سلامت

امکان ثبت واکسن های تاریخ مصرف گذشته وجود ندارد

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: مدت زمان ماندگاری واکسن های داخلی و وارداتی توسط سازمان غذا و دارو بر اساس مستندات سازنده تعیین می شود و روی برچسب با کد UID در درج می شود. سیستم مرکزی تیتاکا : حتی اگر یک روز از تایید سازمان غذا و دارو گذشته باشد، ثبت نام در سامانه الکترونیکی امکان پذیر نخواهد بود و پیغام خطا در مورد تاریخ انقضای محصول صادر می شود.

به گزارش اخبار ما، با اشاره به وبدا، دکتر. حمیدرضا اینانلو گفت: داروها و واکسن ها فرآورده هایی هستند که باید مواظب و مواظب تاریخ انقضا باشند زیرا اگر تاریخ انقضای دارو و واکسن تمام شود به هیچ عنوان نباید از آن استفاده کرد و صحبت در مورد آن بی معنی است. بی ضرر بودن یا ایمنی آن

وی با اشاره به جدید بودن و ناقص بودن مطالعات پایداری واکسن‌های کووید 19، گفت: در ابتدا واکسن‌های کووید 19 با یک دوره پایداری کوتاه مثلاً 6 ماهه توزیع می‌شد که به تدریج و با تکمیل شدن مطالعات پایداری و ارائه مستندات و بررسی کارشناسی این جاده افزایش یافت. البته این وضعیت برای واکسن‌هایی با پلتفرم قدیمی مانند پروتئین نوترکیب (واکسن‌های اسپیکوژن یا پاستوکواک پلاس) یا شکل غیرفعال شده ویروس (واکسن کوویران برکات) قابل پیش‌بینی‌تر بود، زیرا پایداری محصولات مشابه قبلی به اثبات رسیده بود.

مدیرکل داروها و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ملاک تضمین پایداری واکسن ها مستندات پیوست است، بیان کرد: واکسن سیاه سرفه فرم کونژوگه پروتئین (توکسوئید کزاز) و دامنه پروتئینی (آنتی ژن نوترکیب) است. ). ) این است که هیچ محصولی کاملاً مشابه محصول قبلی وجود نداشت که پس از ارائه مدارک تکمیلی در سال جاری، ماندگاری یکساله این محصول به تایید اداره کل دارو رسیده باشد، همچنین در صورت الزام به تکمیل. مستندات و مطالعه پایداری تا پایان 2 تاریخ بر روی بسته مشخص شده است و مطالعات اضافی پذیرفته می شود.

دکتر اینانلو خاطرنشان کرد: واکسن هایی که در کشور موجود و مورد استفاده قرار می گیرند دارای تاریخ انقضای مشخص و تایید شده توسط سازمان غذا و دارو بوده و پس از انجام آزمایشات دقیق و تایید مصرف قابل استفاده در کشور می باشند. بنابراین، تاریخ استفاده از واکسن‌های کووید-۱۹ توسط سازمان غذا و دارو پس از بررسی مستندات سازنده و آزمایش‌های دقیق مشخص می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا