اقتصادی

۱۷۶ هزار تن انواع روغن ترخیص شد

بیانیه گمرک ایران از ترخیص بیش از 176 هزار تن روغن خوراکی از گمرکات اجرایی حکایت دارد.

به گزارش اخبار ما، اظهارات لطیفی، سخنگوی گمرک ایران درباره وضعیت ترخیص کالا از گمرکات روغن در سال جاری نشان می دهد که از ابتدای امسال تاکنون بیش از 176 هزار و 700 تن روغن خوراکی از گمرک ترخیص شده و به زودی 376.4 هزار تن. تشریفات گمرکی را طی می کند و وارد چرخه تولید و زنجیره توزیع می شود.

به گفته وی، این مقدار روغن اضافه بر روغن هایی است که در پایان سال گذشته وارد کشور شده و به کارخانه های تولیدی و زنجیره تامین تحویل داده شده است.

در همین راستا لازم به ذکر است که نفت یکی از هفت اقلام وارداتی با ارز ترجیحی است که اخیرا در جریان اصلاح نظام یارانه ای نرخ آن از 4200 به نرخ حاشیه بازار تغییر یافت. با توجه به این قیمت جدید این محصول از سوی اتاق بازرگانی ایران اعلام شد بنابراین قیمت مصرف کننده روغن آفتابگردان مایع برای پخت 810 گرم 63 هزار تومان و قیمت مصرف کننده روغن آفتابگردان مایع 810 گرم برای سرخ کردن 62 هزار تومان است.

نفت یکی از اقلام وارداتی است که در بازار جهانی با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شده است. گزارش گمرک ایران از وضعیت واردات کالاهای اساسی سال گذشته نشان داد از کل کالاهای وارداتی، 26.9 میلیون تن به ارزش 15.1 میلیارد دلار مربوط به واردات کالاهای اساسی با ارز ترجیحی است. از این میزان، 2.3 میلیون تن دانه های روغنی به ارزش 1.6 میلیارد دلار وارد کشور شد که از نظر وزنی یک درصد کاهش اما از نظر ارزش 31 درصد افزایش داشت. واردات روغن های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام 1.9 میلیون تن به ارزش 2.7 میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی 55 درصد و از نظر ارزشی 138 درصد افزایش داشته است.

همچنین موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر تا ۲۲ اردیبهشت برآورد می شود که امسال بیش از 700 هزار تن انبار نفت و غلات از موجودی موجود در حدود چهار میلیون تن استخراج شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا