برترینهای کسب و کارجامعه

آیروسل بهترین سیستم اطفا حریق خودکار

برای افزایش امنیت ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی، سیستم اطفا حریق خودکار بهترین گزینه است. این سیستم‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به آئروسل اشاره کرد. سیستم اطفا حریق خودکار آئروسل به سیستمی گفته می‌شود که از طریق پودر مخصوص عمل اطفا حریق را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

سیستم‌ اطفا حریق آیروسل می‌توانند آتش شعله‌ور شده را به راحتی و بدون نیاز به هیچ‌گونه آب خاموش کنند. در این مطلب از شرکت تدبیر به بررسی سیستم اطفا حریق خودکار از نوع آئروسل خواهیم پرداخت.

سیستم‌های اطفا حریق خودکار چند نوع هستند؟

در حال حاضر، انواع سیستم‌های مخصوص اطفا حریق وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هالون، آئروسل و CO2 اشاره کرد. هرکدام از این سیستم‌ها دارای عملکرد خاص خود هستند و می‌توانند به روش خاصی آتش شعله‌ور شده را خاموش کنند.

سیستم اطفا حریق خودکار آئروسل چه نوع سیستمی است؟

یکی از جدیدترین روش‌های اطفا حریق، سیستم آئروسل است که می‌تواند با کمک پودری خاص آتش را خاموش کند. در این نوع سیستم، پودر داخل کپسول از طریق یک واکنش به حالت فشرده تبدیل و گاز سیال ایجاد شده از سیستم خارج می‌شود.

سیستم‌های اطفا حریق آئروسل یا پودری به شکلی ساخته شده‌اند که می‌توانند گاز سیال را به صورت ۳۶۰ درجه پراکنده کنند. در نتیجه، این گاز به شکل یک ابر بزرگ درمی‌آید. زمانی که این ابر به آتش می‌رسد، رادیکال‌های پتاسیم خنثی‌کننده آن آتشی بزرگ را تولید می‌کنند که این باعث خاموش شدن آتش می‌شود. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که چگالی آئروسل باید حتما زیاد باشد تا بتواند آتش را تحت کنترل خودش قرار دهد. اما اگر میزان چگالی آئروسل کم باشد، تنها می‌تواند دمای آتش را کمتر کند.

انواع سیستم آئروسل خودکار

در حال حاضر، از نظر نوع فعال‌سازی می‌توان سیستم اطفا حریق آیروسل خودکار را به سه نوع الکتریکی، حرارتی و مکانیکی تقسیم کرد. اما از نظر نوع غلظت، این نوع سیستم به دو دسته متراکم و پراکنده تقسیم می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

سیستم‌های آئروسل الکتریکی

سیستم اطفا حریق آئروسل الکتریکی را می‌توان یکی از رایج‌ترین مدل‌های این نوع سیستم معرفی کرد که در آن از یک دیتکتور (Detector) استفاده می‌شود. این سنسور می‌تواند سیگنالی را به پنل مرکزی ارسال کند که با ولتاژ ۲۴ ولت به کانکتور کپسول آئروسل می‌رسد. تمام این فرانید ۶ ثانیه طول می‌شود و در طی این مدت، تمام آئروسل موجود در کپسول تخلیه می‌شود.

آئروسل‌های حرارتی

سیستم‌های آئروسل حرارتی دارای سنسورهای حساس به دمایی هستند که در دمای ۴۷۵ درجه فعال می‌شوند. به این معنی که اگر این سنسورها تشخیص دهند که مقدار دما به این حد رسیده است، آئروسل به صورت اتوماتیک فعال و گاز داخل کپسول آن به سرعت تخلیه می‌شود.

آئروسل‌های مکانیکی

کپسول‌های آئروسل مکانیکی دارای یک فتیله حساس به شعله هستند. به محض اینکه کوچک‌ترین جرقه‌ای در این فتیله رخ بدهد، در مدت کمتر از ۳ ثانیه، تمام گاز موجود در کپسول آئروسل تخلیه و آتش به‌وجود آمده خاموش می‌شود.

سیستم‌های آئروسل متراکم و پراکنده

از نظر میزان غلظت می‌توانی سیستم اطفا حریق خودکار از نوع آئروسل را به دو دسته متراکم و پراکنده تقسیم کرد. در سیستم آئروسل متراکم، از ذرات کوچک ۱۰ میلی‌متری استفاده می‌شود. در مدل پراکنده هم از ذرات کوچک ۱۰ میلی‌متری استفاده می‌شود. با این تفاوت که در سیستم پراکنده، ذرات تحت فشار هستند و در محیط پخش می‌شوند.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا