برترینهای کسب و کارجامعه

ارتفاع دریچه بازدید فاضلاب از کف

دریچه بازدید فاضلاب چیست؟

تمام خطوط لوله کشی منزلتان، در یک نقطه (لوله اصلی فاضلاب) جمع می شود. و از فونداسیون شما، از کل ساختمان به سیستم فاضلاب شهری خارج می شود.  در پارکینگ منزل دریچه هایی که بر سر لوله های رایزر اصلی نصب  می شوند، می توان مشاهده کرد. لوله های که از خانه شما خارج می شود، توسط لوله کشی شیب دار یا کمی زاویه دارند، تا آب پایین تر رفته و خارج می شود.  وقوع سیل، بارش باران، طوفان و باد موجب انسداد در خط فاضلاب شهری می شود. موج در حال حرکت، جریان آب را به عقب می راند. مسدود شدن می تواند آب را از خیابان، یا خط فاضلاب شما به داخل خانه شما عقب نشینی کند و نیاز به خدمات تخصصی لوله بازکنی خواهید داشت.

کاربرد دریچه بازدید

وجود یک دریچه بازدید فاضلاب در پارکینگ از ورود آب فاضلاب به خانه شما جلوگیری می کند. شما می توانید با استفاده از یک دریچه بزرگ از عبور آب به خانه جلوگیری کنید. همانطور که سطح آب در لوله اصلی فاضلاب شما بالا می رود، فلپ لوله را می بندد و از برگشت آب، پر شدن فاضلاب از زیرزمین یا حمام به سیستم فاضلاب شما جلوگیری می کند. با انسداد فاضلاب پشت بام در هنگام بارندگی، احتمالا نیاز به سرویسکار دارید. پس از تماس شما و اعزام نیرو ابتدا از کف شور پشت بام شروع به فنر زنی لوله می کند.

در انسداد لوله در متراژ پایین تر لوله، باز می شود. ولی اگر ساختمان 4 یا 5 طبقه باشد نیاز به فنر بزرگ تر و بلندتری دارد. در این مواقع وجود یک دریچه ی بازدید در پارکینگ به شما کمک بسیار زیادی می کند. زیرا انسداد لوله پشت بام اکثرا از زانویی پارکینگ رخ می دهد. در صورت گرفتگی پشت بام سرویسکار به راحتی می تواند دریچه بازدید را از پارکینگ باز کرده و از همان محل فورا گرفتگی را باز کند.

دریچه پس‌آب زیرزمین هنگام وقوع سیل

دریچه پس‌آب مقداری محافظت در برابر فاضلاب شهری را از بازگشت به خانه شما فراهم می‌کند. در صورت نفوذ سیلاب به خانه شما، آب توسط سوراخ‌ها و شکاف‌هایی در فونداسیون شما پیدا کرده و به آن نفوذ می کند. از آنجایی که مقدار زیادی آب از طریق سیستم فاضلاب شهر جریان دارد، دریچه مانع از ورود فاضلاب به خانه شما می شود. حداقل آب زیرزمین شما از آب باران یا آب زیرزمینی می شود و نه فاضلاب خام.

مزایای نصب دریچه بازدید

گرفتگی لوله فاضلاب امری طبیعی می باشد. در اکثر خانه ها و ساختمان های کلنگی به دلیل کوچکی مکان امکان نصب دریچه بازدید وجود نداشت. عده ی زیادی از پیمانکاران وجود دریچه بازدید را ضروری ندانسته و از فواید آن اطلاعی نداشتند. امروزه با تعدد ساختمان ها و آپارتمان نشینی لوله کشی پیشرفته و کاربردی برای هر ساختمان مهم و ضروری است.

در صورت عدم نصب دریچه بازدید فاضلاب در ساختمان، هنگام انسداد لوله ی فاضلاب اصلی باید تمام لوله ها را بشکافید. و از نو کار لوله کشی را اجرا کنید. اما وجود یک دریچه بازدید تمام این مشکل ها را رفع کند. هنگام گرفتگی فاضلاب به راحتی سرویسکار لوله، دریچه را باز کرده و از همان محل گرفتگی را رفع می کند. ساختمان هایی که پارکینگ شان بزرگ بوده، و متراژ لوله کشی آن از 50 متر بیشتر است . اگر دریچه بازدید در این ساختمان ها بکار برده نشود، هنگام رفع گرفتگی فاضلاب خانه کار سخت تر می شود.

انسداد لوله سرویس بهداشتی و آشپزخانه

منازل قدیمی مدام مشکل گرفتگی در چاه توالت یا آشپزخانه را دارند. برای مثال اگر فاضلاب توالت طبقه ی دوم در یک ساختمان 4 طبقه مسدود شود، به احتمال زیاد هنگام فنر زنی طبقه ی دوم، طبقه ی اول نیز مسدود خواهد شد. علت این مشکل لوله کشی نادرست ساختمان می باشد. لوله کش فاضلاب باید هر کدام از واحد ها را جداگانه به لوله اصلی وصل نماید. در انتهای هر رایزر دریچه بازدید قرار دهد، تا گرفتگی ها ی دیگر طبقات رخ ندهد. انسداد در لوله فاضلاب یک واحد، ربطی به واحد دیگر نداشته و مشکلی برای آن ایجاد نمی کند.

دریچه اگو فاضلاب چیست و کاربرد آن

در لوله کشی ساختمان های قدیمی، که ابتدا یک چاه در پارکینگ یا حیاط ساختمان حفر می کردند. و یک لوله ی اصلی از بالای ساختمان به پایین هدایت می کردند. تمام لوله های فرعی واحد ها به این لوله وصل می شدند. انتهای لوله اصلی که از بالای ساختمان امده بود، به چاه فاضلاب ختم میشد. در منازل مشکلاتی از جمله گرفتگی فاضلاب اصلی ،ترک لوله بر اثر فشار استفاده ی واحد ها، نم زدگی به دیواره ساختمان و سقف واحد ها رخ می داد .

اما امروزه توسط لوله کشی حرفه ای و مدرن تمام رایز های اصلی را برای سه یا 4 واحد در نظر می گیرند. تا هنگام گرفتگی و استفاده واحد ها مشکلی رخ ندهد. در انتهای هر رایزر اصلی یک دریچه ی بازدید قرار داده تا هنگام بارندگی و غیره دریچه را باز کنند. تا از همان محل مشکل را برطرف شود.

دلیل نیاز به دریچه ی اگو

حفر چاه در قدیم توسط مقنی و چند کارگر انجام می شد. علاوه بر اینکه کار حفر خیلی کند پیش می رفت، در متراژهای بالاتر امکان بیشتر حفر وجود نداشت. چاه های حفر شده معمولا  10 متر میله و 25 متر انبار داشت. امروزه اکثر چاه های فاضلاب با افزایش جمعیت و ساختمان های بزرگ زود پر می شوند. شهرداری در چند سال اخیر در مواجه با این مشکل اقدام به حفر منحول ها و اگوهای فاضلاب در کوچه و خیابان ها نمود.

بعد از 8 سال، اگو های شهری را در مرکز و جنوب شهر به وجود آوردند. البته حفر اگو های فاضلاب در غرب و شمال شهر تهران همچنان ادامه دارد. اکثر منازل همچنان با تخلیه مداوم چاه سروکار دارند. احتمالا محل های دارای اگو فاضلاب و متصل به اگو شهری، جلوی ورودی درب پارکینگ یا منزل، دریچه های پلاستیکی به رنگ آبی قابل مشاهده است. که همان دریچه بازدید فاضلاب نام دارند.

چرا دریچه بازدید فاضلاب شهری در ورودی درب منزل است؟

شهرداری هنگان حفر اگو فاضلاب، به تمامی منازل اعلام کرد، تا لوله کشی فاضلاب را از چاه فاضلاب به بیرون منزل هدایت کنند. هزینه ی این کار از دهانه ی چاه فاضلاب تا پشت درب منزل به عهده ی صاحب خانه می باشد. و ما بقی هزینه از بیرون درب تا اگو و منحول شهرداری به عهده ی شهرداری می باشد. هنگامی که شهرداری لوله ی فاضلاب را از جلو ی درب به اگو وصل می کند، مابین لوله ی اگو و فاضلاب که از منزل به بیرون می آید، یک لوله ی 8 اینچ به صورت عمودی سه راهی زده و به سمت بالا منتهی می کند.

محل نصب دریچه بازدید فاضلاب

در  قسمت بالای لوله ی عمودی که در ورودی منزل قرار دارد یک دریچه می گذارند. تا هنگام انسداد لوله آن را باز کنیم. تا از آنجا داخل فاضلاب را بررسی کنیم. اگر آب، داخل لوله ی عمودی تجمع پیدا کند، رفع گرفتگی آن به عهده ی شهرداری می باشد. دریچه بازدید فاضلاب برای رفع مشکلات گرفتگی سیفون، لوله ها و زانوها و تمیز کردن آن ها در ساختمان کاربرد دارند. با وجود این دریچه، دیگر لازم نیست لوله شکافته شود. دریچه هنگام لوله کشی ساختمان در بعضی قسمت های لوله های ساختمان نصب می شود. تا هنگام گرفتگی لوله ها و زانو ها را بدون نیاز به درآوردن لوله ها و دسترسی مستقیم به قسمت گرفتگی، مشکلش را برطرف کرد.

محل های نصب دریچه بازدید فاضلاب

در هر سیستم فاضلاب باید تعداد کافی دریچه بازدید در پایین ترین نقطه هر لوله

  • فاضلاب قائم
  • در سر زانو سه راهه ها
  • موقع اتصال یک لوله فرعی به لوله اصلی دیگر
  • در هر تغییر مسیر ها
  • لوله اصلی فاضلاب ساختمان که از دیوار خارجی عبور می کند نصب نمود.

منبع مقاله:

لوله بازکنی تجریش

لوله بازکنی تهران

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا