برترینهای کسب و کارعمومی

نازل برج خنک کننده چیست و چگونه کار می کند؟

نازل آب پاش چندگانه برای بهینه سازی توزیع آب و خنک سازی در پیشنهاد می شود. سیستم اسپری به سمت بالا به دلیل افزایش زمان اسپری، افزایش سطح آب در معرض هوا و استفاده کامل از پر کننده، به دفع گرما کمک می کند. قابلیت دسترسی بهبود یافته در اتاق اسپری را ارائه داده و کارایی را بهینه می کند. نازل اسپری شامل بدنه نازل، آداپتور لوله ای با یک انتخاب حلقه آب بندی برای قطر لوله مختلف و یک انتخاب داخلی است.
p.p با الیاف سبک که در دماهای بالاتر از 80 درجه سانتی گراد بکار گرفته می شود و برای تولید بدنه نازل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نازل برج خنک کننده چیست و چگونه کار می کند؟

نازل برج خنک کننده یکی از اجزای اصلی در کولینگ تاور می باشد.
این نازلها از جنس p.p ساخته می شود و نسبت به طیف وسیعی از مواد شیمیایی مقاوم هستند.
سطح صاف آنها مانع از مسدود شدن و پوسته شدن می شود.
توزیع آب بر روی ها و سطوح تبخیر بصورت 120 درجه اسپری می شود.

ویژگی های :

–    گرفتگی کم به علت طراحی سطح صاف
–    تمیز کردن با تلاطم بالا در بدنه نازل ( تمیز کردن خود)
–    نصب آسان بر روی سیستم لوله کشی به دلیل طراحی چند ضلعی
–    مقاومت بالا در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی

نازلهای کولینگ تاور آب داغ را بطور مستقیم بر روی برج خنک کننده تخلیه می کند و به منظور فراهم آوردن الگوی یکنواخت اسپری آب نازلها آب را بر روی و سطوح تبخیر تخلیه می کنند.
آب بر روی سطوح تبخیر اسپری شده و عملکرد بالا را تضمین می کند.

نازل های کوچک:

این نازلها با چرخش سراسری ارزش قابل توجهی برای کولینگ تاور و دیگر تجهیزات انتقال حرارت دارد.
یکی از پارامترهای مهم برای انتخاب نازل در یک کولینگ; مشخصه های توزیع و توزیع آب سرد بر روی صفحات می باشد.

مزایای نازل:

نازل را می توان در برجهای بسته جهت اسپری آب با فشار و برخورد آب با همه صفحات (مسی، گالوانیزه، استیل) استفاده کرد.
–    عدم مسدود کردن
–    طراحی فشار کم
–    سازگاری عملیاتی
–    عملکرد کارآمد
–   اسپری مخروطی بصورت منحصر بفرد توزیع ثابتی را تضمین می کند.
–    براحتی نصب می شود.
–    مقاوم در برابر خورگی
–    مقرون به صرفه

نازل برج خنک کننده چگونه عمل می‌کند؟

در سیالات به دستگاهی که با کاهش سطح مقطع خروجی سیال سبب افزایش فشار در جریان خروجی می شود شیپوره گفته می شود. شیپوره یا نازل در دانش سیالات با افزایش سرعت و فشار ، سبب پاشیده شدن و پخش شدن جریان آب گرم ورودی بر روی سطوح پکینگ می‌شود. نسبت تغییر سرعت و فشار در خروجی و ورودی جریان سیال وابسته به نسبت سطح مقطع ورودی به خروجی تغییر می‌نماید.

نکته کلیدی: هر یک از انواع نازل وابسته به نوعیت طراحی و تغییر سطح مقطع شرایط مختلفی را برای توزیع سیال فراهم می کنند.

وظیفه اصلی نازل برج خنک کننده چیست؟

وظیفه افشانک در کولینگ‌تاور توزیع  جریان آب گرم تحت شعاع معین بر روی پکینگ‌مدیا میباشد. پس از پاشیدن آب این سیال در تماس با هوای القایی ایجادشده قرار می‌گیرد. توزیع آب در دوش‌ها توسط یک مکانیزم خاص و با استفاده از ایجاد تلاطم در جریان آب صورت می‌پذیرد.

آب گرم و داغ توسط فلنچ‌های ورودی به بخش سیستم توزیع آب هدایت می‌گردد. سیستم تقسیم کننده آب ثابت شامل نازل، بست کمربندی ، واشرهای اورینگ ، درپوش ، کرپی و لوله‌های انشعابی می‌باشد. توزیع کننده آب وابسته به نوع کولینگ تاور (مکعبی یا مخروطی) می‌تواند از نوع مربع پاش یا دایره پاش طراحی گردد.

نحوه عملکرد نازل برج خنک کننده

به منظور نصب نازل در سیستم پاشش آب برج خنک کننده تاسیسات ساختمانی باید دقت نمود نوع سیستم پاشش آب ثابت می‌باشد یا چرخشی. درصورتی که سیستم پاشش آب برج خنک کننده چرخشی باشد از نازل چرخشی یا پروانه ای به عنوان هد آب پخش کن یا اسپرینکلر استفاده می شود.

در صورتی که سیستم پاشش آب در کولینگ تاور از نوع ثابت باشد از یک سری بست‌های کمربندی و گاهاً مغزی جهت اتصال نازل برج خنک کننده به لوله های ورودی کولینگ تاور استفاده می‌شود. به منظور آب بندی کامل افشانک به بست کمربندی و یا مغزی توصیه می‌گردد و از نوار تفلون و اورینگ (واشر پلاستیکی) نیز استفاده گردد.

مشخصات فنی انواع نازل برج خنک کننده

افشانک همانند بسیاری از اجزای داخلی دارای شاخصه های اساسی می‌باشد که براساس این شاخصه‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرد.

پارامترهایی که سبب تمایز در انواع افشانه پاششی می‌گردد عبارتند از:

  • شعاع پاشش
  • فشار کاری
  • نحوه پاشش آب
  • سایز ورودی
  • سایز خروجی
  • جنس و متریال

انواع نازل برج خنک کننده

مهپاش عبارتی است که به افشانک یا شیپوره با شعاع پاشش کم و توزیع آب پودری نسبت داده می‌شود. مهپاش به عبارتی ساده‌تر جریان آب ورودی از کولینگ تاور را به صورت مه (mist) وارد هوا می‌نماید. وظیفه مهپاش در واقع  افزایش رطوبت نسبی موجود در هوا می‌باشد .مهپاش قالباً در برج‌های خنک کننده یا کندانسورهای تبخیری مورد کاربرد قرار می‌گیرد. مهپاش همچنین در انواع ایرواشر جهت افزایش رطوبت نسبی محیط نیز مورد کاربرد قرار می‌گیرد.

  • نازل قطره پاش برج خنک کننده

مدلی از دوشهای پاششی که درصد معینی از جریان آب را به صورت قطره‌های ریز آب بر روی سطوح خنک‌کنندگی کولینگ‌تاور پاشش می‌نماید. نازل برج خنک کننده قطره پاش (cooling tower dropper nozzle) عموماً دارای شعاع پاشش بین 20 الی 60 سانتیمتر می‌باشد. از انواع افشانک قطره‌پاش می‌توان به نازل حلزونی، چپقی، خورشیدی و فانوسی اشاره نمود.

  • نازل اسپری کننده برج خنک کن

انواع نازل برج خنک کننده به لحاظ فشار کاری

  •  کم فشار:  فشارکاری کمتر از 1.2 بار
  • تحت فشار: فشارکاری بین 1.2 بار تا 3 بار

انواع نازل برج خنک کننده به لحاظ نوع عملکرد

  • افشانک پاشش آب ثابت: عمدتاً دارای یک روتور (پره) جهت ایجاد جریان گردشی در آب و توزیع آن می شوند.
  • افشانک پاشش چرخشی (آب پخش کن): این مدل عموماً در برجهای خنک کن مخروطی بکار می‌روند و تحت فشار آب چرخش می‌نمایند.

انواع نازل برج خنک کننده به لحاظ نوع پاشش آب

  • مربع پاش: این مدل اسپری کننده ها آب را تحت یک هندسه مکعبی بر روی پکینگها پاشش میکند.
  • دایره پاش: این نوع اسپری نازلها سبب پاشش دوار قطرات آب بر روی پوشالها می گردد.

طراحی نازل برج خنک کننده

به منظور طراحی نازل در یک سیستم خنک کاری رعایت چند نکته اساسی ضروری می باشد. پارامتر اول در طراحی افشانک کولینگ تاور شعاع پاشش می‌باشد. به منظور رسیدن به شعاع پاشش مورد نیاز در طراحی سیستم توزیع آب رعایت دو نکته اساسی الزامی می باشد. نکته اول فشار کاری برای رسیدن به شعاع توزیع آب مورد نظر در طراحی و نکته دوم فاصله خروجی سر نازل تا سطوح خنک کننده می باشد.

نحوه تولید نازل برج خنک کننده

  • روش تزریق پلاستیک
  • روش تراشکاری

پس از تزریق مواد اولیه گرانول و یا پلی پروپیلن R60 ، R220  و پلی اتیلن HDPE در داخل قیف دستگاه تزریق پلاستیک و پس از فرآیندهای حرارتی داخل دستگاه تزریق پلاستیک مواد از داخل قیف به قسمت قالب اولیه تزریق شده و پس از خنک سازی قسمت قالب، نازل از قسمت قالب خارج می‌گردد. در روش دوم که بیشتر جهت تولید برج خنک کننده جریان مخالف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقشه کامل اسپرینکلر یا آب پخش کن بعد از عملیات ریخته گری توسط تراشکار نهایی می‌گردد. روش دوم تولید نازل  قالباً برای تولید آب پخش کن یا اسپرینکلر کولینگ تاور (با متریال فلزی) کاربرد دارد.

قیمت نازل برج خنک کننده

قیمت نازل وابسته به نوع، شکل ظاهری، سایز ورودی و خروجی و جنس (میزان متریال مصرفی) متغیر می‌باشد. همانطور که واضح است یکی از آیتم‌های اصلی تأثیرگذار در قیمت افشانک برج خنک کننده ، نوع این تجهیز می‌باشد . قیمت دوش های پاششی کولینگ تاور چرخشی عمدتاً از انواع سیستم ثابت بالاتر می‌باشد.

به هر میزان سایز افشانک افزایش یاید قیمت آن نیز وابسته به متریال مصرفی در تولید این قطعه افزایش خواهد یافت. به منظور بررسی دقیق قیمت نازل برج خنک کننده پیشنهاد می شود در ابتدا ، نوع، سایز و جنس این تجهیز را مطابق با مشخصات فنی کاتالوگ فنی انتخاب نمایید. پس از انتخاب این تجهیز با کارشناسان واحد فروش برج خنک کننده ما تماس حاصل نمایید.

دکمه بازگشت به بالا