عمومیبرترینهای کسب و کار

چگونه ورق استیل را براق کنیم؟

عناوین این صفحه محو کردن

تکنیک های برطرف کردن سیاهی استیل

۱- از تمیز کننده های قوی استفاده نکنید

با توجه به قیمت روز آهن؛ به جای استفاده از براق کننده های قوی از تمیز کننده های معمولی استفاده کنید. جرم گیرهای قوی باعث ایجاد لک های سیاه یا زرد رنگ روی  استیل می شوند. بهترین براق کننده ها برای ، نرده استیل، حفاظ استیل و دیگر محصولات استیل (مانند سینک ظرفشویی)، جوش شیرین و سرکه سفید است. سیاه شدن سینک ظرفشویی با جرمگیر یکی از شایع ترین مسائلی ست که خانم های خانه دار با آن دست و پنجه نرم می کنند. با این روش می توان این سیاه شدن سینک ظرفشویی با جرمگیر را از بین برد.

۲- برای کاهش سیاهی استیل از پولیش های نرم و لطیف استفاده کنید

برای تمیز کردن وسایل استیل به خصوص سینک (سیاه شدن سینک ظرفشویی باجرم گیر بسی شایع است) و اجاق گاز استیل (به وفور سیاه شدن صفحه گاز استیل قابل رویت است)، نیازی به استفاده از اسکاچ های خشن و همچنین وسایل مشابه نیست. این اسکاچ ها و وسایل مانند آن روی وسایل خش می اندازند. توصیه می کنیم حتما به جای این موارد از پولیش های نرم و لطیف استفاده کنید. علاوه بر سیاه شدن سینک ظرفشویی با جرمگیر، سیاه شدن ظروف استیل هم یکی از این موارد و مسائل شایع است

۳- دستمال خود را در جهت خطوط  بکشید

اکثر سینک ها و لوازم استیل  تیرآهن 12 که تبدیل به سیاهی شدن استیل  شده اند دارای خطوط منظم و طبیعی در یک جهت هستند پس بهتر است که برای جلوگیری از ایجاد خط و خش دستمال یا اسکاچ خود را موازی با این خطوط بکشید.

۴- برای لکه های سخت از جوش شیرین و نمک استفاده کنید

برای تمیز کردن این لکه ها به جهت از بین بردن و جلوگیری از سیاه شدن ظروف استیل بهترین راه این است که اول مقداری با آب پاش قسمت دارای لکه را مرطوب کنید. سپس روی لکه را با مخلوط جوش شیرین و نمک (می تونید جهت اطمینان از تمیزی بیشتر از سرکه هم استفاده کنید) بپوشانید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه محل مورد نظر را آبکشی کنید. در صورت لزوم تا چند بار این عمل را انجام دهید.

ولی مطمئن باشید حتما این لکه ها برطرف می شوند. به عبارتی می توان سیاه شدن ظروف استیل، سیاه شدن سینک ظرفشویی با جرمگیر و را از بین برد و به پاسخ سوال چگونه استیل که سیاه شده را سفید کنیم دست یافت.

۵- لکه های سفید و بخش های زنگ زده را با سرکه بشویید

 اگر استیل شما تمیز است اما با لکه های سفید و حتی بخش های زنگ زده مواجه شده پیشنهاد می کنیم یک دستمال نرم و معمولی را با سرکه آغشته کنید و به مدت ۵ دقیقه روی لکه ها قرار دهید و سپس شروع به پاک نمودن این لکه ها با این دستمال کنید.

در بسیاری از موارد این راه کار علاوه بر از بین بردن سیاهی استیل موجب از بین بردن لکه جرم گیر روی استیل، جلوگیری از سیاه شدن سینک ظرفشویی با جرمگیر و سیاه شدن ظروف استیل نیز می شود. آن چه کامل واضح و مشخص است آن است که سیاهی استیل بسیار ظاهری نا متعارف دارد پس بهتر است استیل که سیاه شده را سفید کنیم

۶- می توانید برای پاک کردن لکه و سیاهی استیل از آرد هم استفاده کنید

آرد سفید نقش یک لایه بردار قوی را ایفا می کند. برای این کار باید حتما سینک یا وسیله استیل شما کاملا خشک باشد. بعد از این که از خشک بودن آن اطمینان پیدا کردید، میزان ۱/۴ پیمانه آرد را روی وسیله مورد نظر خود بریزید و همه جای آن را پوشش دهید.

می توانید با استفاده از یک دستمال آرد را روی محل مورد نظر پخش کنید. بعد از نیم ساعت آرد را از محل مورد نظر جمع آوری کنید و وسیله را شست و شو دهید. دقت کنید که اگر این کار را برای سینک ظرفشویی به کار می برید، حتما کل آرد را جمع کنید و اجازه ندهید به داخل راه آب برود چرا که موجب گرفته شدن آن می شود.

۷- براق کردن با استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون می تواند سینک و برخی از وسایل استیل را برق انداخته و حتی خطوط آن را نیز پوشش دهد اما فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از این ماده باعث چسبانک شدن و تیرگی استیل خواهد شد. بهتر است دو الی سه قطره روغن زیتون را روی یک پارچه بریزید و سپس با استفاده از آن کل استیل را دستمال بکشید. بعد از چند دقیقه استیل برق خواهد زد.

در نهایت فراموش نکنید که جهت رفع سیاهی استیل به صورت کامل نباید بعد از تمیز کردن محصول خود به مدت ۲۴ ساعت از سینک یا هر محصول استیل دیگری که پاک شده است استفاده نمایید. متاستفانه این نکته ای است که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند و همین نکته می تواند باعث دوباره کدر شدن وسیله شما گردد.

روش از بین بردن لک جوهر نمک روی استیل

یکی از اشتباهات رایج در بین بسیاری از خانه داران استفاده از جوهر نمک در تمیز کردن سینک های ظرفشویی است که معمولا جنس آنها از استیل است. جوهر نمک برای تمیز کردن بسیاری از سنگ ها و حتی سطح مناسب است اما چون یک اسید فوق العاده قوی است می تواند اثر مخربی بر روی استیل داشته باشد.

پس از استفاده از جوهر نمک این سینک های استیل پر از لک و سیاهی شده و قطعا باعث دردسر فراوانی برای این عزیزان می شوند. اما خوب باز هم نگران نباشید چون در ادامه فروشگاه پامنار ۴ راه حل اساسی برای براق شدن سینک هایی که با لک جوهر نمک کدر شده اند ارائه می کند.

ترفند شماره ۱: اولین و یکی از بهترین روش های موثر در از بین بردن لک جوهر نمک روی استیل استفاده از جلاسنج و پنبه است. برای این منظور جلاسنج را به آرامی و با دقت بر روی سینک بریزید و سپس با استفاده از پنبه به آرامی آن را تمیز کنید. اینکار به احتمال زیاد باعث برق افتادن مجدد سینک شما و رفع سیاهی استیل خواهد شد.

ترفند شماره ۲: روش دوم استفاده از آب و صابون است. با استفاده از یک اسکاچ نرم (دقت کنید به هیچ عنوان پارچه زبر را بر روی استیل نکشید چون سریعا باعث ایجاد خط و خش می گردد) و آب سینک را تمیز کرده و سپس با استفاده از یک لکه بر قوی دوباره سینک را بشویید و سپس آبکشی کرده و با دستمال نرم خشک کنید.

ترفند شماره ۳: می توانید از جوش شیرین و نیز استفاده کنید. به این صورت که جوش شیرین را به صورت خمیری بر روی قسمت کدر شده قرار داده و سپس بعد از گذشت یک ربع آن را با سرکه بشویید و سریعا آبکشی نمایید.

ترفند شماره ۴ : یک راه کار دیگر می تواند استفاده از محلول آمونیاک باشد که قطعا تاثیر مفیدی بر روی سینک شما خواهد داشت.

پولیش و تمیز کاری ورق استیل چیست ؟ ۶ علت بوجود آمدن لگه بر روی ورق استیل

پولیش کاری یا همان تمیز کاری ورق استیل معمولا به کار سابیدن ابزار پولیش نظیر فرچه یا نمد های ویژه، واکس و یا مایع پولیش استیل به بخش اقسام فلزات در اشکال متنوع گفته می شود. برایند پایانی این پروسه منتهی به دسترسی به قشری هموار، شفاف و صیقلی است. از دیگر فرآیند های پولیش کاری استیل می توان به از بین رفتن اثرات ماشین کاری، ریخته گری، برش کاری و اقسام کنش های دیگر، وضع یک قشر براق با فرم مولکولی یکپارچه در قشر فلز اشاره نمود.

چه عللی باعث بوجود آمدن لکه های در استیل می‌شود ؟

هر آنچه بایستی در خصوص تمیز کاری ورق استیل دانست.  اقسام آلاینده هایی که اکثرا پس از شکل دهی ،جوشکاری و یا پروسه های کار گرم شامل فورجینگ رویت می شوند.

عبارت است از:

اکسید های غیر عمقی در تمام قطعه به علت فورجینگ یا عملیات گرمایشی

اکسید های پیرامون شکاف جوش

پاشش های جوش

آلایندهای با منابع آلی

گل جوش

ذرات آهن به علت عملیات نورد کاری با سنگ زنی کربن استیل به همراه ورق استیل

استیل رزاقی

کلیه مباحث ذکر شده افزون بر نازیبایی، در ابزار آلات بهداشتی ، غذایی ، دارویی و… آلاینده بوده و امکان دارد تاثیرات ویژه ای دیگری به تفسیر زیر داشته باشند:

عوامل موثر در لکه روی استیل

اکسید های غیر عمقی در مراحل بعدی پروسا های تولید ورق استیل امکان دارد مسئله ساز شوند. تلفیقات فلوئور موجود در گل جوش همواره در درجه حرارت بسیار خاصیت خورنده داشته و فلز جوش را مورد هجوم قرار می دهد. تلفیقات آلی نظیر روغن، آب، صابون تراشکاری، چسب، رنگ و… زمانی که دما با دلیل افزایش یابد تحلیل شده و کربن موجود در ورق استیل را افزایش می دهد و در این صورت در پیرامون های شدید فرسودگی سبب وضع فرسودگی میان دانه ای می شوند.

حضور مولکول آهن در قشر ورق استیل افزون بر زنگ زدگی در پیرامون نمناک و اعمال نازیبایی، در مواردی که رسوخ مولکول آهن عمقی باشد سبب آغاز فرسودگی های شکافی و حفره ای می شود.

روند بوجود آمدن زنگ آهن در ورق استیل چگونه است ؟

همواره حضور مولکول آهن در زمان پروسه تولید به سرعت معلوم نمی شود بلکه پس از واقع شدن در پیرامون نمناک یا خورنده به صورت زنگ آهن به رنگ نارنجی پدیدار می شود. برای نمایان سازی فوری مولکول آهن پس از تولید می توان  حلال هایی نظیر اسید نیتریک ، آب و فری سیانید پتاسیم به کار برد.

پس از چند دقیقه از به کارگیری این حلال بر روی قشر ورق استیل، مولکول پیش بینی شده  آهن به  شکل نقاط آبی رنگ رویت شده که میزان بسیار رنگ آبی نمایانگر مقدار آلودگی می باشد. پس از نمایان سازی محلول به جا مانده روی قطعه به وسیله آب شسته می شود.

معمولا برای تمیزکاری ورق استیل و همچنین برای از بین بردن آلاینده ها با ماخذ آلی شیوه چربی زدایی و برای پاکیزه نمودن پاشش های جوش و گل جوش شیوه هایی مانند سنگ زنی ،  شن پاشی و برش زنی و…. به کار برده می شود. برای رفع اکسید های سطحی حاشیه های شکاف جوش و مولکولهای اکسید آهن هم شیوه هایی مانند پاشش مواد ساینده ، برس زنی، پولیش کاری، اسید شویی و یا تلفیقی از شیوه های ذکر شده مورد استفاده قرار می گیرد.

۴ مرحله پولیش ورق استیل

در پروسه مربوط به پولیش ورق استیل و نبشی به پروسه ای گفته می شود که در طول آن با لوازم و مواد ویژه ای اسباب و لوازم فلزی را پولیش یا پرداخت می کنند که بدین واسطه وسیله مدنظر شفاف، براق و بازسازی می شود.‌ پولیش به وسیله ساینده هایی با سایز و خصوصیات متنوع اعمال می شود که با دقت به گونه استعمال و ابزاری که قرار است پرداخت گردد پد و مواد پولیش متنوعی را به کار می گیرند.

پد پولیش که اندازه ها و نمره های متنوعی دارد در کنش پولیش استیل تاثیر به سزایی دارد. این پد ها همانند سمباده می باشند که با دقت به نمره های آن ها مولکول های ریز و رنده مانندی دارند که در قشر کالبد استیل ما را در سایز میکروسکوپی تحولاتی اعمال می نمایند.

قشر کالبد استیل را چنانچه در زیر یک میکروسکوپ وارسی نمایید خواهید دید که قشر آن همانند کوه های بلند و نوک تیز می باشد. عملی که پولیش ورق استیل انجام می دهد این می باشد که قشر جسم ما را کوه های نوک تیز به شکل تقریبا مسطحی مبدل می سازد که این رویه مسطح سبب بازتاب نور در کالبد شده و در نهایت قشر جسم ما شفاف ، براق ، جذاب و خوش جلوه می شود.

عملکرد پولیش کاری استیل

در مجموع عمل تمیز کاری ورق استیل یکی از عمده ترین مراحل در ساخت قطعاتی در صنعت می باشد که عملکرد درست آنها به داشتن قشری یکپارچه و براق برای پیشگیری از فرسودگی ، دارا بودن استقامت در برابر سایش، مهیا سازی آبکاری سخت کاری و تزئینی غیر عمقی وابسته است.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره جهت لیست   و و انواع ورقهای دکوراتیو  میرور و خشدار می‌توانید از شنبه تا پنجشنبه  با مشاوران ما در در تماس باشید

انواع لوازم پولیش کاری استیل

لوازم مربوط به تمیز کاری ورق استیل حاوی سیستم گیلانس ثابت به صورت دستی یا خودکار، نمد یا فرچه نرم و ضخیم و در پایان مواد شیمیایی پولیش به صورت جامد یا مایع است.

سیستم گیلانس یا پولیش کاری چیست ؟

سیستم گیلانس یا پولیش کاری وسیله ای است که در ۲ صورت پرتابل و ثابت به کار برده می شود.‌از سیستم پولیش کاری  پرتابل که وزن چندانی ندارد جهت پولیش کاری گردنده استعمال می شود. در این شیوه شخص پولیش کار سیستم را در دست خود قرار داده و قطعات مدنظر را در ابعاد متنوع با فرچه نرم و ضخیم با تکان های مرتب و منظم دست و با به کارگیری از واکس مخصوص پولیش کاری پولیش می نماید. از دیگر انواع ابزار پولیش کاری استیل همانطور که به آن اشاره شد سیستم گیلانس ثابت می باشد که برای پرداخت کاری قطعه های متنوع دیگر به صورت نیمه خودکار در دو شیوه دور تند و کم به کار برده می شود.

انواع روشهای پولیش کاری استیل

روش تمیز کاری ورق استیل به شرح زیر صورت می گیرد:

کاغذ های سمباده

بر طبق مقدار پولیش بخش مورد نظر باید از سمباده با زبری های مطلوب استعمال نمود. اگرچه برای دستیابی به سطح کیفی مناسب و سرعت بیشتر در پولیش کاری توجه به ترتیب و نظم استعمال سمباده از دانه درشت تا دانه ریز ضروری است. برای مثال نخست مش ۸۰ و بعد از آن مش ۱۵۰ و… استفاده می شود.

اقسام‌کاغذ سنباده به صورت صفحه، نواری و … با توجه به شیوه و سیستم به کار برده می شوند. برای پولیش کاری استیل شتاب غیر عمقی مطلوب سمباده ۳۵ الی ۴۵ متر بر ثانیه می باشد.

شیوه بشکه ای

از دیگر روش پولیش کاری استیل می توان شیوه بشکه ای را نام برد. در این شیوه قطعات و مواد ساینده با یکدیگر داخل انبار شبکه ای سیستم قرار داده شده و با چرخش بشکه کار سایش و در نهایت پولیش ورق استیل و حتی صیقل کاری صورت می گیرد. اکسید آلومینیوم و اقسام سرامیک ها و … در این شیوه می باشند.

شیوه لرزشی

در این شیوه هم همانند شیوه پیشین قطعات و مواد ساینده با یکدیگر داخل انبار سیستم قرار داده شده اما کار تمیز کاری ورق استیل در این شیوه با لرزش سیستم و منتقل نمودن لرزش به مواد و قطعات صورت می گیرد.

کاربرد مایع پولیش استیل

مایع پولیش در تمیز کاری ورق استیل معمولا برای پاکیزه نمودن ابعاد متنوع فلزی بسیار مطلوب می باشد. براقی و شفافیت بسیار و حفاظت از اقشار فلزی از ویژگی های این نوع مایع پولیش می باشد. این فرآورده برای فلزات فاقد پوشش مانند شمش، فولاد زنگ نزن، برنج، نقره، نیکل و مس مورد استعمال قرار می گیرد. مایع پولیش استیل را برای تمامی اقشار فلزی به کار خواهند برد.

پولیش استیل براق

ویدئو تمیز کردن قوری استیل

آشنایی با نحوه پولیش استیل براق

برای پولیش یا تمیز کاری ورق استیل براق معمولا از دو روش کاربردی استفاده می نمایند که عبارتند از:

ژل گریندینگ

این ژل یا در اصطلاح روغن سنباده برای براق و صیقلی نمودن استیل به کار برده می شود. این ژل را می توان بر روی سطوح متنوعی قرار داد و بعد از آن با یک دستمال پارچه ای به شیوه دورانی آن را پاکیزه نمود. پس از پاکیزه شدن سطوح به وسیله دستمال پارچه ای دیگر آن را به صورت کامل تمیز کنید.

غوطه وری

برای پولیش استیل براق می توان از روش غوطه وری نیز استفاده نمود. در این شیوه قطعات استیل خود را به شیوه کامل در محفظه مایع براق کننده می توان شناور نمود بعد از براق و صیقلی شدن فرآورده محصول ، استیل را از آن خارج نمایید.

کاربردهای مختلف استیل

استیل جزء کاربردی‌ترین و پرمصرف‌ترین آلیاژهای فولاد است که در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که آلیاژهای فولاد ضدزنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و فرسودگی دارند، باعث بالارفتن طول عمر تجهیزاتی می‎شوند که در ساخت آنها از استنلس استیل استفاده شده است. امروزه از  استیل برای تولید انواع ظروف آشپزخانه، سینک، قاشق و چنگال، تجهیزات خطوط تولید مواد غذایی و بهداشتی، لوازم پزشکی و … استفاده می‌شود.

فولاد ضدزنگ بیشتر به دلیل توانایی خود در مقاومت در برابر زنگ زدگی و سایر خوردگی‌ها شناخته شده است و آن را در کاربردهای خانگی به انتخابی اصلی برای آشپزخانه و حمام تبدیل می‌کند. با این حال، به ندرت از اثر انگشت، لکه آب و سایر علائم عاری است، بنابراین نمی توانید تمیز کردن آن را به طور معمول فراموش کنید. خبر خوب این است که راه‌های آسان و ارزان زیادی وجود دارد که می‌توانید فولاد ضدزنگ را دوباره کاملاً نو و براق نشان دهید.

همچنین باید اشاره کرد که در برابر دماهای بالا نیز مقاومت بسیار مناسبی داشته و گرما و حرارت نمی‌تواند باعث آسیب آنها یا ازبین رفتن خواص‌شان شود. ولی یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ استیل حرارت زیاد است. اما باید بدانید که می‌توان به‌سادگی و به کمک برخی روش‌ها، اقدام به براق کردن استیل و باز گرداندن جلای فلزی زیبای آن شد.

پرداخت‌کاری استیل یا پولیش

یکی از اصطلاحات بسیار کاربردی در صنعت، پولیش و یا پرداخت‌کاری است. منظور از پرداخت‌کاری، صیقل دادن، صاف کردن و براق کردن سطح فلزات است. به اینین صورت ظاهر آن‌ها از حالت قبلی تغییر پیدا کرده و به شکل اولش درخواهد آمد. پرداخت‌کاری استیل یکی از بهترین راه‌ها برای ازبین‌بردن آلودگی‌ها، ضایعات و تمامی مواردی است که منجر به کدر شدن و تغییر رنگ سطح استیل شده‌اند. ولی پرداخت‌کاری و پولیش نیاز به تجهیزات دارد. ما در اینجا نمی‌خواهیم وارد این مبحث شویم، بلکه هدف ما اشاره به روش‌های ساده‌تر است.

امروزه روش‌ها و براق‌کننده‌های مختلفی برای پرداخت‌کاری استیل در بازار وجود دارد. شما می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کرده و یا از مواد دم دستی دیگر با رعایت نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، سطح تجهیزات از جنس استیل را جلا دهید. به این صورت دیگر نباید نگران کدر شدن ظروف و لوازم استیل خود شوید، چرا که راه‌های بسیار کاربردی برای براق کردن استیل وجود دارد.

سوالات متداول

پولیش و تمیز کاری ورق استیل چیست ؟

پولیش کاری یا همان تمیز کاری ورق استیل معمولا به کار سابیدن ابزار پولیش نظیر فرچه یا نمد های ویژه، واکس و یا مایع پولیش استیل به بخش اقسام فلزات در اشکال متنوع گفته می شود. برایند پایانی این پروسه منتهی به دسترسی به قشری هموار، شفاف و صیقلی است.

چه عللی باعث بوجود آمدن لکه های در استیل می‌شود ؟

هر آنچه بایستی در خصوص تمیز کاری ورق استیل دانست.  اقسام آلاینده هایی که اکثرا پس از شکل دهی ،جوشکاری و یا پروسه های کار گرم شامل فورجینگ رویت می شوند.

روند بوجود آمدن زنگ آهن در ورق استیل چگونه است ؟

همواره حضور مولکول آهن در زمان پروسه تولید به سرعت معلوم نمی شود بلکه پس از واقع شدن در پیرامون نمناک یا خورنده به صورت زنگ آهن به رنگ نارنجی پدیدار می شود. برای نمایان سازی فوری مولکول آهن پس از تولید می توان  حلال هایی نظیر اسید نیتریک ، آب و فری سیانید پتاسیم به کار برد.

انواع لوازم پولیش کاری استیل کدامند ؟

لوازم مربوط به تمیز کاری ورق استیل حاوی سیستم گیلانس ثابت به صورت دستی یا خودکار، نمد یا فرچه نرم و ضخیم و در پایان مواد شیمیایی پولیش به صورت جامد یا مایع است.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا