برترینهای کسب و کارعمومی

مشخصات رنگ ترافیکی

رنگ ترافیکی چیست؟ انواع رنگ ترافیکی

رنگ ترافیکی چیست؟ تا به حال برایتان سوال پیش آمده رنگ هایی که برای خط کشی و علائم در بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌ها استفاده می‌شود چه رنگی‌هایی هستند که در هر شرایط آب وهوایی و با حجم بالای تردد خودروها از بین نمی‌روند و آسیبی نمی‌بینند؟ یا اینکه بدانید اجرای رنگ ترافیکی  به چه صورتی انجام می‌شود؟ رنگ ترافیکی ارزان قیمت را از کجا تهیه کنم؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بدانید.

رنگ ترافیکی چیست؟

مهم‌ترین راه ارتباطی جاده و خیابان‌ها می‌باشند که از طریق آن‌ها هر روزه رفت و آمدهای بسیاری صورت می‌گیرد. سالم سازی و بی‌خطربودن راه‌ها اهمیت زیادی دارد برای این کار از علائم راهنمایی رانندگی و خط کشی جاده‌ها و خیابان‌ها استفاده می‌شود تا مسیر درست را به راننده و افراد پیاده نشان داده شود. برای رسم کردن علائم و خط کشی‌ها روی آسفالت و بتن از رنگ‌های مخصوص به نام رنگ ترافیکی استفاده می‌شود.

نحوه استفاده رنگ ترافیکی

رنگ ترافیکی با توجه به ویژگی و ساختار شیمیایی که دارد برای این کار بسیار مناسب می‌باشد زیرا ماندگاری خیلی خوبی دارد و با رفت و آمدهای زیاد آسیب نمی‌بیند این ویژگی باعث کم شدن هزینه‌ها برای رنگ کردن می‌شود و از همه مهم‌ترسرعت خشک شدن بالایی دارد.

با تحمل و مقاومت فوق العاده‌ایی که دارد در شرایط نامساعد آب وهوایی و شرایط‌های مختلف تغییر نمی‌کند و از بین نمی‌رود.

از دیگر ویژگی‌های رنگ ترافیکی که باعث اهمیت آن شده است چسبندگی، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر آب و اصطحکاک می‌باشد.

برای علامت گذاری منطقه، مشخص کردن محدوده، پارکینگ‌ها، راهنمایی و کنترل خودرو ها درمسیر درست و خط کشی بزرگراه و خیابان و غیره از رنگ‌های ترافیکی به کاربرده می رود.

انواع رنگ های ترافیکی

رنگ ترافیکی متناسب با مقصود و شرایط و کاربرد انواع متفاوتی دارد و به 3 گروه تقسیم شده‌اند:

  • رنگ ترافیکی سرد
  • رنگ ترافیکی گرم
  • رنگ ترافیکی چند جزئی

رنگ ترافیکی سرد

بخاطر ساختار و اجزای رنگ ترافیکی سرد برای خشک شدن نیاز به دمای بالا نیست. برای خط کشی خیابان داخل و خارج شهر به کار برده می‌شود. ماندگاری این رنگ 6 ماه تا یک سال است و اجرای آن با ماشین خط کشی و دستی نیزانجام می‌شود.

3 نوع رنگ ترافیکی سرد وجود دارد

  • رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین‌های کلر و کائوچو
  • رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین‌های آکریلیک ترمو پلاست
  • رنگ ترافیکی سرد چند جزئی

رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین‌های کلر و کائوچو

1.رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین ترکیبی آلکید و کلرو کائوچو می‌باشد. زمان خشک شدن بسیار کم و چسبندگی عالی روی سطوح آسفالت و بتن دارد.

تک جزئی تولید می‌شود. استقامت مکانیکی و خواص تیکسوتروپی خوب و مقاومت در برابر آب و بازها از دیگر ویژگی‌های رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین‌های کلر و کائوچو می‌باشد.

رنگ ترافیکی سرد برپایه رزین آکریلیک ترموپلاست و پایه حلال و پایه آب ساخته شده است. چسبندگی قوی و سرعت خشک شدن بالا روی سطوح سیمانی دارد. مقاومت این محصول در برابر رطوبت و اسید و باز و آب فوق العاده است.

حین استفاده از رنگ ترافیکی سرد بر پایه رزین آکریلیک ترمو پلاست در محیط های بسته حتما از وسایل ایمنی استفاده کنید. این رنگ باید ازآتش و جرقه دور نگه داشته شود زیرا اشتغال زا می‌باشد و خطر آفرین است.

هنگام استفاده اگر روی پوست یا چشم شما ریخته شد، حتما با آب فراوان بشویید.

رنگ ترافیکی گرم

رنگ ترافیکی گرم برپایه رزین هیدروکربنی و آلکیدی می‌باشد. این محصول با عنوان رنگ ترافیکی گرم ترمو پلاست نیز شناخته می‌شود.

به صورت پودر و جامد تولید شده و قبل از استفاده دمای آن را تا حد مشخصی باید افزایش داد و روی سطح مورد نظر استفاده گردد.

از ویژگی‌های رنگ ترافیکی گرم زمان خشک شدن بسیار کم است و خواص فیزیکی_مکانیکی و مقاومت سایش فوق العاده‌ای دارد و می‌توان در ضخامت بالا استفاده شود به همین خاطر در مسیرهای پر رفت و آمد مانند اتوبان و بزرگ راه ها اجرا می‌شود.

برخی عوامل مانند زنجیر چرخ در زمستان، روغن ریزی (مخصوصا در رنگ های ترافیکی گرم) و زیر سازی نامناسب آسفالت موجب ماندگاری کمتر رنگ ترافیکی می‌شود.

نحوه استفاده رنگ ترافیکی

اجرای رنگ ترافیکی برای رسم خطوط و علائم معمولا از دستگاه‌ها و تجهیزات علامت گذاری صورت می‌گیرد. خط کشی‌ها و علامت‌های خیابان متناسب با موقعیت، سرعت و عملکرد عابر پیاده است. خط‌های جدا کننده برای معین کردن محل خطرساز یا نزدیک شدن به خطر استفاده می‌شود.

خط کشی محورهای طولانی و ناپیوسته (جداکننده)

خط کشی این محورها بسیار حائز اهمیت است زیرا یکی از اصلی ترین عامل بی‌خطر کردن مسیر و ایمن سازی جاده است.

خط کشی و اجرا رنگ ترافیکی سرد

برای رسم علائم ترافیکی و خط کشی خیابان‌ها می‌توان از رنگ ترافیکی سرد (رنگ تک جزئی) استفاده کرد. حین اجرا رنگ ترافیکی با توجه به خواسته کارفرما پروژه می‌توان از دانه‌های شیشه‌ای به کار برد. از رنگ ترافیکی سرد به عنوان خط کشی محور در خارج از شهر استفاده می‌شود. وقتی برای خط کشی محور استفاده می‌شود، با ضخامت استاندارد اجرا می‌شود تا ماندگاری بهتری داشته باشد.

خط کشی رنگ گرم و انواع آن چیست؟

رنگ گرم بصورت پودری بوده و در اثر اعمال حرارت 200 درجه سانتیگراد توسط دستگاه های پیش گرم کن تبدیل به رنگ مایع شده و سپس به دستگاه خط کشی رنگ گرم انتقال  بر روی زمین اعمال میگردد و به محض پاشش روی زمین سرد شده و جامد می گردد، این نوع رنگ ها ماندگاری و دوام بالایی دارند.

انواع رنگ گرم و خط کشی آن به سه صورت، اسپری، اسکرید و استکروژن می باشد که متفاوت از همدیگر هستند.

هر متر خط کشی بصورت اسکرید با عرض15 سانتی متر حدود 800 گرم رنگ استفاده می شود و ضخامت حدود 1200 الی 3000 میکرون بدست می آید.

خط کشی بصورت اکستروژن شبیه اسکرید می باشد که بصورت منقطع و به اندازه های 5سانتی متر خالی صورت می پذیرد.

از خط کشی اکستروژن(لرزاننده) در خط کشی کنار اتوبان ها و بزرگراه ها برای هشدار به راننده استفاده می گردد.

قبل از اعمال رنگ گرم پرایمر مخصوص رنگ گرم اعمال می گردد و سپس خط کشی رنگ گرم صورت می پذیرد.

خط کشی و اجرا رنگ ترافیکی گرم در تهران

با اجرا رنگ ترافیکی گرم با توجه به روش اجرا و ضخامت رنگ، طول عمر متفاوتی دارد. هنگام اجرای رنگ ترافیکی گرم می‌توانید از دانه‌های شفاف استفاده کنید.

دوام رنگ گرم با اجرا روش اسپری و ضخامت رنگ هزارو پانصد میکرون باشد، یک سال و شش ماه می‌باشد.

اجرای رنگ گرم با روش اکستروژن و ضخامت شش هزار میکرون، ماندگاری سه سال دارد. در روش اسکرید و ضخامت سه هزار میکرون، دوام رنگ ترافیکی سه سال است.

خط کشی و اجرا رنگ ترافیکی دو جزئی

ویژگی که باعث تفاوت این رنگ با دیگر رنگ‌ها می‌شود این است که می‌توان بعد از اجرا لاک ضد جرم روی خط کشی‌ها زده شود که باعث افزایش طول عمر رنگ ترافیکی می‌شود.

هنگام اجرا رنگ ترافیکی دو جزئی می‌توانید از دانه‌های شفاف استفاده کنید. اجرای رنگ دو جزئی با روش اسکرید و ضخامت سه هزار میکرون، دوام و ماندگاری سه ساله دارد.

ماندگاری رنگ ترافیکی دو جزئی با اجرا روش اسپری و ضخامت رنگ دو هزار میکرون، یک سال و شش ماه است.

نکات ایمنی اجرای رنگ ترافیکی

حین اجرا رنگ ترافیکی گازهایی پخش می‌شود که بهتر است شما آن گاز را تنفس نکنید. اگر در محیط بسته رنگ کاری انجام می‌شود مانند پارکینگ‌ها حتما به فکر تهویه هوا محیط باشید.

استفاده از وسایل ایمنی مانند کلاه، دستکش، ماسک و غیره برای انجام کار لازم است.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا