برترینهای کسب و کارعمومی

کدام ماشین ایرانی ایزوفیکس دارد

در آغوش گرفتن کودک در هنگام رانندگی نه تنها می تواند باعث خستگی شما به خصوص در مسافت های طولانی مدت شود، بلکه از نظر ایمنی نیز اصلا کار درستی نیست. همینطور اگر قصد دارید تنها با فرزندتان به رانندگی بپردازید، قطعا تامین امنیت آن یکی از اساسی ترین مشکلات شما خواهد بود.

اما نگران نباشید چرا که ایزوفیکس صندلی به کمک شما آمده است. این آپشن با نصب آسان به شما کمک می کند تا با قرار دادن کودکانتان در فضایی امن، به راحتی به رانندگی خود ادامه دهید. اما ایزوفیکس چیست و چگونه نصب می شود؟ سوالی که ما در این محتوا به آن پاسخ خواهیم داد پس پیشنهاد می کنیم شما هم تا انتها با ما همراه باشید.

ایزوفیکس صندلی چیست؟

ایزوفیکس (ISOFIX) یک استاندارد بین المللی برای اتصال صندلی کودک در اتومبیل می باشد که شما می توانید با ثبت نام در و البته یک مدل مجهز به ایزوفیکس استفاده از آن را تجربه کنید. این یک اتصال فلزی است که توسط سازنده خودرو در صندلی وسیله نقلیه شما تعبیه شده است.

سیستم ایزوفیکس در خودروها به شما این امکان را می دهد که به سادگی صندلی کودک را به صندلی ماشین وصل کرده و به ایمنی بیشتر از ایمنی کمربند دست یابید.

ایزوفیکس برای اولین بار در سال 1997 معرفی شد. این قابلیت با همکاری کمپانی فولکس واگن صورت گرفت و تا سال 2001، اکثر خودروهای اروپایی به این فناوری تجهیز شدند.

بنابراین اگر شما هم نگران ایمنی فرزند دلبندتان در هنگام رانندگی هستید، طرح می تواند بهترین پیشنهاد برای شما باشد.

نصب ایزوفیکس روی خودرو

ممکن است نصب ایزوفیکس در خودرو های مختلف دقیقا یکسان نباشد. از این رو اگر شما هم طرح را انتخاب کرده اید، بهتر است پیش از اقدام به نصب، دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال نمایید.

در اولین مرحله لازم است تا بست های ایزوفیکس خودرو را پیدا کنید. خودروهای مجهز به ایزوفیکس دارای شیارهایی هستند که در صندلی های عقب، در محل اتصال پشتی صندلی و بالشتک صندلی تعبیه شده اند.

کانکتورهای ایزوفیکس را درون قلاب های صندلی کودک قرار دهید. روی بسیاری از صندلی های کودک یک نشانگر وجود دارد که با تغییر رنگ از قرمز به سبز نشان می دهد که صندلی کودک به طور ایمن متصل شده است.

کاربرد ایزوفیکس

همانطور که تا به اینجا به آشنایی با ایزوفیکس پرداختیم، دانستیم که ایزوفیکس صندلی سبب محکم شدن صندلی کودک به صندلی اتومبیل می شود. این از افتادن و یا پرت شدن کودک هنگام ترمز گرفتن های شدید و یا در هنگام وقوع تصادف جلوگیری می کند. همین امر کاربرد ایزوفیکس را نشان می دهد. بنابراین دیگر شما نگرانی از بابت فرزند خود نخواهید داشت.

البته توجه داشته باشید که این مزیت در صورتی است که صندلی به درستی نصب شده باشد. در غیر اینصورت ممکن است اتفاقات بسیاری ناگواری برای کودکتان رخ دهد.

انواع مختلف صندلی ایزوفیکس چیست؟

ایزوفیکس صندلی کودک بر اساس سن، قد و وزن کودک به دسته بندی های مختلفی طبقه بندی می شود. از این رو در این بخش قصد داریم به بررسی انواع مختلف ایزوفیکس ها بپردازیم. استاندارد جهانی ایزوفیکس های صندلی را به 4 گروه 0، 1، 2 و 3 تقسیم بندی کرده است. از این رو لازم است تا علاوه بر بررسی ، آپشن ایزوفیکس را در خودرو بررسی کرده و هنگام خرید صندلی کودک به سن و وزن فرزندتان نیز توجه داشته باشید. انواع صندلی ایزوفیکس به شرح زیر هستند:

صندلی های گروه 0: این مدل برای نوزادان تا 15 ماه و وزن حداکثر 10 کیلوگرم است. این صندلی ها رو به عقب هستند که از حرکت سر در هنگام کاهش سرعت سریع جلوگیری می کنند.

صندلی های گروه 1: صندلی های گروه 1 نیز بیشتر رو به عقب هستند در حالی که برخی از مدل های آن ها نیز روبه رو جلو می باشند. ایزوفیکس های گروه یک برای کودکان حداکثر 4 سال و با وزن 9 تا 18 کیلوگرم کاربرد دارند.

صندلی های گروه 2: صندلی های این گروه بزرگتر از صندلی های گروه 1 هستند و برای کودکان بین 4 تا 6 سال و یا آن هایی که بین 15 تا 25 کیلوگرم وزن دارند، مناسب می باشند.

صندلی های گروه 3: اما آخرین گروه برای کودکانی که بین گروه سنی 6 تا 10 سال قرار دارند، استفاده می شود. محدودیت وزنی استفاده از این صندلی ها از 22 تا 36 کیلوگرم است. صندلی های گروه 3 رو به جلو هستند و برای نگه داشتن کودک در یک موقعیت امن با استفاده از کمربند ایمنی بزرگسالان مفید هستند.

ایزوفیکس دوبل چیست؟

همانطور که تا به اینجا دانستیم، ایزوفیکس قلاب هایی است که بر روی صندلی های عقب نصب شده و برای اتصال صندلی کودک کاربرد دارد. اما علاوه بر ایزوفیکس های معمولی، نوع دیگر این آپشن، ایزوفیکس دوبل است.

در خودروهای مجهز به ایزوفیکس دوبل، علاوه بر صندلی های عقب، در پشت صندلی های جلو نیز این قلاب ها تعبیه شده اند. بنابراین زمانی که صندلی کودک را به این قلاب ها وصل می کنید، فرزند شما پشت به راننده قرار می گیرد. این سبب ایمنی بیشتر برای کودک می شود. طبق نظر کارشناسان، کاربرد صندلی ایزوفیکس دوبل بیشتر برای نوزادان کوچکتر از 2 سال است.

کدام ماشین ایرانی ایزوفیکس دارد؟

اگر شما هم به دنبال هستید، می توانید یکی از مدل های زیر را انتخاب کنید:

  • تیبا 2
  • تیبا صندوق دار
  • ساینا دنده ای EX
  • دنا
  • دنا پلاس
  • تارا
  • پژو 207
  • تندر 90 پلاس اتوماتیک

کدام یک از خودروهای خارجی به ایزوفیکس مجهز هستند؟

کیا سورنتو، سیتروئن گرند C4 پیکاسو، هوندا CR-V، H30 کراس، برلیانس h320، لندروور دیسکاوری و مدل های مختلف خانواده جک از جمله خودروهای خارجی مجهز به ایزوفیکس هستند. بنابراین اگر تمایلی به طرح ندارید و البته تامین هزینه خودرو یکی از چالش های اساسی شماست، خرید یکی از خودروهای خارجی فوق از طرح فروش اقساطی خودرو پیشنهاد ما به شماست.

آیا ایزوفیکس نسبت به کمربند ایمن‌تر است؟

اگر به داده ها و آمارهای به دست آمده از تصادفات دقت کنیم، خواهیم دید که ایزوفیکس ایمنی بسیار بیشتری را نسبت به کمربند خودرو به ارمغان آورده است. با استفاده از ایزوفیکس، هیچ حرکت اضافی و تکان شدیدی به کودک وارد نمی شود. از این رو دیگر هیچ نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

البته زمانی در مقایسه سیستم ایزوفیکس و کمربند ایمنی می توان گفت که ایزوفیکس ایمن تر است که به درستی نصب شده باشد. یک اشتباه در نصب نه تنها می تواند ایمنی ایزوفیکس را در مقایسه با کمربند کاهش دهد، بلکه می تواند عواقب بسیار بدی به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این، زمانی که کودکان پشت به راننده قرار می گیرند، فضای امن تری برای آن ها ایجاد می شود.

سوالات متداول

آیا ماشین من ایزوفیکس صندلی دارد؟

این بستگی به مدل خودروی شما دارد. ایزوفیکس صندلی همیشه آشکار نیست و ممکن است با یک پوشش پلاستیکی پوشانده شده باشد. این آپشن عموما بر روی صندلی های عقب نصب می شود اما در برخی از وسایل نقلیه بر پشت صندلی های جلو نیز وجود دارد. از این رو باید گفت که ساده ترین راه برای تشخیص ایزوفیکس صندلی، دفترچه راهنمای ماشین شما است.

ایزوفیکس صندلی چه مزایایی دارد؟

اصلی ترین مزیت ایزوفیکس صندلی، افزایش ایمنی فرزند شما در هنگام رانندگی است. علاوه بر این، ایزوفیکس به راحتی قابل نصب می باشد. انواع مختلف آن برای گروه های سنی مختلف در بازار وجود دارند. نسبت به کمربند ایمنی، امنیت بیشتری را مهیا می سازد. بنابراین اگر شما هم کودک زیر 10 سال دارید، توصیه می کنیم حتما از ایزوفیکس صندلی استفاده کنید.

ایزوفیکس صندلی از چه سالی مورد استفاده قرار گرفته است؟

ایزوفیکس نخستین بار در سال 1997 روی یکی از خودروهای شرکت فولکس واگن قرار گرفت و با توجه به مزایای مهمی که داشت توانست با استقبال خودروسازان روبرو شود. پس از این و تا سال 2001 اکثر خودروهای اروپایی به این آپشن تجهیز شدند و از سال 2013 به بعد استفاده از ایزوفیکس در مدل های خارجی به یک ضرورت تبدیل شد. اما متاسفانه این آپشن بر روی تمامی خودروهای ایرانی یافت نمی شود. البته ناگفته نماند که خودروسازان داخلی در تلاشند تا از این قابلیت بر روی بیشتر محصولات خود استفاده کنند.

بهترین مکان برای قرار دادن صندلی کودک کجاست؟

صندلی وسط عقب. امن ترین مکان برای نصب صندلی کودک، صندلی وسط عقب می باشد. این به دلیل فاصله حداکثری از قسمت جلویی ماشین است. علاوه بر این، از فرزند شما در مقابل هرگونه ضربه احتمالی از طرفین مراقبت می کند. البته اگر فرزند شما کمتر از 3 سال سن دارد، بهتر است صندلی کودک را به پشت صندلی راننده وصل کنید.

تفاوت صندلی ماشین کودک ایزوفیکس دار با مدل بدون ایزوفیکس در چیست؟

همه صندلی های ماشین کودک دارای قابلیت اتصال با کمربند ایمنی هستند که البته نصب آن ها به دقت زیادی نیاز دارد اما مدل های ایزوفیکس دار دارای ایمنی بیشتری می باشند چرا که توسط یک قلاب تعبیه شده در صندلی، به صندلی وسیله نقلیه متصل می شوند. البته قابل ذکر است که امکان استفاده از این صندلی ها تنها در خودروهای مجهز به آپشن ایزوفیکس وجبا توجه به رانندگی های خطرناک شهری یا بین شهری هر کدام از ما ممکن است مجبور شویم ناگهان بر پدال ترمز فشار آوردیم، در چنین وضعیتی اولین کسانی که به جلو پرتاب شده و آسیب می‌بینند کودکان و نوزادانی هستند که در صندلی عقب نشسته و‌بی دفاع ترین عضو خانواده هستند.

در شرایطی که نمیتوانیم lز چنین اتفاقی پیش‌گیری کنیم بهتر است برایش چاره ای بیندیشیم.

ممکن است تصور کنیم که برای حفظ امنیت از کمربند بزرگسالان برای کودکان استفاده می‌شد، اما باید بدانید که کمربند بزرگسالان هیچ کمکی به حفظ جان کودک‌شما در هنگام وقوع تصادف نمی کند. ایزوفیکس یک راه جایگزین اساسی ‌و مهم برای محکم کردن صندلی ماشین کودک به‌جای کمربند ایمنی است.

ایمنی صندلی خودرو کودک با ایروفیکس isofix

طبق استاندارهای جهانی اگر شما کودکی زیر ۱۲ سال و با قدی کمتر از یک متر و سی سانتی متر داشته باشید باید برای امنیت او از صندلی ماشین استفاده کنید.

این قانون در بسیاری از کشورها دنیا اجرا شده و سرپیچی از آن جریمه ی سنگینی دارد و این در حالیست که همچنان در ایران تعدادی از والدین اهمیت صندلی کودک ایزوفیکس دار را نمیدانند و به علت تفاوت قیمت از صندلی ماشین کودک بدون ایزوفیکس استفاده میکنند.

شرکت فولکس واگن در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار از سیستم ایزوفیکس در خودرو استفاده کرد و به دلیل نتیجه ی سودمند و قابل مشاهده ی آن بلافاصله سایر شرکت های خودرو سازی نیز از این امکان در ماشین هایشان استفاده کردند.

برای استفاده از ایزوفیکس شما به‌وسیله دو گیره سوسماری شکل، صندلی ماشین کودکتان را به دو قلاب فلزیِ صندلی خودرو متصل می‌کنید و به همین سادگی از وقوع خطرهای احتمالی و جبران ناپذیر جلوگیری میکنید.

این صندلی ها طوری طراحی شده اند تا اندام کودک را  دربرگرفته و به خوبی از او محافظت کند.

دلیل استفاده از صندلی ماشین کودک ایزوفیکس دار :

  • خطرات سفرهای شهری و بین شهری که معمولا به خاطر رانندگی های خطرناک و استفاده از صندلی‌های معمولی برای کودک است، به حداقل برسد
  • با نصب درست آن حفاظت از کودک بسیار راحت تر میشود.
  • این اطمینان را ایجاد می‌کند که صندلی ماشین در جای درست و ثابتی قرار دارد.
  • بستن و باز کردن صندلی کودک در خودرو با استفاده از این سیستم برای والدین بسیار سریع و راحت میشود.
  • به علت اتصال بسیار قوی و پایداری ایزوفیکس، در هنگام رانندگی در جاده‌های ناهموار نیز صندلی کودک ایمن میماند.

لازم به ذکر است که جای ایزوفیکس در خودروهای مختلف متفاوت است. در نتیجه تنها کاری که باید انجام دهید آن است که جای ایزوفیکس ماشین خود را پیدا کرده و اهرم ایزوفیکس صندلی ماشین کودک را مطابق دستور العملی که در دفترچه ی راهنمای این محصول ذکر شده است، به میله های ایزوفیکس خودرو متصل کنید.

یکی از مهمترین سوالات والدین در هنگام خرید صندلی ماشین ایزوفیکس دار این است که کدام ماشین های ایرانی و خارجی ایزوفیکس دارند؟

ماشین های خارجی ایزوفیکس دار

خودروهایی مثل سیتروئن گرند C۴ پیکاسو، هوندا CR-V، کیا سورنتو، لندروور دیسکاوری،خودرو دانگ فنک یا H30 کراس، همه مدل های خودرو جک و برلیانس h320 دارای ایزوفیکس هستند .

ماشین های ایرانی ایزوفیکس دار

در خودروهای ایرانی، خودور دنا و دنا پلاس، رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، تیبا صندوق دار EX ساینا دنده ای EXو تیبا هاچبک نیز ایزوفیکس دار هستند.

راه دیگر برای شناخت ماشین های دارای ایزوفیکس این است که بدانیم از سال ۲۰۰۶ بیشتر خودروهای تولید شده در اروپا و آمریکا مجهز به سیستم ایزوفیکس شده اند و امروز اکثر خودروهای خارجی به علت رعایت استاندارد جهانی ایزوفیکس دار هستند. از طرفی خودروهای تولید داخل نیز در طی ۵ الی ۶ سال گذشته به این سیستم مجهز شده اند. پس اگر خودروی شما قدیمی نباشد به احتمال بسیار زیاد دارای ایزوفیکس است اما ساده ترین و مطمئن ترین راه برای فهمیدن این موضوع، مطالعه کتابچه‌ی راهنمای اتومبیل و یا بررسی برچسب isofix در کنار صندلی خودرو میباشد.

نصب ایزوفیکس ماشین ( خودرو ) های ایرانی و خارجی

پایه های نگهدارنده ایزوفیکس معمولا بین شکاف موجود در تشک نشیمن و پشتی صندلی عقب ماشین قرار دارد و اگر دست خود را بین این شکاف حرکت بدهید میتوانید  گیره‌ها و یا پایه‌های نگهدارنده را احساس کنید. این پایه ها در واقع همان نگهدارنده های قفل صندلی ماشین هستند که با فشار دادن یک ضامن یا دکمه به سمت بیرون کشیده میشوند.

پس در صورتی که همچنان ماشین های دارای ایزوفیکس را نمیشناسید و در مورد خودروی خود اطلاعاتی ندارید میتوانید به صورت عملی از روش بالا نیز استفاده کنید.

پس از پیدا کردن پایه های نگهدارنده ی ایزوفیکس میتوانید از نحوه ی نصب زیر برای اتصال صندلی ماشین کودک استفاده کنید:

۱-قلاب ها را درون هم قرار میدیم و مطمئن میشویم که تمام قلاب ها به درستی داخل هم قرار گرفته باشند.

۲-بعد از اتصال قلاب ها صندلی ماشین کودک را کمی تکان میدهیم تا از ثابت و محکم بودن آن اطمینان حاصل کنیم.

۳-قلاب بالایی صندلی ماشین را به قسمتی که در دفترچه ی راهنما به آن اشاره شده متصل میکنیم و بند آن را محکم میبندیم.

ود دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا