برترینهای کسب و کارجامعه

چه مواردی باعث خشک شدن درخت گردو می شود؟

خشک شدن درختان گردو ممکن است به دلایل متعددی از جمله مشکلات آبیاری، آفات و بیماری‌ها، شرایط محیطی نامساعد و نقص در مراقبت‌های لازم رخ دهد، البته در اکثر موارد بی‌کیفیت بودن نهال گردو نیز تاثیر بسزایی در خشک شدن و کاهش طول عمر آن دارد، در زیر برخی از عوامل مهم خشک شدن درختان گردو را بررسی کرده و راهکار مقابله با آن را ارائه خواهیم داد:

تاثیر آبیاری در خشک شدن درخت گردو

 کمبود آب یا سوء مدیریت آبیاری می‌تواند دلیل خشک شدن درختان گردو شود، این درختان باید به طور منظم و متناسب با نیازهای آبی خود آبدهی شوند، برای این منظور بهتر است قبل از خرید نهال گردو از نهالستان حتماً با نیاز آبی درخت گردو آشنایی بیشتری داشته باشید تا سازگار با ذخایر آبی منطقه شما باشد، خشک شدن درخت گردو معمولاً به علل زیر رخ می‌دهد:

  • کمبود آب:

بارداران باید در خرید نهال گردو توجه ویژه‌ای داشته باشند چون نهال گردو سنتی به طور معمول نیاز آبی زیادی دارد در عوض نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده نیاز آبی کمتری دارد حتی در طول فصل رشد و میوه‌دهی بر ما فقط دو بار آبیاری عمیق می‌شود با این وجود کشاورز باید فاصله زمانی بین دو آبیاری را به خوبی رعایت کند، در صورت عدم تامین آب کافی از طریق آبیاری، ریشه‌ها قادر به جذب آب لازم نخواهند بود و رشد و عملکرد درخت گردو مختل شده و در نتیجه درخت گردو خشک می‌شود.

  • توزیع ناهمگن آب:

نکته‌ای که کمتر کشاورزی به آن توجه می‌کند آبیاری تمامی ریشه‌های درخت گردو است، در صورتی که آب به طور ناهمگن توزیع شود، برخی از قسمت‌های درخت احتمالاً کمبود آب خواهند داشت و ممکن است خشک شوند. لذا باید مطمئن شوید که آب به صورت یکنواخت به کل سیستم ریشه درخت گردو تأمین شود.

  • آبیاری بیش از اندازه و رطوبت مازاد:

رطوبت مازاد باعث بیماری ریشه و طوقه درختان گردو می‌شود، هر نوع بیماری در ریشه باعث خشک شدن درخت گردو می‌شود.

بنابراین، برای جلوگیری از خشک شدن درخت گردو، باید الگوی آبیاری مناسبی را ایجاد کنید. این شامل میزان و زمانبندی مناسب آبیاری، تأمین آب به صورت یکنواخت است، استفاده از تکنیک‌های حفظ رطوبت خاک مانند استفاده از مالچ می‌تواند به جلوگیری از خشک شدن درخت گردو کمک کند.

 آفت زدگی و بیماری چگونه درخت گردو را خشک می‌کند؟

 برخی بیماری‌ها و آفات می‌توانند پایه‌های ریشه یا تنه درخت گردو را تخریب کرده و در نتیجه باعث خشکی درخت شوند، مهندسین نهالستان توصیه می‌کنند گاهی کشاورزان خاک اطراف درخت گردو را کنار زده و ریشه آنها را بررسی کنند تا از سالم بودن آنها اطمینان داشته باشند، حملات آفاتی نظیر کرم. ریشه خوار، قارچ‌ها سفیدک پودری و باکتری ‌های مختلف می‌توانند در روند رشد و سلامت نهال تاثیرگذار بوده و باعث خشک شدن آنها شوند.

شرایط محیطی نامساعد دلیل اصلی خشک شدن درخت گردو است.

گردوها در مناطقی با خاک‌های عمیق و حاصلخیز، نور آفتاب کافی و آب و هوای معتدل رشد می‌کنند، در شرایط نامساعد مانند خاک نامناسب، نور کم یا زمین های آبستن، درختان گردو ممکن است خشک شوند، ناسازکاری آب و هوایی همچون سرما، گرما، باد قوی و خشکی هوا نیز می‌توانند نقشی در خشک شدن درخت گردو داشته باشند، کارشناسان نهالستان زمان فروش نهال گردو تاکید زیادی بر سازگاری نهال گردو با اکوسیستم منطقه دارند، البته باغداران می‌توانند به جای نهال‌های سنتی انواع نهال ژنتیک و اصلاح شده را خریداری کنند که قدرت سازگاری بیشتری با انواع مناطق دارد.

  • آلودگی خاک

خاک آلوده به املاح زیاد و مواد سمی می‌تواند به خشک شدن درخت گردو منجر شود، این مواد می‌توانند روند جذب آب توسط ریشه‌ها را مختل کرده و باعث خشکی درخت شوند.

  • سرعت وزش باد

بادهای شدید گرم و سرد باعث صدمات جبران ناپذیری به درختان گردو می‌شود در مناطقی که امکان طوفان و بادهای سرد و گرم وجود دارد بهتر است از درختان بادشکن یا دیوار استفاده کنید.

  • نور و گرما

همان اندازه که آبیاری درخت گردو مهم است باید بدانید که یک درخت برای رشد بهتر احتیاج به حداقل ۸ ساعت نور آفتاب و تابستان گرم دارد کاشت درختان در مناطق سایه روشن باعث مرگ تدریجی آنها می‌شود.

کلام آخر

کشاورزان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خشک شدن درخت گردو می‌توانند به سایت تخصصی پالیز گردو و با مراحل نگهداری درخت گردو آشنایی داشته باشند، عدم رعایت مراحل مراقبتی نظیر فاصله استاندارد، تنظیم مناسب شاخه‌ها و هرس آن، کمبود یا عدم تعادل مواد غذایی در خاک مانند عناصر غذایی اصلی (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) نیز می‌تواند عاملی برای خشک شدن درخت گردو باشد، اگر به تنهایی نمی‌توانید باغ خود را مدیریت کنید می‌توانید از کارشناسان نهالستان کمک بگیرید تا آنها به صورت رایگان مشاوره تخصصی و علمی داشته باشند.

تنها نکته‌ای که نباید فراموش کنید خرید نهال ژنوتیپ و اصلاح شده است، چون کیفیت این نهال‌ها در برابر ناملایمتی محیطی بسیار بالا بوده و قدرت مقاومت بیشتری دارند، اگر می‌خواهید از قیمت نهال گردو و نحوه فروش نهال گردو به صورت اینترنتی و آنلاین آگاه شوید می‌توانید به سایت پالیز گردو مراجعه کنید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا