در سایت وردپرسی؛ مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد منوی تنظیمات -> پیوندهای یکتا شوید.
  2. گزینه نوشته‌ها را روی ساختار دلخواه بگذارید.
  3. در کادر خالی ساختار دلخواه؛ عبارت /%blog/%postname/ را وارد کنید.
  4. در بخش “مبنای دسته” چیزی وارد نکنید.

اگر سایتتان فروشگاهی است چک کنید پیوندهای یکتای محصول روی حالت پیش‌فرض باشد. (در فصل بعد در مورد سئو فروشگاه اینترنتی بیشتر توضیح می‌دهم)

۶. افزایش سرعت سایت وردپرس

سرعت سایت؛ یکی از فاکتورهای مستقیم رتبه‌بندی است. بنابراین باید سرعت سایت را تا حد امکان بالا ببرید. البته معیار سنجش سرعت سایت از نظر گوگل؛ core web vitals است که در درس سئو تکنیکال به آن پرداختیم. بیایید ابتدا بررسی کنیم چه نکاتی در افزایش سرعت سایت موثر هستند:

  • استفاده از میزبان پرسرعت
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • حداقل‌سازی فایل‌های جاوااسکریپت و CSS
  • استفاده از سیستم کش
  • استفاده از CDN
  • بهینه‌سازی دریافت اطلاعات از دیتابیس
  • استفاده از اسلش / پایانی در آدرس صفحات

علاوه بر نکات بالا موارد دیگری هم در سرعت سایت موثر هستند. ضمن اینکه تعدادی از موارد بالا مانند حداقل‌سازی فایل‌های جاوااسکریپت و CSS در وردپرس امکان‌پذیر نیست و باید به دنبال راه‌های جایگزین بود. خبر خوب این است که برای افزایش سرعت سایت وردپرسی راهکارهای زیادی داریم. برای پاس کردن معیارهای core web vitals و افزایش سرعت سایت وردپرستان کارهای زیر را انجام دهید:

  • از میزبانی پر سرعت استفاده کنید.
  • افزونه wp-rocket را نصب کنید و سیستم کش را فعال کنید.
  • سایتتان را به کلادفلیر متصل کنید و سیستم کش کلادفلیر را فعال کنید.
  • در بالای صفحه از تصاویر سنگین استفاده نکنید.
  • عرض و ارتفاع تصاویر را هم‌اندازه فضای واقعی تعریف کنید. (تصویر ۸۰۰px را در فضای ۶۰۰px قرار ندهید)
  • از پلاگین‌های کمتری استفاده کنید.
  • از قالب‌ بهینه‌شده استفاده کنید.

با انجام کارهای بالا؛ سایتتان ده‌هها برابر سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

۷. نصب گواهی SSL

گواهی SSL برای https شدن سایت یکی از فاکتورهای کوچک رتبه‌بندی است. اما به نظر من یکی از الزامات سایت‌های جدید است. از زمانی که مرورگر کروم؛ علامت not secure را در کنار سایت‌های بدون https به نمایش درآورد کاربران نیز برای استفاده از چنین سایت‌هایی مردد هستند. خوشبختانه برای https کردن سایت کار سختی پیش رو ندارید!

فقط کافی است به شرکت هاستینگ خود تیکت بزنید و درخواست کنید https را برای شما فعال کنند. شرکت‌‌های هاستینگ؛ معمولا پلن‌های رایگان https نیز دارند اما شما از پلن پولی https استفاده کنید. در فصل سئو تکنیکال توضیح دادم در صورتی که آدرس‌های سایتتان قبلا با http ایندکس شده‌اند چه کاری باید انجام دهید.

۸. انتخاب قالب مناسب

قالب وردپرس تاثیر زیادی در سئو سایت‌های وردپرسی دارد. به ۳ دلیل اصلی:

  • کدهای قالب در تمام سایت تکرار می‌شوند و اگر مبتنی بر سئو نباشند با مشکل مواجه می‌شوید.
  • قالب تاثیر زیادی در سرعت سایتتان دارد.
  • ظاهر سایت شما و تجربه کاربری از قالب تاثیر می‌گیرد.

برای انتخاب قالب مناسب وردپرس؛ ۲ کار زیر را انجام دهید:

  1. در گوگل جستجو کنید: Best SEO Friendly WordPress Themes.
  2. ۵ قالب که با اهداف سایت شما مطابق است (مثلا اگر فروشگاه اینترنتی هستید؛ بدیهی است قالب مناسب فروشگاه اینترنتی نیاز دارید) را انتخاب کنید.
  3. نظرات مربوط به قالب را بررسی کنید و تعدادی از سایت‌‌هایی که با این قالب ارائه شده‌اند را بررسی کنید.
  4. آپدیت مداوم قالب، یک سیگنال مثبت برای بهینه بودن است.

 کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی، کلمه ای است که محتوای صفحه یا پست شما را به بهترین شکل توصیف می کند. همچنین به مخاطب کمک می کند تا از طریق موتورهای جستجو به سمت سایت شما هدایت شود. به عنوان مثال کلمه آموزش سئو یک کلمه کلیدی از سایت کارکوک است، مخاطبان و موتورهای جستجو با استفاده از این کلمه متوجه موضوع کلی این صفحه می شوند. همچنین وقتی کاربر در گوگل این کلمه را جستجو می کند می تواند وارد سایت کارکوک شود. پس کلمات کلیدی از اهمیت زیادی برخوردار هستند، زیرا باعث می شود مخاطبان هدف وارد سایت ما شود.

انواع کلمه کلیدی

برای رتبه گیری سریع تر در گوگل ابتدا لازم است که انواع کلمات کلیدی را بشناسید و کاملا آنها را درک کنید، در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

اگزکت مچ (Exact Match) : کلمه کلیدی Exact Match همان کلمه کلیدی اصلی می باشد که قصد داریم سئو کنیم. مثال کلمه آموزش سئو

برود مچ (Broad Match) : کلمه کلیدی Broad Match یعنی کلمه کلیدی اصلی شما + پسوند یا پیشوند : مثلا دوره آموزش سئو – آموزش سئو حضوری

فیریز مچ (Phrase Match) : کلمه کلیدی Phrase Match یعنی حضور کلمه کلیدی اصلی شما در جمله: مثلا بهترین

کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keyword) : کلمات کلیدی بلند در واقع عبارت های طولانی که بیشتر از سه کلمه تشکیل شده اند می باشد. مثلا آموزش صفر تا صد سئو رایگان

کلمات کلیدی متوسط (Mid-Tail Keywords) : کلمات کلیدی هستند که شامل دو یا سه کلمه می شوند. مثلا آموزش سئو پیشرفته

کلمات کلیدی lsi یا هم مفهوم (Latent Semantic Indexing) : کلمات کلیدی lsi کلماتی هستند که با یک مفهوم یا عبارت خاص ارتباط معنایی دارند. بطور مثال تصور کنید می خواهید در مورد “آموزش سئو” مقاله ای بنویسید کلمات کلیدی هم مفهومی که از آنها استفاده می کنید به احتمال زیاد موارد زیر می باشد:

آموزش سئو رایگان

آموزش سئو پیشرفته

آموزش سئو مبتدی

آموزش سئو حرفه ای

برای درک کامل کلمات کلیدی lsi می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

لینک دادن به چه معناست؟

لینک دادن به سایت یعنی اینکه شما از سایت های b، c ،e و z برای سایت خود با یک انکرتکست مناسب پیوندی بگیرید. به طور مثال ما از سایت Z با کلمه اموزش سئو یک لینک به سایت خودمان می دهیم، به این فرایند لینک دادن می گویند.

انکرتکست چیست؟

Anchor Text کلمات موجود در یک لینک که به آدرس دیگری لینک می دهند. یعنی در واقع همان کلمه ای که کاربر آن را در متن مشاهده می کند و تصمیم می گیرد که روی آن کلیک کند و وارد آدرس جدیدی شود. انکرتکست ها روی سئو سایت هم تاثیر زیادی دارند چرا که در لینک سازی های داخلی و خارجی پرکاربرد هستند و می توانند قدرت یک صفحه را برای یک کلمه خاص افزایش دهد. موتور های جستجو هم از طریق لینک های موجود در صفحات متوجه آدرس صفحه مقصد می شوند.

همچنین کاربر می تواند تشخیص دهد که وارد چه صفحه ای می شود. در قدیم به جای استفاده از انکرتکست خاص که یک کلمه کلیدی است، از نوشته هایی مانند اینجا کلیک کنید یا وارد این لینک شوید استفاده می شد، که مفهوم زیادی از صفحه مقصد به ما نشان نمی داد و این نوع لینک سازی تاثیر زیادی هم برای سئو نداشت.

ارگانیک سرچ چیست؟

ارگانیک سرچ یا جستجوی طبیعی یعنی اینکه صفحه ما به صورت طبیعی و بدون هیچ پرداخت هزینه ای در نتایج جستجو قرار بگیرد. زمانی این اتفاق برای سایت شما رخ می دهد که با استفاده از اصولی که در آموزش سئو یاد می گیرید صفحه خود را سئو کنید. تا موتورهای جستجو مخصوصا گوگل سایت شما را در نتایج خود نمایش دهند. اما راه دیگری هم وجود دارد که غیر ارگانیک می باشد این است که شما با پرداخت هزینه ای به گوگل (گوگل ادوردز) می توانید صفحات خود را به رتبه اول نتایج گوگل بیاورید.

جستجوی غیرطبیعی و نتیجه سریع در گوگل

یکی از راه هایی که می شود با آن نتیجه سریع در گوگل کسب کرد، روش استفاده از تبلیغات گوگل می باشد. در این روش شما با پرداخت کردن هزینه ای به گوگل می توانید صفحات سایت خود را به نتیجه برتر برسانید. روش کار به این صورت است که با توجه به سختی کلمه شما، گوگل مبلغی را برای هر کلیک مشخص می کند. و بعد از اینکه کاربر وارد سایت شما شد این مبلغ از شارژ اصلی شما کم می شود. شما می توانید حساب خود را از 20 دلار به بالا شارژ کنید.

مهم ترین عیب این روش این است که با توجه به بالا و پایین شدن قیمت ارز، ممکن است هزینه های شما در آینده خیلی زیادتر شود که اصلا این روش تبلیغاتی برای شما به صرفه نباشد. همچنین در برخی از حوزه ها به دلیل اینکه رقابت زیادی در آن وجود دارد، عده ای سعی می کنند تا روی لینک های شما بی دلیل کلیک کرده تا شارژ شما به اتمام برسد. و ممکن است در برخی از مواقع شارژ حساب شما برای یکی دو روز بیشتر کفاف ندهد. راه حل همه این مشکلات استفاده از سئو است.

فواید استفاده از سئو در کسب و کار چیست؟

مزایای استفاده از سئو درکسب و کار بسیار زیاد است که نتیجه آن شما را بسیار خوشنود می‌کند. مهم‌ترین دستاورد استفاده از سئو، بالا بردن ترافیک وب سایت شما است که نتیجه بهینه‌سازی است. اگر از فواید سئو بی خبر هستید حتماً گزینه‌های زیر را مطالعه فرمایید.

*افزایش قابل توجه بازدید کنندگان وب سایت

*افزایش ترافیک وب سایت

*افزایش چند برابری فروش یا ارائه خدمات

*کاش هزینه تبلیغاتی

*کارآمد بودن همیشگی سئو

*بدست آوردن اعتماد و اعتبار کاری

*یک استراتژی دراز مدت

*بالا بردن آگاهی و دانش مشتریان

*افزایش معرفی برند شما

*بالا بردن تعداد مشتری

*بالا رفتن تعداد مراجعین سایت شما

*کنترل تبادلات

*کارآمد بودن حتی در خرید بصورت آفلاین

*پیشرفت در مقایسه با سایر رقبای کاری

*معرفی شدن به بازار‌های جدید

نتیجهگیری

در این مقاله سعی کردیم به سؤال‌های سئو چیست؟ سئوکار چه وظیفه‌ای دارد؟ آموزش سئو بصورت مبتدی چگونه است؟ پاسخ دهیم. امیدواریم از خواندن مطالب بالا حداکثر استفاده را داشته باشید و از قدرت سئو بر کسب و کارتان غافل نشوید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا