رویدادها

داروی ترک اعتیاد و ضد دردهای سرطانی به تولید داخل رسید

امروز داروی افیونی و داروی ضد سرطان “بوپرنورفین” با منشا تریاک ارائه شد.

به گزارش اخبار ما ، عصر امروز ، طی مراسمی با حضور سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ، سردار مومنی ، دبیرکل آژانس مبارزه با مواد مخدر شمال و دیگران. علی وحدت ، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تریاک مبدا و حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب یک طرح سرمایه گذاری مشترک با صندوق حمایت از سرمایه گذاری بیوتکنولوژی در یک کارخانه 1920 متر مربع با ظرفیت 826 کیلوگرم ارائه شد ، مربوطه به 413 میلیون قرص.

این پروژه دانش بنیان با سرمایه گذاری 55 میلیارد تومانی در قالب سرمایه گذاری مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی با صندوق حمایت از سرمایه گذاری بیوتکنولوژی که سهم صندوق نوآوری 36 میلیارد تومان است ، اجرا شد.

بوپرنورفین دارویی است که علاوه بر تسکین درد شدید و کنترل و ترمیم مهار تنفسی ناشی از فنتانیل تحت بیهوشی ، برای درمان اعتیاد به دارو تجویز می شود.

این دارو یکی از داروهای ترک اعتیاد است که به دلیل خاصیت خاص آن باعث برتری آن نسبت به سایر داروها در این زمینه شده است.

یعقوب حقیقت یان مدیر عامل شرکت داروسازی در این مراسم با بیان اینکه تولید این محصول باعث کاهش ارزش محصول شده است ، یادآور شد: اعتیاد یکی از چالش های مضر پیش روی همه کشورها است. بر این اساس ، داروهای اعتیاد آور مختلفی در جهان وجود دارد که برجسته ترین آنها بوپرنورفین است ، بنابراین این دارو به اشکال مختلف مانند آمپول نالوکسان ، کپسول خوراکی نالترکسون و اشکال آهسته رهش نالترکسون (تزریق) در دسترس است.

وی با تأکید بر اینکه بوپرنورفین و خط تولید آن در این مراسم ارائه شد ، ادامه داد: تاکنون یک میلیون قرص 2 میلی گرمی بوپرنورفین تولید شده و 6 میلیون قرص نیز در مرحله تولید است. در مدل آهسته رهش (تزریق) نالترکسون ، این محصول به بدن فرد معتاد تزریق می شود و حالت وابستگی تا یک ماه باقی می ماند تا اثرات دارو از بدن بیمار خارج شود.

حقیقتيان با بیان اینکه منبع این دارو تریاک است که ماده اولیه درمان از آن تهیه شده است ، اظهار داشت: پس از 9 فرآیند شیمیایی ، این ماده به بوپرنورفین تبدیل می شود که جایگزین مناسب و منطقی متادون است. این محصول اولین بار در سال 1964 در انگلستان تولید شد و مناسب ترین داروی اعتیاد در جهان محسوب می شود که می توانیم آن را با قیمت رقابتی به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی گفت: “پیش از این ، متادون برای ترک اعتیاد استفاده می شد که علاوه بر خاصیت اعتیاد آور ، هزینه های زیادی را برای کشور به همراه داشت.” مشکل اعتیاد به متادون باعث شده بیمار از مواد مخدر دیگر مانند هروئین به اعتیاد به متادون روی بیاورد. بر این اساس ، دستگاه های ذیربط مانند وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، ستاد مبارزه با مواد مخدر و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خواستار راه حلی برای رفع این معضل اجتماعی هستند.

مدیر عامل شرکت گرانی نمونه وارداتی بوپرنورفین را از جمله چالش ها عنوان کرد و گفت: تولید این محصول نیاز به فناوری پیشرفته دارد و ما توانسته ایم از توان فنی و علمی برای تولید تجهیزات استفاده کنیم که قیمت نهایی این محصول برابر است با در کشور است.

به گفته وی ، این خط تولید از سه نوع راکتور تشکیل شده است که به صورت خودکار بومی سازی و ساخته می شوند.

حقیقتيان ادامه داد: واحد تحقیق و توسعه این شرکت موفق به ساخت پیشرفته ترین تجهیزات با طراحی کاملاً محلی برای تولید بوپرنورفین شده است که علاوه بر تولید ماده فعال ، محصول نهایی نیز تولید می کند ، یک قرص زیرزبانی حاوی 2 میلی گرم بوپرنورفین به عنوان هیدروکلراید. “

انتهای پیام

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا