برترینهای کسب و کارعمومی

ضخامت معمول ورق گالوانیزه جهت تولید کانال کولر چه مقدار است؟

خرید ورق گالوانیزه و نکاتی که باید بدانید

برای اینکه قبل از خرید ورق گالوانیزه، نکات مهم را بدانید، ابتدا به تعریف ورق‌های گالوانیزه  می‌پردازیم و به شما خواهیم آموخت که چگونه ورق استیل را براق کنیم؟ سپس به بررسی کلی و معرفی تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در داخل کشور و مقایسه مشخصات برندهای مختلف اشاره می‌شود و در ادامه، در مورد شکل ظاهری و انواع ضخامت، ابعاد و اوزان رایج در تولیدات ورق گالوانیزه را مرور می‌کنیم. برای اطلاع از قیمت ورق استیل و قیمت ورق گالوانیزه و تیرآهن 30 لطفا کلیک کنید.

موارد استفاده و اسامی تولیدکنندگان داخلی ورق گالوانیزه

به طور کلی حفاظت انواع مقاطع فولادی در برابر زنگ زدگی با استفاده از فلز روی را گالوانیزه کردن می‌گویند، که به طور خاص ورق‌هایی که سطح آن با روی (Zn) پوشانده می‌شود را ورق گالوانیزه می‌گویند. در فرایند گالوانیزه گرم، ورق فولادی از داخل پاتیل‌های روی مذاب با سرعت مشخص عبور داده می‌شود در نتیجه روی جذب سطح ورق می‌شود.

از ورق‌های گالوانیزه برای پوشش سقف‌ها، تولید کابینت، صنایع خودرو سازی، صنایع کابل‌ سازی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. در کشور ما کارخانه‌های مختلفی اقدام به تولید ورق گالوانیزه می‌کنند که از عمده‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، شرکت ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهار محال و شرکت صنایع هفت الماس اشاره کرد.

همچنین تولید کننده‌های داخلی دیگری نظیر کارخانجات نورد و لوله سمنان و مجتمع فولادی روی اندود کاوه نیز در این ضمینه فعالیت دارند، علاوه بر این موارد، جهت رفع نیاز به همین ورق‌ها با ضخامت‌های مختلف، ورق‌های وارداتی متنوعی، از جمله چینی، قزاق، هند و امارات نیز در بازار موجود است.

برای انتخاب برند ورق گالوانیزه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اساساً از مهم‌ترین نکات در انتخاب برند ورق گالوانیزه، توجه به مورد مصرف آن است، برای مثال در ساخت یک مخزن آب گالوانیزه که به طور پیوسته در تماس با آب است توجه به ضخامت پوشش روی (Coating) بسیار مهم است، در حالی‌که استفاده از ورق گالوانیزه جهت پوشش سقف‌ها و یا استفاده دکوراتیو از آن در محیطی سقف‌دار نیازمند توجه بیشتر به ظاهر ورق دارد، از این رو در این قسمت به مقایسه ضخامت پوشش روی برندهای مختلف، شکل ظاهری ورق‌ها و در نهایت مقایسه نسبی قیمت برندهای مختلف می‌پردازیم.

ضخامت پوشش روی یا در اصطلاح Coating  مقدار پوشش  روی موجود بر سطح ورق فولادی برحسب گرم بر مترمربع است که ورق گالوانیزه کاشان با مقداری حدود ۱۲۰گرم بر مترمربع، دارای بیش‌ترین پوشش روی است و از این منظر با کیفیت‌ترین برند داخلی محسوب می‌شود و سایر برندها نیز دارای پوشش نسبتاً یکسان هستند. همچنین برای مواردی که نیاز به پوشش‌های بالاتر است ورق‌های گالوانیزه چینی دارای پوشش ۱۸۰ یا ۲۷۵ گرم بر متر مربع نیز قابل تهیه است. بر اساس نوع و جنس و برند آن تعیین می‌گردد.

در فرایند تولید ورق گالوانیزه در صورت وجود ناخالصی در روی مصرف شده و همچنین سرعت فرایند سرد کردن ورق پس از گالوانیزه کردن، بر روی سطح ورق، اسپنگل یا گل می‌تواند تشکیل شود که ورق‌های گالوانیزه را از نظر ظاهری به سه دسته زیر تقسیم می‌کنند:

۱) گل درشت (Regular Spangle): ورق گالوانیزه کاشان و هفت الماس از این نوع است.

۲) گل ریز یا بدون گل(Zero Spanglr): ورق‌های تاراز و ورق خودرو از نوع بدون گل هستند.

جهت مقایسه قیمت برندهای مختلف ورق گالوانیزه، نیازمند توجه به عوامل مختلفی مانند موجودی بازار، میزان مصرف و تقاضا برای یک کالا، فرایند تولید و عوامل فراوان دیگری است ولی در یک اظهار نظر کلی و در عموم موارد ورق گالوانیزه کاشان دارای بالاترین قیمت، در مقایسه با سایر برندهای داخلی است در حالی که ورق هفت الماس دارای قیمت نسبتاً پایینتری است.

بررسی ضخامت، ابعاد و وزن انواع ورق گالوانیزه

در این قسمت از راهنمای خرید ورق گالوانیزه  قصد داریم به بررسی ابعاد و وزن این ورق‌ها بپردازیم.  ورق‌های گالوانیزه از ضخامت‌های ۰/۱۸ الی ۶ میلی‌متر قابل تولید و تهیه هستند. عمده ورق گالوانیزه تولیدی کشور حاصل از نورد سرد ورق‌های نورد گرم با ضخامت بالاتر است و بازه ضخامت تولید ورق گالوانیزه توسط کارخانه‌های ایرانی از ضخامت ۰/۳ الی ۲/۵ میلی‌متر است که به تفکیک هر برند در جدول زیر مشخص شده است.

هفت الماس تاراز ورق خودرو کاشان برند
۰/۴ – ۲/۵ ۰/۴ – ۲ ۰/۴ – ۲ ۰/۳ – ۱/۵ ضخامت قابل عرضه (میلیمتر)

لازم به ذکر است برای تهیه ورق با ضخامت‌های کمتر از ۰/۳ و بیش‌تر از ۶ میلی‌متر باید سراغ ورق‌های وارداتی مانند ورق گالوانیزه چینی برویم.

عمده ورق‌های گالوانیزه تولیدی در کشور به صورت فرم (رول) هستند و این رول‌ها معمولاً با عرض‌های استاندارد ۱۰۰ و یا ۱۲۵ سانتی‌متر تولید و عرضه می‌شوند. رول‌های ورق گالوانیزه به طور معمولی دارای حدود وزن ۷/۵ تن هستند که پس از بسته‌بندی و ارسال به انبار و برشکاری‌ها، در هر اندازه و بنا بر درخواست مشتری قابل برش است.

همچنین بر روی این تولیدات، پلاک کالا که شامل اطلاعات کاملی از ابعاد، استاندارد و وزن رول است نیز وجود دارد.

در خصوص بارگیری رول‌ها می‌توان به دو صورت خوابیده و ایستاده (تنوری) آن‌ها را بارگیری کرد و گاهی درصورتی که بسته‌بندی رول از نوع معمولی باشد امکان به وجود آمدن جای زنجیر بر روی لبه‌های آن وجود دارد.

وزن ورق گالوانیزه چگونه محاسبه می‌شود؟

در خصوص محاسبه وزن انواع ورق‌های فولادی، می‌توان با استفاده از فرمول کلی حجم × وزن مخصوص، وزن ورق‌ها را محاسبه کرد. که در زیر  فرمول محاسبه وزن ورق به همراه یک مثال آورده شده است:

همچنین با توجه به اینکه ابعاد برش عرف ورق‌های گالوانیزه به صورت ۱۰۰*۲۰۰ یا ۱۲۵*۲۵۰ سانتی‌متر است، جدول وزن هر برگ این ورق‌ها بر اساس ضخامت‌های مختلف در زیر آورده شده است.

وزن هر برگ ورق گالوانیزه
طول عرض ضخامت وزن طول عرض ضخامت وزن
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۰٫۳ ۴٫۷۱ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۰٫۳ ۷٫۳۶
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۰٫۴ ۶٫۲۸ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۰٫۴ ۹٫۸۱
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۰٫۵ ۷٫۸۵ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۰٫۵ ۱۲٫۲۷
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۰٫۶ ۹٫۴۲ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۰٫۶ ۱۴٫۷۲
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۰٫۷ ۱۰٫۹۹ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۰٫۷ ۱۷٫۱۷
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۰٫۸ ۱۲٫۵۶ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۰٫۸ ۱۹٫۶۳
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۰٫۹ ۱۴٫۱۳ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۰٫۹ ۲۲٫۰۸
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۱ ۱۵٫۷ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۱ ۲۴٫۵۳
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۱٫۲۵ ۱۹٫۶۲۵ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۱٫۲۵ ۳۰٫۶۶
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۱٫۵ ۲۳٫۵۵ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۱٫۵ ۳۶٫۸۰
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۲ ۳۱٫۴ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۲ ۴۹٫۰۶
C C ۲۰۰ C C ۱۰۰ C C ۲٫۵ ۳۹٫۲۵ C C ۲۵۰ C C ۱۲۵ C C ۲٫۵ ۶۱٫۳۳

راهنمای خرید ورق گالوانیزه از آهن هایپر

در ادامه راهنمای خرید ورق گالوانیزه شما را در امر خرید از آهن هایپر کمک خواهیم کرد. به منظور اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید به سایت و کانال تلگرامی مراجعه فرمایید یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا شما را در امر خرید راهنمایی کنند.

به منظور ثبت سفارش مورد نیازتان می‌توانید به سایت مراجعه فرمایید و از طریق سبد خرید اقدام به ثبت سفارش‌های خود کنید یا با تماس با مجموعه و بخش مورد نظرتان سفارش خود را در اختیار کارشناسان فروش ورق گالوانیزه قرار دهید. بعد از تایید نهایی سفارش از طرف مشتری، مراحل بعدی خرید به سرعت پیش خواهد رفت.

سوالات متداول

ضخامت معمول ورق گالوانیزه رنگی جهت پوشش سقفها چه مقدار است؟

به طور عمومی در پوشش سقف‌ها از ورق‌های گالوانیزه رنگی یا گالوانیزه با ضخامت ۰٫۵ میلی‌متر  استفاده می‌شود.

ضخامت معمول ورق گالوانیزه جهت تولید کانال کولر چه مقدار است؟

جهت تولید کانال‌های کولر با ابعاد و استفاده معمول از ورق ۰٫۴ میلی‌متر و برای کانال‌ها با طول بیشتر و انواع کانال‌های صنعتی از ضخامت‌های بالاتر تا حدود ۱٫۲۵ میلی‌متر نیز کاربرد دارد.

وزن رولهای ورق گالوانیزه و روغنی چقدر است؟

به طور معمول وزن رول‌های تولیدی در بازه ۶ الی ۸ تن است اما گاهی رول‌هایی با وزن‌های بیشتر (تا ۱۸ تن) و یا کمتر (در حدود ۴ تن) نیز در بازار یافت می‌شود.

متراژ هر رول ورق گالوانیزه یا روغنی چقدر است؟

به طور کلی با توجه به وزن معمول رول‌های تولیدی و عرض و ضخامت رول، متراژ رول متفاوت است. برای مثال یک رول ورق گالوانیزه با وزن ۷ تن و عرض ۱٫۲۵ متر و ضخامت ۱٫۵ میلی‌متر داری طولی در حدود ۴۷۵ متر است.

عرض مفید ورقهای فرم سینوسی (کرکره) چه مقدار است؟

به طور کلی فرمینگ ورق‌ها باعث کاهش عرض مفید ورق نسبت به ورق صاف می‌شود ولی عرض مفید خروجی دستگاه فرمینگ سینوسی بر اساس عرض ورق ورودی (۱۰۰ یا ۱۲۵ سانتی‌متر) به ترتیب مقدار ۸۵ و ۱۰۵ سانتی‌متر است.

عرض مفید ورقهای فرم ذوزنقه چه مقدار است؟

عرض مفید خروجی دستگاه فرمینگ ذوزنقه بر اساس عرض ورق ورودی (۱۰۰ یا ۱۲۵ سانتی‌متر) به ترتیب مقدار ۷۸ و ۹۸ سانتی‌متر است.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا