برترینهای کسب و کارجامعه

لایت باکس عکاسی چیست؟ + لیست قیمت لایت باکس عکاسی 1402

لایت باکس عکاسی چیست و چه کاربردی دارد؟

لایت باکس که به آن خیمه نور هم می‌گویند، یک فضای محصور است که نور از منابع مختلف وارد آن شده و روی سوژه به‌صورت یکنواخت پخش می‌شود. این امر باعث می‌شود تا نور سوژه را روشن کند و نیازی به یکدست کردن پس‌زمینه و دردسرهای مربوط به آن نداشته باشید. لایت‌باکس‌ها معمولاً زمینه سفید یا مشکی دارند. می‌توانید از آنها برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای از اشیاء استفاده کنید. در یک‌کلام، لایت باکس به‌صورت هم‌زمان امکان تنظیم نور و داشتن بک‌گراندی تمیز و یکدست را برای شما فراهم خواهد کرد و می‌توان گفت که یک استودیوی کوچک برای عکاسان محصول است.

کاربردهای خیمه نور

در سه زمینه مهم می‌توان از این نوع تجهیزات نورپردازی استفاده کرد:

  • عکاسی صنعتی
  • عکاسی مدلینگ
  • عکاسی از محصول

آموزش عکاسی با خیمه نور

برای آنکه عکس‌های باکیفیت‌تری با کمک خیمه نور عکاسی بگیرید، بهتر است به توصیه‌های زیر عمل کنید.

گام اول: انتخاب مکان مناسب

اولین قدم برای استفاده از لایت باکس عکاسی این است که آن را در جایی قرار دهید که منابع نوری در اطراف جا بگیرند و بهترین زاویه برای عکاسی بدون دغدغه را داشته باشید. قراردادن خیمه روی میز، تنظیم زاویه دید مانور برای عکاسی را آسان‌تر می‌کند. در این حالت می‌توانید راحت‌تر از سه‌پایه استفاده کنید. اگر دوست دارید از نور طبیعی استفاده کنید، بهتر است که آن را در مکانی قرار دهید که دارای پنجره‌های بزرگ است.

گام دوم: مرتب کردن پس‌زمینه

اگر پس زمینه را به صورت دستی می‌سازید، می‌توانید هم از پارچه و هم از مقوا استفاده کنید. قبل استفاده از پارچه باید مطمئن شوید که چروکی نداشته باشد و اتو شود. معمولا از پس زمینه‌های یک دست و صاف و بدون هیچ تا خوردگی استفاده می‌کنند.

گام سوم: جانمایی سوژه داخل خیمه نور عکاسی

حرکت سوژه به جلو یا عقب نسبت به نور می‌تواند میزان نور و سایه‌ها را تغییر دهد تا ظاهر دلخواهی از محصول را به دست بیاورید. بهتر است برای روشن‌کردن باکس به‌جای نورهای مصنوعی به نور خورشید اکتفا نکنید، زیرا تنظیم زاویه لایت باکس نسبت به نور خورشیدی که از پنجره می‌تابد واقعا کار سختی است.

گام چهارم: تنظیم دقیق دوربین و سه‌پایه

بهتر است دوربین را روی سه‌پایه بگذارید و از تایمر ۲ ثانیه یا شاتر از راه دور استفاده کنید تا سه پایه و دوربین موقع زدن دکمه شاتر تکان نخورد. البته اگر از لنزی با تثبیت‌کننده تصویر استفاده می‌کنید که به کاهش و کنترل لرزش کمک می‌کند به ریموت نیاز ندارید.

گام پنجم: انتخاب لنزی با دیافراگم مناسب برای عکاسی

دیافراگم خود را بر اساس نوع عکسی که می‌خواهید انتخاب کنید. به طور مثال دیافراگم f/1.8  برای محو کردن و ایجاد نوعی تاری دلپذیر پس‌زمینه مناسب است. در مقابل دیافراگم f/11 برای نمایش جزئیات بیشتری از سوژه عکاسی مناسب است. همچنین عکاسی از غذا و تنقلات به دیافراگم وسیع‌تری برای جذابیت بیشتر دادن به سوژه مناسب است. درحالی‌که عکاسی از صنایع‌دستی و کالاهای دست‌ساز با لنزی دیافراگم کوچک‌تر که امکان فوکوس بر روی جزئیات محصول را داشته باشد، نیاز دارد.

گام ششم: تنظیم سرعت شاتر دوربین

هرچه سرعت شاتر شما سریع‌تر باشد بهتر است. اگر می‌خواهید از محصولات خود تصویری در حال حرکت ثبت کنید، باید سرعت شاتر را بالاتر ببرید.

گام هفتم: استفاده از حالت RAW

حالت RAW در اکثر دوربین‌های حرفه‌ای وجود دارد و از فرمت  JPG برای ذخیره عکس بهتر است؛ زیرا کیفیت تصویر به بهترین شکل حفظ خواهد شد. همچنین این امر در هنگام ادیت عکس بسیار به شما کمک خواهد کرد. خبر خوب اینکه بسیاری از دوربین‌های تلفن هوشمند هم دارای ویژگی RAW هستند.

گام هشتم: توجه به نوع نورپردازی

توجه داشته باشید که نور مستقیم روی خود محصول نتابد و جوری هم قرار دهید تا سایه‌ای ایجاد نشود. دیواره لایت باکس اگر پارچه‌ای باشد می‌تواند نقش یک دیفیوزر نور را بازی کند. اگر حوصله کار با نور طبیعی و سروکله زدن با مشکلات آن را ندارید، بهتر است از خیمه عکاسی با نور داخلی استفاده کنید اما قبل از هر کاری مطمئن شوید که رنگ نور زیادی آبی یا زرد نباشد، زیرا می‌تواند عکس‌های محصول شما را غیرحرفه‌ای جلوه دهد. البته می‌توانید از انواع تجهیزات نورپردازی دیگر هم مثل نورهای ثابت، فلاش‌ها، سافت باکس هم بخرید و استفاده کنید.

گام آخر: شروع عکاسی

اگر برای یک سایت عکاسی می‌کنید، تصاویر ثبت شده شما از محصول باید رسمی و با رعایت استانداردها باشد. در کل، اگر سری به فروشگاه‌های اینترنتی بزنید حتما می‌توانید عکس‌های مشابه چیزی که می‌خواهید عکاسی کنید را پیدا کنید و از زوایای مشابه عکس بگیرید. در مقابل پس‌زمینه مشکی برای کالای لوکس و لاکچری کاربردی‌تر بوده و جلوه خاص و مرموزی به آنها می‌بخشد. اگر هم لایت باکس شما قابلیت تعویض رنگ پس‌زمینه را دارد، بهتر است ترس را کنار بگذارید و باتوجه‌به رنگ محصول یا سوژه از رنگ‌های دیگر پس‌زمینه برای ایجاد کنتراست استفاده کنید.

تجهیزات جانبی لازم برای عکاسی بهتر با خیمه نور عکاسی

علاوه بر یک خیمه نور، چند نوع ابزار و لوازم جانبی نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها برای عکاسی بهتر از آنها استفاده کنید.

  • ریموت: برای عکاسی از راه دور این وسیله به شما کمک می‌کند. این ابزار برای جلوگیری از لرزش دوربین عالی است. اگر دوربین شما از ریموت پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید به‌جای آن از تایمر استفاده کنید.
  • سه‌پایه انعطاف‌پذیر: برای عکاسی از زوایای مختلف این نوع وسیله بسیار کاربردی است. سه‌پایه‌های انعطاف‌پذیر ازآنجایی‌که کوچک و قابل‌حمل هستند، امکان استفاده از لایت باکس عکاسی را در هر مکانی برای شما هم فراهم می‌کند.
  • فیلتر ژله‌ای: فیلترهای شفاف با رنگ‌های بسیار متنوع هستند که می‌توانید به هر منبع نوری وصل کنید و برای ایجاد فضایی با نور رنگی و زیبا از آنها بهره ببرید.

راهنمای خرید لایت باکس عکاسی

قبل از خرید لایت باکس باید چند سؤال مهم را از خود بپرسید و باتوجه‌به مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، برای خرید اقدام کنید.

اندازه خیمه نور مناسب برای سوژه عکاسی چقدر است؟

بستگی دارد که سوژه شما چه اندازه‌ای است. اگر قصد عکاسی از کوکی یا شیرینی‌های خوش‌رنگ و لعاب را دارید، طبیعی است که لایت باکس بزرگ و گران قیمتی نیاز نیست. در مقابل برای عکاسی صنعتی و یا کالاهای دیجیتال لایت باکس بزرگ‌تری نیاز دارید. بنابراین اندازه معمول محصولات خود را در نظر بگیرید و لایت باکسی را خریداری کنید که از چهار جهت ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر از محصول شما بزرگ‌تر باشد؛ این نکته کار شما را برای عکاسی راحت‌تر خواهد کرد.

آیا تمایل دارید خیمه نور عکاسی شما همراه با تجهیزات نورپردازی باشد؟

بیشتر مدل‌های لایت باکس عکاسی دارای منبع نور داخلی بوده و بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. این نور معمولاً برای عکاسی از محصول کافی است و هیچ فضایی را اشغال نمی‌کند، زیرا معمولاً در خود جعبه این محصول قرار گرفته است. بااین‌حال اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی نور داشته باشید باید از چراغ‌های نورپردازی بزرگ‌تر و بیشتری استفاده کنید.

آیا برخورداری از آپشن‌های خاص برای شما اهمیت دارد؟

برخی از این نوع باکس‌ها دارای حفره‌های اضافی برای عکاسی هستند. این حفره‌ها اغلب در بالای لایت باکس‌ها بوده و برای عکاسی از زاویه بالا نیازی به چرخاندنشان نیست. فضای داخلی آنها نیز رنگ‌های مختلف دارد؛ گرچه رنگ‌های استاندارد برای پس‌زمینه این نوع محصولات بیشتر سیاه‌وسفید است اما می‌توانید برای عکاسی خلاقانه باکس‌هایی با زمینه‌های رنگی و حتی دارای بافت را هم خریداری کنید.

آیا باید مدام باکس را با خود جابه‌جا کنید؟

اگر در یک مکان ثابت عکاسی می‌کنید، نیازی نیست به این مورد فکر کنید و اغلب محصولات موجود در بازار به کار شما خواهد آمد. اما اگر کار شما در محیط‌های مختلف است، روی خرید لایت باکس عکاسی تاشو و قابل‌حمل سرمایه‌گذاری کنید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا