برترینهای کسب و کارفرهنگی

وظایف منتظر واقعی در احیای شب نیمه شعبان

وظایف منتظران ظهور/ تأکید بر احیای شب نیمه شعبان

جت‌الاسلام مهدی فقیهی، امام جمعه موقت کوهبنان، ۳۰ فروردین‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان ضمن دعوت همگان به تقوای الهی و تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: امام زمان(عج) باب‌الله است؛ نماز و عبادات به‌واسطه وجود ایشان مقبول است. وی بیان کرد: اگر حجت بر روی زمین نباشد زمین اهلش را می‌بلعد؛ حضرت ولی‌عصر(عج) وجه‌الله است، در حالی که از تمام صفات الهی برخوردار است. لذا، شهید توجه و نگاهش به ایشان است. امام جمعه موقت کوهبنان ادامه داد: ما بعد وجودی حضرت را درک نمی‌کنیم، اگر ایشان را درک می‌کردیم، خدمتگزارش بودیم. سعی کنیم اعمال و رفتار ما به‌گونه‌ای باشد که رضایت حضرت را به‌دنبال داشته باشد.

فقیهی با بیان اینکه امید و مایه حیات همگان، حضرت ولی‌عصر‌(عج) است، اظهار کرد: حضرت به همه نظر دارند، حتی اگر شخصی معصیت‌کار باشد، پس باید تشنه دیدار ایشان باشیم و برای حضرت مرتب دعا کنیم. وی افزود: اگر دوست داریم از اصحاب حضرت باشیم، باید انتظار بکشیم؛ البته نباید در گوشه‌ای بنشینیم و دست روی دست بگذاریم که ایشان خودش می‌آید بلکه باید کاری انجام دهیم و قدمی برداریم که ظهور منجی عالم زودتر محقق شود.

جهت خرید انواع محصولات فرهنگی از جمله اسپند دود کن هیئتی، سینی جا لیوانی و چوب پر به سایت خدمتگزاران مراجعه نموده و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

امام جمعه موقت کوهبنان بیان کرد: امروز، فعالیت دشمن در فضای مجازی طوری است که جوانان از ارزش‌ها دور شوند، پس هم خودمان تقوای الهی را رعایت کنیم و هم با رفتار و کردارمان دیگران را به مسیر حضرت سوق دهیم. وی اظهار کرد: باید خوش‌خلق و خوش‌برخورد باشیم تا در جمع دوستان و اصحاب حضرت قرار بگیریم. مقام معظم رهبری حسن خلق را این‌گونه بیان می‌کنند که شخص تندی، تلخی و بی‌اعتنایی دوروبرش نباشد، بلکه به هر طریق ممکن به مردم کمک کند.

حجت‌الاسلام فقیهی ادامه داد: باید به منویات مقام معظم رهبری گوش بدهیم و به دیگران به‌ویژه کسانی که در سیل اخیر دچار مشکلات جدی شدند، کمک کنیم.

وی افزود: خوش‌اخلاقی با خانواده را در نظر داشته باشیم، به فرزندان خصوصا دختران محبت داشته باشیم تا جذب دیگران نشوند. تنبیه و تشویق در اسلام داریم اما تنبیه به معنای بی‌اعتنایی و کتک زدن فرزندان نیست چراکه آنان آیینه رفتار و کردار ما هستند.

امام جمعه موقت کوهبان با اشاره به فضیلت روز نیمه شعبان، گفت: شب و روز نیمه شعبان از ارزش والا و فضیلت برتری برخوردار است؛ پس از شب‌های قدر، شب نیمه شعبان عظمتی خاص دارد که دعا در این شب مستجاب می‌شود. لذا، بر احیای این شب تأکید شده و در کوهبنان این مراسم در مسجد الرضا(ع) برگزار می‌شود.

فقیهی تأکید کرد: باید با تمام قوا در مساجد و تکایای شهرستان جشن میلاد حضرت برگزار شود، خیابان‌ها و درب مغازه‌ها آذین‌بندی شوند.

وی با اشاره به سالروز تأسیس سپاه پاسداران، گفت: سپاه پاسداران، نهاد مقدسی است که پاسبان ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است. لذا، تروریست خواندن سپاه باعث شد که مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان زده شود.

امام جمعه موقت کوهبنان بیان کرد: دشمن نفس‌های آخر خود را می‌کشد. لذا بر فشارهای پایانی خود افزوده که به‌زودی شاهد افول و نابودی استکبار و اسرائیل خواهیم بود، همان‌طور که در صحرای طبس شاهد ذلت و شکست دشمنان بودیم چون انقلاب ما هدفی دارد که رسیدن به خورشید ولایت عظما حضرت ولی‌عصر(عج) است.

وی تأکید کرد: خواسته مقام معظم رهبری بر رونق تولید را همگان، خصوصا جوانان مدنظر داشته باشند در حالی که آب و هوای کوهبنان و زمین‌های حاصل‌خیز می تواند بر رونق تولید در کوهبنان کمک کند.

شناخت امام زمان (عج) از مهمترین وظایف یک منتظر واقعی است/ جشن‌های نیمه شعبان با رعایت کامل اصول دینی برگزار شود

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن فرخنده میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج)، اظهار کرد: برگزاری جشن‌های نیمه شعبان کار بسیار پسندیده است چرا که امام صادق (ع) فرموده‌اند که شیعیان ما در شادی‌های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند.

وی با اشاره به حضور باشکوه مردم در جشن‌های نیمه شعبان افزود: برگزاری جشن‌های نیمه شعبان حاکی از علاقه وافر شیعیان به امام زمان خود است و مردم نیز هر ساله با حضور پرشور خود در این جشن‌ها، به دنبال راهی برای نزدیک شدن دل‌هایشان به خداوند و امام زمانشان هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برگزاری جشن‌های نیمه شعبان باید با اخلاص و نیت پاک باشد گفت: کسانی که بانی برگزاری یک چنین مراسماتی هستند باید به چند نکته توجه کنند. نکته اول، پرهیز از امر حرام است که گاهی در حواشی این جشن‌ها با اختلاط میان مردان و زنان نامحرم خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: نکته دوم، پرهیز از اصراف و ریخت و پاش‌های غیرضروری است. نکته سوم، دوری از ایجاد مزاحمت برای دیگران و نکته آخر هم عدم پخش موسیقی‌های مبتذل و غیرمجاز در این گونه جشن‌ها است.

جشن‌های نیمه شعبان با رعایت کامل اصول دینی برگزار شود

علیدوست ادامه داد: در واقع جشن‌های نیمه شعبان، همانند جشن‌هایی که به مناسبت میلاد سایر ائمه معصومین (ع) برگزار می‌گردد، باید با رعایت کامل اصول دینی برگزار شود و رنگ و بوی خدایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی از این جشن‌ها به رقص و پایکوبی و پخش موسیقی‌ها غیرمجاز پرداخته شده که این کار نه تنها ثوابی ندارد، بلکه موجب رنجش قلب نورانی امام زمان(عج) ارواحنا فداه شده و گناه محسوب می‌شود، همچنین سبب تاخیر در ظهور ایشان نیز می‌گردد، که این برخلاف اهداف واقعی برگزاری یک چنین مراسم‌هایی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: علاوه بر این، برگزاری این جشن‌ها نباید زمینه اذیت و آزار دیگران را فراهم کند. چه بسا خانواده‌هایی که فرد بیمار و یا نوزاد و کودک خردسالی در خانه داشته باشند که صدای بلند ناشی از این جشن‌ها موجب ناراحتی آنها شود.

وی یادآور شد: جا دارد تا هم بانیان این جشن‌ها و مراسم‌های شادی و هم افرادی که در آنها شرکت می‌کنند، این گونه موارد را کاملا رعایت کنند تا مبادا برای انجام یک عمل مستحب، حرامی را مرتکب شوند.

جشن‌های نیمه شعبان باید مقدمه ای برای شناخت بیشتر امام زمان (عج) باشد

علیدوست عنوان کرد: البته صرف پرهیز از حرام کافی نیست بلکه این جشن‌ها باید بار فرهنگی و دینی نیز داشته باشند. مثلا ترجیحا از سخنرانان متخصص دعوت به عمل آید و بسته‌های فرهنگی با محتوای سخنانی از معصومین و بزرگان دین در بین مردم توزیع شود.

وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر، برگزاری این گونه مراسم‌ها می‌توانند بار اجتماعی نیز داشته باشند. مثلا می‌توان بخشی از بودجه این جشن‌ها را به رسیدگی به فقرا و یا حتی اطعام آنها اختصاص داد که قطعا این کار نزد خداوند متعال بسیار مطلوب واقع خواهد شد و مزد بزرگی برای کسانی که موجب و بانی یک چنین اقدامات نیکویی هستند، در نظر خواهد گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: در واقع این طور نیست که با برگزاری مراسم، وظایف خود را به عنوان یک منتظر واقعی انجام داده‌ایم و دیگر کاری به امام زمان نداشته باشیم. بلکه برگزاری این جشن‌ها باید مقدمه‌ای باشد تا بیشتر در پی شناخت امام زمان خود باشیم و مثل یک منتظر واقعی عمل کنیم.

وی تاکید کرد: عاشقان منجی عالم بشریت باید علاوه بر برگزاری مراسم‌های جشن و شادی و فضا سازی و زیبا سازی، آذین‌ بندی خیابان‌ها و برپایی ایستگاه‌های صلواتی، این روز را غنیمت شمرده و برای گسترش فرهنگ مهدویت در جامعه، با برنامه ریزی از قبل تعیین شده، تلاش کنند.

شناخت امام زمان (عج) از مهمترین وظایف یک منتظر واقعی است

علیدوست افزود: بنابراین نزدیکی به ذات اقدس الهی و جلب رضایت امام زمان (عج) و خشنودی قلب مقدس و نورانی ایشان در برگزاری این گونه مراسمات از هر چیزی باارزش تر و مهم‌تر است.

وی شناخت امام زمان (عج) را از مهمترین وظایف یک منتظر واقعی دانست و گفت: یک منتظر واقعی باید دنباله رو اهداف امام زمان(عج) خود باشد و با شناخت و کسب آگاهی و معرفت نسبت به ایشان، زمینه‌های ظهور حضرتمان را فراهم آورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: همچنین یک منتظر واقعی باید در ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه و در میان مردم کوشا باشد زیرا هر چه فرد آگاهی و شناخت بیشتری نسبت به امام زمان خود داشته باشد، شکوه و عظمت انتظار را از اعماق جان درک و برای تعجیل در ظهور ایشان تلاش خواهد کرد.

وی تصریح کرد: شایسته است تا مراسم‌های نیمه شعبان، همگان را به سوی کمال معنوی سوق داده و منجر به معرفت افزایی آنان شود به خصوص آنکه اکثر شرکت کنندگان در این مراسم‌ها جوانان هستند و دشمنان عقاید دینی و معنوی آنان را نشانه گرفته‌اند.

جشن‌های نیمه شعبان مزین به دعا برای تعجیل در فرج باشد

علیدوست با اشاره به حضور پرشور جوانان در جشن‌های نیمه شعبان گفت: حضور جوانان در برپایی این جشن‌ها، نقشه‌های شومی را که دشمنان برای این امیدان آینده کشورمان کشیده‌اند، نقش بر آب کرده و خواهند دید که چطور عظمت آرمان مهدویت را به رخ جهانیان می‌کشند.

وی عنوان کرد: چه زیبا و به جاست که این جشن‌ها مزین به دعا برای تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) باشد. چراکه با ظهور ایشان ظلم و ستم از جامعه برچیده شده و حق کشی از بین می‌رود و در عوض عدالت و امنیت و آرامش تمام جامعه را فرا می‌گیرد به طوری که دیگر هیچ انسانی نیاز مالی و فقر نخواهد داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نیمه شعبان از شب‌های مبارکی است که بر احیای آن تأکید شده است. همچنین آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که سائلى را از درگاه خود تا زمانی که مطلب گناهی را درخواست نکند دست خالى برنگرداند.

وی در پایان با اشاره به اعمال وارد شده در شب نیمه شعبان خاطرنشان کرد: براى شب نیمه شعبان چند عمل وارد شده است که ازجمله آنها غسل، احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار، زیارت امام حسین (ع) که افضل اعمال این شب است و… بوده و که ان شاء الله خداوند تبارک و تعالی سعادت به جا آوردن این اعمال را نصیب همه ما بگرداند.

تیم خدمتگزاران

خدمتگزاران از سال ۹۴ با هدف کمک به جامعه مذهبی جهت برگزاری مناسبت های مذهبی از جمله غدیر، نیمه شعبان، فاطمیه و محرم تاسیس شد. خدمتگزارن علاوه تولید محتوای مفید در این زمینه، محصولات فرهنگی و مذهبی مورد نیاز را نیز در اختیار شیعیان و محبین اهل بیت قرار می دهد.
دکمه بازگشت به بالا