اقتصادی

سکه مسیرش را از ارز جدا کرد/کاهش ۴۰۰ هزار تومانی بهای سکه

بر اساس تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از هفته پایانی بازار سکه و طلا، انواع سکه با نرخ ارز همخوانی ندارد و با وجود افزایش نوسانات نرخ ارز، قیمت سکه نسبت به عرضه کاهش یافته است. و تقاضا در حال کاهش است.

محمد کشتی آرای در گفت وگو با اخبار ما، اظهار کرد: قیمت اونس جهانی هفته گذشته در محدوده 1840 تا 1850 دلار در نوسان بود و در محدوده 10 دلار در نوسان بود. اما با وجود نوسانات کم و ثبات قیمت جهانی طلا در هر اونس، نرخ ارز در بازارهای داخلی به طور پیوسته در نوسان بوده است. این موضوع باعث شد تا قیمت طلا و سکه دچار نوسان شود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به رهبری بانک مرکزی در خصوص ابلاغیه این سازمان (بانک مرکزی) و دولت مبنی بر ممنوعیت معاملات فردا و معاملات کاغذی، گفت: این اقدام تاثیر مثبتی بر روی آن داشت. کاهش قیمت سکه و طلا؛ این در حالی بود که قیمت ارز افزایش یافت و شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بودیم. دلیل آن این است که این اقدام دولت و حتی دستگیری تعدادی از ماموران انجام معاملات کاغذی و کاغذی فردا منجر به کاهش بادکنک جعلی شد.

با حذف معاملات کاغذی و کاغذی فردا، تقاضا برای سکه و به دنبال آن حباب سکه کاهش یافت.

وی افزود: بنابراین قیمت اونس جهانی طلا ثابت بوده و نرخ ارز در حال افزایش است. اما قیمت سکه در حال کاهش است. این نشان می دهد که جلوگیری از این نوع معاملات باعث کاهش تقاضای سکه و این کاهش تقاضا منجر به کاهش حباب سکه می شود. قیمت سکه تا هفته گذشته تا یک میلیون و 250 هزار تومان بالن داشت.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آخرین قیمت سکه و طلا در پایان هفته (آخرین معاملات روز پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته گفت: سکه تمام طرح جدید 14 میلیون و 950 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به ابتدای هفته سکه طرح قدیم 300 هزار تومان و سکه طرح جدید 400 هزار تومان کاهش قیمت داشت و در واقع آنها حباب کاهش یافت

کشتی آرای ادامه داد: قیمت نیم سکه با کاهش 280 هزار تومانی در معاملات اخیر 8 میلیون و 520 هزار تومان بود، ربع سکه در پایان هفته به 5 میلیون و 520 هزار تومان رسید که نسبت به اوایل هفته جاری 180 هزار تومان ارزان شده است. سکه یک گرمی بانک مرکزی ارزان نشد و دیروز (پنجشنبه) سه میلیون و 50 هزار تومان معامله شد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: قیمت هر اونس طلای مذاب (17 عیار) که به نسبت شاخص ارزی و قیمت اونس تغییر می کند، در آخرین معامله هفته ششم افزایش قیمت داشت. یک میلیون و 250 هزار تومان بود و هر گرم طلای 18 عیار با حدود 15 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 442 هزار تومان رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هفته گذشته نرخ ارز بیشترین نوسان را داشت در حالی که قیمت جهانی طلا تغییر چندانی نداشت اما حباب سکه به دلیل کاهش تقاضا و عرضه بالا کاهش یافت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا