برترینهای کسب و کارعمومی

آلاینده‌های مضر برای برج خنک کننده

بروز مشکلات متداول در (پکینگ نت اسپلش) همواره به‌ موازات کارکرد مداوم و قرار داشتن سیستم تحت بار کاری، طبیعی است زیرا مجموعه عواملی برای استهلاک یا خرابی آن ایجاد می شوند. در مورد برج های خنک‌ کننده نیز مانند هرسیستم پیشرفته و پیچیده، این موضوع صادق است. برخی از این مجموعه مشکلات گاهی قابل از بین بردن هستند و از این طریق می‌توان از استهلاک بیشتر و خرابی‌های احتمالی جلوگیری کرد؛ یا دست‌کم می‌توان شانس وقوع آن را کاهش داد.

از سوی دیگر برخی از این مشکلات غیرقابل‌ حذف بوده و به‌طور طبیعی، به استهلاک و کاهش طول عمر برج خنک‌ کن منجر می‌شوند. شاید تصور کنید شناخت این موارد الزامی نباشد اما واقعیت این است که حتی به‌ منظور انجام مؤثرتر و سریع‌تر پروسه‌های عیب‌ یابی و تعمیر یا تعویض نیز، دانستن این مجموعه علل خرابی و مشکلات، الزامی است.

کدام مشکل در کارکرد برج خنک‌ کننده مانع ایجاد می‌کند؟

مجموعه مشکلات مختلفی ممکن است باعث آسیب به‌ سلامت پکینگ برج خنک کننده شده و طول عمر آن را کاهش دهند. بررسی دقیق و جزئی یا حتی گردآوری تمام این علل و مشکلات در یک یادداشت، قطعاً امر ساده‌ای نیست. به همین علت بر آن شدیم تا در این یادداشت، اصلی‌ترین عوامل مشکلات و خرابی کولینگ تاور ها را در چند دسته اصلی قرار داده و با رویکردی کلی‌نگر به آن‌ها بپردازیم. پس با این‌ وجود اجازه دهید پرسش فوق را به این شکل اصلاح کنیم.

مشکلات برج خنک‌ کننده چند دسته هستند؟

  • آسیب و آلودگی بیولوژیکی
  • خوردگی و زنگ‌ زدگی
  • رسوب‌ گذاری
  • پوسته‌ پوسته شدن (Scaling)

به ترتیب از چپ به راست؛ خوردگی، پوسته‌پوسته شدن و آلودگی‌های بیولوژیکی

خوردگی در برج خنک کننده

خوردگی (Corrosion) یا زنگ‌ زدگی، خطراتی هستند که به‌طور مداوم در کمین فلزات نشسته و یکی از اصلی‌ترین عوامل خرابی یا حتی نابودی آن‌ها تلقی می‌شوند. درحالی‌ که فلزات ذاتاً در برابر ضربه یا فشار قدرت مقاومت بالایی داشته و از این حیث چندان نگرانی در مورد آن‌ها وجود ندارد، تماس آن‌ها با آب می‌تواند بسیار مخاطره‌ آمیز باشد. نیازی به توضیح نیست که قطعات فلزی موجود در سیستم کولینگ تاور تا چه حد به‌ صورت مداوم با آب تماس دارند. این تماس مداوم با آب نیز به معنی بالا بودن ریسک خوردگی یا زنگ زدن است. در کنار اینکه فلزات به‌ طور طبیعی در معرض ریسک خوردگی قرار دارند، مختصات و جزئیات کیفیت آب واردشده به برج خنک‌ کننده نیز در این مورد تعیین‌ کننده است.

(خوردگی، قاتل دائمی فلزات است.)

میزان اثر کیفیت آب در مورد انواعی از برج خنک‌ کننده که از چرخه بسته گردش آب استفاده می‌کنند، قطعاً دوچندان خواهد بود. هنگامی‌ که هوا، سدیم یا هر ماده شیمیایی نامطلوب دیگری با آب ورودی ترکیب‌ شده و بدون نظارت به چرخه وارد شود، می‌توانند مانند یک رنده یا حتی چرخ‌ گوشت، در بلندمدت قطعات و اجزای فلزی را ببلعد! این مشکل البته به‌طور طبیعی زمینه‌ساز مشکلات متعدد دیگری نیز خواهد شد که اصلی‌ترین آن‌ها، نشتی و هدررفت آب است؛ مشکلی که خود عامل اصلی بسیاری دیگر از مشکلات جدی است!

رسوب‌گذاری در برج خنک کننده

تشکیل لایه‌ای از غبار، خاک یا مواد جامد محلول در آب، بر روی سطح قطعات و اجزای داخلی برج خنک‌ کن، همان چیزی است که رسوب‌ گذاری نامیده می‌شود. رسوب‌ گذاری می‌تواند در نواحی مختلفی از برج خنک‌ کن رخ دهد؛ هرچند شانس برخی از نواحی به خاطر شکل ارتباطی که با سیستم دارند، به‌مراتب بیشتر است. در کنار اینکه شانس رسوب‌ گذاری در این نواحی بیشتر است، میزان اثر منفی آن بر کارکرد برج خنک‌ کن نیز بیشتر خواهد بود.

به‌طور مثال رسوب‌ گذاری بر سطوح انتقال حرارت، اثرات منفی چشم‌ گیری به همراه دارد. این اتفاق که باعث کاهش بهره‌وری دمایی شده و انتقال حرارت بین دو بخش را ضعیف‌تر می‌کند، نتیجه‌ای جز عدم سرمایش مناسب ندارد! درنتیجه این رخداد هم، برج خنک‌ کن برای دستیابی به یک نتیجه مشترک، نیاز دارد تا طولانی‌تر کار کند؛ کارکرد طولانی‌تر یعنی کاهش طول عمر در بلندمدت و افزایش مصرف انرژی در کوتاه‌مدت!

راه حل مشکلات رایج در برج خنک کننده

دقت داشته باشید که هر یک از مشکلات فوق که درنهایت به عوامل اصلی ایجاد خرابی در کولینگ تاور تبدیل می‌شوند، اغلب رابطه نزدیکی با کیفیت آب ورودی دارند. لذا می‌توان گفت پایش، کنترل و اصلاح خصوصیات و مختصات آب ورودی به سیستم، می‌تواند در از بین بردن ریشه مشکلات، سهم بسزایی داشته باشد. انجام این کار شاید از اساس ساده و کم‌هزینه نباشد اما در بلندمدت حتی از حیث منطق هزینه/فایده نیز پیروی از این مجموعه تدابیر، سود بیشتری برای کاربر به همراه دارد. البته باید در این مورد با اتکای به دانش و تخصص افراد مجرب این حوزه تصمیم‌گیری کنید.

مشکل انباشت یا تجمع مواد معدنی برج خنک کننده

راهکار انباشت مواد معدنی

بهترین راه برای جلوگیری از تجمع مقیاس تمیز کردن مکرر برج ها و کاهش حجم انباشت مواد معدنی است.

مشکل خوردگی یا فرسایش در برج خنک کننده

خوردگی و فرسایش

با گذشت زمان آب تقریباً هرگونه ماده شناخته شده برای بشریت را دچار خوردگی و فرسایش می کند و هنگامی که در برج های خنک کننده خودکار دچار خوردگی می شود، آب مهمترین عامل آن نیست. در حالیکه می توان مطمئن بود که آب وسیله ای است که شرایط را برای عوامل خورنده فراهم می آورد اما خود عوامل جدی تر از تاثیر آب هستند. بسیاری از برج های خنک کننده خودکار در طول عمر خود به مواد شیمیایی صنعتی حساس و آسیب پذیر می شوند. خوردگی می تواند نگرانی قابل توجهی را ایجاد کند زیرا می تواند کارکرد و خروجی برج را به حداقل رسانده، هزینه های انرژی را افزایش داده و در شرایط بدتر باعث خرابی یا آسیب به تجهیزات داخل برج شود.

راهکار فرسایش و خوردگی در برج خنک کننده

راهکار پیشنهادی برای کاهش خوردگی تمیز کردن مکرر برج ها است. علاوه بر این انتخاب عناصر و مواد شیمیایی برج خنک کننده که معمولاً در برابر خوردگی مقاوم هستند مانند پلاستیک تقویت شده با الیاف راهکاری عالی برای غلبه بر معضل خوردگی است.

مشکل رسوب در برج خنک کننده

رسوب کردن به معنای فرایندی است که طی آن آب موجود در یک برج خنک کننده به حالت جامد در می آید. همانطور که بسیاری از برج های خنک کننده خاک، گرد و غبار و اجزای بیوشیمیایی را از هوا فیلتر می کنند ، آب نیز به این تصفیه نیاز دارد. در صورت عدم کنترل، آب فیلتر نشده می تواند باعث رسوب در برج شود و بهره وری را کاهش داده و مصرف انرژی را افزایش دهد.

راهکار مقابله با رسوب در برج خنک کننده

برای کمک به غلبه بر مقدار رسوب که رخ می دهد ضروری است که یک فیلتراسیون مناسب و کارآمد استفاده شود و همچنین یک روش شیمیایی برای جدا کردن آلاینده های موجود در آب ایجاد شود.

میکروارگانیسم ها

در حالیکه مشکلات اولیه اغلب مربوط به مواد شیمیایی در آب برج های خنک کننده تشخیص داده شد، میکروارگانیسم ها فقط به خود آب متهم می شوند. برج خنک کننده به عنوان مکانی ناخواسته اما مناسب برای رشد بیولوژیکی مانند باکتری ها عمل می کند. این آلودگی ها را نمی توان برای مردم بی خطر تلقی کرد کما اینکه برای بازده عملکرد برج های خنک کننده نیز مضر هستند. بدترین نکته در مورد این آلاینده ها این است که حتی حجم بسیار کوچکی از آنها می توانند واکنش حرارتی را به طور چشمگیری کاهش دهند.

راهکار کاهش میکروارگانیسم ها در برج های خنک کننده

برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در یک برج خنک کننده خودکار ، لازم است برج خنک کننده را اغلب با استفاده از پاک کننده ضد میکروبی تمیز کنید.

راهکارهای تصفیه آب در برج های خنک کننده

  • اطمینان حاصل کنید که برج خنک کننده شما همیشه برای میکروارگانیسم ها یا بیوفیلم ها (biofilms) بهینه شده است. نگهداری، تمیز کردن و شستشو آن بسیار بدیهی و بسیار گران است.
  • پراکسید خود را مرتبا دریافت کنید، آن را در سایه ذخیره کنید و اطمینان حاصل کنید که در هر اجرا در مورد آن سوال می کنید.
  • بازرسی هایی را انجام دهید که شک شما را در مورد تغییرات در برج خنک کننده برطرف کند. می توانید از آزمایشگاه ها و افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • نظارت منظم تنها روشی است که در اوج انباشت، خوردگی و رشد بیولوژیکی برج خنک کننده موثر و کاربردی است. مرتباً نظارت کنید!
  • تصفیه آب مشترک سیستم و برج خنک کننده که شامل تمیز کردن کل سیستم انتقال آب و گرما است، راهکاری مناسب برای حفظ عملکرد مناسب سیستم گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) است.

نتیجه گیری:

مشکلات متداول در برج خنک‌ کننده، تا حد زیادی از کیفیت و خصوصیات آب ورودی به سیستم ناشی می‌شوند. البته این بدان معنی نیست که تمام ایرادات و مشکلات وابسته به کیفیت آب است اما اهمیت بسیار بالای آن ما را بر آن داشت تا این قسم مشکلات را به‌عنوان ریشه بسیاری دیگر از مشکلات بررسی و تشریح کنیم. گروه تبادل گستر هیراد هنگام فروش برج خنک کننده همه این موارد را برای شما توضیح خواهد داد تا کاملا خریدی مطمئن داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا