برترینهای کسب و کارجامعه

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن و مراحل انجام طلاق

برای تقاضای طلاق، مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و سپس مشاوران و بهترین وکیل کیفری در تهران، در نهایت پس از وصول نظریه های صادره، در شعبه ارجاع پرونده مطرح می شود. در صورت عدم رضایت زوج، دادگاه با توجه به علت، سند، مشکلات و خطراتی که زوج برای زوجه ایجاد کرده است می‌تواند از ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی برای احراز شرایط و صدور حکم طلاق استفاده کند.

طلاق در قانون اسلامی

طلاق اصطلاحاً در حقوق به معنی انحلال ازدواج با رعایت مراسم خاص می‌باشد. زوج و زوجه‌ای که برای ادامه زندگی مشترک خود امید و دلبستگی ندارند، از راه طلاق برای جدایی و اتمام به عقد ازدواج خود اقدام می‌نمایند.

مقصود از مراسم خاص به‌منظور طلاق عبارتند از: ثبت نام در سامانه طلاق، انجام مشاوره پیش از طلاق و ثبت و تنظیم دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌باشد. با وجودی که در قانون مدنی ایران حق طلاق و جدایی برای مرد است. لیکن جهت طلاق راه‌های گوناگون دیگری هم موجود می‌باشد و تنها حق تقاضای طلاق برای مرد نمی‌باشد. در این مقاله ضمن تعریف طلاق از جانب زن و مراحل آن همچنین مدت زمان طلاق از جانب زن را نیز بیان می‌کند و درخصوص روش‌های نحوه تسریع در روند طلاق از جانب زن برای شنا صحبت می‌کند. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید و مارا با درج نظرات خود خوشحال نمایید.

چگونگی طلاق از جانب زن و مراحل آن

ماده ۱۳۳ قانون مدنی بیان می‌دارد:« این حق مرد است که هر موقع می‌خواهد زن را طلاق بدهد.» لیکن صرفاً به‌کار بردن لغت مرد در قانون مدنی این نیست که زوجه حق تقاضای طلاق نخواهد داشت. بنابراین طلاق گونه‌های متعددی دارد که عبارتند از: ، طلاق توافقی، طلاق از جانب زن.

در طلاق از جانب زن، خواهان طلاق زن می‌باشد. بنابراین با ارئه دادخواست می‌تواند تقاضای طلاق نماید. لیکن تفاوتی که طلاق ازجانب زوجه با طلاق از جانب زوج دارد، فقط در عرضه علت برای قاضی می‌باشد. وقتی زوجه نیت طلاق دارد، می‌بایست جهت طلاق دلایلی را نزد قاضی اثبات نماید تا امکان جدایی داشته باشد.

 همچنین یکی از شرایط دوازده‌گانه ضمن عقد که زوج آن را امضا نموده، زوجه می‌تواند این دلایل را نزد قاضی با شاهد یا به هر طریقی که برای قاضی موجه باشد اثبات نماید تا رای به طلاق او را صادر نماید. لیکن چنانچه زوجه به‌منظور جدایی دلیل موجه نیز داشته باشد، باز به‌منظور طلاق می‌بایست مراحل تشریفاتی مختص آن را طی نماید که از قرار زیر است.

راه های طلاق از سمت زوجه

طلاق به درخواست زوجه راه های زیادی دارد که ما در این قسمت چند مورد از آنها را بیان میکنیم:

۱-عدم پرداخت نفقه از سوی زوج:

مطابق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی، اگر زن بتواند استنکاف شوهر خود از پرداخت نفقه یا عدم توانایی او را در دادگاه ثابت کند. دادگاه زوج را مجبور به طلاق زوجه می کند و در صورت عدم رعایت حکم، دادگاه یا نماینده او حکم طلاق را اجرا و طلاق را امضا می کند.

۲- عسر و حرج زنان:

شاید مهمترین و رایج‌ترین راه طلاق از سمت زن و تقاضای طلاق از همسر، طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، زن حق دارد در صورت مشکل بودن ادامه زندگی مشترک، از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند. ترک زندگی خانوادگی توسط مرد، اعتیاد به مواد مخدر، حکم قطعی حبس به مدت ۵ سال یا بیشتر، ضرب و شتم و سایر سوء استفاده های مالی غیرقابل تحمل و ابتلا به بیماری های صعب العلاج است. مصادیق دشواری های ذکر شده محدود نبوده و ممکن است موارد دیگری نیز در آن گنجانده شود. موارد دشواری در دادگاه را شناسایی کنید.

۳- دوازده شرط ضمن عقد:

شرایط مندرج در عقد که در صورت تحقق هر یک از آنها زن می تواند تقاضای طلاق کند. رجوع به شرایط نکاح به عنوان دلیل طلاق به درخواست زوجه دارای ظرافت ها و پیچیدگی هایی است که نیاز به مشاوره و مشورت با وکیل طلاق دارد.

۴- وکالت بلاعزل طلاق:

به عنوان شرط ضمن عقد نکاح یا بر اساس عقد لازم دیگر.

مراحل طلاق از طرف زن

  1.  ثبت نام در سامانه تصمیم و رفتن به مشاوره پیش از طلاق که تعداد این جلسات ۵ جلسه می‌باشد و حداقل ۴۵ روز طول خواهد کشید.
  2.  تنظیم همچنین ثبت دادخواست طلاق در یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محل سکونت زوجه و یا محل اقامت زوج است. چنانچه طلاق توافقی نبوده یا زوجه حق طلاق از سوی زوج جهت جدایی نداشته باشد عنوان دادخواست به ناچار طلاق از جانب زن خواهد بود.
  3.  دادخواست از دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده ارجاع می‌گردد و بررسی پرونده آغاز می‌گردد.
  4.  پرونده جهت بررسی به یکی از شعب دادگاه می‌رود و زمان رسیدگی در آن‌جا مشخص می‌گردد. تاریخ و ساعت این زنان جهت زوجین توسط سامانه ثنا ابلاغیه الکترونیکی می‌شود.
  5.  ضمن رسیدگی به پرونده طلاق از جانب زوجه، قاضی از وی دلایی که به موجب آن می‌خواهد طلاق بگیرد را اثبات نماید تا طلاق ممکن شود. در این شرایط زوجه به‌منظور اثبات دلایل خویش می‌تواند از دو طریق اقدام نماید:
    الف) اثبات یکی از شروط دوازده‌گانه طلاق که در سند نکاح قید شده و زوج آن را امضا نموده است.
    ب) اثبات عسر حرج خویش در دادگاه، عسر و حرج مشمول مصادیق متعددی می‌باشد و هر چیزی که ادامه زندگی را برای زوجه همراه با مشقت و سختی فراهم سازد طوری که زوجه دیگر توان ادامه‌ی زندگی را نداشته باشد عسر و حرج به‌حساب می‌آید. چنانچه زوجه یکی از این موارد را بتواند اثبات نماید با اینکه رسیدگی به دعوای طلاق از جانب زن سه مرحله‌ای می‌باشد، لیک در این دعوی زوجه می‌تواند پیروز باشد. ولی جهت رسیدن به این پیروزی می‌بایست صبور باشد. چراکه روند رسیدگی با اثبات دلایل به قاضی طولانی می‌باشد. در نهایت رای طلاق و اجرای آن در دفتر خانه ازدواج و طلاق می‌باشد.

طلاق از طرف زن چقدر طول میکشد؟

می‌گوید: رسیدگی به تقاضای طلاق از جانب زوجه نیز همچون رسیدگی به درخواست طلاق از جانب مرد، سه مرحله‌ای می‌باشد همچنین مدت زمان طولانی‌تری به نسبت طلاق توافقی در پی خواهد داشت.در اینجا مقصود از رسیدگی سه مرحله‌ای این می‌باشد که:

  1.  زن با ارائه دادخواست همراه با دلیل موجه به‌منظور جدایی و طلاق به شعب یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نخستین گام را بر می‌دارد. سپس دادخواست زوجه به دادگاه خانواده جهت بررسی ارجاع داده می‌شود. در صورتی که بعد از بررسی دلایل زوجه در دادگاه بدوی یا اولیه حکمی صادر گردد که به زیان یکی از زوجین باشد، آن‌ها ۲۰ روز مهلت خواهند داشت، که طی این زمان می‌توانند به این حکم در دادگاه تجدید نظر اعتراض نمایند.
  2.  در صورتی که یکی از طرفین ظرف مدت زمان ۲۰ روزه به حکم دادگاه بدوی که به زیانش صادر گردیده است اعتراض نماید، پس از اعتراض وی بررسی مجدد در دادگاه تجدید نظر آغاز می‌گردد و زوجین، تنها با فرستادن لایحه دفاعیات خویش را به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌نمایند. چرا که رسیدگی در این دادگاه به شکل غیر حضوری می‌باشد. دادگاه تجدید نظر بعد از بررسی کامل حکم صادر می‌نماید.
  3.  در صورتی که به حکمی که از دادگاه تجدیدنظر صادر می‌گردد، زوجین همچنان اعتراض داشته باشند، می.توانند ظرف مدت زمان ۲۰ روز به این حکم اعتراض نمایند. این اعتراض به حکم دادگاه تجدید نظر را واخواهی نیز گویند. در این صورت پرونده به جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال می‌گردد.
    با در نظر داشتن این موضوع که رسیدگی به فرم تقاضای طلاق از جانب زوجه سه مرحله‌ای می‌باشد، لیکن می‌بایست این نکته را هم در نظر گرفت که همه این مراحلی را که عنوان کردیم، حتما نبایست پشت سر گذاشت، بلکه با در نظر داشتن اعتراضات زوجه و زوج به احکام دادگاه بدوی همچنین تجدیدنظر، امکان دارد این روند طی بشود یا طی نشود. مدت زمان رسیدگی به تقاضای طلاق از سوی زوجه را می‌توان چنین برآورد کرد که در مثبت اندیشانه‌ترین صورت ممکن با احتساب ۴۵ روز جلسات مشاوره پیش از طلاق همچنین مدت زمان اعتراض به احکام صادر شده از جانب دادگاه بدوی و تجدیدنظر که برای هر یک ۲۰ روز طول می‌کشد، در این صورت جدایی یا طلاق بدون اعتراض زوج و زوجه چیزی از ۳ ماه تا یک سال در کنار اعتراضات زوجین طول خواهد کشید. ولی باز هم این مدت در همه شهرها و شعبه‌های رسیدگی کننده در دادگاه‌ها یکسان نیست.

سریع‌ترین راه طلاق از طرف زن

چنانکه وکیل اصفهان بیان می دارد، ۳ راه وجود دارد برای آن که مراحل طلاق را تسریع ببخشیم و این سه راه به شرح ذیل است:

  1. اولا در صورتی‌که زوجه تقاضاي طلاق داشته باشد و مرد به این امر رضایت نداشته نباشد به دلیل اثبات عسر و حرج یا همان سختی و محنت فراوان و یا ثابت نمودن یکی از شروط دوازده‌گانه طلاق که در سند ازدواج قید گردیده است به قاضی امری دشوار و طولانی‌تر برای زوجه به‌حساب می‌آید، این جریان سرعتی دربر نخواهد داشت. به‌خصوص چنانچه زوجه به‌منظور ثابت نمودن دلالیلش نزد قاضی هیچ‌ نوع شاهد و مدرکی نداشته باشد.
  2. دوما در صورتی که زوجه به‌منظور تقاضاي طلاق از همان ابتدای تقاضای طلاق از راهنمایی و مشاوره وکیل بهره بگیرد این امر برای او آسان‌تر و سریع‌تر صورت خواهد گرفت.
  3. سوما اگر زوجه بتواند ضمن روال رسیدگی به تقاضای طلاق با مشاوره وکیل و کمک وی، یک از موارد دوازده‌گانه طلاق که در سند ازدواج قید گردیده است را اثبات نماید، حتی چنانچه مرد به طلاق دادن زوجه رضایت نداشته باشد، اعتراضی از جانب زوج وارد نخواهد بود.

در این حالت، کار برای زوجه آسان‌تر همچنین جریان رسیدگی به تقاضای طلاق سرعت عمل بیشتری خواهد داشت و مدت زمان کمتری طول می‌کشد تا زوجه به خواسته‌ خود که همان طلاق می‌باشد، دست یابد.

موسسه حقوقی اوکیلچی بیان میکند که وکیل با وجود مهارت همچنین شناخت قوانین، می‌تواند در دعاوی کمک شایانی به اشخاص نماید. نکته حائز اهمیت دیگری که بیان آن ممکن است خالی از لطف نباشد این می‌باشد که چنانچه زوجه دادخواست طلاق تنظین نماید، ولی مرد به این درخواست زوجه رضایت نداشته نباشد، زوجه با وساطت وکیل همچنین صحبت با شوهر می‌تواند وی را به طلاق راضی نماید که این شیوه نیز می‌تواند از جمله طریقی باشد که در تسریع جریان رسیدگی به تقاضای طلاق از جانب زن کمک می‌نماید تا ضمن مدت زمان کمتری حکم طلاق صادر و اجرا گردد.

هزینه وکیل برای طلاق از طرف زن

در طلاق از جانب زن، خواهان طلاق زن می‌باشد. بنابراین با ارائه دادخواست می‌تواند تقاضای طلاق نماید. وقتی زوجه نیت طلاق دارد، می‌بایست جهت طلاق دلایلی را نزد قاضی اثبات نماید تا امکان جدایی داشته باشد. اعم از این دلایل: عسر و حرج همچنین یکی از شرایط دوازده‌گانه ضمن عقد که زوج آن را امضا نموده. به‌منظور طلاق از جانب زن، نمی‌توان مدت زمان مشخصی بیان نمود. اما نسبت به این که زن با چه دلیل و مدرکی برای طلاق اقدام خواهد کرد و با در نظر داشتن این مسئله که زوج به طلاق اعتراضی وارد کند یا نه، مدت زمان طلاق یکسان نخواهد بود. ولی مدت زمان تخمینی چیزی فی مابین سه ماه تا یک سال در نظر گرفته می‌شود.

هزینه وکیل برای طلاق از جانب زن به دلایل زوجه و همچنین شرایط آنها بستگی دارد، اما بهتر است برای تسریع در روند طلاق و همچنین دور شدن از سردرگمی، قبل از انجام هرگونه اقدامی با وکیل مشورت نمایید.

برای اطلاع از هزینه های وکیل در چنین موردی، از طریق شماره درج شده در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

منبع:

Westlaw

سایت مجله قانون و علوم حقوقی

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا