مشکلات دستگاه تزریق پلاستیک: علل و نحوه جلوگیری از آنها

دستگاه تزریق پلاستیک  یکی از سودمندترین روش ها برای ساخت قطعات است. از مزایای آن می توان به راندمان بالا، سرعت تولید سریع، انعطاف پذیری اندازه و شکل و اتوماسیون عملیات اشاره کرد. علاوه بر این، محصولات حاصل از دستگاه تزریق پلاستیک  اغلب از نظر اندازه دقیق هستند. با این حال، چندین نقص دستگاه تزریق پلاستیک  همچنان تهدیدی برای کیفیت محصولات است.

هدف این مقاله بحث در مورد عیوب و علل مختلف قطعات دستگاه تزریق پلاستیک  است. همچنین کارهای مختلفی را که می توانید برای رفع آنها انجام دهید روشن می کند. این تجربیات از مجموعه مهندسین شرکت بولین گرفته شده است که در تهیه این مطلب ما را یاری داده اند.

عیوب دستگاه تزریق پلاستیک ، علل و راه حل ها

رفع برخی از عیوب دستگاه تزریق پلاستیک  می تواند بسیار دشوار باشد. این نقص ها می توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند. این می تواند نتیجه فرآیند قالب گیری، مواد مورد استفاده، نگهداری یا شرایط نگهداری باشد.

جلوگیری از نقص قطعات قالب گیری پلاستیکی می تواند به آسانی تنظیم فرآیند دستگاه تزریق پلاستیک  باشد. همچنین می تواند به جایگزینی تجهیزات تولید یا طراحی مجدد ابزار قالب کمک کند. بیایید چندین نقص و علل دستگاه تزریق پلاستیک  و همچنین راه حل ها را بررسی کنیم.

نوع 1: عیوب دستگاه تزریق پلاستیک  ناشی از فرآیند قالب گیری

برخی از فرآیندهای دستگاه تزریق پلاستیک  ممکن است برای تولید برخی از قطعات موثر نباشد. فرآیند قالب گیری علت اصلی نقص در قطعات دستگاه تزریق پلاستیک  است. با این حال، شما به راحتی می توانید با تنظیم دما، سرعت جریان یا سایر پارامترهای قالب، از چنین عیوب جلوگیری کنید. این ایرادات شامل موارد زیر است:

1. خطوط جریان

اینها الگوهای موج مانند هستند که در قسمت باریک قطعات قالب گیری شده ظاهر می شوند. خطوط جریان معمولا رنگ کمی متفاوت از سایر مناطق اطراف خود دارند. همچنین می توانید خطوط جریان را به صورت نوارهای حلقه ای شکل مشاهده کنید.

این باندها ممکن است روی سطح محصول شما ایجاد شود. آنها همچنین معمولا نزدیک به نقاط ورودی قالب هستند. در حالی که خطوط جریان ممکن است بر یکپارچگی قطعات شما تأثیر نگذارد، ممکن است در برخی از محصولات مصرفی غیرقابل قبول باشند.

علل

دمای پایین قالب و دمای مواد

فشار و سرعت تزریق آهسته

اندازه کوچک دروازه و کانال جریان

تغییر در سرعت خنک کننده مواد با جریان در جهات مختلف

راه حل

فشار تزریق، سرعت و دمای مواد را افزایش دهید.

فاصله بیشتری بین دروازه های قالب و خنک کننده های قالب اضافه کنید.

قطر نازل را افزایش دهید.

به یک دونده داغ بروید یا اندازه کانال اصلی را کاهش دهید

2. علائم سینک

این نوع نقص پلاستیک تزریقی به صورت فرورفتگی یا فرورفتگی کوچک رخ می دهد. این ویژگی ها در سطوح صاف و ثابت قطعات قالب گیری شده رخ می دهد. علائم سینک معمولا زمانی رخ می دهد که قسمت داخلی یک جزء قالب گیری شده کوچک شود. این باعث می شود که مواد از بیرون به سمت داخل کشیده شوند.

 

علل

فشار نگهداری یا تزریق بسیار کم.

زمان و فشار خنک کننده یا نگه داشتن خیلی کوتاه.

دمای ذوب یا قالب گیری بسیار بالا.

طراحی ساختاری نامناسب جزء قالب گیری مورد نظر.

راه حل

اندازه دیواره ضخیم مواد قالب را کاهش دهید و ضخامت دیواره مجاور را کنترل کنید.

زمان نگهداری و فشار را افزایش دهید.

زمان خنک شدن را افزایش دهید.

3. خطوط جوش

خطوط جوش عیوب قطعات قالب گیری پلاستیکی هستند که باعث همگرایی مواد مذاب در سطح قطعه شما می شوند. مواد مذاب در ابتدا به دو یا چند ناحیه در قالب تقسیم می شوند.

 

این نقص معمولا به دلیل اتصال ضعیف مواد رخ می دهد. پیوند ضعیف قدرت قطعه را بیشتر کاهش می دهد.

علل

دمای خیلی کم یا خیلی زیاد مواد مذاب.

ضخامت دیواره ناهموار

درج، سوراخ و ویژگی های چند دروازه ای روی قطعات ساخته شده.

راه حل

سیالیت مواد مذاب را افزایش دهید.

موقعیت دروازه را تنظیم کنید و یک شکاف تهویه داشته باشید.

میزان عوامل آزاد کننده را کاهش دهید.

دمای ذوب را افزایش دهید.

4. علائم سوختگی

این نقص دستگاه تزریق پلاستیک  به صورت تغییر رنگ سیاه در سطح قسمت قالب گیری شده ظاهر می شود. قسمت پلاستیکی قالب گیری شده نیز ممکن است زنگ زده به نظر برسد. علائم سوختگی به طور کلی بر یکپارچگی قطعات تأثیر نمی گذارد. با این حال، زمانی که قطعه تا سطحی از تخریب سوزانده شود، مشکل ساز می شود.

 

علل

تاخیر در خارج کردن هوای حفره.

دمای ذوب خیلی بالا.

پیچ ریخته گری با سرعت بالا یا سرعت تزریق بیش از حد.

طراحی نامناسب سیستم رانر.

راه حل

دمای ذوب و قالب گیری را کاهش دهید.

سرعت تزریق را کاهش دهید.

سیستم های اگزوز (دروازه ها و دریچه های گاز) را اضافه کنید.

سیستم چرخه قالب را کاهش دهید.

نوع 2: نقص دستگاه تزریق پلاستیک  مربوط به ذخیره سازی یا مواد مورد استفاده

جدای از فرآیند قالب گیری، نقص دستگاه تزریق پلاستیک  نیز می تواند به دلیل خود رزین پلاستیکی رخ دهد. همچنین می تواند به دلیل دست زدن سازنده به مواد قبل از تولید باشد. نقص در این کلاس می تواند نقص های زیبایی جزئی یا استحکام به خطر افتاده قطعه قالب گیری شده باشد. آنها همچنین ممکن است نگرانی های ایمنی را بر اساس کاربرد محصولات ایجاد کنند. عیوب عبارتند از:

5. تغییر رنگ

این نقص به عنوان رگه های رنگی نیز شناخته می شود. تغییر رنگ زمانی اتفاق می افتد که قسمت قالب گیری شده شما با رنگی متفاوت از رنگ مورد نظر باشد. چنین تغییر رنگ معمولا در مناطق موضعی رخ می دهد. گاهی اوقات، ممکن است رگه هایی از رنگ های غیرمعمول را از طرف خود پیدا کنید. اگرچه این نقص استحکام محصول را کاهش نمی دهد، اما بر ظاهر آن تأثیر می گذارد.

علل

گلوله های باقی مانده یا رزین های باقیمانده در قیف یا نازل.

قالب های مختلف از تولید قبلی.

پایداری حرارتی نامناسب رنگ.

اختلاط ناکافی مستربچ.

راه حل

قیف، قالب و نازل را بین فرآیندهای تولید به درستی تمیز کنید.

می توانید از یک ترکیب پاکسازی برای از بین بردن رنگ اضافی استفاده کنید.

از مخلوط کردن یکنواخت مستربچ اطمینان حاصل کنید.

از پایداری حرارتی کافی رنگ اطمینان حاصل کنید.

6. لایه لایه شدن

جداسازی آسان لایه های نازک بر روی سطوح قطعات قالب گیری شده پلاستیکی، نشانه هایی از لایه لایه شدن است. لایه لایه شدن یک نقص دستگاه تزریق پلاستیک  است که دارای پوسته پوسته شدن لایه سطحی است. این یک نوع نقص نسبتا جدی است که ممکن است استحکام قطعه قالب گیری شده را کاهش دهد.

 

علل

مخلوط کردن قالب با پلیمرهای ناسازگار.

استفاده بیش از حد از عامل رهاسازی در طول فرآیند قالب گیری.

شرایط رطوبت بیش از حد.

راه حل

از استفاده از مواد سازگار در حین تولید اطمینان حاصل کنید.

هر نوع ناخالصی را از تنظیم قالب حذف کنید.

هر دونده یا دروازه را پخ کنید تا زوایای تیز داشته باشد.

نوع 3: نقص دستگاه تزریق پلاستیک  ناشی از تعمیر و نگهداری یا طراحی ضعیف قالب

هنگام در نظر گرفتن عیوب و علل دستگاه تزریق پلاستیک ، طراحی قالب نیز حیاتی است. نگهداری نادرست قالب یکی دیگر از کاتالیزورهای نقص قالب گیری است. رفع چنین نقایصی می تواند پرهزینه و چالش برانگیز باشد زیرا در مراحل آخر هستند. انواع رایج شامل موارد زیر است:

  1. فلش

بسیاری از تولیدکنندگان نیز از فلاش به عنوان “سوراخ” یا “spew” یاد می کنند. فلاش به شرایطی اطلاق می شود که مواد قالب گیری اضافی به صورت برآمدگی در لبه قطعه ظاهر می شود. چنین نقصی به این دلیل رخ می دهد که برخی از مواد از کانال های مورد نظر خارج می شوند.

 

سپس وارد فضایی می شوند که بین صفحه ابزار رخ می دهد. برخی نیز ممکن است در پین تزریق جریان یابند. اگرچه این یک نقص ظریف است، اما فلاش ممکن است یک نقص آشکار در محصولات باشد.

علل

نقص در مواد قالب گیری.

نیروی بستن ناکافی.

طراحی و مدیریت نامناسب سیستم اگزوز.

راه حل

قالب را به گونه ای طراحی کنید که در صورت لزوم امکان بسته شدن را فراهم کند.

اطمینان حاصل کنید که درگاه اگزوز در اندازه مناسبی قرار دارد.

قالب را برای جریان مناسب مواد دوباره طراحی یا تجهیز کنید.

نیروی گیره صفحه را افزایش دهید.

8. شات کوتاه

زمانی که مواد مذاب جریان نمی یابد تا حفره قالب را به طور کامل پر کند، یک شات کوتاه دارید. وقتی این اتفاق می افتد، جزء قالب گیری شده پس از خنک شدن ناقص بیرون می آید. آنها اغلب به عنوان مناطق ناقص در قفسه های نمایشگر پلاستیکی ظاهر می شوند.

 

ممکن است برخی از آنها را به عنوان شاخک های گم شده روی چنگال های پلاستیکی ببینید. نمونه های بسیار دیگری نیز وجود دارد. بسیاری از مردم اسلات های کوتاه را یک نقص بزرگ می دانند. ممکن است ظاهر مورد نظر قطعه قالب گیری شده شما را تغییر دهد یا عملکرد آن را مهار کند.

علل

محدودیت جریان از دروازه های مسدود شده یا باریک حاصل می شود.

مواد با ویسکوزیته بسیار بالا.

استفاده از قالب بسیار سرد که مانع پر شدن کامل مواد مذاب می شود.

جیب های هوایی به دام افتاده است.

فشار تزریق ناکافی.

راه حل

قالب را دوباره طراحی کنید تا دروازه ها یا کانال های گسترده تری برای جریان بهتر داشته باشد.

ماده پایه ای را انتخاب کنید که نازک تر باشد یا فشار و سرعت تزریق را افزایش دهید.

دمای قالب را افزایش دهید تا از خنک شدن سریع مواد جلوگیری شود.

دریچه های هوای بیشتری را در نظر بگیرید یا دریچه های موجود را بزرگ کنید.

نتیجه

تعداد زیادی از عیوب دستگاه تزریق پلاستیک  که در بالا ذکر شد می تواند یک قطعه قالب گیری شده را کمتر جذاب کند. آنها همچنین می توانند تأثیرات قابل توجهی بر سود شما داشته باشند. با این حال، شما به راحتی می توانید با ترکیب فرآیندهای طراحی مناسب از بسیاری از آنها جلوگیری کنید. برخی دیگر فقط نیاز به تغییر در مواد مورد استفاده و شرایط نگهداری دارند.

بنابراین، سرمایه گذاری قابل توجهی در ابزار اولیه برای این فرآیند مورد نیاز است. همچنین بسیار مهم است که همیشه طراحی قالب خود را به درستی انجام دهید. به همین دلیل است که RapidDirect برای شما اینجاست! در RapidDirect، ما در ارائه بالاترین کیفیت خدمات تزریق پلاستیک  به شما حرفه ای هستیم.

ما عیوب و علل مختلف دستگاه تزریق پلاستیک  را درک می کنیم. تخصص فنی درجه یک ما به ما این امکان را می دهد که به هر طریقی از این نقص ها جلوگیری کنیم. خدمات تزریق پلاستیک  مقرون به صرفه ما برای تولید انبوه و نمونه های اولیه سریع در دسترس است. اینها و بسیاری موارد دیگر هنگام آپلود فایل های طراحی خود برای نقل قول دریافت خواهید کرد.

سوالات متداول – نقص دستگاه تزریق پلاستیک

چگونه از سینک شدن در قطعات قالب گیری شده جلوگیری کنم؟

سینک ظرفشویی ها به دلیل سطح مقطع ضخیم تر از حد معمول ظاهر می شوند. آنها همچنین نتیجه طراحی قطعات غیر یکنواخت یا قرار دادن نامناسب دروازه هستند. بنابراین، باید ضخامت دیواره توصیه شده را برای هر ماده ای که استفاده می کنید رعایت کنید. این اطمینان حاصل می کند که مواد در صورت لزوم از ضخیم به ناحیه نازک جریان می یابند.

آیا نقص دستگاه تزریق پلاستیک  قابل اجتناب است؟

بله. به راحتی می توانید از نقص در قطعات دستگاه تزریق پلاستیک  جلوگیری کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از تکنیک های ساخت و ذخیره سازی مناسب پیروی کنید. اگر موثرترین ابزارها را برای فرآیندهای تزریق پلاستیک  خود نیز انتخاب کنید، کمک خواهد کرد.

آیا سرعت تزریق در هنگام جلوگیری از نقص دستگاه تزریق پلاستیک  مهم است؟

سرعت یا سرعت تزریق تأثیر زیادی بر گرمایش ثانویه پلاستیک دارد. بنابراین داشتن سرعت تزریق مناسب و بهینه برای جلوگیری از نقص بسیار مهم است.

 

‫6 دیدگاه ها

  1. مقاله بسیار جامعی بود و به خوبی به مشکلات رایج در دستگاه‌های تزریق پلاستیک و راهکارهای رفع آن‌ها پرداخته است. پیشنهاد می‌کنم در نسخه‌های بعدی به تأثیر نوع رنگ‌دانه بر روی مشکلات تزریق نیز اشاره شود

  2. موضوع مشکلات تزریق پلاستیک از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله به خوبی به این موضوع پرداخته است و نکات کلیدی را پوشش داده است. توصیه می‌کنم برای افرادی که با این موضوع آشنایی ندارند، یک بخش آموزشی کوتاه در مورد اصول کار دستگاه تزریق پلاستیک نیز اضافه شود

دکمه بازگشت به بالا