بین الملل

آمریکا با آزادی منابع مالی افغانستان از طریق بانک سوئیس موافقت کرد

منابع آگاه از مذاکرات بین طالبان افغانستان و ایالات متحده می گویند که واشنگتن در حال کار بر روی طرحی برای سپرده گذاری 3.5 میلیارد دلار در بانک تسویه حساب های بین المللی و توزیع این پول به دولت در کابل تحت یک سیستم نظارتی شخص ثالث است.

به گزارش اخبار ما، به نقل از شبکه خبری TRT، آمریکا با آزادسازی بخشی از پول بلوکه شده افغانستان که پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان در سال گذشته در این کشور تصرف شده بود، موافقت کرد.

به گفته یک منبع آگاه، این مبلغ، به ارزش 3.5 میلیارد دلار، احتمالاً در اختیار بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS) مستقر در بازل سوئیس است. هیئت بین المللی کارشناسان تشکیل شد و این پول را پرداخت خواهد کرد.

حدود 9 میلیارد دلار از دارایی های ارزی بانک مرکزی افغانستان که در بانک های ایالات متحده و سایر بانک های خارجی نگهداری می شد، پس از تصرف کابل توسط طالبان در 15 اوت 2021 و برکناری دولت تحت حمایت ایالات متحده، رئیس جمهور اشرف غنی، مسدود شد.

ماه گذشته، دولت بایدن با وجود حضور ایمن الظواهری، رهبر کشته شده القاعده در کابل، به مذاکرات برای آزادسازی این مبالغ ادامه داد.

اما وزارت خارجه ایالات متحده افزایش سرمایه برای بانک مرکزی افغانستان را به عنوان یک “گزینه کوتاه مدت” پس از مرگ الظواهری رد کرد و گفت که طالبان، پناه دادن به او و نقض توافقنامه خروج ایالات متحده در سال 2020 باعث نگرانی شده است.

این منبع همچنین گفت که در این اقدام جدید، بانک مرکزی افغانستان می تواند وجوه بلوکه شده را برای استفاده نهایی دریافت کند، اما ایالات متحده می خواهد ضمن ردیابی اشخاص ثالث این وجوه، از پروتکل های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم پیروی کند.

در همین حال، دولت طالبان افغانستان پیشنهاد ایالات متحده برای نظارت شخص ثالث را می‌پذیرد، اما می‌خواهد در مورد نحوه استفاده از آن اختیار خود را حفظ کند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان افغانستان گفت: این منابع بلوکه شده ملک مردم افغانستان است. آنها منبع بانک مرکزی در تراکنش های مالی آن هستند.

وی افزود: این بر عهده مردم افغانستان است که با این منابع مالی چه کنند و چگونه از آن استفاده کنند. تصمیم یک جانبه در مورد ذخایر مالی بانک مرکزی افغانستان غیرقانونی است مگر اینکه با موافقت بانک مذکور باشد.

ایالات متحده تحت فشار گروه های حقوق بشر و مهاجران افغان قرار گرفته است تا این بودجه را آزاد کند تا آنها را به تلاش های بشردوستانه ناشی از جنگ در آن کشور اختصاص دهد.

شاه محرابی، استاد اقتصاد افغان-آمریکایی در شورای عالی بانک مرکزی افغانستان می گوید: «انتشار این وجوه برای کاهش سختی های مردم افغانستان که با مشکلات زیادی مواجه هستند، مهم است. برای نیازهای اولیه خود بپردازند.”

بیشتر دارایی های خارجی افغانستان که بالغ بر هفت میلیارد دالر می شود، در بانک مرکزی آمریکا در نیویورک نگهداری می شود.

گفت‌وگوها برای آزاد کردن 3.5 میلیارد دلار بودجه برای پرداختن به آنچه که سازمان ملل متحد آن را آینده “بسیار تاریک” برای افغان‌ها می‌خواند، ضروری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا