جامعهبرترینهای کسب و کار

طلاق توافقی چیست؟ 0 تا 100 مراحل، شرایط، مدارک و هزینه ها در سال 1401  

صیغه طلاق توافقی زمانی جاری می شود که زوجین راجع به کلیه مسائل مهم با یکدیگر به سازگاری رسیده باشند. نفقه، مهریه، حضانت فرزند و… از جمله مسائل مهم در طلاق توافقی هستند. گفتنی است که در صورت وقوع تفاهم و وجود وکیل طلاق توافقی دیگر لزومی به حضور زوجین در دادگاه وجود ندارد. در این نوشته از این نوع طلاق بیشتر خواهیم گفت.

طلاق مفهومی آشنا است که وقوع آن در هر ازدواجی ممکن است. بعد از اجرای صیغه طلاق ازدواج به صورت قانونی، عرفی و شرعی به پایان می رسد و زوجین به طور رسمی از یکدیگر جدا می گردند. طلاق توافقی یکی از اقسام طلاق است که اتفاقا موضوع امروز بحث ما نیز هست.

کل حق الوکاله برای هر وکیل 29۰۰۰۰۰ دو میلیون و نهصد هزار تومان نصف در ابتدا و نصف دیگر پس از صدور دادنامه طلاق از موکلین محترم دریافت می گردد.

حق طلاق با کیست؟

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق با مرد است اما او می تواند در زمان جاری شدن صیغه ازدواج این حق را به همسرش واگذار نماید. البته نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که حتی اگر مرد حق طلاق را به زن داده باشد، حق قانونی خودش از طلاق همچنان پابرجاست و هر زمان که مایل باشد می تواند برای طلاق اقدام نماید.

برای طلاق چند شاهد لازم است؟

پس از اینکه دادگاه حکم طلاق را صادر کرد لازم است تا هر یک از طرفین ( زن و شوهر) با همراه داشتن دو شاهد به دفترخانه ثبت طلاق و ازدواج مراجعه کنند و صیغه طلاق را جاری نمایند.

در همین زمینه و در ماده ۱۱۳۴ قانون مدنی آمده: طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد.

گفتنی است که برای پذیرفتن شهادت این دو شاهد وجود شرایطی الزامی است.

شاهدان طلاق باید چه شرایطی را داشته باشند؟

  • مرد بودن: جنسیت شاهدان طلاق حتما باید مذکر باشد و بایستی به سن قانونی ( 18 سال) رسیده باشند.
  • عاقل بودن: چه طلاق توافقی و چه غیر توافقی باشد. شاهد طلاق باید صیغه طلاق را بشنود. آن را درک نماید و آگاه باشد که برای انجام چه امری به دفترخانه ثبت طلاق و ازدواج مراجعه کرده است. از اینرو عاقل بودن یا آگاه بودن یک شرط اساسی است.
  • عادل بودن: عادل در اینجا به کسی اطلاق می شود که اهل گناه نباشد. گناه کبیره انجام ندهد و اصراری بر انجام گناه صغیره نداشته باشد.
  • زن و شوهر را بشناسد: شاید فکر کنید هر کسی که مرد، عادل و عاقل باشد می تواند به عنوان شاهد طلاق کاندید گردد. گفتنی است که علاوه بر تمامی این شروط وی باید زن و شوهر را بشناسد. البته شناخت دقیق در اینجا مورد نظر ما نیست و منظور از شناخت، دانستن نام زن و شوهر و تفکیک آنها از یکدیگر می باشد.

بطور کلی طلاق در چند زیر مجموعه قرار می گیرد؟

1 طلاق از طرف مرد: حق طلاق در فقه اسلامی یکی از حقوق مرد عنوان شده است. از اینرو وی میتواند هر زمان که مایل باشد درخواست طلاق را از جانب خودش به دادگاه ارائه نماید. البته این به معنای صدور حکم آنی از سوی مراجع ذی ربط نیست. بلکه صدور این حکم به تشریفات خاصی نیاز دارد.

2 طلاق از طرف زن: درست است که حق طلاق با مرد است اما در صورت ایجاد شرایطی زن نیز می تواند برای ارائه درخواست طلاق به دادگاه مراجعه نماید.

گفتنی است که در صورت وقوع دو شرط دادگاه رای را به نفع زن صادر کرده و حکم طلاق را ارائه می نماید

1  وکالت در طلاق یا برخورداری از حق طلاق

2 استناد به شرایط عسر و حرج

3 طلاق توافقی: همانطور که از نام طلاق توافقی پیداست در این شیوه زن و مرد با یکدیگر به تفاهم رسیده و برای اجرای این مهم به دادگاه مراجعه می کنند. دادگاه وظیفه دارد تا شرایط را بررسی کند و در صورت عدم وجود شرایط برای سازش میان زن و مرد حکم طلاق را صادر نماید.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

همانطور که پیشتر ذکر شد صیغه این نوع طلاق زمانی جاری می شود که زوجین راجع به کلیه مسائل مهم با یکدیگر به سازگاری رسیده باشند. نفقه، مهریه، حضانت فرزند و… از جمله مسائل مهم در طلاق توافقی هستند. گفتنی است که در صورت وقوع تفاهم دیگر لزومی به دخالت دادگاه وجود ندارد.

به عنوان مثال زوجه قبول میکند تا در ازای دریافت حق حضانت فرزند تمام یا بخشی از مهریه اش را ببخشد. یا زوج قبول میکند که تنها با در نظر گرفتن شرایط توافق شده مهریه را بپردازد.

از اینرو در جریان طلاق توافقی وکیل وظیفه دارد تا در ابتدای امر مسائلی که ایشان ( زن و مرد) میان خودشان توافق کرده اند را از زبان آنها بشنود. سپس وی توافقات را صورتجلسه کرده و به امضای آنها می رساند. از اینرو حکم طلاق بر اساس توافق آنها از دادگاه ذیربط صادر خواهد شد.

طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟

گفتیم که صدور حکم طلاق، مستلزم انجام یک سری از تشریفات است. لذا اگر زن و مردی بخواهند به صورت کاملا سازش آمیز یا اصطلاحا توافقی از یکدیگر جدا گردند باید مراحلی را طی کنند در ادامه این مراحل را یک به یک شرح خواهیم داد.

مرحله اول: مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق

یکی از آنها یا هر دو آنها باید به سامانه ثنا مراجعه کنند و مشخصات اصلی خودشان را وارد نمایند.

مرحله دوم: انتخاب یک مرکز مشاوره

این مراکز زیر نظر بهزیستی و دادگستری هستند. حکمی که کارشناسان این مراکز ارائه می دهند بر پیشبرد فرایند طلاق تاثیر گذار است. کارشناسان خانواده مقیم در این مراکز وظیفه دارند تا به زوجین مشاوره دهند و حتی شرایط را برای سازش میان آن دو تعدیل نمایند. گفتنی است که جلسات مشاوره در بازه زمانی 50 روزه به انجام می رسند و تعداد جلسات میتواند 1 الی 5 جلسه باشد.

مرحله سوم: اخذ گواهی

این گواهی می تواند گواهی سازش و یا گواهی عدم سازش باشد. حکم طلاق در صورتی صادر خواهد شد که مراکز زیر نظر بهزیستی و دادگستری گواهی مبنی بر عدم انصراف از طلاق را صادر نمایند.

مرحله چهارم: صدور دادخواست

دادخواست طلاق باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی فرستاده شود و به دادگاه خانواده ارسال گردد.

مرحله پنجم: صدور حکم طلاق

بعد از ارسال دادخواست طلاق مبنی بر عدم سازش میان زوجین به دادگاه خانواده، حکم طلاق صادر می شود.

مرحله ششم: ثبت طلاق

بعد از صدور حکم طلاق زوجین می توانند ظرف مدت 1 الی 3 ماه به به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کرده و طلاق توافقی را به ثبت برسانند.

از اینرو مدت زمان طلاق توافقی، بین 2 الی 3 ماه برآورد می شود

نکته: هیچ زوجی برای اجرای هیچ کدام از زیر مجموعه های طلاق ( طلاق از جانب مرد، طلاق از جانب زن و طلاق توافقی) نمی تواند خودسرانه به دفاتر ثبت طلاق مراجعه نماید. و اجرای این حکم حتما نیازمند طی شدن مراحل و صادر گشتن رای از دادگاه است.

از سوی دیگر هیچ دفترخانه ای نمی تواند صیغه طلاق توافقی را جاری نماید. مگر به شرط صدور رای دادگاه.

مدارک لازم جهت طلاق توافقی:

What is consensual divorce 0 to 100 steps, conditions, documents and costs in 1401-1
مدارک لازم جهت طلاق توافقی

شناسنامه، عقدنامه و کارت ملی از جمله مدارک لازم برای به جریان انداختن پرونده ی طلاق توافقی هستند.

  • اگر کارت ملی در دسترس نباشد دانستن شماره ملی کفایت می کند
  • اگر عقدنامه در دسترس نباشد باید به دفترخانه ای که ازدواجتان در آن به ثبت رسیده مراجعه نمایید و رونوشت آن را دریافت کنید.

طلاق توافقی طبق قانون 1401

با توجه به پاره ای از تغییرات در رابطه با شرایط طلاق توافقی از آذرماه سال 97 تاکنون تغییر جدیدی در اینباره حاصل نگشته است. لذا دادگاه برای طلاق توافقی در سال 1401  همان قوانینی را به اجرا در می آورد که از آذر ماه سال 97 به تصویب رسیده اند.

این قوانین و مقررات به صورت مختصر و مفید در مطالبی که پیشتر گفته شد ذکر گشته اند.

حضانت و نگهداری فرزندان در طلاق توافقی

What is consensual divorce 0 to 100 steps, conditions, documents and costs in 1401-2
حضانت و نگهداری فرزندان در طلاق توافقی

حضانت فرزند بعد از طلاق یکی از مهمترین دغدغه های والدین است که قانونگذار بر اساس شرایطی برای آن قوانین و مقررات ویژه ای را تعین نموده است.

البته گفتنی است که واژه ی حضانت تا سن 9 سالگی برای دختران و تا سن 15 سالگی برای پسران معنا دارد و بعد از آن دیگر واژه ی حضانت برای این افراد محلی از اعراب نداشته و خود فرزندان می توانند در انتخاب محل زندگی و یا والد تعین تکلیف کنند.

با این حال گفتنی است که تا قبل از رسیدن به سن رشد، حضانت به نوع طلاق ارتباط دارد و معنای خودش را از نوع طلاق می گیرد. درباره ی طلاق توافقی ( همانطور که از نامش پیداست) توافق بر سر کلیه امور(مالی و غیر مالی از جمله حضانت فرزند) پیش شرط اصلی صدور گواهی عدم امکان سازش است.

همچنین تعداد ملاقات والد دیگر با کودک، پرداخت نفقه، میزان نفقه، و… از دیگر مسائلی هستند که

لازم و ضروری است تا زوجین ابتدا راجع به آنها، به تفاهم و توافق برسند و سپس درخواست طلاق توافقی را ارائه دهند. از اینرو دادگاه تنها بر اساس سازش والدین حکم را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با وکیل حضانت فرزند مشاوره کنید

بهترین وکیل طلاق توافقی:

با اینکه طلاق از نوع توافقی است اما برخورداری از وکیل می تواند به روند آن کیفیت اجرایی ببخشد. با این حال برخورداری از وکیل در بعضی از شرایط لازم است به عنوان مثال گاهی زن و مرد و یا یکی از آنها تمایلی به حضور در دادگاه ندارد و مایل است تا با اتخاذ کسی که چم و خم قانون را بلد است این فرایند را به انجام برساند.

یا شرایطی را فرض کنید که در آن زوج به زوجه وکالت طلاق داده باشد. این وکالت می تواند جزو شروط ضمن عقد و یا وکالتنامه ای جداگانه برای طلاق باشد. در چنین شرایطی نیز حضور یک وکیل می تواند کیفیت به جریان افتادن یک پرونده را افزایش داده و بازه زمانی صدور حکم را کم کند. حفظ حقوق موکل، سرعت عمل در اجرای مراحل، افزایش آگاهی از قوانین و تبصره های قانونی که احتمالا به نفع موکل تمام خواهد شد، جلوگیری از اتلاف وقت و معطلی در دادگاه ها، کاهش استرس و تنش و… از دیگر مزایای به خدمت گرفتن وکیل در پرونده طلاق توافقی می باشند. گفتنی است شما می توانید با بهره از خدمات سایت vakilati ارزانترین وکیل طلاق را به استخدام خود درآورید.

پاک کردن طلاق از شناسنامه

گاهی پاک کردن نام زن یا شوهر سابق از شناسنامه به یک دغدغه ی مهم تبدیل می شود.

در همین باره و در ماده ۳۳  قانون ثبت احوال آمده: کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا وفات زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در المثنای شناسنامه مرد یا زن ازدواج و طلاق غیرمدخوله درج نخواهد شد.

با این حال گفتنی است که پاک کردن طلاق از شناسنامه به یک شرط امکان پذیر است و آن شرط ازدواج و طلاق غیر مدخوله و یا به بیان ساده تر ازدواج و طلاق بدون وقوع رابطه ی جنسی است.

با این حال سوالی که پیش می آید این است که اگر زن بکارتش را در ازدواج اول از دست دهد ولی در ازدواج دوم نزدیکی نداشته باشد و این ازدواج به طلاق منجر گردد آیا میتوان نام همسر دوم را از شناسنامه حذف نمود؟

پاسخ به این سوال مثبت است. از اینرو اگر زن و مرد راجع به این موضوع با یکدیگر تفاهم داشته باشند و هر دو بر عدم وجود نزدیکی صحه بگذارند میتوان نام همسر دوم را از شناسنامه حذف نمود.

گفتنی است که برای انجام این کار افراد باید به اداره ثبت احوال مراجعه کنند و برای دریافت شناسنامه المثنی بدون درج ازدواج و طلاق قبلی درخواست دهند.

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

در ماده ۶ قانون مدنی در همین زمینه آمده است: قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارج باشند مجری خواهد بود.

با این حال اگر زن و شوهر ایرانی که ازدواج شان در ایران به ثبت رسیده است و هر دو مقیم خارج از کشور هستند برای طلاق توافقی به سازش برسند. می توانند به کنسولگری، سفارت و یا دفتر حافظ منافع ایران در خارج از کشور مراجعه نموده و درخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند.

همچنین می توان این کار را به واسطه ی وکیل نیز به انجام رساند. کافی است طرفین یک وکیل را در ایران استخدام کنند و تا وکیل در اسرع وقت مراحل را به انجام رسانده و حکم طلاق را از دادگاه دریافت نماید.

همانطور که ملاحظه کردید طلاق توافقی ویژگی ها و شروط خاص خودش را دارد که ما در این نوشته در حد بضاعت به توضیح موارد مهم در رابطه با آن پرداختیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی رایگان به سایت وکیل آتی مراجعه کنید.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا