اقتصادیبرترینهای کسب و کار

آشنایی با بازار فارکس به زبان ساده

عناوین این صفحه محو کردن

آموزش فارکس مقدماتی تا پیشرفته

آموزش فارکس و راهنمای ورود به این بازار بزرگ، یکی از نیازهای افرادی است که قصد فعالیت در در زمینه معامله گری یا سرمایه گذاری در فارکس را به صورت تمام وقت یا پاره وقت دارند. احتمالا همه می دانند که با خرید یک دارایی مالی (در فارکس این دارایی های مالی جفت ارزها هستند) در صورتی که قیمت ها افزایش پیدا کند، سود می کنند و در صورتی که قیمت ها کاهش پیدا کند ضرر می‌کنند اما این همه ماجرا نیست.

واحد اندازه گیری تغییرات حرکت قیمت در فارکس پیپ نام دارد و با واحد تغییرات قیمت در سایر بازارهای مالی متفاوت است. به همین دلیل شما باید بتوانید میزان سود و زیان خود را از پیپ به دلار حساب کنید. علاوه بر این فارکس بازاری دوطرفه است که می توان در آن پوزیشن فروش یا Short هم باز کرد و از کاهش قیمت ها سود برد.

تا اینجا از اصطلاحات زیادی نام بردیم: افتتاح حساب فارکس، جفت ارز، پیپ، پوزیشن و Short. نگران نباشید؛ در این مقاله تمام پیش نیازهای لازم برای ورود به دنیای بازار تبادل ارزهای خارجی توضیح داده می شود تا شما به راحتی بتوانید با خواندن مقاله های تخصصی یا دیدن ، مطالب را به راحتی یاد بگیرید. مطالعه این قسمت قبل از شروع سایر آموزش های فارکس پیشنهاد می شود.

مفاهیم پایه در بازار فارکس

در ابتدای ، اصطلاحات و مفاهیمی وجود دارد که قبل از شروع به کار هر معامله گری باید از آن ها اطلاع داشته باشد و هنگامی که یک فرد، معامله گری را به عنوان حرفه اصلی خود در نظر می گیرد باید بر تمامی این مفاهیم آشنایی داشته باشد. عدم آشنایی با این مفاهیم در ممکن است معامله گر را در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، دچار اشتباه و ضرر های جبران ناپذیری کند.

باید در نظر داشت که در مباحث ، تنها حفظ کردن اصطلاحات کافی نیست و باید تک به تک مفاهیم درک شده و از آنها برای سود بیشتر استفاده شود. مفاهیم یک علم نظری نیست و باید کاربرد آنها در معامله گری درک شود.

نماد در بازار فارکس چیست؟

  • در بازار فارکس دو ارز در کنار یک دیگر معامله می شود که به آن ها جفت ارز می گویند.
  • در این بازار جفت ارزها یا نماد ها با نام اختصاری ISO معرفی می ‌شوند.
  • نماد هر ارز متشکل از مخفف نام آن کشور و واحد پول آن کشور می باشد، برای مثال نماد دلار در بازار فارکس USD می باشد که US مخفف نام کشور و D اولین کلمه از ارز کشور آمریکا یعنی Dollar است.
  • برای انجام معامله  در بازار فارکس، باید دانش خود نسبت به مانند نماد جفت ارز ها در فارکس، نماد فلزات در فارکس و … را افزایش داد.

بروکر فارکس

  • مناسب اولین قدم برای موفقیت در بازار های مالی میباشد.
  • بروکر یا کارگزار فارکس، یک شرکت خدمات مالی است که به معامله گران امکان دسترسی به بستری برای خرید و فروش ارزهای خارجی را ارائه می دهد.
  • بروکرها همچون بنگاه های معاملاتی عمل میکنند و شما را به بازار جهانی متصل می نماید، لذا شما قادر خواهید بود تا سفارش های خرید و فروش خود را از طریق بروکر در بازار فارکس انجام دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بروکرها میتوانید به مقاله تحلیل فارکس مراجعه کنید.

حساب معاملاتی دمو در فارکس

  • حساب دمو یا «Demo» یک حساب آزمایشی و غیر واقعی میباشد که توسط بروکرها برای معامله گران مبتدی ارائه می شود.
  • هدف از این نوع حساب، این است که معامله گران با بهره مندی از آن، این فرصت را در اختیار داشته باشند تا با همه ی گزینه ها و عملکردهای آشنا شوند و آن ها را تجربه کنند و در ابتدای کار به دلیل عدم دانش کافی، دچار از دست دادن سرمایه خود نشوند.
  • فعالیت در حساب دمو کاملا شبیه به حساب واقعی میباشد و تمام میزان نوسان قیمتی، اسپرد ها، کمیسیون ها و غیره آن کاملا مشابه حساب واقعی است.

معامله (Trade)

  • معامله یا «Trade» یکی از مفاهیم اصلی در فارکس است که شامل خرید و فروش جفت ارزها می باشد.
  • در فرآیند ترید دو حالت وجود دارد، در اولین حالت خریدار با پرداخت هزینه به فروشنده خدمت یا کالایی را دریافت می‌کند و در حالت دوم زمانی است که دو طرف معامله به تبادل کالا یا ارز ها با یکدیگر می‌پردازند.
  •  به صورت کلی، خریداران و فروشندگان را می‌توان دو عضو ثابت فرآیند ترید دانست.

معامله گر (Trader) کیست؟

  • به فردی که در بازار های مالی به معامله می پردازد، گفته می شود.
  • فرد تریدر وضعیت بازار مالی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و با تکیه بر داده های حاصل از تجزیه و تحلیل خود، معاملات را انجام می دهد.
  • تریدر معمولا یا از طرف خود یا به نمایندگی از شخص یا سازمان دیگری در یک کسب درآمد می کند و معاملات خرید و فروش را انجام می دهند.

بازار گاوی (Bull Market)

  • بازار گاوی به بازاری گفته می‌شود که روند صعودی دارد و در آن با زیاد شدن میزان تقاضا نسبت به عرضه طرف هستیم.
  • واژهٔ بازار گاوی معمولاً مختص بازه‌های طولانی است که صعود قیمت در آن ممکن است تا ماه ها ادامه یابد.

بازار خرسی (Bear Market)

  • بر عکس بازار گاوی، بازار خرسی به بازاری گفته میشود که قیمت در آن رو به کاهش است و میزان عرضه نسبت به تقاضا افزایش می یابد.
  • معمولا زمانی میتوان گفت که یک بازار خرسی است که قیمت بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته باشد.

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

  • اولین ابزاری که هر معامله گر به آن نیاز دارد، نمودار قیمتی میباشد، این نمودار قیمتی به طور ساده نمایش دیداری قیمت در طول زمان را نشان می دهد.
  • نمودار نمایش فعالیت معامله گران در دوره های زمانی مختلف را نشان میدهد، این فعالیت ها و تغییرات قیمتی به صورت اتفاقات و دیدهای مختلفی که معامله گران در بازار دارند به وجود می آید و کمک می کند که نتیجه گیری در مورد تحلیل بازار با دقت بیشتری صورت گیرد.
  • به صورت کلی سه نوع نمودار بیشترین استفاده برای تحلیل تکنیکال در بازار دارد که عبارتند از نمودار خطی، شمعی ژاپنی و میله ای.

نمودار خطی در تحلیل تکنیکال

ساده ترین و ابتدایی ترین نمودار در تحلیل تکنیکال نمودار خطی میباشد که تمرکز آن روی قیمت بسته شدن در یک بازه زمانی خاص می باشد، نمودار خطی فقط قیمت انتهای یک بازه زمانی را نشان می دهد که این نشان از اطلاعات کمی می باشد که در اختیار معامله گر میگزارد، اما از آن طرف می تواند کاربرد زیادی در نمایش روند ها ایفا کند.

نمودار میله ای در تحلیل تکنیکال

این نوع نمودار اطلاعات بیشتری نسبت به نمودار خطی به معامله گر میدهد، که این اطلاعات علاوه بر قیمت بسته شدن، شامل قیمت باز شدن، پایین ترین قیمت و بالاترین قیمت می باشد. این میله ها می تواند نسبت به حرکت قیمت در آن بازه زمانی خاص، بزرگ یا کوچک باشد، و هر میله ای که کامل می شود نمایانگر، کل اطلاعات قیمتی در آن بازه زمانی است.

نمودار شمعی ژاپنی در تحلیل تکنیکال

این نوع نمودار پر کاربرد ترین نمودار در بین معامله گران است و نسبت به سایر نمودار ها اطلاعات بیشتری را به معامله گر منتقل می کند. در معامله گر قادر است که به آسانی و با نگاه کردن به شمع رابطه بین آغاز و پایان و همچنین بالاترین و پایین ترین قیمت را بررسی و مقایسه کند و تصمیم بهتری در مورد معامله بگیرد.

مفهوم خرید (Buy) در بازار فارکس

در بازار فارکس معامله ‌گر به علت دیدگاه مثبت نسبت به صعودی شدن روند قیمت، معامله خرید را ایجاد می کند که این معامله خرید به معنای خرید ارز پایه و فروش ارز قیمت گذاری شده است و در بازار فارکس به این مفهوم معامله لانگ (Long Position) نیز گفته می شود.

مفهوم فروش (Sell) در بازار فارکس

در بازار فارکس معامله‌گر با درنظرگرفتن کاهش قیمت دارایی در آینده، نسبت به فروش آن اقدام می‌کند. معامله فروش در فارکس به معنای فروش ارز پایه و خرید ارز قیمت گذاری شده می باشد که در فارکس به این مفهوم معامله شورت (Short Position) نیز گفته می شود.

به عنوان مثال در جفت ارز EURUSD هنگامی که معامله خرید انجام می دهیم یعنی ارز پایه که EUR هست را خریداری کرده ایم و هنگامی که معامله فروش باز می کنیم به معنای این می باشد که ارز قیمت گذاری شده یعنی USD را خریده و EUR را به فروش می رسانیم.

مفهوم قیمت (Price) در بازار فارکس

در واقع قیمت میزان هزینه ای است که معامله گران باید برای خرید یا فروش جفت ارز در فارکس باید پرداخت کنند.

قیمت عرضه (Ask Price)

قیمت عرضه بالاترین قیمتی است که یک خریدار برای معامله پیشنهاد می دهد، و هنگامی که تقاضا در بازار وجود دارد، قیمت پیشنهادی افزایش می یابد.

قیمت تقاضا (Bid Price)

قیمت درخواستی کمترین قیمتی است که فروشنده احتمالی مایل است برای فروش بپذیرد و هنگامی که  تقاضا کاهش پیدا می کند، قیمت درخواست یا ask نیز کاهش می یابد.

قیمت خرید (Ask)

ASK قیمتی است که کارگزار در آن قیمت، ارز پایه را به معامله گران می فروشد. به معنایی دیگر قیمت ASK بهترین قیمت موجود در بازار است که می توانید در آن  قیمت، از بازار خرید کنید.

قیمت فروش (Bid)

BID قیمتی است که کارگزار در آن قیمت، تمایل به خرید ارز پایه را از معامله گر دارد. به این معنا که BID بهترین قیمت موجود است که معامله گر می تواند در آن قیمت معامله فروش در بازار انجام دهد.

موقعیت یا پوزیشن (Position) چیست؟

هنگامی که یک معامله گر معامله خرید یا فروش انجام می‌دهد، در واقع یک پوزیشن معاملاتی «باز» کرده است و این پوزیشن معاملاتی تا هنگام بسته شدن آن توسط معامله گر می تواند ادامه داشته باشد.

دستور معاملاتی (Order)

در بازار فارکس شما به وسیله دستورهای معاملاتی (Order) وارد یک معامله و یا از آن خارج می شوید.

سفارشات آنی (Instant Execution)

سفارشات آنی یا اجرای فوری (Instant Execution)، با توجه به قیمت کنونی بازار انجام می شود و قیمت پیشنهادی بروکر در همان لحظه برای سفارش معامله گر اعمال می شود. این سفارشات به دو صورت خرید(Buy) و فروش(Sell) انجام می شود و بهترین قیمت لحظه ای موجود را برای شما فراهم می کند.

سفارشات شرطی (Pending Orders)

به صورت کلی پندینگ به معنای انتظار و اردر به معنی سفارش می باشد و هنگامی که در کنار هم دیگر قرار می گیرد، در برگیرنده مفهومی به نام سفارش در انتظار می شود، که به عبارتی دیگر می توان آن را خرید یا فروش در قیمتی از پیش تعیین شده یا همان پندینگ اردر (pending order) دانست.

این سفارشات در انتظار به چهار دسته تقسیم میشود که عبارتند از: بای لیمیت (Buy Limit)، سل لیمیت (Sell Limit)، بای استاپ (Buy Stop) و سل استاپ (Sell Stop).

·        بای لیمیت (Buy Limit)

بای لیمیت به معنای، سفارش خرید با قیمتی زیر قیمت فعلی بازار می باشد.

·        سل لیمیت (Sell Limit)

سل لیمیت به معنای، سفارش برای فروش با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار می باشد.

·        بای استاپ (Buy Stop)

بای استاپ به معنای، سفارش خرید با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار می باشد.

·        سل استاپ (Sell Stop)

سل استاپ به معنای، سفارش فروش با قیمتی زیر قیمت فعلی بازار می باشد.

حد ضرر (Stop Loss)

  • یکی از اصولی ترین و مهم ترین قوانینی که در بازار های مالی باید به آن توجه شود، حد ضرر یا  (Stop loss) میباشد.
  • حد ضرر نوعی سفارش معلق است که در هنگام رسیدن قیمت به آن، باعث جلوگیری از زیان بیشتر معامله میشود و میتواند از سرمایه معاملاتی محافظت کند.

حد سود (Take Profit)

  • هنگام ورود به معامله باید حد سود یا (Take Profit) را در نظر بگیریم، تا هنگامی که معامله جهت روند دلخواه پیش رفت مکانی برای خارج شدن از معامله با سود داشته باشیم.
  • مکان قرار گیری حد سود باید نقطه باشد که معامله گر احتمال دهد که در آن نقطه، احتمال دارد که قیمت در خلاف جهت برگشت کند و سودمان را کاهش دهد.

سر به سر (Break Even)

  • قیمت سر به سر نشان‌دهنده قیمتی است که اگر یک دارایی در آن قیمت به فروش برسد، سود و زیان حاصل صفر خواهد بود.
  • به صورت ساده تر این طور می توان بیان کرد، که در نقطه ای که در آن مقدار سود و ضرر با هم برابر هستند، نقطه سر به سر می گویند.

انواع روند در تحلیل تکنیکل

به جهتی که حرکت قیمت را نشان میدهد روند میگویند، از انواع روند میتوان به روند نزولی، صعودی و خنثی اشاره کرد وهمچنین از لحاظ زمانی به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شوند.

خط روند در تحلیل تکنیکل

یکی از پرکاربرد ترین ابزارها در تحلیل تکنیکال خطوط روند میباشد، نشانگر جهت حرکتی قیمت می باشد و برای تشخیص و تایید روند بازار مورد استفاده قرار میگیرد.

روند صعودی در تحلیل تکنیکل

  • در روند صعودی هر کدام از سقف ها بالاتر از سقف قبلی و هر کدام از کف ها بالاتر از کف قبلی قرار میگیرد و روند صعودی را تشکیل می دهد.
  • در این روند قیمت به نقاط حمایتی واکنش نشان میدهد که با برخورد به آن ها قیمت به بالا حرکت میکند، بنابر این خط روند در اینجا به عنوان یک خط حمایتی عمل می کند.

روند نزولی در تحلیل تکنیکل

  • در روند نزولی هر کدام از کف ها پایین تر از کف قبلی و هر کدام از سقف ها پایین تر از سقف قبلی قرار میگیرد و روند نزولی را تشکیل می دهد.
  • در این روند قیمت به نقاط مقاومتی واکنش نشان میدهد که با برخورد به آن ها قیمت رو به پایین حرکت می کند.

روند خنثی در تحلیل تکنیکل

  • در این روند سقف ها و کف ها بایکدیگر برابرند و در یک راستا قرار میگیرند، و اگر قیمت حداقل دو برخورد با سقف و دو برخورد با کف داشته باشد باعث تشکیل الگویی به نام مستطیل می شود.
  • در اینگونه مواقع با توجه به اینکه سقف ها و کف ها در یک راستا قرار دارد، قیمت به نقاط حمایتی و مقاومتی واکنش نشان میدهد، و معامله گران در کف برای سناریو خرید و در سقف برای سناریو فروش آماده می شوند.

حمایت در تحلیل تکنیکل

سطح حمایت سطحی است که تقاضا به‌ اندازه‌ای است که مانع از سقوط بیشتر ارزش ارز می‌شود و با برخورد قیمت آن خریداران وارد بازار می شوند.

مقاومت در تحلیل تکنیکل

سطوح مقاومتی زمانی که میل به فروش در بازار افزایش پیدا می‌کند، تشکیل می‌شوند و با هر بار خوردن قیمت به این سطوح فروشندگان وارد بازار می شوند.

مارجین (Margin)

به مقدار سرمایه ای که معامله گر به ‌عنوان وثیقه نزد بروکر یا صرافی سپرده گذاری می‌کند، می‌گویند.

دلیل این سپرده‌گذاری، به عنوان جبران ریسکی می باشد که مامله گر با معاملات خود برای کارگزاری به وجود می‌آورد.

ضمنا، این مقدار پول فقط هنگامی که در حال معامله کردن هر دارایی خاصی باشید، استفاده، بلوکه و یا به عنوان ضمانت کنار گذاشته خواهد شد و به محض بسته شدن معامله، مارجین شما آزاد یا دوباره به حساب شما واریز خواهد شد و شما مجددا قادر خواهید بود در معاملات بعدی، از آن استفاده کنید.

مقدار مارجینی که هر بروکر تعیین می‌کند، حداکثر میزان اهرمی (Leverage) را مشخص می‌کند که می‌توانید در حساب معاملاتی خود از آن استفاده کنید؛ درنتیجه گاهی معاملات اهرم‌دار را معاملات مارجین‌ دار نیز می‌گویند.

مارجین آزاد (Free Margin)

  • فری مارجین یا (Free Margin) در بازار فارکس، به معنای مارجین آزاد برای معاملات جدید است، به عبارت دیگر فری مارجین تفاوت بین اکوئیتی Equity و مارجین استفاده شده Used Margin می باشد.
  • مارجین آزاد به اکوییتی در حساب معامله گر بستگی دارد و به مارجین پوزیشن‌های باز ربطی ندارد. مارجین آزاد را همچنین «مارجین قابل مصرف» نیز می‌گویند زیرا شما می‌تونید از آن استفاده یا مصرف کنید.

مارجین آزاد را می‌توان در دو بخش توضیح داد:

۱.مقداری موجودی حسابی که برای باز کردن یک پوزیشن جدید، موجود است.

۲.مقداری که پوزیشن‌های موجود (باز) می‌توانند به اندازه آن علیه شما حرکت کنند، قبل از آنکه شما کال شوید.

ایکوئیتی (Equity)

  • ایکوئیتی به مقدار بالانس حساب به اضافه‌ی سود و زیان‌های حاصل از پوزیشین‌های باز گفته می‌شود.
  • میزان اکوئیتی بسته به میزان سود و زیان می تواند متغییر باشد و نمیتواند هیچ گاه به صورت ثابت باشد و از طرفی می توان  ایکوئیتی را می‌توان مقدار سرمایه متغیر هم در نظر گرفت، چراکه سود و زیان حاصل از معاملات به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند.
  • وقتی در حساب معاملاتی یک معامله‌گر، هیچ نوع معامله بازی وجود نداشته باشد، مقدار اکوئیتی با مقدار بالانس حساب برابر خواهد بود.

به عنوان مثال: اگر معامله بازی داشته باشید که مجموع سود آن‌ها برابر با 2000 دلار باشد، مقدار اکوئیتی برابر است با: ‌Balance + 2000 = equity حالا اگر دو پوزیشن باز شما 1000 دلار در ضرر باشند، مقدار اکوئیتی برابر خواهد بود با: = equity  Balance-1000

مارجین استفاده شده (Used Margin)

  • مارجین استفاده شده، به حداقل مبلغی که باید در یک حساب مارجین حفظ شود گفته می شود.
  • این مقدار کل مارجینی است که در حال حاضر استفاده می شود تا معاملات  باز حفظ شوند.
  • به زبان دیگر، به جمع کل مارجین‌های مورد نیاز در پوزیشن‌های مختلف، مارجین مصرفی می‌گویند.

مارجین کال (Margin Call)

  • کال مارجین به وضعیتی در حساب معاملاتی گفته می شود که در آن زیان معاملات به بیش‌ازحد مجاز و مارجین حساب به زیر حداقل سطح مورد نیاز می‌رسد.
  • در این لحظه بروکر از شما درخواست میکند که باید حساب خود را شارژ کنید تا حداقل نیاز مارجین برطرف شود، در غیر این صورت وضعیت حساب برای سرمایه‌گذار به حالت تعلیق و مسدود می‌گردد و نمی‌تواند اقدام به معامله کند.

استاپ اوت لول (stop out level)

  • در بازار فارکس هنگامی که سطح حاشیه (Margin Level) از سطح تماس مارجین (margin call level) عبور کند و به استاپ اوت لول (stop out level) بر خورد کند، معاملات متوقف (stop out) می شوند.
  • تفاوت استاپ اوت لول (Stop Out Level) با کال مارجین لول (Margin Call Level) در این می باشد که کال مارجین قبل از توقف معاملات اتفاق می افتد اما استاپ اوت معاملات را متوقف می کند.

بالانس یا مانده حساب (Balance)

بالانس یا مانده حساب (Balance)، همان مقدار مشخص سرمایه ای می باشد که در حساب خود در ابتدای کار واریز کرده‌اید و پس از آن با انجام معاملات کم و زیاد می شود.

اسپرد (spread)

  • به اختلاف قیمت بین Bid و Ask گفته می شود که آن را با نام “اسپرد قیمت BID / ASK” نیز می شناسند.
  • ‌ اسپرد معمولاً به پیپ اندازه گیری می شود که کوچکترین واحد حرکت قیمت یک جفت ارز است.
  • درواقع بروکرها با دریافت اسپرد به جای کارمزد هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند، به این صورت که آنها ارز را به قیمتی بالاتر از قیمتی که خریده‌اند به شما می‌فروشند و به قیمتی پایین‌تر از قیمتی که فروخته‌اند، از شما می‌خرند و از این راه درآمد کسب می‌کنند.

اسپرد ها به دو نوع ثابت و شناور تقسیم می شوند.

کمیسیون (Commission)

کمیسیون هزینه انجام تراکنش‌ها در بازار می باشد، هزینه انجام این تراکنش‌ها (معاملات) در بازار فارکس به بروکر یا کارگزار پرداخت می‌شود و معمولاً کارگزاری‌ها به سه روش کمیسیون دریافت می‌کنند، برخی بروکر ها اسپرد ثابتی برای معاملات دریافت می‌کنند، برخی دیگر از اسپرد متغیر استفاده می‌کنند و سایر کارگزاری‌ها هم درصدی از اسپرد را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند.

بهره شبانه (Swap)

سواپ (Swap) تفاوت میان نرخ‌های بهره است و معمولاً واژه‌ای است که در بازار ارز بیشتر به کار می‌رود. کارگزاران به علت اینکه نرخ بهره در کشورهای مختلف نزد بانک ها متفاوت می باشد بر اساس ساعت مشخص خویش ما به تفاوت نرخ بهره معاملات باز مشتریان را محاسبه و نرخ بهره آنرا در سود و زیان معامله لحاظ می کنند.

لوریج یا اهرم

اهرم یا لوریج (Leverage) در بازار فارکس به مقدار سرمایه ای گفته می شود که بروکر در اختیار معامله گران می گذارد تا با استفاده از آن معاملات بزرگتری را انجام دهند. معاملات فارکس اهرم بالایی را ارائه می‌دهد به این معنا که برای یک نیاز حاشیه اولیه، یک معامله‌گر می‌تواند مقدار زیادی پول جمع آوری و کنترل کند.

پیپ

اصطلاح مخفف Point in Percentage یا Price Interest Point به معنی کوچکترین واحد ارزش نرخ ارز است، در واقع کوچکترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی را Pip می‌گویند.

برای مثال در نظر بگیرید که ارزش دلار نسبت به پوند از 1.2331 به 1.2333افزایش پیدا کرده است. در این حالت 2 پیپ نرخ دلار نسبت به یورو رشد داشته است و فردی که در این معامله سرمایه‌گذاری کرده 2 پیپ سود ببه‌دست آورده است.

پیپت

در مواردی که نرخ ارز با 5 رقم اعشار نمایش داده می‌شود، آخرین رقم نرخ ارز «پیپت» نامیده می‌شود. هر پیپت، برابر یک دهم پیپ است، به جز جفت ارز‌های دارای ین، در بقیه جفت ارز‌ها پنجمین رقم اعشار در نرخ جفت ارز‌ها پیپت نامیده می‌شود.

معمولا pipette در پلتفرم‌های معاملاتی با point نمایش داده می‌شود، چنانچه در نمودار قیمت «پوینت» را مشاهده نمودید در واقع همان «پیپت» است.

حجم معاملاتی لات

به زبان ساده، واحد اندازه گیری مقدار معامله است، در حالت معمولی، لات یک واحد استاندارد برای اندازه گیری حجم پوزیشنی است که توسط تریدرها باز می شود. در فارکس، شما فقط می توانید پوزیشن هایی در حجم های مشخصی از واحدهای معاملاتی باز کنید، که به آنها لات گفته می شود.

4 نوع لات در بازار فارکس وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

  • یک لات که در بازار فارکس معادل 100.000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • مینی لات که 0.1 لات استاندارد یا 10.000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • میکرو لات که 0.01 لات استاندارد یا معادل 1000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • نانو لات که 0.001 لات استاندارد یا معادل 100 واحد از ارز پایه می باشد.

جفت ارز

در بازار فارکس برای ارزش گذاری و بررسی ارز ها، آن ها را در کنار یک دیگر قرار می دهند و در این بازار هیچ ارزی به تنهایی معنایی ندارد و هر معامله ‌ای که در بازار فارکس رخ می‌دهد، یک ارز فروخته شده و هم ‌زمان ارز دیگری خریداری می‌شود.

ارز پایه

  • ارز پایه اولین ارز در یک جفت بوده که به آن (base currency) گفته می شود.
  • در بازار ارز فارکس معمولا مقدار مشخصی از ارز پایه خرید یا فروش می شود که این مقدار مشخص و استاندارد را با لات lot و نسبت های آن می شناسیم.

ارز متقابل

دومین ارز در یک جفت به عنوان ارز متقابل، نقل شده، پیشنهادی یا (quote currency) شناخته می شود، این ارز نسبت به ارز اول یا پایه نقل می شود.

جفت ارزهای اصلی

جفت ارزهای اصلی را میتوان بهترین جفت ارزهای قابل معامله در بازار فارکس دانست، به این دلیل که بیش از 85 درصد تبادلات مالی بازار فارکس در طول روز معمولاً روی آن‌ها صورت می‌گیرد. تعداد هفت جفت ارز اصلی در بازار فارکس وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نام جفت ارز کلمه اختصاری نام مستعار در فارکس
یورو – دلار آمریکا EUR/USD Fiber
پوند انگلیس – دلار آمریکا GBP/USD Cable
دلار نیوزلند – دلار آمریکا NZD/USD Kiwi
دلار آمریکا – ین ژاپن USD/JPY Gopher
دلار آمریکا – فرانک سوئیس USD/CHF Swissy
دلار آمریکا – دلار کانادا USD/CAD Loonie
دلار استرالیا – دلار آمریکا AUD/USD Aussie

جفت ارز های فرعی

جفت ارز های کراس یا مینور، جفت ارز هایی هستند که در هیچ کدام از آن ها دلار آمریکا وجود ندارد اما در عین حال معاملات قابل توجهی در آن ها صورت می گیرد و به عبارتی این ارز ها را هم میتوان به عنوان ارز های مهم بازار دانست.

عمده معاملاتی که در این جفت ارز ها صورت می گیرد، توسط سه ارز یورو، پوند و ین ژاپن می باشد.

نام جفت ارز کلمه اختصاری
یورو – پوند انگلیس EUR/GBP
یورو – ین ژاپن EUR/JPY
یورو – فرانک سوئیس EUR/CHF
یورو – دلار استرالیا EUR/AUD
یورو – دلار کانادا EUR/CAD
یورو – دلار نیوزلند EUR/NZD
پوند انگلیس – دلار استرالیا GBP/AUD
پوند انگلیس – دلار کانادا GBP/CAD
پوند انگلیس – فرانک سوئیس GBP/CHF
پوند انگلیس – ین ژاپن GBP/JPY
دلار استرالیا – فرانک سوئیس AUD/CHF
دلار استرالیا – دلار نیوزلند AUD/NZD
دلار استرالیا – ین ژاپن AUD/JPY
دلار استرالیا – دلار کانادا AUD/CAD
دلار کانادا – ین ژاپن CAD/JPY
دلار نیوزلند – دلار کانادا NZD/CAD
دلار نیوزلند – ین ژاپن NZD/JPY
دلار نیوزلند – فرانک سوئیس NZD/CHF
فرانک سوئیس – ین ژاپن CHF/JPY

جفت ارزهای غیر معمول

این نوع جفت ارزها، متشکل از دو ارز است که یکی از این ارز ها جزو ارز های اصلی و دیگری از ارزهای  اقتصادهایی است که در حال توسعه هستند.

جفت ارز های غیر معمول نسبت به سایر جفت ارز ها کمتر معامله می شوند، و هزینه معاملات آن ها بیشتر می باشد.

همچنین به این ارز ها ارز های کراس نیز گفته می شود.

نام جفت ارز کلمه اختصاری
دلار استرالیا – پزو مکزیک AUD/MXN
پوند انگلیس – رند آفریقا جنوبی GBP/ZAR
دلار آمریکا – دلار هنگ‌ کنگ USD/HKD
ین ژاپن – کرون نروژ JPY/NOK
دلار نیوزلند – دلار سنگاپور NZD/SGD
یورو – لیر ترکیه EUR/TRY

اصلاح یا پولبک (Pullback)

پولبک به یک حرکت بازگشتی قیمت پس از شکست یک سطح نموداری ثابت (استاتیک) یا متحرک (دینامیک) گفته میشود و اصطلاحاً معامله گران آن را به عنوان «بوسه خداحافظی» قیمت با سطح مذکور در نظر می گیرند.

متاتریدر (Meta Trader)

تمامی بروکرها از نرم افزارهایی استفاده می نمایند که منبع اتصال مشتریان با بازار سرمایه است، که معروفترین این نرم افزارهای معاملاتی، متاتریدر نام دارد.

این پلتفرم معاملاتی توسط شرکت روسی متاکوتز (MetaQuotes) تولید شده و دارای دو نسخه متداول ۴ و ۵ میباشد.

تایم فریم (Timeframe)

تایم فریم یا دوره زمانی، به قسمتی از نمودار قیمتی گفته می‌شود که در طی یک دوره زمانی مشخص تعریف می‌شود، این دوره زمانی میتواند تایم فریم پنج دقیقه، یک‌ ساعته، روزانه یا ماهانه بسته به نیاز و تایم تحلیلی معامله گر متفاوت باشد.

ریسک به ریوارد (Risk/Reward)

نسبت ریسک به ریوارد یا همان نسبت سود به ضرر، یک نوع شاخص برای سنجش میزان حد ضرر در مقابل حد سود میباشد.

به طور کل مفهوم ریسک به ریوارد را اینگونه می توان تعریف کرد که، در مقابل چه میزان سود حاضر هستید که چه میزان از سرمایه خود را به خطر بیاندازید.

تریگر یا ماشه (Trigger)

واژه تریگر به معنای ماشه است و از آن برای موقعیتی استفاده می‌شود که معامله گر تمامی گام‌ها را برداشته و تنها منتظر فرصتی مناسب است تا وارد معامله مورد نظر شود.

هدف یا تارگت (Target)

تارگت به معنای هدف است و هنگامی که یک معامله گر پیش بینی می کند قیمت یک ارز به رقم ایکس میرسد این پیش بینی قیمت را هدف قیمت یا  Targetمی گویند.

پوشش ریسک یا هجینگ (Hedging)

در بازار فارکس هج به معامله در دو جهت عکس بر روی یک نماد یا یک گفته می‌شود، هجینگ را می‌توان روشی برای محافظت از حساب یا معامله ‌ها در مقابل نوسانات شدید و مقطعی بازار دانست و به کمک آن میتوان میزان ضرر را به حداقل رساند.

بدون ریسک (Risk-Free)

مفهوم ریسک فری به این صورت است که هنگامی که قیمت به موقعیت مطمئن و خوبی وارد شد، معامله گر محل حد ضرر خود را روی نقطه ورود یا در ناحیه سود قرار می دهد، تا اگر وضعیت تغییر کرد و قیمت درحال برگشت بود، ضرری در معامله متحمل نشود.

نرخ تبادل (Exchange Rate)

نرخ تبادل ارز، ارزش قیمت پول ملی یک کشور در برابر پول سایر کشورها یا نواحی اقتصادی را نشان می‌دهد، برای محاسبه نرخ تبدیل در فارکس (exchange rate) به جای یک ارز، همواره از جفت ارزها استفاده می شود.

جمع بندی کلی

بازار فارکس در حال حاضر بیشترین حجم معاملات را در بین بازارهای مالی دنیا به خود اختصاص داده است و همین موضوع باعث جذب بیشتر معامله گران به سمت این بازار شده است.

 در این بازار، معامله گران با مبادله ارزهای مختلف با یکدیگر، به سود می‌رسند.

اما باید در نظر داشت که نمیتوان، بدون داشتن دانش کافی در این بازار به سود کافی رسید.

پس در این مقاله سعی شد که شما را با مفاهیم کلی در بازار فارکس آشنا کنیم و تیم مجموعه آموزش بورس امیدوار است، تا توانسته باشد تاثیری در مسیر موفقیت شما داشته باشد.

سوالات متداول

 بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس محلی برای مبادله ارز های رایج کشور ها می باشد که به صورت جفتی معامله می شوند و بیشترین حجم در بین بازار های مالی را دارا می باشد.

اصطلاحات مهم بازار فارکس چیست؟

تمامی اصطلاحاتی که در بالا گفته شد از اهمیت بالایی برخور دار هستند، اما می توان به چند مورد زیر اشاره کرد: مفهوم ریسک به ریوارد، پیپ، لات، حد ضرر، روند و حمایت و مقاومت.

تحریریه اخبار ما

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا